Seminar
Gennemgang af evangelisk mesterlære 10


Gennemgang af evangelisk mesterlære 10

Anvendelse af mesterlæreskriftsteder

Billede
Illustration of young adults - teenagers of various ethnicity. There is a yellow band above them.

Et af formålene med evangelisk mesterlære er at lære at anvende de læresætninger, der findes i mesterlæreskriftstederne, i situationer fra det virkelige liv. Denne lektion giver dig mulighed for at øve dig i at anvende nogle af de skriftsteder, du har studeret i år.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at gennemgå de fire mesterlæreskriftsteder, der er vist i det følgende skema. Bed dem om at være forberedte på at fortælle om nogle specifikke måder, hvorpå de kan anvende sandhederne i disse skriftsteder.

Mulige læringsaktiviteter

I stedet for denne gennemgangslektion kan det være nødvendigt at undervise i en lektion med mesterlæreskriftsteder. Tjek undervisningsplanen fra områdelederen eller -koordinatoren for at sikre, at der bliver undervist i hvert af mesterlæreskriftstederne, i løbet af seminaråret.

Læresætninger, der kan omsættes til det virkelige liv

Gennemgå de fire mesterlæreskriftsteder i det følgende skema. Når du læser scenarierne herunder, så beslut dig for, hvilket mesterlæreskriftsted der kan være en hjælp i hvert scenarie.

Skriftstedshenvisning

Nøglesætning

Matthæus 22:36-39

»Du skal elske Herren din Gud … Du skal elske din næste.«

Lukas 22:19-20

Jesus Kristus sagde: Deltag i nadveren »til ihukommelse af mig«.

Lukas 24:36-39

»En ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.«

Johannes 17:3

»Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.«

Vis følgende scenarier på tavlen, så eleverne kan se dem, når de kommer ind i lokalet: Tilpas om nødvendigt scenarierne for at gøre dem mere relevante for eleverne. Afhængigt af tiden kan eleverne lave en eller begge aktiviteter i denne lektion.

Tilskynd eleverne til at bruge deres tanker fra aktiviteten i elevforberedelsen her og i resten af lektionen.

  1. Karl har en ven med en anden kristen tro, der udtrykker sin overbevisning om, at Jesus Kristus er en ånd, og at han ikke har et fysisk legeme.

  2. Lis anser sig selv for at være inkluderende, og hun accepterer enhver adfærd, så længe den er oprigtig. Det har fået hende til at sætte spørgsmålstegn ved vor himmelske Faders lære om ægteskab og familie. På grund af sine spørgsmål er Lis for nylig holdt op med at gå i kirke og at efterleve andre bud.

  3. Maria spekulerer på, hvordan hun kan gøre det at tage nadveren til en mere meningsfuld oplevelse.

  4. Frank er holdt op med at være opmærksom i seminarklassen og i Søndagsskolen, fordi han føler, at han allerede ved nok om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Vælg et af scenarierne, og tænk på det mesterlæreskriftsted, du matchede det med.

  • Hvordan kan det mesterlæreskriftsted, du valgte, anvendes i dette scenarie?

  • Hvad kan dette skriftsted hjælpe personen i scenariet til at vide om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og deres ønsker for os?

  • Hvilke handlinger kan du foreslå denne person at foretage for at anvende sandhederne i det skriftsted, du valgte? Hvorfor?

Anvendelse af mesterlæreskriftsteder i personlige forhold

Tegn i din studiebog en tændstikfigur af en teenager og tilføj alder, køn og familiesituation. Det kan være både en virkelig eller tænkt person. Medtag nogle få specifikke spørgsmål, problemer eller udfordringer, som denne person står over for lige nu.

Overvej at bede eleverne om at udføre det på et stykke papir i stedet for i deres studiebog. De kan aflevere deres papir med et symbol i hjørnet for at hjælpe dem til at finde deres papir, uden at det afsløres for andre, hvem papiret tilhører. Uddel sedlerne til andre klassemedlemmer, så de kan besvare følgende spørgsmål ud fra det udleverede scenarie. Alternativt kan eleverne bruge scenariet fra deres eget papir.

Gennemgå mesterlæreskriftstederne herunder (og andre efter eget valg) og bestem, hvilke skriftsteder der kan være en hjælp i scenariet.

Vis følgende diagram, så eleverne kan støtte sig til det under hele lektionen. Hvis det er nyttigt, kan du overveje at bruge flere eller andre mesterlæreskriftsteder end dem, der er fremhævet i denne lektion.

Billede
Doctrinal Master - Matthew - John

Skriftstedshenvisning

Nøglesætning

Lukas 2:10-12

»I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.«

Johannes 3:5

»Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.«

Johannes 3:16

»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn.«

Matthæus 5:14-16

»Således skal jeres lys skinne for mennesker«

Matthæus 11:28-30

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.«

Matthæus 16:15-19

Jesus sagde: »Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget.«

Johannes 7:17

»Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende … min lære.«

Matthæus 22:36-39

»Du skal elske Herren din Gud … Du skal elske din næste.«

Lukas 22:19-20

Jesus Kristus sagde: Deltag i nadveren »til ihukommelse af mig«.

Johannes 17:3

»Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.«

Lukas 24:36-39

»En ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.«

Skriv en kort note til teenageren i scenariet. Medtag følgende:

  • Det mesterlæreskriftsted, du føler, vil hjælpe dem til at forstå vor himmelske Faders og Jesu Kristi ønsker for dem bedst, og hvorfor.

  • En personlig oplevelse, en beretning fra skriften eller et eksempel fra Frelserens liv, der relaterer til det, der undervises om i skriftstedet, og som kan opmuntre denne person.

  • Handlinger, de kan foretage for at anvende sandhederne i det mesterlæreskriftsted, du foreslog. (Du kan f.eks. for Lukas 22:19-20 medtage råd om at indbyde til Helligåndens indflydelse og ting at huske på om Frelseren under nadveren, og for Johannes 7:17 kan du foreslå taler, de kan læse for bedre at forstå vor himmelske Fader og Jesus Kristus).

  • Dit eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og de sandheder, der undervises om i det skriftsted, du valgte.

Hvis eleverne udførte denne aktivitet med en anden persons scenarie, så bed dem om at lægge papirerne frem, så hver elev kan finde sit eget papir. Bed eleverne om at fortælle, hvad de lærte af denne aktivitet. Overvej at fortælle om en relevant personlig oplevelse eller vidnesbyrd.

Hvis du skrev dit svar om en virkelig person, kan du overveje at give den til dem eller tale med dem om din note.