Seminar
Matthæus 26:36-46; Lukas 22:39-46, del 1


Matthæus 26:36-46; Lukas 22:39-46, del 1

Jesus lider i Getsemane have

Billede
Christ praying in the Garden of Gethsemane Christus im Getsemani-Garten betend

I Getsemane have oplevede Jesus Kristus ufattelige lidelser som en del af sin forsoning. Dette er den første del af en lektion i to dele om Frelserens lidelser i Getsemane og den doktrinære betydning af dem. Formålet med denne lektion er at hjælpe dig til bedre at forstå, hvad der skete i Getsemane have, og at han handlede i kærlighed til dig. I næste lektion vil du studere læresætningen om Jesu Kristi forsoning og lære, hvordan du kan modtage styrke og hjælp fra Frelseren.

Ærbødighed for hellige emner. Prøv at skabe en atmosfære af ærbødighed, respekt og formål i hver klasse. Når et særligt helligt emne behandles, så stræb efter at hjælpe eleverne til at bevare en ærbødig indstilling. Overvej at spille musik og vise billeder, der vil bidrage til følelsen af ærbødighed. Det kan også være gavnligt at hilse på eleverne, når de kommer ind, og minde dem om helligheden af det emne, der vil blive drøftet.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at gøre noget, der hjælper dem til at tænke over Jesus Kristus og hans forsoning. Eksempler kan være at gennemgå en salme, reflektere over et billede af Jesus Kristus, læse et skriftsted eller noget andet.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion er den første af to lektioner om Jesu Kristi lidelser i Getsemane have. Hvis der kun er tid til at undervise i dette indhold i én klasseperiode, så kig i den næste lektion (»Matt 26:36-46; Lukas 22:39-46, Del 2«) efter forslag, der måske skal indarbejdes i denne lektion.

Hvad har Jesus Kristus gjort for os?

Præsident Dallin H. Oaks har fortalt om en samtale, han havde med et medlem af Kirken. Se videoen »Hvad har vor Frelser gjort for os?« fra tidskode 0:00 til 0:34. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

For mange år siden mødte jeg en kvinde, som sagde, at hendes venner havde bedt hende om at komme tilbage til Kirken efter mange års fravær, men hun kunne ikke finde nogen årsag til, at hun skulle. For at opmuntre hende sagde jeg: »Når man tager alt det, Frelseren har gjort for dig i betragtning, synes du så ikke, at der er mange grunde til at komme tilbage og tjene og tilbede ham?« Jeg blev forbavset, da hun svarede: »Hvad har han gjort for mig?«

(Dallin H. Oaks, »Hvad har vor Frelser gjort for os?«, Liahona, maj 2021, s. 75)

  • Hvordan ville du svare på kvindens spørgsmål?

Jesus lider i Getsemane have

Billede
A twisted olive tree in the Garden of Gethsamane in Israel. the eastern wall of the old city of Jerusalem is in the background. Biblical/Historical info: The present site identified as the Garden of Gethsamane is maintained by Franciscans. Ancient Olive tress grow in the garden. Gethsamane was across the Kidron valley from Jerusalem. (See John 18:1) Jesus atoned in the Garden of Gethsamane. (See Matthew 26:36-56 ; Mark 14:32-39 ; Luke 22:39-53 ; D&C 19:15-19 ; 3 Nephi 11:11) Jesus was betrayed and arrested at the Garden just after the Atonement. (See Matthew 26:47-56 ; John 18:1-13)

Efter Frelseren havde afsluttet påskemåltidet, indstiftet nadveren og var draget til Oliebjerget for at dele sine sidste lærdomme med sine apostle, tog han med Peter, Jakob og Johannes et kort stykke vej til Getsemane have. Ordet Getsemane betyder »oliepresse«. Nogle meget betydningsfulde elementer ved Jesu Kristi forsoning fandt sted i Getsemane. Når du studerer disse begivenheder, så tænk over, hvordan en forståelse af Jesu Kristi forsoning kan hjælpe dig til at genkende og føle Guds kærlighed til dig.

Følgende skriftsteder beskriver nogle af de vigtige begivenheder, der fandt sted som en del af Frelserens lidelser i Getsemane have. Overvej at kopiere følgende skema i din studiebog og færdiggøre det, mens du studerer versene. Overvej også at understrege betydningsfulde ord og vendinger fra disse vers i dine skrifter.

Udover at læse versene nedenfor kan du også se »Frelseren lider i Getsemane« fra tidskode 0:00 til 5:52 (findes på ChurchofJesusChrist.org) og forestille dig at være vidne til denne hellige begivenhed.

Overvej at vise følgende tabel på tavlen og bede eleverne om at skrive den i deres studiebog. Afhængigt af elevernes behov og evner kan du afgøre, om det er bedst, at eleverne udfylder skemaet individuelt, sammen som klasse eller med en makker eller en lille gruppe.

Det kan også være gavnligt at spille ærbødig musik og vise billeder af Jesus Kristus, mens eleverne studerer.

Læs følgende skriftsteder.

Hvad har du lært om eller følt over for Jesus Kristus ud fra disse vers?

Matthæus 26:36-39

Matthæus 26:40-46

Lukas 22:39-44

Mosija 3:7

Lære og Pagter 18:10-11

Når eleverne har haft tid nok til at studere versene og udfylde skemaet, så bed dem om at fortælle, hvad de har lært eller følt. Giv flere elever mulighed for at dele deres tanker, følelser og indtryk. Det kan være nyttigt at stille følgende spørgsmål som en del af drøftelsen:

  • Hvilke tanker, følelser eller indtryk fik du, da du studerede disse vers?

  • Hvilke specifikke ord eller vendinger fra disse vers lagde du mest mærke til? Hvorfor?

  • Hvad hjalp disse vers dig til at føle i forhold til den kærlighed, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har til dig?

Prisen for Guds dyrebare kærlighed.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt om, hvordan Frelserens lidelser i Getsemane viser hans uendelige kærlighed til os. Se videoen »Bliv i min kærlighed« fra tidskode 11:33 til 14:02. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2016/10/abide-in-my-love?lang=dan

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Lad os overveje prisen for Guds dyrebare kærlighed. Jesus fortalte, at hans lidelser for at sone for vores synder og forløse os fra døden, både den fysiske og den åndelige, fik ham, Gud selv, »den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore og til at lide på både legeme og ånd – og ønske, at han ikke skulle drikke det bitre bæger, men undlade det« [ L&P 19:18] . Hans smerte i Getsemane og på korset var større, end nogen dødelig kunne bære. Men på grund af sin kærlighed til sin Fader og os udholdt han, og som konsekvens af det kan han tilbyde os både udødelighed og evigt liv.

Det er yderst symbolsk, at der kom »blod fra hver pore« ( Mosi 3:7), da Jesus led i Getsemane, hvor der stod en oliepresse. Da man lavede olivenolie på Frelserens tid, maste man først oliven ved at rulle en stor sten henover dem. De moste oliven blev lagt i bløde, løst vævede kurve, som var stablet oven på hinanden. Deres vægt trykkede den første og fineste olie ud. Derefter blev der lagt yderligere tryk på ved at placere en stor bjælke eller træstamme ovenpå de stablede kurve, hvilket frembragte mere olie. For at få de allersidste dråber ud lagde man til sidst sten på bjælken i den ene ende for at skabe et maksimalt knusende tryk. Og ja, olien er blodrød, når den først flyder ud.

Jeg tænker på Matthæus’ beretning om Frelseren, da han gik ind i Getsemane den skæbnesvangre nat – hvor han »blev grebet af sorg og angst …

Og han gik lidt længere væk, faldt ned på sit ansigt og bad: ›Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil‹« [ Matt 26:37, 39 ].

Så, som jeg forestiller mig det, blev hans lidelse endnu større, han bønfaldt endnu engang for at få lindring, og endelig en tredje gang da hans lidelse måske var størst. Han udholdt smerten, indtil retfærdigheden var sket fyldest og til allersidste dråbe. Dette gjorde han for at forløse jer og mig.

Hvilken dyrebar gave af guddommelig kærlighed!

(D. Todd Christofferson, »Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 51)

  • Hvilke ord eller vendinger fra denne udtalelse lægger du særligt mærke til?

  • Hvordan viser Frelserens lidelser i Getsemane hans store kærlighed til jer personligt?

Præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) vidnede om, at Frelserens lidelser i Getsemane have og senere på Golgata var »den største kærlighedsgerning i historiens annaler« (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 94).

Bed eleverne om at fortælle om deres svar på følgende spørgsmål samt andre tanker eller følelser, som de gerne vil dele om Jesus Kristus. Fortæl eleverne, at de vil få mulighed for at føje mere til deres svar i de kommende uger, når de studerer de andre begivenheder i forbindelse med Jesu Kristi forsoning. Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i denne lektion.

  • Hvad har Jesus Kristus gjort for mig?

Kommentar og baggrundsinformation

Hvilken betydning har Getsemane?

Billede
lever type olive press close up_0184

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

Billede
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Ordet Getsemane kommer af to ord med hebraiske rødder: Gath, der betyder »presse«, og shemen, der betyder »olie«, især den, der stammer fra oliven.

I haven blev oliven presset under vægten af store stenhjul for at presse den værdifulde olie ud af olivenerne. På samme måde blev Kristus i Getsemane have bogstavelig talt presset under vægten af verdens synder. Han svedte bloddråber – hans livs »olie« – som flød fra hver pore …

Husk, at ligesom oliventræets frugt, der blev presset for olie, der gav lys, således blev Frelseren presset. Fra hver pore flød vor Forløsers livsblod. Når jeres bæger løber over i de glade dage på jeres mission, så husk hans bitre bæger, som gjorde det muligt. Og når svære prøvelser møder jer, så husk på Getsemane.

(Russell M. Nelson, »I dette hellige land«, Stjernen, feb. 1991, s. 17-18)

Hvad har vor Frelser gjort for os?

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
lever type olive press close up_0184
Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

I vor himmelske Faders plan »skabte [Jesus Kristus] himlene og jorden« ( L&P 14:9), så hver af os kan få den nødvendige jordiske oplevelse til at søge vores guddommelige skæbne. Som en del af vor himmelske Faders plan overvandt Jesus Kristus gennem sin opstandelse døden for at sikre hver af os udødelighed. Jesu Kristi sonoffer giver os alle mulighed for at omvende os fra vores synder og vende rene tilbage til vores himmelske hjem. Hans befalinger og pagter viser os vejen, og hans præstedømme giver myndighed til at udføre ordinancer, der er essentielle for at nå den skæbne. Og vor Frelser oplevede villigt al jordisk smerte og alle skrøbeligheder, så han kunne vide, hvordan han kunne styrke os i vores prøvelser.

Jesus Kristus gjorde alt dette, fordi han elsker alle Guds børn. Kærlighed er motivationen bag det hele, og sådan har det været fra begyndelsen.

(Dallin H. Oaks, »Hvad har vor Frelser gjort for os?«, Liahona, maj 2021, s. 77)

Supplerende læringsaktiviteter

Videoer om Frelserens forsoning

Følgende videoer kan variere undervisningen af denne lektion om Jesu Kristi forsoning. Alle disse videoer findes på ChurchofJesusChrist.org.

»Getsemane« (0:45). En af seksten korte videoafsnit, der hjælper os til at forstå skikkene i Det Nye Testamente.

Billede
lever type olive press close up_0184

»Getsemane« (3:22). En musikalsk syng-med-montage af Melanie Hoffman.

Billede
lever type olive press close up_0184

»Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane have« (1:46). En enkel sammenfatning af begivenhederne i Getsemane.

Billede
lever type olive press close up_0184