Seminarie
Openbaring 15–19


Openbaring 15–19

‘Het Lam […] zal hen overwinnen’

Afbeelding
“He Comes Again to Rule and Reign” by Mary R. Sauer. Jesus Christ is descending to Earth at his Second Coming. There are men, women, and children surrounding him. He is wearing a red robe and is looking down at those who are gathering.

Waar denk je aan als het gaat om de voorspelde laatste dagen? De apostel Johannes schilderde een levendig beeld van de verwoesting en goddeloosheid die de wereld zouden vervullen. Maar die omstandigheden zullen niet blijvend zijn. Jezus Christus ‘zal hen overwinnen’, ‘want Heere der heren is Hij en Koning der koningen’ (Openbaring 17:14). Deze les kan je helpen om vol vertrouwen in Jezus Christus de moeilijkheden van de laatste dagen te doorstaan.

Gericht zijn op onze hemelse Vader en Jezus Christus. Niets zal de cursisten meer tot zegen zijn dan wanneer ze hun hemelse Vader en Jezus Christus leren kennen en liefhebben. Streef bij het voorbereiden en geven van lessen voortdurend naar inspiratie om ze daarbij te helpen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten bedenken wat ze weten van de beproevingen in de laatste dagen, en waarom ze op Jezus Christus kunnen vertrouwen.

Mogelijke leeractiviteiten

Plagen, beproevingen en geloof in de Heer

Afbeelding
Illustration of angels pouring out the bowls of wrath onto the earth from the book of Revelation.

In het visioen van Johannes liet de Heer Johannes zeven engelen zien die in de laatste dagen verschillende plagen over de goddelozen uitstorten. Deze plagen omvatten zweren, water dat in bloed verandert, verzengende hitte, duisternis, pijn, donder en bliksem, een aardbeving en enorme hagel (zie Openbaring 16).

Denk na over de volgende vragen:

  • Wat weet je nog meer over de beproevingen en goddeloosheid in de laatste dagen? Wat vind je van deze beproevingen?

  • Hoeveel vertrouwen heb je dat de Heer je in elke beproeving kan helpen? Waarom?

Voordat Johannes schreef over de vernietiging en beproevingen die de mensen op aarde in de laatste dagen zouden treffen, beschreef hij nog iets anders. Lees Openbaring 15:2–4 en probeer je voor te stellen wat Johannes zag.

Het kan de cursisten helpen om wat Johannes over de ‘glazen zee’ in vers 2 zegt te vergelijken met wat Joseph Smith er in Leer en Verbonden 130:6–7 over zegt.

  • Waarom kan het nuttig zijn om meer te weten te komen over de verheerlijkte heiligen die in Gods tegenwoordigheid wonen voordat we over de plagen lezen die Johannes vervolgens beschrijft?

Stel je bij je studie open voor de leiding van de Heilige Geest om te weten hoe je je tot de Heiland kunt wenden zodat Hij je kan helpen bij alle moeilijkheden in de laatste dagen. Om meer inzicht te krijgen in wat er in elk hoofdstuk dat je gaat bestuderen wordt onderwezen, lees je eerst de inleidingen van de hoofdstukken voordat je de verzen zelf gaat lezen.

U kunt desgewenst de volgende uitreikbladen kopiëren en aan de cursisten uitdelen. Het is niet de bedoeling dat de cursisten alle voorgestelde activiteiten doen. U kunt de cursisten activiteiten toewijzen of de activiteiten laten kiezen die hen het meeste interesseren. De cursisten kunnen alleen of in kleine groepjes werken, afhankelijk van hun leerbehoeften.

Terwijl de cursisten studeren, kunt u eventueel het lokaal rondgaan om ze met moeilijke verzen of vragen te helpen. Bedenk dat we niet alle interpretaties kennen van wat Johannes zag. Terwijl u het lokaal rondgaat, kunt u steeds kort samen met een cursist of groepje studeren. Stel eventueel de volgende vragen: ‘Ook al begrijpen we niet alle details, wat zou Johannes in het algemeen in deze verzen proberen over te brengen?’ ‘Wat heb je nog meer in het boek Openbaring geleerd dat bij deze vraag kan helpen?’ Zoek desgewenst naar meer informatie in hoofdstuk 55 en 56 van het New Testament Student Manual [2014].

Optie A: Engelen en plagen

Wanneer we denken aan de plagen die Johannes in Openbaring 16 zag, kan dat ons zorgen baren. Maar als we ons geloof in Jezus Christus vergroten, kunnen we onze zorgen overwinnen. Het is belangrijk om op te merken dat de engelen van Jezus’ karakter getuigden toen ze hun plagen uitstortten. Als we zijn karakter kennen, kunnen we ons geloof in Hem vergroten.

Lees Openbaring 16:5, 7 en ga na hoe de engelen de Heer en zijn oordelen beschreven. Schrijf in de volgende tekstballon wat de engelen volgens jou zeiden.

  • Waarom kan het helpen om Jezus’ karakter te begrijpen wanneer we meer over zijn oordeel te weten komen?

  • Wanneer heeft het je geholpen dat je wist hoe God werkelijk is? Hoe kan je kennis van Jezus Christus’ karakter je helpen om op Hem te vertrouwen?

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Optie B: Goddeloosheid en de macht van de Heiland

Denk aan enkele voorbeelden van goddeloosheid in de wereld en hoe die ons beïnvloeden.

  • Als je iets moest bedenken wat de goddeloosheid van de wereld voorstelt, wat zou dat dan zijn? Waarom?

  • Als je een eerbiedig symbool of eerbiedige titel moest bedenken dat de Heiland voorstelde en hoe Hij ons kan helpen deze goddeloosheid te overwinnen, wat zou dat dan zijn? Waarom?

Deel een pagina van je dagboek in tweeën. Lees Openbaring 17:3–7, 14 en stel je de symbolen voor die Johannes in deze verzen gebruikt. Schrijf aan de ene kant van de pagina in je dagboek sleutelwoorden of zinsneden die gebruikt worden om goddeloosheid te beschrijven. Schrijf aan de andere kant de symbolen die Jezus Christus en de rechtschapenen voorstellen. De uitleg van de volgende woorden kan nuttig zijn:

Hoererij ( Openbaring 17:4): ontuchtige, onzedelijke seksuele handelingen. Het woord kan ook een ‘symbool voor afvalligheid’ zijn. (Zie Gids bij de Schriften, ‘ Ontucht ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Babylon ( Openbaring 17:5): de naam van een stad die bekendstond om zijn goddeloosheid, gebruikt als symbool voor goddeloosheid en wereldsgezindheid.

Hoer ( Openbaring 17:5): iemand die onzedelijke seksuele handelingen voor geld of in ruil voor iets anders begaat.

  • Wat heb je geleerd van de symbolen waarover je hebt gelezen?

  • Wat leer je uit de titels van Jezus Christus in vers 14 over Hem?

  • Wat weet je over de manier waarop het Lam, of Jezus Christus, alle goddeloosheid heeft overwonnen? (Zie Gids bij de Schriften, ‘ Lam van God ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.) Wat betekent dat voor jou?

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Optie C: Bruiloft van het Lam

  • Wat zijn enkele redenen waarom families een bruiloft vieren?

Johannes gebruikte het zinnebeeld van een huwelijk om ons over de laatste dagen te vertellen. Het huwelijk waarover hij schreef, staat symbool voor de wederkomst van de Heiland.

Maak een eenvoudige tekening van een bruid en bruidegom en schrijf op wat je bij je studie over beiden te weten komt.

Lees in Openbaring 19:7–9 wat we volgens de Heer van dit huwelijk moeten vinden. De bruid in deze verzen staat symbool voor de leden van de kerk van de Heer die zich op de wederkomst van Christus voorbereiden.

  • Hoe moeten we ons volgens vers 8 op dit huwelijk voorbereiden? Wat betekent dat voor jou?

  • In welke opzichten is een huwelijksrelatie een passend symbool voor onze verbondsrelatie met Jezus Christus?

  • Hoe kan de wederkomst van de Heiland een heuglijke tijd voor je zijn?

Lees de volgende Schriftteksten en bedenk wat je kunt doen om je voor te bereiden op de wederkomst van Jezus Christus. Je kunt je bevindingen in je Schriften markeren of er in je dagboek over schrijven.

Openbaring 7:13–14

3 Nephi 27:19–21

  • Wat voor gevoelens heb je over Jezus Christus en wat Hij heeft gedaan om je op zijn komst voor te bereiden?

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Laat de cursisten vertellen wat ze hebben geleerd, vooral over Jezus Christus. Als ze bepaalde aspecten van wat ze hebben bestudeerd niet hebben begrepen, stel ze dan gerust en laat ze vertellen wat ze wél hebben geleerd. Moedig de cursisten aan om de Schriften dagelijks te blijven bestuderen en zo vertrouwen in hun Heiland te ontwikkelen. Maak ze duidelijk dat de symbolen, titels en eigenschappen die ze in de Schriften bestuderen, aantonen dat Jezus Christus ons kan helpen om de goddeloosheid van de laatste dagen te overwinnen.

  • Wat zou je willen onthouden of doen?

  • Hoe zou dat je in de beproevingen van de laatste dagen kunnen helpen?

Toelichting en achtergrondinformatie

Openbaring 17 . Wat kan ik leren van de symboliek van de vrouw op het beest?

De termen die gebruikt worden om de vrouw die op het beest reed te beschrijven, getuigen van de grote politieke en vernietigende macht die zij over natiën, koninkrijken en volken zal hebben. […] Haar kleding stelt macht en rijkdom voor (zie vers 4); zij is ‘de moeder van de hoeren’, wat aangeeft dat ze andere verleidingen heeft gebaard – organisaties, overheden en ideologieën die goddeloosheid voortbrengen ( vers 5). Johannes schreef dat hij verbaasd was over de omvang van de goddeloosheid van de vrouw (zie vers 6). Niettemin zal zij uiteindelijk ten val worden gebracht door degenen over wie zij eerst heerste (zie vers 16 ; 1 Nephi 22:13). […]

Een mogelijke betekenis van Johannes’ beschrijving in deze verzen is dat in de laatste dagen de wereld doordrongen zou zijn van een levenswijze van seksuele onzedelijkheid, rijkdom en geweld (zie ook 1 Nephi 13:5–9). Instellingen, overheden en mensen die deze levensstijl omarmen, kunnen als onderdeel van Babylon worden beschouwd. (New Testament Student Manual [2014], 560.)

Waar kan ik meer over de symboliek in Openbaring 15–19 te weten komen?

Voor uitleg over de symboliek in deze hoofdstukken, kun je hoofdstuk 55 en 56 van het New Testament Student Manual (2014) raadplegen op ChurchofJesusChrist.org.

Aanvullende leeractiviteiten

De invloed van Babylon op ons beperken

Als de cursisten baat hebben bij meer nadruk op het overwinnen van Babylon, kunt u de toespraak van ouderling David R. Stone van de Zeventig gebruiken: ‘Zion te midden van Babylon’, Liahona, mei 2006, 90–93. Aan de hand van zijn gelijkenis van de Manhattantempel kunnen de cursisten inzien hoe belangrijk het is om meer tijd met de Heiland door te brengen en de invloed van Babylon op hen te beperken. De cursisten kunnen er ook baat bij hebben om de normen van de Heer voor hen in Voor de kracht van de jeugd (boekje, 2011) te bestuderen en bespreken.

Openbaring 19:10 . ‘Het getuigenis van Jezus is […] de geest van de profetie’

De cursisten hebben er baat bij om te begrijpen welke kracht een getuigenis van Jezus Christus heeft. Laat de cursisten Openbaring 19:10 lezen voor een definitie van ‘het getuigenis van Jezus’. Help de cursisten ontdekken dat de ‘geest van de profetie’ ( vers 10) op de gave van openbaring en inspiratie van God slaat, waardoor iemand in staat wordt gesteld om zijn woord te ontvangen en te spreken. (Zie Gids bij de Schriften, ‘ Profeteren, profetie ’, schriften.ChurchofJesusChrist.org). Laat de cursisten zich afvragen hoe ze anderen tot zegen kunnen zijn en de wereld door hun getuigenis van Jezus Christus op de wederkomst van Jezus Christus kunnen voorbereiden.

Symboliek van Jezus Christus bij zijn wederkomst

Om de cursisten meer over de wederkomst van Jezus Christus te leren, kunt u de volgende afbeelding laten zien en de cursisten Openbaring 19:11–16 laten lezen. Laat hen de symbolen bespreken die ze hebben gevonden.

Afbeelding
Book of Revelation Transparencies

Studiemiddelen en andere Schriftteksten kunnen de betekenis van symbolen verduidelijken. Lees bijvoorbeeld Leer en Verbonden 11:2 en 1 Nephi 11:25 om beter te begrijpen waarom er een zwaard uit de mond van Jezus Christus komt of waarom Hij ‘zal […] hoeden met een ijzeren staf’ ( Openbaring 19:15).