Seminar
Lukas 23:33-46; Johannes 19:26-30


Lukas 23:33-46; Johannes 19:26-30

Frelserens medfølelse på korset

Billede
Women at the foot of the cross, Bible Video stills, From “Jesus is Scourged and Crucified”

De ting, Jesus sagde, mens han var på korset, viser hans karakter og guddommelige egenskaber. Når du studerer, så søg at øge dit ønske om at blive mere som Jesus Kristus, når du lærer af hans eksempel, da han blev korsfæstet.

Skab målrettethed. At have et forenet formål, der er klart for både lærere og elever, kan øge troen og vejlede og give mening til oplevelsen i klasselokalet.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme forberedte på at fortælle om en, de kender, som har udvist barmhjertighed og nåde, selv mens de oplevede svære udfordringer.

Mulige læringsaktiviteter

Se efter andre

Tænk over følgende spørgsmål:Viser I ofte barmhjertighed mod andre? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Skriv i din studiebog situationer, hvor det kan være svært for dig at bekymre dig om andres bekymringer og velbefindende. Forklar, hvorfor disse situationer gør det svært for dig at gøre det.

I stedet for at skrive disse situationer i deres studiebog kan eleverne skrive deres svar på tavlen. Alternativt kan en elev stå ved tavlen som skriver, mens klassen har to minutter til at skrive så mange svar, de kan, og forklare deres svar, når de har skrevet dem ned.

Overvej at besvare følgende spørgsmål i din studiebog.

  • Hvordan kunne jeres liv være bedre, hvis I udviste barmhjertighed mod andre, selv når I var under vanskelige omstændigheder?

I denne lektion får du mulighed for at studere Frelserens eksempel på at række ud til andre selv under hans smertefulde oplevelse på korset. Når du studerer Frelserens eksempel, så søg Helligåndens vejledning for at hjælpe dig til at ønske at blive mere som ham.

Oplevelser før og under korsfæstelsen

Husk Frelserens oplevelser før og under hans korsfæstelse:

Overvej at bede eleverne om at tænke på følgende detaljer i stedet for at fortælle dem det. Det kan være nyttigt at vise billeder af nogle eller alle af følgende begivenheder.

  • Han led for verdens synder i Getsemane (se Luk 22:39-44). .

  • Han blev forrådt af Judas og forladt af sine apostle (se Mark 14:43-50). .

  • Han blev prøvet, pisket og spyttet på af jødiske ledere (se Matt 26:57-68). .

  • Han blev udspurgt af både Pilatus og Herodes og blev hånet af Herodes og hans soldater ( Luk 23:1-24).

  • Han blev brutalt slået og pisket af romerske soldater (se Matt 27:26-31). .

  • Han bar sit kors i det mindste en del af vejen til Golgata (se Joh 19:16-17). .

  • Han fik nagler drevet gennem sine hænder og fødder og blev korsfæstet mellem to tyve (se Luk 23:33 – se også Joh 20:25).

  • Han hang på korset (se Matt 27:45-50 ; Mark 15:25).

Tænk over, hvordan disse begivenheder påvirker, hvordan du føler over for Frelseren, og hvad han udholdt for dig.Læs følgende skriftsteder, som indeholder udtalelser, som Frelseren kom med, mens han var på korset. Find sandheder om Jesus Kristus i hans udtalelser, og skriv dem i din studiebog.

Vis følgende kontekstuelle hjælp og skriftsteder:

Lukas 23:33-34 . Frelseren udtalte disse ord om de soldater, der korsfæstede ham (se Joseph Smith Oversættelse af dette vers i Lukas 23:34 , fodnote c i den engelske SDH-oversættelse af Bibelen).

Lukas 23:39-43 . Disse vers beskriver, hvad de tyve, der blev korsfæstet sammen med Frelseren, sagde, og hvordan Frelseren reagerede. (Bemærk, at profeten Joseph Smith belærte om, at når Frelseren henviste til, at tyven var sammen med ham i paradis, underviste han ham om, at »jeg vil være med dig i åndeverdenen og vil undervise dig eller besvare dine spørgsmål« (»Discourse, 11 June 1843–A, som rapporteret af Wilford Woodruff«, s. 44, josephsmithpapers.org)).

Joh 19:26-27 . Disse vers beskriver, hvad Frelseren sagde til sin mor, Maria, og apostlen Johannes.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de skrev ned. Overvej at stille opfølgende spørgsmål som fx det nedenstående:

  • Hvad har du lært om Jesus Kristus, der har betydet mest for dig? Hvorfor føler du det?

Mens eleverne svarer, så overvej at skrive deres svar på tavlen. Eleverne nævner måske principper som følgende:

Vi kan følge Jesu Kristi eksempel ved at vælge at tilgive dem, som behandler os dårligt. Vi kan følge Jesu Kristi eksempel ved at vælge at hjælpe andre, selv når vi er i nød.

  • Hvordan ønsker I at være som Frelseren? Hvorfor føler du det?

Frelseren tænkte ikke kun på de romerske soldater, tyvene og hans mor, mens de var på korset. Præsident Russell M. Nelson belærte om endnu en måde, hvorpå Frelseren fokuserede på andre, mens han var i smerte.

Billede
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Som det gælder i alt, er Jesus Kristus vores ultimative forbillede, »som for den glædes skyld, der ventede ham, udholdt korset« ( Hebr 12:2). Tænk engang! For at udholde den mest uudholdelige oplevelse, der nogensinde er udholdt på jorden, havde vor Frelser fokus på glæde!

Og hvad var det for en glæde, der ventede ham? Den omfattede helt sikkert glæden ved at rense, helbrede og styrke os; glæden ved at betale for synden for alle dem, der ville omvende sig; glæden ved at gøre det muligt for os at vende hjem – rene og værdige – for at leve med vore himmelske Forældre og familier.

(Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82).

  • Hvad fokuserede Frelseren på, mens han led for os?

  • Hvad lærte præsident Nelson jer om Frelserens ønsker for jer?

Tænk et øjeblik over sandheden om, at mens Frelseren var på korset, fokuserede han på dig og glæden ved at hjælpe dig med at vende tilbage til vor himmelske Fader.

  • Hvilken forskel kan det betyde i jeres liv at forstå denne sandhed? Hvorfor ville denne viden gøre sådan en forskel for jer?

Bed eleverne om at huske deres tanker og følelser fra deres forberedelse til klassen.

  • Hvornår har I hjulpet nogen, mens I har oplevet en udfordring, eller hvornår har nogen gjort det for jer?

Hvis det vil hjælpe at se et eksempel, så se »Elsk hinanden, som han har elsket os«, der findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:22 til 7:54.Elsk hinanden, som han har elsket os

Søg Helligåndens inspiration ved at tænke over Frelserens eksempel, og hvad du har følt i dag. Find ud af, hvordan du kan blive mere som Jesus Kristus, når du viser kærlighed og medfølelse til andre, selv under dine egne udfordringer. Nedskriv derefter disse måder i din studiebog. Gennemgå den liste, du lavede, og vælg bønsomt en af de måder, hvorpå du kan blive mere som Jesus Kristus. Find det i din dagbogsoptegnelse. Bed og se efter muligheder for at følge op på denne handling.

Tilskynd villige elever til at fortælle, hvad de planlægger at gøre for at følge Frelserens eksempel. Overvej at fortælle en relevant personlig historie eller vidnesbyrd for at afslutte klassen.

»Det er fuldbragt.«

Da Frelseren havde lidt adskillige timer på korset, udtalte han sine sidste ord.

Læs Johannes 19:28-30 og Lukas 23:46 . Markér Frelserens sidste udtalelser i jordelivet.

  • Hvad kan disse udtalelser hjælpe os til at forstå om Frelseren og hans mission?

Ligesom Frelseren kan vi færdiggøre det, som Faderen ønsker, at vi gør i vores liv. Husk dette, når du søger at følge op på det, du besluttede dig for at anvende i dag.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes 19:27 . Hvad kan vi lære af Frelserens udtalelse: »Dér er din mor«?

Vi kan følge Jesu Kristi eksempel, når vi stræber efter at genkende, elske og tage os af vores mødre. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum hyldede retskafne mødre og sammenlignede deres kærlighed med Frelserens kærlighed.

Se videoen »Overbevisende vidne«, der findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 0:20 til 2:53.

Hvordan former det at hjælpe andre, når vi kæmper, den, vi bliver?

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Karakter afsløres … i evnen til at mærke andres lidelse, når vi selv lider, i evnen til at opdage andres sult, når vi er sultne, og i evnen til at række ud og vise barmhjertighed for andres åndelige smerte, når vi er midt i vores egen åndelige nød. Således udvises karakter ved at se og række udad, når den naturlige og instinktive reaktion ellers er at være selvoptaget og se indad. Hvis en sådan evne virkelig er det højeste mål for moralsk karakter, så er verdens Frelser det fuldkomne eksempel på en sådan konsekvent og barmhjertig karakter.

(David A. Bednar, »The Spirit and Purposes of Gathering«, foredrag på Brigham Young University–Idaho, 25. jan. 2003, byui.edu)

Hvilke velsignelser kan komme, når vi tjener andre, når tingene er svære for os?

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Vi må være opmærksomme på andres trængsler og prøve at hjælpe dem. Det vil specielt være svært, når vi selv bliver hårdt prøvet. Men vi vil opdage, at når vi løfter hinandens byrder, bare en lille smule, bliver vores ryg stærkere og vi fornemmer et lys i mørket.

(Henry B. Eyring, »Prøvet, påvist og poleret«, Liahona, nov. 2020, s. 98)

Supplerende læringsaktiviteter

Joh 19:30 . »Det er fuldbragt.«

Hjælp eleverne til at tænke over, hvad de har lært om, hvad Frelseren gjorde for dem i Getsemane og på korset ved at bede dem om at gennemgå Frelserens udtalelse »Det er fuldbragt« ( Joh 19:30). Denne udtalelse kan skrives på tavlen, og eleverne kan skrive den i deres studiebog. Rundt om denne sætning kan de skrive alt det, som Frelseren »fuldendt« for dem. De kan derpå blive bedt om at tænke over, hvad de vil gøre på grund af det, han har gjort for dem.