Seminarie
1 Korinthe 6


1 Korinthe 6

‘Uw lichaam [is] een tempel van de Heilige Geest’

Afbeelding
Paraguay. Een jongevrouw en twee jongemannen op het terrein van de Asuncióntempel (Paraguay).

Soms kan het lijken alsof wijdverbreide onzedelijkheid en seksuele zonden iets van deze tijd zijn. Maar in de brief die Paulus bijna 2000 jaar geleden schreef, waarschuwde Paulus voor deze zelfde zonden. De uitgesproken leringen van Paulus bemoedigden en corrigeerden de heiligen in Korinthe en leidden hen terug naar het verbondspad. In deze les leer je over het belang van je lichaam en het belang van een seksueel rein leven.

Zorgen voor een veilige omgeving. Zorg voor een omgeving waarin de Heilige Geest aanwezig is en waarin de cursisten zich vrij voelen om hun vragen en gevoelens onder woorden te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door altijd vriendelijk, meelevend en respectvol op de cursisten te reageren. Spoor de cursisten aan om ook zo naar elkaar te reageren.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten overdenken wat ze weten over de norm van de Heer voor seksuele reinheid, en laat ze zich voorbereiden om daarover eventueel vragen te stellen.

Mogelijke leeractiviteiten

Laat de cursisten over de volgende uitspraken nadenken:

Seksuele reinheid

Lees de volgende uitspraken over seksuele reinheid. Ken elke uitspraak een cijfer toe op een schaal van 1 tot 5 (1 = volledig mee oneens, 2 = mee oneens, 3 = neutraal, 4 = mee eens, 5 = volledig mee eens).

  • We leven in een wereld waarin mensen uiteenlopende ideeën hebben over de vraag welke seksuele houdingen en gedragingen acceptabel zijn.

  • Ik begrijp de norm van de Heer met betrekking tot seksuele reinheid (ook wel de wet van kuisheid genoemd).

  • Ik wil graag leven volgens de seksuele reinheidsnorm van de Heer.

  • Ik weet welke zegeningen de norm van de Heer voor seksuele reinheid met zich meebrengt.

  • Ik heb vragen over de norm van de Heer voor seksuele reinheid.

Overweeg om in je studiedagboek op te schrijven wat je weet en gelooft over de norm van de Heer voor seksuele reinheid, en eventuele vragen die je daarover hebt. Vraag je hemelse Vader om je tijdens je studie van deze les door de Heilige Geest te leiden. Probeer waarheden te herkennen en leren waardoor je de norm van de Heer voor seksuele reinheid beter gaat begrijpen, die je helpen om volgens die norm te willen leven, en die een antwoord bieden op je vragen en zorgen.

Paulus onderwijst in de wet van kuisheid van de Heer

Korinthe was een grote, welvarende en diverse stad waar seksuele zonden hoogtij vierden. Paulus noemde ontucht (seksuele relaties buiten het huwelijk), overspel en homoseksualiteit als zonden die veel voorkwamen in Korinthe (zie 1 Korinthe 6:9–10).

Lees wat Paulus in 1 Korinthe 6:18–20 zei, en markeer eventueel woorden of zinsneden met Gods leringen over seksuele reinheid en de heiligheid van het menselijk lichaam.

  • Welke waarheden zou de Heer je in deze verzen willen leren? Waarom zou de Heer willen dat je die waarheden begrijpt?

  • Hoe veranderen deze waarheden je kijk op de wet van kuisheid van de Heer?

Een waarheid die we in deze verzen leren, is dat ons lichaam een tempel van God is waarin de Geest kan wonen.

Maak midden op een pagina van je studiedagboek een eenvoudige tekening van iemand die naast een tempel staat. Schrijf naast je tekening overeenkomsten tussen een lichaam en een tempel. Noem redenen waarom deze vergelijking je kan helpen de wet van kuisheid te begrijpen. De volgende vragen kunnen je bij deze vergelijking helpen:

  • Als we ons lichaam als een tempel zien, wat voor gevolgen heeft dat dan voor de manier waarop we met ons lichaam omgaan?

  • Hoe kan deze vergelijking van ons lichaam met een tempel van invloed zijn op onze gedachten en daden met betrekking tot seksuele reinheid?

  • Welke waarheden over de Heilige Geest zijn belangrijk om in dit gedeelte te begrijpen? Waarom?

  • Kun je een paar redenen noemen waarom het volgens jou de moeite waard is om de Heilige Geest in je te laten wonen?

En als iemand zich nu eens niet aan de wet van kuisheid houdt? In zijn brief aan de Korinthiërs merkte Paulus op dat sommige Korinthische kerkleden in het verleden seksuele zonden hadden begaan (zie 1 Korinthe 6:9–11). Maar toen ze zich bekeerden en werden gedoopt, werden ze door de verzoening van Jezus Christus gereinigd.

Lees 1 Korinthe 6:11 en markeer eventueel woorden of zinsneden die Paulus gebruikte om de Korinthiërs de reinigende kracht van de verzoening van Jezus Christus duidelijk te maken, die voor iedereen beschikbaar is.

  • Waarom is het van essentieel belang om te weten dat Jezus Christus ons van seksuele zonden kan reinigen?

Onthoud dat ‘slachtoffers van seksueel misbruik niet schuldig aan zonde [zijn en zich niet] hoeven te bekeren. Als je het slachtoffer bent van misbruik, besef dan dat je onschuldig bent en dat God van je houdt. Praat met je ouders of een andere vertrouwenspersoon, en raadpleeg onmiddellijk je bisschop. Zij kunnen je geestelijk steunen en helpen om de bescherming en hulp te krijgen die je nodig hebt.’ (‘Seksuele reinheid’, Voor de kracht van de jeugd [boekje, 2011], 36–37.)

Lees 1 Korinthe 6:19–20 nog een keer en ga na wat Paulus nog meer leerde over Jezus Christus en zijn verzoening.

  • Wat zou Paulus bedoelen als hij zegt dat ‘u niet van uzelf bent’ en dat ‘u […] duur gekocht [bent]’?

Het kan nuttig zijn om de cursisten als onderdeel van deze bespreking te verwijzen naar Leer en Verbonden 18:10–12, zodat ze kunnen zien wat Jezus Christus als onderdeel van zijn verzoening heeft gedaan, en waarom Hij dat deed. Vertel de cursisten dat ze deze Schrifttekst kerkleerbeheersing eventueel in de kantlijn van 1 Korinthe 6:19–20 kunnen schrijven.

  • Wat voor invloed heeft het offer van de Heiland op de manier waarop je over je lichaam denkt en ermee omgaat?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het verband tussen kuisheid en het zoenoffer van Jezus Christus beklemtoond.

Afbeelding
Officiële portretfoto van ouderling Jeffrey R. Holland. Foto van januari 2018.

Het lichaam is een essentieel onderdeel van de ziel. Die kenmerkende en zeer belangrijke leer van onze kerk onderstreept waarom een seksuele zonde zo ernstig is. […] Door iemands lichaam te misbruiken – dus iemands ziel te misbruiken – ontheiligt men de verzoening van Christus, waardoor die ziel is gered en waardoor de gave van eeuwig leven mogelijk wordt. […]

Zeg alsjeblieft nooit: ‘Wie doe ik er kwaad mee? Waarom niet wat vrijheid? Ik kan nu overtreden en me later bekeren.’ Wees alsjeblieft niet zo dom en zo wreed. Je kunt Christus niet ongestraft ‘opnieuw kruisigen’ [zie Hebreeën 6:6]. ‘Vlucht weg van de hoererij’ [1 Korinthe 6:18], roept Paulus uit, en vlucht ook weg van ‘iets dergelijks’ [Leer en Verbonden 59:6; cursivering toegevoegd], voegt de Leer en Verbonden daaraan toe. Waarom? Wel, enerzijds vanwege het onmetelijke geestelijke en lichamelijke lijden dat de Heiland van de wereld ondergaan heeft, opdat wij zouden kunnen vluchten [zie in het bijzonder Leer en Verbonden 19:15–20]. Wij zijn Hem daarvoor iets verschuldigd. Wij zijn Hem werkelijk alles verschuldigd.

(Jeffrey R. Holland, ‘Personal Purity’, Ensign, november 1998, 76.)

  • Wat zegt het over de Heiland dat Hij voor jou heeft geleden en zijn bloed voor jou heeft vergoten? Hoe kan die kennis je helpen om Hem meer te willen en kunnen gehoorzamen?

Net zoals Paulus de heiligen in Korinthe onderwees, hebben de dienaren van de Heer in onze tijd relevant advies gegeven over de norm van de Heer met betrekking tot seksuele reinheid en de macht van de Heiland om ons te vergeven en te reinigen. Lees ‘Je lichaam is heilig’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes (boekje, 2022), 22–29, op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek, en let op waarheden die je kunnen bemoedigen en die antwoord geven op je vragen.

Voor meer informatie over de wet van kuisheid en voor hedendaagse voorbeelden van jongeren die zich daaraan houden, kun je de video ‘Ik kies ervoor om rein te zijn’ (4:19) of ‘Kuisheid: wat zijn de grenzen?’ (3:59) bekijken, op ChurchofJesusChrist.org.

  • Welke beginselen uit 1 Korinthe 6 en uit de woorden van hedendaagse profeten hebben je een beter begrip gegeven van de norm van de Heer voor seksuele reinheid?

  • Waar zou je terechtkunnen met eventuele vragen of zorgen over seksuele reinheid die niet in deze les zijn beantwoord?

Terwijl de cursisten over deze vragen nadenken, is het goed om aan te geven dat ze eventuele verdere vragen over seksuele reinheid met hun ouders of bisschop kunnen bespreken.

Getuig van de verzoening van de Heiland en het belang van leven volgens de norm van de Heer voor seksuele reinheid. Vraag eventueel of een of twee cursisten ook een getuigenis willen geven.

Neem even de tijd om na te denken wat de Heilige Geest je influistert dat de Heer zou willen dat je naar aanleiding van deze les doet.

Toelichting en achtergrondinformatie

1 Korinthe 6:19. Waarom is het belangrijk dat ik mijn lichaam als een ‘tempel van de Heilige Geest’ beschouw?

President Russell M. Nelson heeft uitgelegd wat het voor ons kan betekenen als we ons lichaam als een tempel van God beschouwen.

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Russell M. Nelson, genomen in januari 2018.

Als uw lichaam zo’n cruciale rol speelt in Gods eeuwige plan, is het geen verrassing dat de apostel Paulus het als ‘Gods tempel’ beschreef [1 Korinthe 3:16; zie ook 6:19]. Beschouw uw lichaam als een tempel als u in de spiegel kijkt. Die waarheid – waaraan u dagelijks met dank kunt denken – kan uw beslissingen omtrent de zorg voor en het gebruik van uw lichaam ten goede beïnvloeden.

(Russell M. Nelson, ‘Beslissingen met eeuwige gevolgen’, Liahona, november 2013, 107.)

Hoe verleidt Satan ons om ons lichaam verkeerd te gebruiken?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over de misleidingen van Satan en het belang van het lichaam gesproken.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen, officiële portretfoto, 2020.

Een stoffelijk lichaam speelt dus een wezenlijke rol in het plan van geluk van onze Vader en in onze geestelijke vooruitgang. Lucifer probeert onze vooruitgang te dwarsbomen door ons te verleiden ons lichaam op ongepaste wijze te gebruiken. […]

Het overtreden van de wet van kuisheid is een ernstige zonde waarbij we onze tabernakel van vlees misbruiken. Voor wie het heilsplan kennen en begrijpen, is schending van het lichaam een daad van opstand (zie Mosiah 2:36–37; Leer en Verbonden 64:34–35) en ontkenning van onze ware identiteit als zoons en dochters van God. Wanneer we voorbij dit leven de eeuwigheid inkijken, wordt het al snel duidelijk dat de lokkende omgang die de duivel aanprijst tijdelijk en hol is.

(Zie David A. Bednar, ‘Wij geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 43.)

Susan W. Tanner, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, heeft gesproken over bepaalde manieren waarop de tegenstander ons verleidt om ons lichaam op een verkeerde manier te gebruiken.

Afbeelding
Officiële portretfoto van Susan W. Tanner, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, 2003. Ontheven in april 2008.

[Satan] verleidt veel mensen om die grote gave door middel van onkuisheid, onfatsoenlijkheid, genotzucht en verslavingen te ontheiligen. Hij verleidt sommige mensen om hun lichaam te verafschuwen; anderen verleidt hij om hun lichaam te vereren. In ieder geval brengt hij de wereld ertoe om het lichaam uitsluitend als een voorwerp te zien. Tegenover zoveel satanische valse leer over het lichaam, wil ik mijn stem verheffen en de heiligheid ervan verdedigen. Ik getuig dat het lichaam een geschenk is dat met dankbaarheid en respect behandeld moet worden.

(Susan W. Tanner, ‘De heiligheid van het lichaam’, Liahona, november 2005, 13.)

Aanvullende leeractiviteit

Rein blijven wanneer anderen dat niet doen

Overweeg om de cursisten 1 Korinthe 5:1–2, 6–7, 9–11 te laten bestuderen zodat ze het beginsel leren dat als we veel omgaan met mensen die de zonde omarmen, we door hun goddeloosheid kunnen worden beïnvloed. Welke vergelijking gebruikt Paulus om deze waarheid te leren? Welk advies geeft Paulus de heiligen in Korinthe in hun situatie? Wat kunnen we doen om mensen te helpen die de zonde hebben omarmd zonder onze normen in het gedrang te laten komen?