Seminar
Evangelisk mesterlære: Jakobs Brev 2:17-18


Evangelisk mesterlære: Jakobs Brev 2:17-18

»Tro uden gerninger er død«

Billede
two young men sharing Book of Mormon

I en tidligere lektion lærte du, at vi udviser tro på Jesus Kristus gennem vores retfærdige handlinger. Denne lektion kan hjælpe dig til at lære henvisningen og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet Jakobs Brev 2:17-18 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Fortæl eleverne, at deres bidrag er værdsat og vigtigt. Se efter måder, hvorpå du kan hjælpe hver elev til at føle sig værdsat og accepteret, og at føle, at deres bidrag velsigner klassen. Husk at takke eleverne for deres deltagelse og lad dem vide, at du påskønner deres villighed til at bidrage.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på et princip i evangeliet, som de tror på, men som de måske kæmper med at handle på. Bed eleverne om at tænke over, hvad der kan hindre dem i at handle i overensstemmelse med det princip.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive undervist efter »Jakobs Brev 1«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted Jakobs Brev 2:17-18 . Hvis denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, bør den tilsvarende kontekstuelle lektion undervises i løbet af samme uge.

Lær udenad og forklar

Hjælp eleverne med at forklare og lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen i Jakobs Brev 2:17-18 udenad. Følgende aktivitet er en måde at gøre det på.

Skriv Jakobs Brev 2:17-18: Tro uden gerninger er død på et stykke papir med en vis afstand mellem hvert ord. Gentag skriftstedshenvisningen og nøglesætningen højt. Klip derpå hvert ord og tal ud hver for sig, bland dem og læg dem tilbage i den rigtige rækkefølge. Sig skriftstedet og referencen igen. Gentag processen, indtil du kan sige skriftstedshenvisningen og nøglesætningen uden hjælp fra et stykke papir.

Hvis det virker bedre for din klasse, kan du overveje at klippe flere sæt af disse papirer ud inden klassen og lægge hvert sæt i en kuvert, som eleverne kan bruge individuelt, i grupper eller parvist.

Når du læser Jakobs Brev 2:17-18 , så husk fra den foregående lektion princippet om, at sand tro på Jesus Kristus fordrer retfærdige gerninger.

  • Hvordan kan du forklare denne sandhed på en måde, der kan motivere en anden til at handle på sin tro?

Øv anvendelse

Se på de følgende tre principper for at opnå åndelig kundskab. Skriv derefter for hvert princip en sætning, der med dine egne ord sammenfatter dens betydning. Hvis det er nyttigt, så gennemgå afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022.

  1. Handl i tro.

  2. Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv.

  3. Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder.

Det kan være svært at handle i overensstemmelse med vores tro. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Det, det, vi ved, afspejler ikke altid det, vi gør« (»Mere flittige og engagerede hjemme«, Liahona, nov. 2009, s. 17). Når du læser følgende scenarier, så tænk på årsager til, at vi ikke altid handler på de evangeliske principper, vi kender.

  • En ung kvinde vil gerne læse i sine skrifter hver dag. Hun mister sommetider motivationen, når hun ikke forstår eller finder mening i det, hun læser.

  • En ung kvinde betalte trofast tiende som barn. Nu, hvor hun er ældre og har et fast job, er det tiendebeløb, der forventes af hende, mere end hun nogensinde har givet, og det er sværere at betale.

  • En ung mand har lært om Jesus Kristus og hans forsoning i årevis. Han tror, at Jesus led for menneskehedens synder, og at hans synder kan blive tilgivet. Han havde tidligere haft en meningsfuld oplevelse med omvendelse. Men han oplever, at han i lange perioder ikke tænker på at omvende sig.

Vælg en af de ovennævnte situationer, eller tænk på et andet evangelisk princip, du tror på, men kæmper med at handle på. Skriv, hvordan du eller personen i din valgte situation kan bruge de tre principper for at opnå åndelig kundskab til at håndtere situationen.

Hvis du gerne vil have hjælp til at anvende disse principper i den situation, du valgte, kan du overveje at besvare nogle af eller alle følgende spørgsmål.

Princip 1: Handl i tro

  • Hvilket evangelisk princip har du tidligere handlet på i tro?

  • Hvad lærte du om Jesus Kristus af den oplevelse, der kan hjælpe dig i denne situation?

Princip 2: Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvordan tror du, at vor himmelske Fader ser på denne situation? På hvilke måder kan han hjælpe?

  • Hvordan kan det føre til velsignelser nu og for evigt at handle på dette princip?

Princip 3: Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvordan kan Jakobs Brev 2:17-18 hjælpe i denne situation? Hvilke andre skriftsteder eller generalkonferencetaler kan hjælpe dig til bedre at forstå og føle dig motiveret til at efterleve dette princip? (Se for eksempel Alma 32:27-28).

  • Det kan ofte være nyttigt at drøfte disse sager med en betroet ven, et familiemedlem eller en kirkeleder. Hvem kan Herren ønske, at du drøfter denne situation med?

Stræb efter at skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at drøfte deres tanker og bekymringer. Bed flere elever om at fortælle om en eller flere måder, hvorpå de kan bruge principperne for at opnå åndelig kundskab som en hjælp i deres valgte situation, uden at fortælle noget, der er for personligt. Hvis det er nyttigt, kan du stille opfølgende spørgsmål såsom »Hvorfor kan det princip være en hjælp?« og »Er der nogen i klassen, der har indsigt eller erfaringer, der kan være en hjælp i denne situation?«

Brug et øjeblik på at tænke over, hvad du har lært i denne lektion. Hvis du fandt frem til en evangelisk sandhed, som du personligt kæmper med at handle på, så vurder ærligt, om du planlægger at handle på den nu. Hvis du ikke planlægger at handle nu, så tænk på de forhindringer, der står i vejen for dig, og hvordan Herren kan hjælpe dig.

Det kan være nyttigt at drøfte spørgsmålene i afsnittet ovenfor som klasse. Bær vidnesbyrd om Herrens villighed til at hjælpe og om de velsignelser, der kommer, når vi handler i tro på Jesus Kristus.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Hjælp i en kommende lektion eleverne til at gennemgå dette mesterlæreskriftsted og nøglesætning. Overvej at opdele eleverne i par og få dem til kort at se på skriftstedshenvisningen og nøglesætningen: »Jakobs Brev 2:17-18: Tro uden gerninger er død.« Bed dem derefter om at skiftes til at sige et ord eller et tal ad gangen. For eksempel siger den første elev »Jakob«, den anden elev siger »to« og så videre. De bliver ved med at skiftes, indtil de har sagt hele henvisningen og nøglesætningen. De kan så bytte om på, hvem der siger det første ord, og gentage øvelsen.

Supplerende læringsaktiviteter 

Udover de to spørgsmål, der følger »Princip 3: Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder«, kan du overveje at bede eleverne om at bruge nogle få minutter på at slå emner op i Evangelisk Bibliotek på JesuKristiKirke.org.org (såsom skriftstudium, tiende eller omvendelse) i forbindelse med det scenarie, de valgte at svare på. Eleverne kan bruge det, de lærer, til at svare på deres valgte scenarie.