Seminar
2 Korinther 5


2 Korinther 5

»Forligelsens tjeneste«

Billede
Jesus embraces the man who was born blind when the man finds him again after Jesus healed him.

Har du nogensinde følt dig langt væk fra Gud? Har andre, du kender, nogensinde haft det på samme måde? Paulus mindede de hellige i Korinth om den barmhjertighed, Jesus Kristus viste dem. Paulus lærte dem, at de var adskilt fra Gud gennem synd. Heldigvis kunne de gennem Kristi forsoning blive bragt tilbage på god fod med Gud og modtage Kristi retfærdighed (se 2 Kor 5:16-21). Denne lektion kan hjælpe dig til at komme Gud nærmere og at blive, som han ønsker det.

Tilskynd eleverne til at møde forberedt op i klassen. Når eleverne møder forberedt op i klassen, inviterer de Helligånden til at undervise dem, og de bliver bedre i stand til at hjælpe andre elever.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på tidspunkter, hvor de har følt sig tæt på Gud, og tidspunkter, hvor de har følt sig distanceret fra ham, og at møde forberedt på at gøre brug af disse oplevelser.

Mulige læringsaktiviteter

Dit forhold til Gud

Gennemgå følgende scenarier. Tænk over, hvordan din personlige situation ligner eller adskiller sig fra disse scenarier.

Vis følgende scenarier eller bed eleverne om at lave deres egne scenarier, der involverer situationer, hvor en ung kan føle sig distanceret fra Gud.

Alternativt kan du indlede undervisningen ved at bruge aktiviteten »Modtag Kristi retfærdighed«, der findes i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« i slutningen af lektionen. Denne aktivitet indeholder historien om Jean Valjean fra De elendige, der blev forliget med Gud.

  1. Anne er en flittig Jesu Kristi discipel. Mange venner ser hende som et forbillede. Men når hun begår fejl, føler hun sig modløs og bekymrer sig om, hvorvidt hun en dag vil være i stand til at vende tilbage til vor himmelske Fader.

  2. Anders har nogle vaner, som han ved ikke er gode, og det er svært for ham at se, hvordan han kan blive tilgivet og ændre sig. Han spekulerer på, om han nogensinde vil kunne føle sig tæt på Gud, og han er ikke sikker på, om det er umagen værd. Han ønsker ikke at tale med sine forældre eller biskop om sine problemer.

Eleverne kan reflektere over deres forberedelse til undervisningen, mens de udfører følgende aktivitet.

Tænk på dit eget forhold til vor himmelske Fader. Beskriv i din studiebog din livssituation og dit forhold til ham. Du kan her inkludere, hvornår du føler dig tæt på ham, og hvornår du føler dig langt borte, såvel som dine ønsker for dit forhold til ham i fremtiden.

Når du studerer, så se efter sandheder, der kan hjælpe dig til at forstå velsignelserne ved at komme Gud nærmere, og hvordan du kan komme ham nærmere.

Afstemning

I 2 Korinther 5 skrev Paulus, at mens vi lever på jorden, »sukker vi« og føler os »besværede«, mens vi længes efter at vende tilbage til vor Fader i himlen (se 2 Kor 5:1-5). Tænk på tidspunkter i dit liv, hvor du har følt noget, der ligner det, som Paulus beskrev.

Læs 2 Korinther 5:17-20 og se efter sandheder, du kan anvende i dit liv, når du føler dig langt væk fra Gud. Bemærk, at i disse vers betyder forlige og forligelse at blive bragt tilbage til harmoni med og yndest hos Gud efter at have været fremmedgjort fra ham.

Vis følgende spørgsmål, så eleverne kan se det, mens de studerer.

  • Hvilke ord og vendinger i disse vers ( 2 Kor 5:17-20) beskriver bedst, hvad Frelseren gjorde for dig?

  • Hvad gør vor himmelske Fader for at hjælpe dig med at vende tilbage til ham? (Se 2 Kor 5:18-19).

  • Hvilke velsignelser modtager vi, når vi stræber efter at leve »i Kristus«? ( 2 Kor 5:17.)

En sandhed i 2 Korinther 5:17-20 er, at vi kan blive forliget med Gud og blive nye skabninger gennem Jesu Kristi forsoning.

Paulus underviste også om, hvorfor vi er i stand til at blive nye skabninger, og hvad det betyder.

Læs 2 Korinther 5:21 , og se efter henvisninger til vor himmelske Fader, Jesus Kristus og dig.

Lad nogle elever fortælle, hvad de fandt frem til.

  • Hvad lærte du af dette vers?

Hjælp eleverne med at forstå dette vers. Overvej at gennemgå følgende afsnit sammen med eleverne og at tænke over, hvordan du kan hjælpe eleverne med at forstå dette begreb. Vær forberedt på at fortælle om disse idéer med dine egne ord.

I 2 Korinther 5:21 forklarer Paulus, at selv om Jesus aldrig gjorde sig skyldig i synd, påtog han sig i Getsemane have og på Golgatas kors byrden, vægten og konsekvenserne af vores synder. Når vi oprigtigt søger at blive tilgivet og gjort til en »ny skabning«, accepterer vi Jesu Kristi tilbud om, at hvis vi har tro på ham og omvender os fra vores synder, så vil han fjerne vores synder, og vi kan modtage hans retfærdighed. På den måde bliver vi rene, ligesom han er ren (se også Kol 2:13-14 ; 1 Pet 2:24).

Sørg for at hjælpe eleverne med at forstå, at processen med at blive ren som Jesus Kristus kræver en livslang indsats.

  • Hvordan hjælper lærdommene i 2 Korinther 5:21 dig til bedre at forstå, hvorfor vi er i stand til at blive nye skabninger i Kristus, og hvad det egentligt betyder?

  • Hvilke tanker og følelser kan Guds syndfri Søn have oplevet, da han villigt påtog sig dine synder, så du kan blive forliget med Gud og blive forvandlet? (Overvej at læse Es 49:16 og L&P 19:18 , før du besvarer dette spørgsmål).

Giv eleverne et nutidigt eksempel på, hvordan vi kan blive forliget med Gud. Overvej at fortælle om en personlig oplevelse. Alternativt kan en video som den følgende blive vist.

Oplev et nutidigt eksempel på en, der bliver forliget med Gud og bliver »en ny skabning« gennem Jesu Kristi forsoning, ved at se »Jeg ved, at hans nåde er der, når jeg fejler« (6:24). Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org

Tænk over, hvordan du, eller en du kender, har oplevet den helbredelse og forligelse, som Frelseren tilbyder gennem sin forsoning.

Overvej at bede eleverne om at dele nogle af deres tanker eller følelser (mind dem om ikke at fortælle noget, der er for personligt eller privat). Hvis de fortæller om en oplevelse, så stil opfølgende spørgsmål som: »Hvad lærte denne oplevelse dig om Jesus Kristus og hans forsoning?« eller »Hvilke handlinger gjorde denne person, der gjorde det muligt for ham eller hende at blive forliget med Gud? Hvorfor tror du, at disse handlinger gjorde en forskel?

Når vi grunder over evangeliets principper, kan det hjælpe os til bedre at forstå og føle vigtigheden af dem. Genlæs beskrivelsen af din nuværende livssituation og dit forhold til Gud, som du skrev i begyndelsen af lektionen. Brug et par minutter på at tænke over følgende spørgsmål:

Vis følgende tre forslag for eleverne at grunde over. Overvej at tilføje personlige forslag eller at bede eleverne om at dele deres tanker om ting, de kan grunde over ud fra det, de har lært i denne lektion.

  • Hvordan kan det se ud og føles at blive forliget med Gud for evigt?

  • Hvordan vil du gerne blive en ny skabning gennem Jesu Kristi forsoning?

  • Hvilke oplevelser har du haft i dit liv, der viser, hvor villig Jesus Kristus er til at hjælpe dig med at ændre dig?

  • Hvordan var det at grunde over spørgsmålene en hjælp?

  • Hvad har du lært i denne lektion om vor himmelske Faders og Jesu Kristi følelser og ønsker i forhold til dig?

Lær, føl og gør

Notér i din studiebog det, du har lært og følt i dag, der var mest betydningsfuldt for dig og hvorfor. Notér, hvad du føler dig inspireret til at gøre, der kan hjælpe dig til at blive forliget med Gud og blive »en ny skabning« i Kristus. Hvilke ændringer kan du forvente at se i dig selv (i løbet af et, to eller fem år), som én, der virkelig er blevet forandret i Kristus?

Bed elever, der føler sig trygge ved det, om at fortælle om deres tanker og følelser. Du kan også overveje at fortælle om dine egne følelser.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan det hjælpe mig at efterleve Kristi evangelium og blive »en ny skabning« i ham?

Ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

En større tro og omvendelse vil hjælpe os til at indgå og holde pagter med Gud, så vores ønske om at følge Jesus således styrkes, og der sker en ægte åndelig forandring i os – med andre ord, så vi forandrer os til en ny skabning, som Paulus taler om i sit brev til korintherne ( 2 Kor 5:17). Denne forandring vil give et gladere, mere produktivt og sundere liv og hjælpe os til at bibeholde et evigt perspektiv.

(Ulisses Soares, »Hvordan kan jeg forstå?« Liahona, maj 2019, s. 6)

2 Korinther 5:17-21 . Hvordan kan jeg bedre forstå, hvad Paulus underviste om i disse vers?

Følgende forklaring kan hjælpe dig til at forstå nogle ord og vendinger i disse vers:

At blive »en ny skabning« betyder, at »vores hjerte, udstråling og væsen vil blive forandret og blive mere som Frelserens« (Benjamin M.Z. Tai, »Mormons Bogs kraft i omvendelse«, Liahona, maj 2020, s. 47).

At Kristus »ikke tilregnede dem deres overtrædelser« betyder, at på grund af det, som Kristus gjorde for os, regnes vore synder ikke imod os, når vi forliges med Gud.

Supplerende læringsaktiviteter

2 Korinther 5:14-21 . Udvekslingen af vores synder med Kristi retfærdighed

Hvis eleverne har brug for hjælp til at forstå Paulus’ lærdomme i 2 Korinther 5:14-21 , så overvej at se »Den gode Hyrde, Guds Lam« (15:18) fra tidskode 10:30 til 12:10 (ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2019/04/53gong?lang=dan) eller »Forsoningen: Vores største håb« (20:21) fra tidskode 3:36 til 6:30, som findes på ChurchofJesusChrist.org. Bed eleverne om at tegne paralleller mellem disse beretninger og 2 Korinther 5:14-21 . Disse beretninger kan hjælpe dem til at se, hvordan Jesus Kristus påtog sig vores synder, så vi kan få mulighed for at modtage hans retfærdighed.

2 Korinther 5:14-21 . Modtage Kristi retfærdighed

Overvej at se »Forløsning« (15:21) fra tidskode 6:48 til 8:43, som findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2013/04/redemption?lang=dan, hvor ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum fortæller om en historie fra bogen De elendige. Bed eleverne om at overveje, på hvilke måder biskop Bienvenu, der hjalp Jean Valjean, så han kunne blive et bedre menneske, ligner Frelseren, og hvordan vi ligner Jean Valjean. Bed dem om at studere 2 Korinther 5:14-21 og se, hvordan den historie, ældste Christofferson fortæller, svarer til det, Paulus lærer os om at blive nye skabninger i Kristus og acceptere hans retfærdighed.

2 Korinther 5:1-5 . Gaven »Ånden som pant«

Eleverne kan have gavn af at tale om Helligåndsgaven. Bed dem om at læse 2 Korinther 5:1-5 .

De kan derefter studere 2 Korinther 1:19-22 ; 5:5 ; Efeserne 1:13-14 samt følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab:

Billede
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Hvis I har mærket Helligåndens påvirkning i dag, kan I se det som et bevis for, at forsoningen er virksom i jeres liv.

(Henry B. Eyring, »Gifts of the Spirit for Hard Times«, Ensign, juni 2007, s. 23)

Bed eleverne om at svare på spørgsmål som: »Hvordan påvirker Helligånden jeres tillid til Frelserens forsoning og løftet om evigt liv?« og »Hvordan giver nutidige oplevelser med Helligånden os en idé om, hvordan det vil være at nyde evigt liv sammen med vor himmelske Fader?«