Seminar
Vurder din læring 7


Vurder din læring 7

Apostlenes Gerninger 1-28

Billede
Young women enjoying themselves in Ghana.

Denne lektion vil hjælpe dig med at evaluere de mål, du har sat, hvor meget du har lært, og den vækst, du har oplevet, mens du studerede Det Nye Testamente.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme forberedte på at nævne eksempler fra Apostlenes Gerninger på mennesker, der blev omvendt til Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion er beregnet til at hjælpe eleverne med at vurdere mål, de har sat, deres evne til at forklare lærdomme i Det Nye Testamente, samt hvordan deres holdninger, ønsker og evne til at efterleve evangeliet ændrer sig. Klassens studium af Apostlenes Gerninger 1-28 kan have fremhævet andre sandheder end dem i de følgende aktiviteter. Hvis det er tilfældet, kan aktiviteterne tilpasses for at inkludere disse sandheder.

Yderligere emner for vurdering findes i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter«.

Kan mennesker ændre sig?

Forestil dig, at din ven fortæller dig, at der er ting, han gerne vil ændre ved sig selv, men han tror ikke, at han kan foretage de ændringer.

  • Hvad vil du svare?

  • Hvordan påvirker det dit liv at vide, at du kan ændre dig gennem Jesu Kristi forsoning?

Mind eleverne om deres forberedelse til klassen.

Tænk over beretninger fra Apostlenes Gerninger, der illustrerer, hvordan folk kan ændre sig til det bedre, når de kommer til Kristus og bliver hans disciple.

Overvej om nødvendigt at gennemgå et eller flere af de følgende eksempler.

  1. Mennesker, der tilsluttede sig Kirken: Apostlenes Gerninger 2:14, 36-47

  2. Den etiopiske hofmand: Apostlenes Gerninger 8:26-40

  3. Saulus (som blev til Paulus): Apostlenes Gerninger 9:1-22

  4. Cornelius: Apostlenes Gerninger 10:1-8, 24-25, 44-48

  5. Fangevogteren, der holdt vagt ved Paulus og Silas: Apostlenes Gerninger 16:25-36

Forbered et svar til din ven, der ikke tror, at han kan ændre sig, ved at bruge et af disse eksempler eller et andet fra Apostlenes Gerninger. Medtag følgende:

  • Eksempel på, at en eller flere mennesker forandrer sig med Frelserens hjælp.

  • Hvordan Frelseren og de tjenere, han sendte, hjalp til i forbindelse med omvendelsen.

  • Hvad disse mennesker gjorde for at stole på Herren og hans tjenere.

Lyt til eleverne, mens de deler deres svar parvis eller i små grupper. Hvis de har brug for yderligere instruktioner om omvendelse til Jesus Kristus, kan du overveje, at I sammen læser dele af Apostlenes Gerninger 9:3-20 og bede eleverne om at finde detaljer, der hjælper dem til at forstå, hvordan folk kan ændre sig med Frelserens hjælp.

Tænk over din egen omvendelse til Jesus Kristus. Tænk på opfordringer til at ændre eller forbedre dig, som du har mærket fra Herren, mens du har studeret Apostlenes Gerninger. Besvar følgende spørgsmål i din studiebog:

Vis følgende spørgsmål, så eleverne kan se dem, mens de skriver i deres studiebog.

  • Hvad ved du om Jesus Kristus, der motiverer dig til at elske og følge ham mere fuldt ud?

  • Hvilke ændringer har Helligånden tilskyndet dig til at foretage i løbet af den seneste måneds tid? Hvordan reagerede du?

  • Hvordan har Herren velsignet dig for dine bestræbelser? Hvad gjorde du, der resulterede i den største forskel?

  • Hvad har gjort det svært at handle på tilskyndelser til at ændre og forbedre dig? Hvordan kan du søge yderligere hjælp fra vor himmelske Fader?

Fortsæt med at søge inspiration fra vor himmelske Fader gennem Helligånden, mens du studerer denne lektion. Prøv at identificere, hvad han ønsker, at du gør for at ændre dig og blive mere omvendt til Jesus Kristus.Vælg at udføre en af følgende aktiviteter, mens du reflekterer over, hvordan du kommer Kristus nærmere.

Aktivitet A: Jesu Kristi evangeliums første principper og ordinancer

I Apostlenes Gerninger modtog mange mennesker himmelsk hjælp til at ændre sig og blive mere omvendt til Jesus Kristus ved at modtage evangeliets første principper og ordinancer.

Guide til skrifterne forklarer, hvordan disse principper og ordinancer hjælper os til at blive omvendt til Jesus Kristus.

Omvendelse, dåb til syndernes forladelse, modtagelse af Helligånden ved håndspålæggelse og fortsat tro på Herren Jesus Kristus gør omvendelse fuldstændig. Et naturligt menneske vil blive forandret til et nyt menneske, som er helliggjort og rent, født på ny i Kristus Jesus ( 2 Kor 5:17 ; Mosi 3:19).

(Guide til skrifterne, » Omvendelse «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/god-godhead?lang=dan)

Tænk over den beretning, du valgte, der illustrerede personer, der ændrede sig med Herrens hjælp.

  • Hvilken rolle spillede evangeliets første principper og ordinancer i deres omvendelse?

  • Hvordan har evangeliets første principper og ordinancer hjulpet dig eller andre til at blive mere omvendt til Frelseren?

Forestil dig, at de lokale missionærer beder om din hjælp i forhold til en person, de underviser. De ønsker, at du fortæller om, hvordan evangeliets første principper og ordinancer kan styrke omvendelse til Jesus Kristus og indbyde hans hjælp til at foretage de nødvendige ændringer i vores liv. Skriv en forklaring for denne person, som om du talte direkte med vedkommende. Brug mindst et eksempel fra Apostlenes Gerninger og enhver personlig oplevelse, som du føler vil være gavnlig.

Giv eleverne tid til at nedskrive deres tanker. Bed dem derefter om at dele deres forklaringer med en makker. Gå rundt og lyt til deres forklaringer. Hvis eleverne har brug for yderligere undervisning om evangeliets første principper og ordinancer, kan du overveje at bruge disse skriftsteder: Apostlenes Gerninger 19:1-7 ; 2 Nefi 31:13-21 ; 3 Nefi 27:13-22 .

Aktivitet B: Skriftstudium og omvendelse

En vigtig handling, vi kan gøre for at styrke vores omvendelse til Jesus Kristus, er at studere skrifterne vedholdende. Tænk over, hvordan følgende beretninger fra Apostlenes Gerninger viser vigtigheden af skriftstudium i forbindelse med omvendelse.

Filip og den etiopiske hofmand: Apostlenes Gerninger 8:26-40

Paulus og de hellige i Thessalonika og Berøa: Apostlenes Gerninger 17:1-14

Tænk over, hvordan skriftstudium har hjulpet dig til at omvende dig til Frelseren.

Forestil dig, at din leder i Unge Mænd eller Unge Kvinder beder dig om at hjælpe de unge i din menighed med at studere skrifterne og styrke deres omvendelse til Jesus Kristus. Hvilken ressource kunne du lave for at motivere dem? Brug et par minutter på at beskrive din ressource i din studiebog. Det kan være en video, en artikel, en tale, en hjemmeside eller en anden ressource.

Din ressource kan være noget af følgende:

  • Et eksempel fra Apostlenes Gerninger eller en anden bog, der viser vigtigheden af skriftstudium.

  • Et eksempel eller en model af en skriftstudiefærdighed, som du bruger og som hjælper dig, eller en beskrivelse af, hvordan du studerer.

  • En beskrivelse af en oplevelse, hvor skriftstudium hjalp dig eller en, du kender, til at blive mere omvendt til Frelseren.

  • Dit personlige vidnesbyrd om kraften i skriftstudium.

Bed eleverne om at gøre følgende i deres skriftstudiebog:

Søg vor himmelske Faders hjælp gennem Helligånden, mens du nedskriver de handlinger, du føler, du bør foretage for at blive mere omvendt til Jesus Kristus. Frelseren vil hjælpe dig, når du stræber efter at følge disse indtryk. Overvej at dele dine indtryk med en forælder eller en betroet kirkeleder. Bed dem om at hjælpe dig med at følge op på disse indtryk.

Tilskynd eleverne til at handle på de indtryk, de har modtaget fra vor himmelske Fader gennem Helligånden. Bær vidnesbyrd om, at Gud vil hjælpe dem, når de søger at følge disse indtryk.

Supplerende læringsaktiviteter

Apostlenes Gerninger 10 - 11 ; 15 ; 27 . Åbenbaring

Overvej at vurdere, hvad eleverne ved om, hvordan åbenbaring kommer til Kirkens ledere. Bed dem om at gennemgå de noter, de har taget i lektionerne om Apostlenes Gerninger 10 ; 11 ; 15 og 27 . Giv eleverne mulighed for at organisere og præsentere deres tanker. En måde kan være at få eleverne til at skrive en kort artikel til tidsskriftet Til styrke for de unge, der forklarer, hvordan åbenbaring til hele Kirken modtages, og hvorfor disse sandheder er vigtige at forstå.

Find fred i Kristus under prøvelser

Bed eleverne om at tænke på personer fra Apostlenes Gerninger, der var i stand til at finde fred i Kristus på trods af prøvelser, såsom Peter og Johannes i Apostlenes Gerninger 5:40-42 , Stefanus i Apostlenes Gerninger 6 - 7 , Peter og andre kirkemedlemmer i Apostlenes Gerninger 12:1-19 eller Paulus i Apostlenes Gerninger 22 - 28 . Tilskynd eleverne til at fortælle om oplevelser, hvor de har fundet fred i Kristus, mens de har oplevet prøvelser. De kan identificere handlinger i beretninger i Apostlenes Gerninger og personlige oplevelser, der kan hjælpe dem til at møde fremtidige prøvelser. Bed dem om at søge inspiration fra vor himmelske Fader gennem Helligånden og lægge en plan for, hvad de vil gøre under disse fremtidige prøvelser for at finde fred i Kristus.