Seminar
Joh 18:33-40; Lukas 23:8-11


Joh 18:33-40; Lukas 23:8-11

Jesus bliver prøvet og pisket

Billede
Ecce Homo, by Antonio Ciseri.

Efter Jesus var blevet arresteret og falskt ført frem for de jødiske ledere, blev han sendt for at blive stillet for Pilatus, som havde romersk jurisdiktion. Frelseren underkastede sig sagtmodigt romerne og blev smerteligt pisket og dømt til døden. Denne lektion har til hensigt at hjælpe dig til at lære mere om Frelserens kærlighed til alle og hans fuldkomne karakter, og hvordan du bedre kan følge hans eksempel.

Giv eleverne valg. Det kan være nyttigt at give eleverne mulighed for at vælge, hvad de ønsker at studere. Dette kan gøres ved at komme med flere lignende historier til at studere, spørgsmål at besvare eller aktiviteter at vælge imellem.

Forberedelse af eleverne: Mind eleverne om, at en persons karakter består af de moralske egenskaber, der udgør og kendetegner dem som person. Bed eleverne om at tænke over Jesu Kristi karakter og tænke over, hvilke af hans karaktertræk de gerne vil udvikle mere fuldt ud. Bed eleverne om at komme forberedt på at fortælle om mindst et af Jesu Kristi karaktertræk, og hvorfor de føler, at det karaktertræk ville være godt at besidde.

Mulige læringsaktiviteter

Føler sig dårligt behandlet

Bed eleverne om sammen at finde svar på følgende spørgsmål:

  • I hvilke almindelige situationer kan en teenager blive hånet, falsk anklaget eller behandlet dårligt?

  • Hvordan kan en typisk teenager reagere på en sådan behandling?

Denne aktivitet er beregnet til at give eleverne mulighed for at tale om almindelige eksempler på spot, falsk anklage eller mishandling. Hvis eleverne nævner fysisk eller seksuelt misbrug, så gør det klart, at misbrug ikke er acceptabelt, og at vi ikke bør underkaste os det, men bør søge hjælp fra betroede voksne med det samme. Hvis eleverne nævner personlige oplevelser med fysisk eller seksuelt misbrug, så tal med dem efter klassetiden og involver straks deres kirkeledere.

Herren kan være med os og hjælpe os til at vokse af svære oplevelser. Han kan hjælpe os til at reagere på trængsler og modstand på kristuslignende måder. Tænk på dine egne personlige oplevelser med at blive hånet, falsk anklaget eller mishandlet, herunder hvordan du reagerede og hvorfor.

Da Jesus Kristus nærmede sig de sidste begivenheder i sit liv, blev han hånet, falsk anklaget og mishandlet. Når du studerer disse sidste begivenheder i Frelserens liv, så se efter karaktertræk, der hjalp ham til trofast at udholde og fuldføre sin mission. Overvej også bønsomt, hvordan du kan følge hans eksempel.

Jesus bliver uretfærdigt prøvet og dømt til døden

Vis, sammenfat eller giv kort følgende oplysninger:

Efter Jesus havde lidt i Getsemane have, blev han arresteret, og jødiske ledere (synedriet) retsforfulgte ham uretfærdigt og dømte ham til døden. Men fordi Israel var under romersk herredømme, kunne henrettelsen kun bemyndiges af romerne. Derfor sendte jøderne Jesus til Pilatus, den romerske leder over Judæa, og beskyldte ham for oprør mod det romerske styre for at hævde at være »jødernes konge« (se Mark 15:2). Pilatus sendte Jesus til Herodes Antipas, som var i Jerusalem til påskefesten i håb om, at Herodes ville prøve ham i Galilæa, men Herodes sendte Jesus tilbage til Pilatus.

Overvej at give eleverne beretninger at læse for at sikre, at alle beretninger bliver læst.

Læs to eller flere af følgende beretninger, der beretter om, hvordan Jesus uretfærdigt blev anklaget og i sidste ende dømt. Når du læser, så se efter, hvordan Jesus reagerede i hver af disse situationer. Husk, at han havde magt til at befri sig selv fra disse omstændigheder (se Matt 26:52-54). .

1. Jesus bliver udspurgt af synedriet. Læs Matthæus 26:57-68 eller se videoen »Jesus is Tried by Caiafas, Peter Denies Knowing Him« fra tidskoden 0:00 til 1:39. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

2. Pilatus stiller spørgsmål ved Jesus. Læs Johannes 18:33-40, eller se »Jesus bliver fordømt foran Pilatus« (3:19), som findes på ChurchofJesusChrist.org, for at se en skildring af rettergangen med Pilatus.

En yderligere videomulighed for dette arrangement er »Derfor blev jeg født«, som findes på ChurchofJesusChrist.org. Se fra tidskode 0:00 til 4:03 og fra tidskode 11:31 til 13:54.

3. Jesus viser sig for Herodes. Læs Lukas 23:8-11 .

4. Jesus bliver pisket af romerske soldater og bliver senere udspurgt af Pilatus for anden gang. Læs Johannes 19:1-16 , eller se »Jesus bliver pisket og korsfæstet« fra tidskode 0:00 til 2:03, findes på ChurchofJesusChrist.org. Det kan være nyttigt at vide, at en svøbe var en pisk, der ofte indeholdt skarpe genstande (såsom stenstykker, metal eller knogler), der var vævet ind i adskillige tråde. Mange mennesker overlevede ikke at blive pisket på grund af de voldsomme fysiske skader, som det forårsagede.

Yderligere videopræsentationer af denne begivenhed omfatter »Til dette formål blev jeg født« (se fra tidskode 13:54 til 17:22) og »Find tro på Kristus« (se tidskoden 20:44 til 21:45), som findes på ChurchofJesusChrist.org.

Når eleverne svarer på følgende spørgsmål, så prøv at medtage svar fra elever, der har læst forskellige beretninger.

  • Hvordan reagerede Frelseren i disse situationer?

  • Hvorfor tror I, at Frelseren har reageret på den måde?

Jesu Kristi karakter

Læs 1 Nefi 19:9 og følgende udtalelser og se efter indsigt i Frelserens karakter.

Ældste Robert D. Hales (1932-2017) fra De Tolv Apostles Kvorum delte følgende: oplevelse:

Billede
Official portrait of Elder Robert D. Hales of the Quorum of the Twelve Apostles, 2003

En kristuslignende reaktion følger ikke en drejebog eller en fast opskrift. Frelseren reagerede forskelligt i hver situation. Da han blev konfronteret med den onde kong Herodes, tav han. Da han stod foran Pilatus, bar han et enkelt og stærkt vidnesbyrd om sin guddommelighed og mission …

Nogle mennesker tror fejlagtigt, at svar som tavshed, sagtmodighed, tilgivelse og ydmygt at bære vidnesbyrd er passive eller svage. Men at »elsk[e vore] fjender, velsign[e] dem, som forbander [os], gør[e] godt mod dem, som hader [os], og bed[e] for dem, som fejlagtigt udnytter [os] og forfølger [os]« ( 3 Ne 12:44) kræver tro, styrke og frem for alt kristent mod.

(Robert D. Hales, »Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 72-75.)

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Overvej også, hvordan Mesteren blev anklaget og dømt for Pilatus til at blive korsfæstet (se Matt 27:2 , 11-26) … Frelserens sagtmodighed er tydelig i hans disciplinerede respons, stærke selvbeherskelse og modvilje til at udøve hans uendelige magt til personlig vinding eller gavn.

(Se David A. Bednar, »Sagtmodig og ydmyg af hjertet«, Liahona, maj 2018, s. 33.

  • Hvad lærte I om Frelseren af den måde, han reagerede på under disse svære omstændigheder?

  • Hvordan viste Frelserens handlinger hans »kærlige venlighed … over for menneskenes børn«? ( 1 Ne 19:9).

  • Hvordan kan en viden om, at Jesus Kristus har disse egenskaber, hjælpe jer til at elske og stole mere på ham?

Det er vigtigt at bemærke, at Frelseren ved mange lejligheder frimodigt har holdt andre ansvarlige for deres handlinger (se Mark 11:15-17 , Joh 2:13-16 , L&P 133:48-51). Som Jesu Kristi tilhængere ønsker vi at reagere på spot, falske beskyldninger eller mishandling med kærlighed, mod og sagtmodighed. Men det betyder ikke, at vi bør tillade andre at misbruge eller skade os. »Herren fordømmer enhver form for voldelig adfærd – herunder forsømmelse og fysisk, seksuel eller verbal mishandling« (brev fra Det Første Præsidentskab, »Forebyggelse og håndtering af misbrug«, 26. mar. 2018). Hvis vi er blevet mishandlet, er det vigtigt, at vi straks søger hjælp fra en voksen, vi stoler på.

  1. Tænk tilbage på, da du følte dig hånet, falsk anklaget eller mishandlet. Søg vor himmelske Faders hjælp gennem Helligånden til at kende passende kristuslignende måder, hvorpå I kan reagere på denne situation. Skriv ned, hvad du gjorde godt, og hvordan du måske ønsker at forbedre dig.

  2. Skriv to eksempler ned på tidspunkter eller omstændigheder, hvor det har hjulpet eller kunne hjælpe dig at huske Kristi karakter. Hvordan kan dit liv være anderledes, hvis du konstant prøver at udvikle kristuslignende egenskaber?

  3. Vælg et kristuslignende karaktertræk, som du gerne vil udvikle mere fuldt ud. Tænk på tidspunkter i din tid, hvor du kan øve dig på at bruge denne egenskab.

Bed flere villige elever om at fortælle klassen det, de har skrevet. Giv opmuntring og overvej at bære et personligt vidnesbyrd om, at når eleverne vender sig til Jesus Kristus, vil han hjælpe dem til at udvikle de kristuslignende egenskaber, de fandt frem til.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes 18:36 . Hvad er det rige, Jesus talte om?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt:

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Da Daniel udlagde den babyloniske kong Nebukadnesars drøm og viste kongen »det, som skal ske ved dagenes ende« ( Dan 2:28), erklærede han, at »himlens Gud skal oprette et kongerige, som i al evighed ikke skal gå til grunde, og intet andet folk skal få kongemagten. Det skal knuse og tilintetgøre alle de andre kongeriger, men selv skal det bestå i al evighed« ( Dan 2:44). Kirken er det sidste dages rige, der blev profeteret om. Det er ikke skabt af mennesker, men oprettet af himlens Gud, og som ruller frem som en sten, »revet løs fra bjerget, men ikke ved menneskehånd« og opfylder jorden ( Dan 2:45 ; se også v. 35).

Dens mål er at etablere Zion som forberedelse til Jesu Kristi tilbagekomst og tusindårige styre. Før den dag vil det ikke være et rige i politisk forstand – som Frelseren sagde: »Mit rige er ikke af denne verden« ( Joh 18:36 ; fremhævelse tilføjet). Det er snarere et opbevaringssted for hans myndighed på jorden, administrator af hans hellige pagter, vogter af hans templer, beskytter og forkynder af hans sandhed, indsamlingssted for det adspredte Israel og et »forsvar og … tilflugt fra uvejret og fra vreden, når den ufortyndet skal udøses over hele jorden« ( L&P 115:6).

(D. Todd Christofferson, »Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2015, s. 111).

Supplerende læringsaktiviteter

Alternativ studiemulighed

Overvej at dele klassen op i grupper på fire. Giv hvert medlem af gruppen en af følgende beretninger: Matthæus 27:11-31; Markus 15:1-20; Lukas 23:1-25 eller Johannes 18:28-40 ; 19:1-16 . Bed eleverne om at se efter vigtige detaljer, mens de læser. De kan sammenligne beretninger og se, hvad hver forfatter medtog eller udelod. (Mind eleverne om, at evangeliske skribenter ikke altid nedskriv begivenheder i samme rækkefølge). Spørg om, hvordan det at have flere skribenter giver et bedre billede af Frelseren.

Sammenligning af Jesus og Pilatus

Overvej at bede eleverne om at læse Matthæus 27:11-31 og sammenligne, hvordan Jesus reagerede, da han stod overfor modstand mod Pilatus‹ reaktion. Bed eleverne om at overveje, hvordan de kan følge Frelserens eksempel og stå for sandhed.