Seminarie
Efeze 2–5


Efeze 2–5

Eeuwige waarheden vinden

Afbeelding
Young woman sitting in home reading open scriptures that have been underlined. (horiz)

Hoe goed denk jij dat je waarheden in de Schriften kunt vinden? Profeten onderwijzen waarheden die van onze hemelse Vader komen voor ons welzijn. Paulus onderwees de heiligen in Efeze bijvoorbeeld in waarheden over de wereld overwinnen en meer op Jezus Christus lijken. Deze les is bedoeld om je te leren hoe je waarheden in de Schriften kunt vinden die je op je levensweg zullen helpen en je dichter tot de Heiland brengen.

Schriftstudievaardigheden oefenen. De cursisten kunnen baat hebben bij het oefenen van Schriftstudievaardigheden, zoals teksten op zichzelf toepassen, studiemiddelen gebruiken, thema’s en patronen vinden, symbolen begrijpen, conferentiebronnen opzoeken, aantekeningen maken, lijsten maken, samenvatten wat ze lezen, kruisverwijzingen opzoeken en gebruiken, moeilijke woorden definiëren, enzovoort.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten tussen nu en de volgende klassikale les de Schriften bestuderen en zoeken naar waarheden die daarin worden onderwezen. Laat ze nadenken over de verschillende manieren waarop ze die waarheden kunnen vinden.

Mogelijke leeractiviteiten

Waarde vinden

De video ‘Flecks of Gold’ (3:15) gaat over twee mannen die naar goud op zoek waren. Lees het verhaal of bekijk de video op ChurchofJesusChrist.org vanaf tijdcode 0:00 tot 2:26. Denk na over geestelijke lessen die je ervan leert.

Afbeelding
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Vaak lijken we op de jonge koopman uit Boston die, zo gaat het verhaal, in 1849 besmet was geraakt met de goudkoorts in Californië. Hij verkocht al zijn bezittingen en ging op zoek naar het fortuin in de rivieren van Californië. Hij had gehoord dat ze vol goudklompen zaten die zo groot waren dat je ze nauwelijks kon dragen.

Dag in dag uit dompelde de man zijn pan tevergeefs in de rivier. Zijn enige resultaat was een grote stapel stenen. Ontmoedigd en platzak stond hij op het punt om de moed op te geven, tot op een dag een ervaren goudzoeker tegen hem zei: ‘Dat is een flinke stapel stenen die je daar hebt, jongen.’

De jongeman antwoordde: ‘Er is hier geen goud. Ik ga terug naar huis.’

De oude goudzoeker liep naar de stapel stenen toe en zei: ‘O, er is hier wel degelijk goud. Je moet alleen weten waar je het kunt vinden.’ Hij pakte twee stenen op en sloeg ze tegen elkaar. Een van de stenen brak open en je kon verscheidene gouddeeltjes in het zonlicht zien schitteren.

De jongeman zag de uitpuilende leren buidel die de goudzoeker om zijn middel had, en zei: ‘Ik ben op zoek naar goudklompen zoals u in uw buidel hebt, niet naar kleine deeltjes.’

De oude goudzoeker liet de jongeman, die verscheidene goudklompjes dacht te zullen zien, in zijn buidel kijken. Hij was stomverbaasd toen hij zag dat de buidel vol zat met duizenden gouddeeltjes.

De oude goudzoeker zei: ‘Jongeman, het lijkt wel of je zo druk bent met het zoeken naar grote goudklompen dat je vergeet je buidel te vullen met deze kostbare gouddeeltjes. Deze deeltjes geduldig verzamelen, heeft me veel rijkdom gebracht.’

(M. Russell Ballard, ‘Vreugde vinden in liefdevol dienstbetoon’, Liahona, mei 2011, 46.)

  • Wat heeft dit verhaal te maken met het vinden van waarheden in de Schriften?

Lees de volgende uitspraken en geef op een schaal van één tot vijf aan in hoeverre ze voor jou waar zijn (één = is nooit waar voor mij, vijf = is altijd waar voor mij)__ Ik heb er vertrouwen in dat ik met de hulp van de Heilige Geest eeuwige waarheden in de Schriften kan vinden.

__ Ik voel me gezegend als ik waarheden in de Schriften vind, en daardoor krijg ik een hechtere band met mijn hemelse Vader en Jezus Christus.

U kunt de cursisten die de voorbereidingsactiviteit hebben gedaan, vragen om daarover te vertellen.

Waarheden in de Schriften vinden

Sommige waarheden in de Schriften zijn moeilijker te vinden dan andere. Vraag je hemelse Vader om hulp door de Heilige Geest, zodat je waarheden in de brief van Paulus aan de heiligen in Efeze kunt vinden. De Heilige Geest zal je helpen door tot je te getuigen van deze waarheden (zie Moroni 10:5 ; Johannes 16:13).

Dit gedeelte is bedoeld als voorbeeld om de cursisten te laten zien hoe ze waarheden in Schriftteksten kunnen vinden. U kunt andere waarheden uit Efeze 2–5 gebruiken als de cursisten daar baat bij hebben.

U kunt de video ‘Leerstellingen en beginselen vaststellen: getuigenissen van cursisten’ (2:38) vertonen om de cursisten duidelijk te maken hoe belangrijk het is om deze vaardigheid te leren oefenen. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

Vraag de cursisten hoe ze waarheden in de Schriften vinden.

Toen Paulus in Rome huisarrest had, schreef hij de Efeziërs om ze te bemoedigen en te vertellen hoe ze een hechtere band met Jezus Christus konden krijgen en hoe ze de geestelijke aanvallen van de duivel konden weerstaan. Oefen met het vinden van waarheden in de woorden van Paulus aan deze heiligen.

Het volgende is een manier waarop je bij je Schriftstudie naar eeuwige waarheden kunt zoeken. Lees Efeze 2:4–10 en voer de volgende stappen uit:

Zet de volgende stappen eventueel op het bord, zodat de cursisten ze tijdens de les kunnen raadplegen.

  1. Let op woorden, zinsneden of verzen die er voor jou uitspringen. Markeer die eventueel in je Schriften.

  2. Vat de hoofdgedachte van deze woorden, zinsneden of verzen samen. (Kun je bijvoorbeeld samenvatten wat Paulus in vers 8 over genade zegt?)

  3. Zet wat je geleerd hebt om in een waarheid die je in praktijk kunt brengen.

  • Noem een waarheid die je hebt gevonden. Hoe heb je die waarheid gevonden?

Vraag verscheidene cursisten om hierover te vertellen. Geef ze een complimentje over hun inspanningen. Enkele mogelijke waarheden zijn: God is barmhartig en heeft ons lief (zie Efeze 2:4); als we in Jezus Christus geloven, worden we door zijn genade gered (zie Efeze 2:5, 8); onze werken alleen zijn niet voldoende om ons te redden (zie Efeze 2:8–9). Terwijl de cursisten vertellen, kunt u vervolgvragen zoals de volgende stellen:

  • Hoe kun je door deze waarheid de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou voelen of meer op Hen gaan lijken?

  • Hoe heb je die waarheid toegepast of hoe zou je die kunnen toepassen?

Oefen met het vinden van waarheden

Het kan nuttig zijn om de cursisten individueel waarheden te laten zoeken. Vervolgens kunnen ze naar een andere cursist gaan die dezelfde tekst bestudeerd heeft en de gevonden waarheden met elkaar vergelijken.

Gebruik de eerder genoemde stappen. Kies een of twee van de volgende Schriftgedeelten en zoek daarin naar eeuwige waarheden.

  • Efeze 3:13–19

  • Efeze 4:20–32 , waaronder vers 26 in de Bijbelvertaling van Joseph Smith. (Het kan nuttig zijn om te weten dat de ‘oude mens’ in deze verzen het vroegere zondige leven symboliseert en dat de ‘nieuwe mens’ een rechtschapen leven door Jezus Christus symboliseert.)

Kies een van de waarheden die je hebt gevonden en bedenk hoe je daardoor de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou kunt voelen of meer op Hen kunt lijken.

Maak met behulp van materiaal dat je bij de hand hebt (papier, kleurpotloden, digitale hulpmiddelen, enzovoort) een poster die in het tijdschrift Voor de kracht van de jeugd zou kunnen worden gepubliceerd. Neem het volgende in je poster op:

  • Het beginsel dat je gevonden hebt en het vers of de verzen waarin je het gevonden hebt

  • Een eenvoudige afbeelding of tekening die de lezer de waarheid duidelijk maakt of die laat zien hoe iemand deze waarheid kan gebruiken

Eventueel kunt u voorbeelden van posters op ChurchofJesusChrist.org laten zien. De volgende link kan daarbij helpen: https://www.churchofjesuschrist.org/media/collection/inspirational-picture-quotes-images?lang=eng.

Of kijk of er in de nieuwste uitgave van Voor de kracht van de jeugd een poster staat.

Vraag de cursisten hun poster te laten zien en deze uit te leggen. Stel eventueel vervolgvragen zoals: ‘Hoe heb je deze waarheid gevonden?’ ‘Hoe kun je daardoor de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou voelen?’ ‘Hoe heeft de Heer je gezegend toen je deze waarheid probeerde na te leven?’

Nadenken over het vinden van waarheden

Denk na over je ervaringen bij het zoeken naar eeuwige waarheden in de Schriften.

  • In welke opzichten was je voor jouw gevoel succesvol?

  • Wat was er lastig?

  • Hoe heeft het zoeken naar waarheden je geholpen de liefde van onze hemelse Vader voor jou te zien?

  • Hoe kun je wat je vandaag geleerd hebt bij je individuele Schriftstudie of je Schriftstudie in gezinsverband gebruiken?

Toelichting en achtergrondinformatie

Efeze 2:4–9 . Wat is genade en wat betekent het voor mij?

Als lid van het Eerste Presidium heeft president Dieter F. Uchtdorf de genade van God omschreven als ‘de goddelijke hulp en gave van kracht waardoor we van de onvolmaakte, beperkte personen die we nu zijn, uitgroeien tot verhoogde personen van “waarheid en licht, totdat [wij] in waarheid [zijn] verheerlijkt en alle dingen” weten [ Leer en Verbonden 93:28 ].’ (‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 107.) Voor meer informatie over genade kun je de volledige toespraak op ChurchofJesusChrist.org lezen.

Lees Mosiah 2:20–24 en Filippenzen 2:12–13 voor meer inzichten over de genade van de Heiland.

Efeze 4:22 . Wat houdt het in om de ‘oude mens’ af te leggen?

Paulus leerde dat we, als we ervoor kiezen om de verordening van de doop te aanvaarden, een verbond sluiten om een eind aan onze oude manier van leven te maken (of de ‘oude mens [af te leggen]’ [ Efeze 4:22 ]) en een nieuw leven te beginnen als volgelingen van Jezus Christus (zie Romeinen 6:1–6 ; Leer en Verbonden 20:37). Dat houdt in dat we onze zonden en alles wat ons ervan weerhoudt om dichter tot onze hemelse Vader te komen achter ons laten. Dit proces kunnen we niet alleen tot stand brengen. Het gebeurt alleen door Jezus Christus en zijn verzoening en de heiligende invloed van de Heilige Geest.

Aanvullende leeractiviteiten

Een dieper inzicht in waarheden krijgen

U kunt de cursisten aanmoedigen om waarheden die ze in de brief aan de Efeziërs hebben gevonden, verder te bestuderen. Dat kunnen ze doen door kernwoorden op te zoeken in informatiebronnen over de Schriften, in Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org), de app Evangeliebibliotheek of in andere beschikbare informatiebronnen. Vervolgens kunt u ze vragen om te vertellen wat ze over de waarheden hebben geleerd en hoe ze die in hun leven kunnen toepassen.

Inzichten uit het Boek van Mormon over de genade van Jezus Christus

Als de cursisten er baat bij hebben om de genade van Jezus Christus te bespreken in plaats van beginselen in de Schriften te zoeken, laat u ze Efeze 2:1–12 bestuderen, en vergelijken hoe hun leven er zonder de genade van Jezus Christus zou uit zien (zie vers 1–3) met hoe hun leven met zijn genade is (zie vers 4–8). Vervolgens kunnen ze passages uit het Boek van Mormon bestuderen die over de genade van de Heiland gaan (zie 2 Nephi 10:24–25 ; Jakob 4:6–7 ; Helaman 12:24 ; Ether 12:27 ; Moroni 10:32–33), bedenken in welke opzichten ze de genade van de Heiland nodig hebben en een plan bedenken om vaker naar zijn genade te streven.