Seminaari
Oppien hallinta: Jaakob 1:5–6


Oppien hallinta: Jaakob 1:5–6

”Pyytäköön sitä Jumalalta”

Kuva
The Prophet Joseph Smith, Jr. in the Sacred Grove (in Manchester, New York) when he received the First Vision. Joseph is depicted kneeling before God the Father and Jesus Christ. Both God the Father and Christ are portrayed wearing white robes. The Father is presenting Christ to Joseph. There are trees in the background. (Joseph Smith - History 1:15-20)

Edellisessä oppiaiheessa ”Jaakob 1” opit, että Jumala siunaa meitä viisaudella, jos pyydämme sitä Häneltä uskossa. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan Jaak. 1:5–6 viitteen ja keskeisen ilmauksen, selittämään sitä koskevan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

Pyydä vastauksia Jumalalta. Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Hengelliset kysymykset ansaitsevat hengellisiä vastauksia Jumalalta” (“Joseph Smith”, Liahona, marraskuu 2014, s. 28–29). Opeta oppilaita kääntymään Jumalan puoleen pyytäen viisautta, kun heillä on kysymyksiä.

Oppilaan valmistautuminen: Pyydä oppilaita lukemaan JS–H 1:10–14 ja panemaan merkille, kuinka Joseph Smith sovelsi elämässään hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tämä oppien hallinnan oppiaihe on tarkoitus opettaa oppiaiheen ”Jaakob 1” jälkeen, sillä se tarjoaa taustaa oppien hallinnan kohdalle Jaak. 1:5–6 . Jos tämä oppien hallinnan oppiaihe täytyy siirtää jollekin toiselle viikolle, muista siirtää samalle viikolle myös vastaava taustaa sisältävä oppiaihe.

Opettele ulkoa ja selitä

Auta oppilaita opettelemaan ulkoa ja selittämään pyhien kirjoitusten kohdan Jaak. 1:5–6 viite ja keskeinen ilmaus. Seuraavat tehtävät ovat ehdotuksia tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Kuvittele, että ystävällä on vaikeuksia tehdä tärkeä päätös elämässään. Tiedät, ettei tämä ystävä ole kasvanut uskomaan, että voimme puhua suoraan Jumalalle rukouksessa.

Muista, että edellisessä oppiaiheessa tutkit tätä jakeiden Jaak. 1:5–6 totuutta: Jumala siunaa meitä viisaudella, jos pyydämme sitä Häneltä uskossa.

  • Kuinka voisit selittää jakeiden Jaak. 1:5–6 avulla, millaiseen suhteeseen kanssaan taivaallinen Isä kutsuu meitä? (Voi olla hyödyllistä ottaa mukaan esimerkkejä siitä, millaisia kysymyksiä joku saattaa esittää tai millaista viisautta joku voi tavoitella Jumalalta rukouksessa, sekä henkilökohtaisia kokemuksia tai pyhien kirjoitusten esimerkkejä.)

Kun olet antanut oppilaille aikaa pohtia, kuinka he vastaisivat edelliseen kysymykseen, voisit pyytää heitä kertomaan vastauksensa parille, jotta kaikilla olisi mahdollisuus sanoa vastauksensa ääneen. Kuuntele oppilaiden vastauksia ja kertaa tarvittaessa edellisen oppiaiheen aineistoa auttaaksesi oppilaita ymmärtämään tämän kohdan paremmin.

Voisit laittaa näkyville oppiaiheen alussa olevan kuvan samalla kun oppilaat suorittavat seuraavan toiminnan.

Se, että osaat löytää tämän oppien hallinnan kohdan ja selittää sen, voi auttaa sinua koko elämäsi ajan, kun kerrot evankeliumista muille. Sinun on helpompi opetella tämä kohta ulkoa, kun katsot kuvaa Joseph Smithin ensimmäisestä näystä oppiaiheen alussa samalla kun toistat seuraavan pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen ja viitteen mahdollisimman monta kertaa yhdessä minuutissa: ”Jos – – joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta” ( Jaak. 1:5–6).

Voisit auttaa oppilaita oppimaan paremmin ulkoa tämän pyhien kirjoitusten viitteen ja keskeisen ilmauksen pysähtymällä useita kertoja oppitunnin aikana, näyttämällä kuvaa ensimmäisestä näystä ja pyytämällä oppilaita toistamaan jälleen pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen ja viitteen.

Harjoittele soveltamista

Kuva
Young Joseph Smith sits in a chair reading the bible.

Voisit näyttää tätä kuvaa tai samankaltaista kuvaa Joseph Smithistä oppiaiheen seuraavan osuuden aikana.

Joseph Smith on yksi esimerkki monista pyhien kirjoitusten henkilöistä, joita on siunattu heidän noudattaessaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita. Seuraavassa soveltamisharjoituksessa tutkit yhtä esimerkkiä siitä, kuinka hän toteutti näitä periaatteita elämässään. Ennen kuin aloitat, käytä hetki kerrataksesi lyhyesti nämä periaatteet, jotka on esitelty julkaisussa Oppien hallinta – peruskirja (2022) luvun ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleissa 5–12.

Voisit jakaa oppilaat kolmeen ryhmään niin, että kukin ryhmä keskittyy hengellisen tiedon hankkimisen eri periaatteeseen oppiaiheen loppuosan ajan. Pyydä tarvittaessa kutakin ryhmää kertaamaan heille annettua periaatetta koskevat kappaleet julkaisusta Oppien hallinta – peruskirja.

  • Mieti, mitä jo tiedät Joseph Smithin kokemuksesta. Mitä kysymyksiä Josephilla oli? (Ks. JS–H 1:8–10 .)

  • Miksi meidän on tärkeää tavoitella Jumalalta vastauksia omiin kysymyksiimme Joseph Smithin tavoin?

Mieti, mitä kysymyksiä sinulla on tai millaista viisautta tavoittelet. Kun suoritat seuraavaa tehtävää, mieti, kuinka Josephin esimerkki hengellisen tiedon hankkimisen periaatteiden soveltamisesta voi auttaa sinua tilanteissa, joissa tarvitaan viisautta Jumalalta.

Vaihtoehtoisesti voit mukauttaa tätä soveltamisharjoitusta oppilaiden kysymyksiin tai heidän tavoittelemaansa viisauteen.

Pyydä kutakin ryhmää tutkimaan yhdessä seuraavia jakeita. Anna heille riittävästi aikaa keskustella ryhmässä siitä, mitä he ovat huomanneet, kuten mitä he ovat oppineet oppilaan valmistautumistehtävän pohjalta. Pyydä sitten kutakin ryhmää kertomaan luokalle, kuinka he huomasivat Josephin soveltavan periaatetta, johon he keskittyivät.

Tutki jakeita JS–H 1:8, 11–17 . Voisit merkitä jokaisen ilmauksen, joka osoittaa, kuinka Joseph noudatti hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita teini-ikäisenä. Vaikka saatat jo tuntea hänen kertomuksensa, etsi näistä jakeista yksityiskohtia, jotka kertovat Josephin haluista, asenteista ja uskosta enemmän kuin olet ehkä aiemmin huomannut.

  • Mitä esimerkkejä löysit siitä, että Joseph toimi uskossa, säilytti iankaikkisen näkökulman ja käytti jumalallisesti asetettuja tiedon lähteitä?

Seuraavien kysymysten tarkoituksena on auttaa oppilaita keskustelemaan siitä, kuinka Joseph toteutti hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita, oppimaan, kuinka nämä periaatteet voivat olla hyödyksi heidän elämässään, ja kääntymään Jumalan puoleen saadakseen tietää totuuden. Valitse kysymykset, jotka soveltuvat oppilaille parhaiten.

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla

  • Mistähän syystä Joseph Smithin oli tärkeää etsiä vastauksia kysymyksiinsä suoraan Jumalalta?

  • Mitä Joseph uskoi tapahtuvan, ellei hän kääntyisi Jumalan puoleen löytääkseen vastauksia? (Ks. JS–H 1:13 .)

  • Kuinka voit tavoitella vastauksia Jumalalta muuten kuin rukoilemalla?

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

  • Mitähän sellaista Joseph tiesi Jumalasta, mikä antoi hänelle varmuutta pyytää vastauksia suoraan Häneltä?

  • Kun et saa vastauksia kysymyksiisi nopeasti, miksi on hyödyllistä ymmärtää, kuinka taivaallinen Isä ilmoittaa totuutta lapsilleen?

  • Miksi Saatana haluaisi estää Josephia – ja sinua – rukoilemasta vastauksia Jumalalta?

Toimi uskossa

  • Kuinka Joseph Smith osoitti ”[pyytävänsä] uskossa, lainkaan epäilemättä” ( Jaak. 1:6) silloinkin, kun Saatana yritti estää häntä rukoilemasta? (Ks. JS–H 1:15–16 .)

  • Kuinka Josephin esimerkki voi auttaa sinua omissa kysymyksissäsi ja huolenaiheissasi? Voisit laatia erityisen suunnitelman siitä, kuinka aiot toimia uskossa.

Todista rakastavasta taivaallisesta Isästämme, joka on halukas siunaamaan meitä viisaudella, jos pyydämme sitä Häneltä uskossa. Voisit kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksen, joka ilmentää Hänen rakastavaa johdatustaan etsittyäsi Häntä uskossa.

Oppien hallinnan kertaaminen

Käytä tulevalla oppitunnilla enintään 3–5 minuuttia jakeiden Jaak. 1:5–6 pyhien kirjoitusten viitteen ja keskeisen ilmauksen kertaamiseen. Yksi tapa tehdä niin on näyttää samaa kuvaa, jota käytettiin tässä oppiaiheessa, kun oppilaat opettelivat ulkoa pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen. Katso, muistavatko oppilaat yhä ilmauksen. Anna heille aikaa kerrata se ja tarvittaessa yrittää uudelleen.

Toinen tapa on näyttää kuvaa ensimmäisestä näystä ja pyytää oppilaita lausumaan pyhien kirjoitusten keskeinen ilmaus kaksi tai kolme kertaa muutaman seuraavan oppitunnin alussa.

Lisäoppimistoiminta

Auta visuaalisia oppijoita ”The Restoration” [Palautus] -videon avulla

Sen sijaan, että pyydät oppilaita lukemaan ryhmissä JS–H 1:8, 11–17 , voisit näyttää videon ”The Restoration” [Palautus] (aikakoodi 2.53–15.28), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org. Pysäytä video muutaman kerran sopivissa kohdissa, jotta oppilaat voivat kirjoittaa muistiin, kuinka he näkivät Joseph Smithin ilmentävän heille annettua hengellisen tiedon hankkimisen periaatetta. Kun oppilaat ovat katsoneet videon, pyydä heitä kertomaan ryhmälleen, mitä he ovat huomanneet. Pyydä sitten kutakin ryhmää kertomaan luokalle, mitä he ovat oppineet.

//media.ldscdn.org/webvtt/feature-films/the-restoration/2008-06-01-the-restoration-ceb.vtt