Seminar
2 Korinther 2


2 Korinther 2

»I skal snarere tilgive«

Billede
Young woman comforting another young woman

Det kan være meget svært at tilgive andre. Paulus skrev til de hellige i Korinth om at tilgive en overtræder i deres fællesskab. Paulus opfordrede dem til at tilgive, både til gavn for den person, der blev tilgivet, såvel som til deres eget bedste. Når du studerer, så søg at øge både din forståelse af vigtigheden af tilgivelse og dit ønske om at tilgive andre.

Tilskynd til dagligt skriftstudium Anspor til at få en vane med dagligt skriftstudium Der er næsten intet, som lærere kan gøre, der vil have en stærkere og mere langvarig positiv indflydelse på deres elever end at hjælpe dem til at lære at elske skrifterne og studere dem dagligt.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at møde forberedte på at komme med et eksempel på en, de kender, der tilgav en anden person på kristuslignende vis.

Mulige læringsaktiviteter

Følgende spørgsmål kan hjælpe eleverne til at tænke over den rolle, tilgivelse spiller i deres liv. Emnet tilgivelse kan være følsomt for nogle elever. Vær forberedt på at følge Helligåndens tilskyndelser til at undervise i disse principper med kærlighed og forståelse.

Hvordan ville du reagere?

Forestil dig, hvordan du og andre omkring dig ville reagere i følgende situationer:

  • Det bliver kendt, at et medlem af din menighed har begået en alvorlig synd, som at bryde kyskhedsloven.

  • At en person i din menighed eller gren har været åbent imod kirkeledere.

Besvar følgende spørgsmål:

  • Selv hvis personerne i disse scenarier mødtes med kirkeledere og stræbte efter at omvende sig, hvordan ville andre så tale om og behandle dem?

  • Hvorfor kan det være svært for nogle mennesker at behandle dem med kærlighed og tilgivelse?

I 2 Korinther 2 skrev Paulus om en lignende situation i Korinth, hvor nogen havde syndet og var blevet disciplineret af kirkens medlemmer.

Tænk over, hvordan du behandler dem omkring dig, der måske har syndet. Overvej følgende spørgsmål, som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har stillet:

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Er der nogen, som I kender, der måske har brug for tilgivelse? Er der nogen i jeres hjem, nogen i jeres familie eller nogen i jeres nabolag, som har gjort noget uretfærdigt eller uvenligt eller ukristent? Vi er alle skyldige i sådanne overtrædelser, så der må bestemt stadig være nogen, der har brug for jeres tilgivelse.

(Jeffrey R. Holland, »I Stand All Amazed«, Ensign, aug. 1986, s. 72)

Når du studerer denne lektion, så søg Helligåndens hjælp for at øge din forståelse af vigtigheden af kristuslignende tilgivelse, og hvordan du kan tilgive andre.

Paulus underviste om tilgivelse

Eleverne kan arbejde med følgende aktivitet i små grupper, parvist eller på egen hånd.

Læs 2 Korinther 2:5-11 og se, hvilke sandheder du kan finde under følgende kategorier:

Hvordan bør vi behandle en person, der har gjort os kede af det?

Hvorfor bør vi behandle mennesker på denne måde?

  • Hvad lærte du af at studere dette skriftsted?

Når eleverne fortæller, hvad de har lært, skriver du de sandheder, de siger, på tavlen.

To principper, du måske har fundet frem til, er, at vi gennem Frelseren Jesus Kristus kan tilgive og række ud i kærlighed til andre, og hvis vi ikke tilgiver andre, vil Satan have en fordel over os.

  • Hvilke eksempler er der på, hvordan du kan tilgive, trøste eller bekræfte jeres kærlighed over for en person, der har syndet eller været uvenlig?

  • Ud fra det, du ved om Frelseren Jesus Kristus, hvorfor kan han så ønske, at vi tilgiver og viser hinanden kærlighed? Hvordan kan han hjælpe os med at gøre det?

Ældste Massimo De Feo fra De Halvfjerds har sagt:

Billede
Official Portrait of Elder Massimo De Feo Photographed March 2017.

Sande disciple elsker at tilgive. De ved, at Frelserens forsoning dækker alle synder og fejltrin for hver eneste af os. De ved, at den pris, han betalte, er en »all inclusive«-pris. Alle åndelige skatter, afgifter, gebyrer og betalinger, der er forbundet med synder, fejltrin eller forseelser er dækket. Sande disciple er hurtige til at tilgive og hurtige til at bede om tilgivelse.

Mine kære brødre og søstre, hvis I kæmper med at finde styrke til at tilgive, så tænk ikke på, hvad andre har gjort mod jer, men tænk på, hvad Frelseren har gjort for jer, da vil I finde fred i hans forsonings forløsende velsignelser.

Hvis nogle elever lavede aktiviteten i elevforberedelsen, kan du overveje at stille følgende spørgsmål og bede dem om at fortælle, hvad de har forberedt. Mind eleverne om ikke at fortælle om oplevelser, der kan være for personlige.

  • Hvornår har du set et eksempel på en, der tilgav en anden og derefter rakte ud i kærlighed til den person?

  • Hvordan giver det at nægte tilgivelse »Satan en fordel over os« [vi skal ikke »bedrages af Satan; vi ved jo, hvad han har i sinde«]? ( 2 Kor 2:11).

Hjælp eleverne til at forstå den velsignelse, der kan komme til både den, der tilgiver, og den, der bliver tilgivet, ved at udføre følgende aktivitet.

Vis følgende instruktioner til aktiviteten, eller giv dem til eleverne som et uddelingsark.

Billede
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Forestil dig, at medlemmer i din menighed ligesom korintherne har brug for at øge deres kærlighed og tilgivelse over for dem, der har syndet. Derfor beder din biskop dig om at dele et par korte tanker om tilgivelse ved begyndelsen af et klasse- eller kvorumsmøde. Brug et par minutter på at lave et oplæg til, hvad du kan sige. Medtag følgende:

  1. Mindst et vers eller en vending fra 2 Korinther 2:7-11 .

  2. Et andet skriftsted eller en udtalelse fra en kirkeleder. (Du kan bruge udtalelsen fra ældste Kevin R. Duncan nedenfor, et af de skriftsteder, han nævner, eller et af de skriftsteder, der følger hans udtalelse).

  3. Dine egne tanker og vidnesbyrd om at give andre kærlighed og tilgivelse, og hvordan det kan hjælpe os til at komme Frelseren nærmere.

Lærdomme om tilgivelse

Ældste Kevin R. Duncan fra De Halvfjerds sagde:

Billede
Official Portrait of Elder Kevin R. Duncan. Photographed in March 2017.

Jeg er overbevist om, at de fleste af os ønsker at tilgive, men synes det er svært at gøre. Når vi har været udsat for en uretfærdighed, kan vi hurtigt sige: »Den person har begået en fejl. De fortjener en straf. Hvor er retfærdigheden?« Fejlagtigt tror vi, at retfærdigheden ikke vil ske fyldest, og at der ikke bliver nogen straf, hvis vi tilgiver.

Det er simpelthen ikke tilfældet. Gud vil udmåle en retfærdig straf, for barmhjertigheden kan ikke berøve retfærdigheden (se Alma 42:25). Gud har i sin kærlighed forsikret jer og mig om dette: ›Overlad dommen til mig alene, for den er min, og jeg vil gengælde. [Men lad] fred være med jer‹« ( L&P 82:23).

(Kevin R. Duncan, »Tilgivelsens helbredende salve«, Liahona, maj 2016, s. 33-34)

Overvej at lade eleverne dele deres oplæg parvis eller i små grupper.

  • Hvad lærte du, der kan hjælpe medlemmer i din menighed til bedre at forstå tilgivelse og at tilgive?

  • Hvordan kan det bringe dem tættere på Jesus Kristus at tilgive andre?

Tænk over, hvordan du behandler dem, der har syndet.Søg inspiration fra vor himmelske Fader om, hvad du kan gøre for at »tilgive … og … over for [dem] at lade kærligheden råde« ( 2 Kor 2:7-8). Overvej at nedskrive dine indtryk og tanker i din studiebog, herunder hvilke handlinger du føler dig inspireret til at foretage.

Tilskynd eleverne til at følge de indtryk, de fik under lektionen. Overvej at bære vidnesbyrd om velsignelserne ved at tilgive, og om, hvordan tilgivelse kan bringe både den, der tilgiver, og den, der bliver tilgivet, tættere på Jesus Kristus.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan tilgivelse velsigne dig personligt?

Præsident James E. Faust (1920-2007) fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Last official portrait of President James E. Faust, Second Counselor in the First Presidency, 2001. Died 10 August 2007.

Hvis vi i hjertet kan finde plads til at tilgive dem, der har forårsaget os smerte og skade, kan vi løfte os selv op til et højere niveau af selvværd og velbefindende.

(James E. Faust, »Tilgivelsens helbredende kraft«, Liahona, maj 2007, s. 68)

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Last official portrait of President James E. Faust, Second Counselor in the First Presidency, 2001. Died 10 August 2007.

Med den apostolske myndighed, jeg er blevet givet af verdens Frelser, vidner jeg om den sjælero, som forligelse med Gud og hinanden vil give os, hvis vi er sagtmodige og modige nok til at stræbe efter den.

(Jeffrey R. Holland, »Forligelsens tjeneste«, Liahona, nov. 2018, s. 79)

Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe dig til at tilgive?

Ældste Kevin R. Duncan fra De Halvfjerds har sagt:

Billede
Official Portrait of Elder Kevin R. Duncan. Photographed in March 2017.

Tilgivelse er selve årsagen til, at Gud sendte sin Søn, så lad os juble over hans tilbud om at helbrede os alle. Frelserens forsoning er ikke kun for dem, som skal omvende sig, den er for alle, som har brug for at tilgive. Hvis I har svært ved at tilgive en anden person eller måske jer selv, så bed Gud om hjælp. Tilgivelse er et glorværdigt, helbredende princip. Vi behøver ikke at blive ofre to gange. Vi kan tilgive.

(Kevin R. Duncan, »Tilgivelsens helbredende salve«, Liahona, maj 2016, s. 35)

Se videoen »Principper for fred: Tilgivelse«, 1:49, på ChurchofJesusChrist.org, som viser et eksempel på, hvordan en kvinde takket være Jesus Kristus var i stand til at tilgive sin far.

Hvordan kan jeg bedre forstå, hvad tilgivelse er?

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official Portrait of Elder Kevin R. Duncan. Photographed in March 2017.

[Jesus Kristus] sagde ikke: »I har ikke lov til at føle sand smerte eller ægte sorg over de sønderrivende oplevelser, I har været udsat for fra andres hånd.« Ej heller sagde han: »For at tilgive oprigtigt er I nødt til at vende tilbage til et giftigt forhold eller gå tilbage til omstændigheder, der er præget af misbrug og destruktivitet.« Men til trods for selv de mest forfærdelige forseelser, der måtte ramme os, kan vi kun hæve os over vores smerte, når vi træder ind på stien til sand heling.

(Jeffrey R. Holland, »Forligelsens tjeneste«, Liahona, nov. 2018, s. 79)

Supplerende læringsaktiviteter

Revse af kærlighed

I nogle af Paulus’ tidligere breve til korintherne havde han revset dem for deres ulydighed og manglende tro. Overvej at bede eleverne om at læse 2 Korinther 2:1-4 og se, hvad Paulus håbede, at de ville forstå om hans motiver til at revse dem. Hvordan kan revselse eller irettesættelse være bevis på en leders eller forælders kærlighed til dig?

Skrevet i hjertet

Idet materialet i 2 Korinther 3 ikke findes i læseplanen, udgør følgende et undervisningsforslag til det kapitel.

Forklar, at nogle falske lærere under Paulus’ fravær i Korinth begyndte at sætte sig op imod Paulus’ lærdomme og forsøgte at miskreditere Paulus ved at fortælle de nyomvendte, at de stadig skulle følge moseloven. Sammenfat 2 Korinther 3:1 ved at forklare, at Paulus som svar til dem, som forsøgte at miskreditere ham, retorisk spurgte de hellige i Korinth, om det var nødvendigt, at han gav dem et »anbefalingsbrev«, som vidnede om hans karakter og hans legitimitet som Jesu Kristi sande apostel.

Eleverne kan læse 2 Korinther 3:2-3 og se efter, hvad der tjente som Paulus’ anbefalingsbrev (de helliges ændrede liv). Hvad tror du, det betyder, at Kristi ord ikke blev skrevet »på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod«? Hvordan kan en person modtage evangeliet i sit hjerte? Hvordan kan vi bedre efterleve evangeliet med hjertet?