Seminarie
Test je kennis 12


Test je kennis 12

Openbaring 1–22

Afbeelding
A young woman reads and studies the scriptures. She has the Book of Mormon in both Spanish and English, and a Holy Bible on a table.

In deze les evalueer je de doelen die je jezelf hebt gesteld en de groei die je door je studie van het Nieuwe Testament hebt doorgemaakt.

Cursisten helpen hun kennis te beoordelen. Geef de cursisten gelegenheden om te beoordelen wat ze hebben geleerd. U kunt ze bijvoorbeeld vragen hoe ze door hun studie en geloof zijn gegroeid en zich hebben ontwikkeld.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten, nu ze aan het eind van hun studie van het Nieuwe Testament zijn gekomen, een lijst maken van de drie tot vijf meest betekenisvolle Schriftteksten die ze dit jaar hebben bestudeerd.

Mogelijke leeractiviteiten

In deze les beoordelen de cursisten hun vermogen om leringen in het Nieuwe Testament uit te leggen. Ze evalueren ook hun doelen en hoe hun houding, verlangen en vermogen om het evangelie na te leven veranderen. Als in de lessen de nadruk op andere waarheden heeft gelegen, kunt u de volgende activiteiten daaraan aanpassen.

Begin de les eventueel met een persoonlijk getuigenis van de groei en vreugde die het bestuderen en onderwijzen van het Nieuwe Testament u hebben gebracht.

Je persoonlijke voortgang

In deze les krijg je de gelegenheid om te beoordelen wat je hebt geleerd en hoe je de beginselen in Openbaring 1–22 hebt toegepast. Ook ga je je groei in de afgelopen maanden tijdens je studie van Handelingen–Openbaring evalueren. De volgende leeractiviteiten kunnen je inzicht geven in hoe je liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus is toegenomen en hoe je meer op Hen bent gaan lijken.

Het boek Openbaring

De cursisten kunnen de evaluatie doen door er met een studiepartner over te praten of door een waarheid die voor hen van betekenis was op het bord te schrijven. De cursisten kunnen ook door de klas rouleren om het met verschillende klasgenoten te bespreken.

Neem even de tijd om eventuele Schriftteksten die je tijdens je studie van het boek Openbaring hebt gemarkeerd, of notities die je in je Schriften of studiedagboek hebt gemaakt, door te nemen.

  • Wat weet je nog van wat je bij je studie van het boek Openbaring hebt geleerd of gevoeld?

  • Wat heb je uit het boek Openbaring over je Heiland, Jezus Christus, geleerd?

  • Naar welke waarheden heb je je als onderdeel van je studie geïnspireerd gevoeld te handelen?

Eventueel kunt u de volgende activiteiten afdrukken of weergeven en de cursisten laten kiezen aan welke activiteit ze individueel of met een partner willen werken.

Sommige cursisten kunnen moeite hebben om hun persoonlijke gevoelens over aanbidding en getuigenis te evalueren of daarover te spreken. Geef de cursisten gelegenheden om vrijwillig iets te vertellen, maar respecteer het als ze dat liever niet doen.

Als de cursisten klaar zijn, laat u enkele vrijwilligers vertellen welke gedachten en gevoelens ze bij het beantwoorden van de vragen hadden. Moedig de cursisten aan om aan de diepgang van hun persoonlijke aanbidding en de kracht van hun getuigenis van Jezus Christus te blijven werken. Geef eventueel een persoonlijk getuigenis van de redenen waarom persoonlijke aanbidding en een persoonlijk getuigenis belangrijk zijn in onze geestelijke ontwikkeling.

Activiteit A: God oprecht aanbidden en volgen

In Openbaring 45 heb je misschien een deel van het visioen van Johannes bestudeerd waarin hij de troon van God zag met verschillende wezens en zinnebeeldige dieren die onze hemelse Vader en Jezus Christus aanbaden. Wellicht werd je gevraagd om na te denken over de vraag hoe jij je hemelse Vader en Jezus Christus looft en hoe je je persoonlijke aanbidding zou kunnen verbeteren.

  • Wat heb je onlangs over je hemelse Vader of Jezus Christus geleerd of gevoeld waardoor je gemotiveerd bent om Hen te aanbidden?

  • Wat heb je gedaan om je aanbidding te verdiepen? Een paar voorbeelden: misschien heb je geprobeerd je aanbidding te verdiepen door gebed, Schriftstudie, deelname aan het avondmaal, sabbatheiliging, vasten, tempelbezoek of op een andere manier.

  • Wat voor uitwerking hebben deze dingen op je relatie met je hemelse Vader en Jezus Christus?

Activiteit B: Het kwaad weerstaan en overwinnen door geloof in Christus

U kunt de volgende activiteit aanpassen om de vooruitgang in het overwinnen van de wereld te evalueren, wat in de les ‘Openbaring 2–3, deel 2’ is behandeld.

Uit Openbaring 1213 heb je misschien geleerd dat we in het voorsterfelijke leven allemaal ons geloof in Jezus Christus oefenden om Satan te overwinnen. Misschien heb je toen ook nagedacht over je geloof in deze leringen en hoe je je vertrouwen in Jezus Christus kunt blijven stellen bij je strijd tegen de tegenstander.

  • Wat voelde je na je studie dat je moest doen?

  • Welke obstakels of moeilijkheden heb je daarbij ondervonden? Wat ging er goed?

  • Hoe ben je door die stappen dichter tot Jezus Christus gekomen of hoe heb je daardoor van Hem de kracht gekregen om Satan te overwinnen?

Het Nieuwe Testament: Handelingen–Openbaring

Als de cursisten de voorbereiding hebben gedaan, kunt u enkele cursisten vragen welke Schriftteksten ze hebben gekozen en waarom. Zet de genoemde tekstverwijzingen op het bord, zodat anderen ze in de volgende activiteit kunnen gebruiken.

De volgende afbeelding en de bijbehorende tekst kunnen de schrijfactiviteit inleiden.

Afbeelding
Paul speaking to King Agrippa.

Nadat koning Agrippa het getuigenis van Paulus over Jezus Christus had gehoord, zei hij: ‘U overtuigt mij bijna om christen te worden!’ Paulus antwoordde stoutmoedig: ‘Ik zou van God wel wensen dat, én bijna én geheel, niet alleen u maar ook allen die vandaag naar mij luisteren, [een christen] zouden worden zoals ik ben, uitgezonderd deze boeien’ ( Handelingen 26:28–29).

Paulus en de andere apostelen hadden het diepe verlangen om anderen door hun leringen en getuigenis tot Christus te brengen. Velen van hen gaven hun leven en stierven als martelaar voor de zaak van Christus. Ze lieten hun leringen achter in het boek Handelingen en de brieven. Hopelijk heb jij die getuigenissen in je hart toegelaten en hun leringen in je eigen leven toegepast. Nu is het jouw beurt om te onderwijzen en te getuigen.

Schrijf een brief aan wie je maar wilt. Je kunt je brief bijvoorbeeld richten aan jezelf een jaar geleden, vóór je studie van het Nieuwe Testament, of aan een vriend(in) die niet begrijpt waarom je naar het seminarie gaat, of aan een familielid dat baat kan hebben bij jouw getuigenis van de Heiland.

Wie je ook kiest voor je brief, vermeld een of meer verzen uit Handelingen–Openbaring en hoe de waarheden uit deze verzen jou tot zegen zijn. De volgende vragen kunnen een leidraad zijn, maar je kunt zelf kiezen waarover je schrijft.

  • Hoe ben je door hetgeen je hebt bestudeerd dichter tot Christus gekomen en heb je vrede in Hem gevonden?

  • Hoe heb je door hetgeen je hebt bestudeerd het kwaad door geloof in Jezus Christus kunnen weerstaan of overwinnen?

  • Hoe heb je door hetgeen je hebt bestudeerd antwoord gevonden op een vraag of een probleem opgelost?

  • Wat zou je iemand nog meer willen vertellen om diegene aan te moedigen het Nieuwe Testament te bestuderen en tot Christus te komen?

Als de cursisten klaar zijn met schrijven, laat u enkele bereidwilligen hun brief aan de klas voorlezen. Let op hoe ze hun dankbaarheid en getuigenis in hun brieven verwoorden. Bedank de cursisten voor wat ze hebben opgeschreven en verteld. Moedig ze aan om hun brief aan iemand buiten de klas te geven en om hun verdere leven de woorden van de profeten te blijven bestuderen.

Getuig van de Heiland, van zijn woord in de Schriften en van zijn werk door zijn uitverkoren dienstknechten.