Seminaari
Johannes 4, osa 1


Johannes 4, osa 1

Nainen kaivolla

Kuva
Jesus sitting at the well with a Samaritan woman. John 4:13-14. A wellspring is a continually flowing well. We can only realize it’s saving benefits if we come and drink deeply of its waters. The living water that Jesus spoke of is available to all if we will but drink

Matkallaan Galileaan Jeesus opetti kaivolla kohtaamalleen samarialaiselle naiselle ”elävästä vedestä”, jota Hän tarjoaa. Nainen sai tietää omakohtaisesti, että Jeesus oli Kristus. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tiedostamaan, että tarvitset Vapahtajaa, ja tuntemaan Hänen rakkautensa sinua kohtaan.

Esitä jatkokysymyksiä. Kun esität jatkokysymyksiä, oppilaat voivat ilmaista, mitä he ovat oppineet, syventää ymmärrystään evankeliumin totuuksista ja miettiä, kuinka nuo totuudet liittyvät heidän elämäänsä. Pidä huoli, ettet käy pitkää jatkokysymysten luetteloa läpi kiireellä. Tavallisesti on parempi esittää muutamia kysymyksiä ja antaa oppilaille aikaa vastata harkiten.

Oppilaan valmistautuminen: Pyydä oppilaita tekemään toiminta, joka on lukuja Joh. 2–4 koskevassa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineistossa ja jossa heidän tulee etsiä kotoa jokapäiväisiä esineitä, joita voisi käyttää hengellisten totuuksien opettamiseen. Pyydä oppilaita tuomaan näitä esineitä tunnille, jos mahdollista, ja valmistautumaan selittämään, mitä hengellisiä asioita niiden avulla voisi opettaa.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Opin Jeesuksesta Kristuksesta

Jos oppilaat toivat tunnille valmistautumistoiminnassa pyydettyjä esineitä, voisit pyytää heitä kertomaan niistä ennen seuraavien kuvien näyttämistä.

Tutkiessasi pyhiä kirjoituksia olet ehkä huomannut, että Vapahtaja opetti hengellisiä totuuksia kuulijoille usein tuttujen kokemusten ja esineiden välityksellä. Tarkastele seuraavia kuvia ja pohdi, mitä hengellisiä totuuksia voimme oppia Vapahtajasta vertaamalla Häntä veteen.

Kuva
Jesus kneels beside Martha who is grieving. Outtakes include Jesus standing with a crowd standing behind him, and just photos of Martha.
Kuva
8 of 9 Glass being filled with water
  • Millähän tavoin vettä voi verrata Jeesukseen Kristukseen ja mitä se voi opettaa Hänestä?

Tarvittaessa voisit esittää oppilaille kysymyksiä, jotka voivat auttaa heitä vertailemaan toisiinsa vettä ja Jeesusta Kristusta, esimerkiksi: ”Miksi molemmat ovat elintärkeitä?” ”Kuinka usein tarvitsemme niitä?” ”Milloin olet tuntenut janoa eniten? Millaisessa tilanteessa olet tarvinnut Jeesusta Kristusta eniten?”

Pohdi seuraavien kysymysten avulla, kuinka paljon tarvitset Jeesusta Kristusta.

  • Tuntuuko sinusta, että tarvitset elämässäsi Jeesusta Kristusta yhtä paljon vai enemmän kuin vettä? Miksi tai miksi ei?

Tässä oppiaiheessa tutkit kertomusta, jossa Vapahtaja auttoi erästä naista ymmärtämään, että nainen tarvitsi Vapahtajaa hengellisesti enemmän kuin hän tarvitsi fyysisesti vettä, jota oli tullut hakemaan. Kun tutkit kertomusta, kiinnitä huomiota Hengen kehotuksiin, jotka auttavat sinua huomaamaan, että tarvitset Vapahtajaa ja että Hän haluaa sinun ottavan vastaan siunaukset, joita vain Hän voi tarjota.

Nainen kaivolla

Matkallaan Juudeasta Galileaan Jeesus kulki Samarian kautta (ks. Joh. 4:3–4). Nämä paikat voi olla hyvä etsiä Raamatun kartasta 1, ” Pyhän maan fyysinen kartta ”, joka löytyy Evankeliumiaiheisen kirjaston osiosta Pyhät kirjoitukset ja edelleen Tutkimisen apuneuvoja.

Vapahtajan aikaan Juudean ja Galilean väliä matkatessaan juutalaiset kulkivat usein pidempää reittiä, jotta heidän ei tarvitsisi kulkea Samarian kautta, sillä juutalaiset ja samarialaiset vihasivat toisiaan. Jeesus oli todennäköisesti matkastaan väsynyt ja janoinen, kun Hän istahti kaivolle päivän kuumimpaan aikaan (ks. Joh. 4:6). Hänen siinä istuessaan kaivolle tuli myös samarialainen nainen hakemaan vettä.

Voisit näyttää oppiaiheen alussa olevaa kuvaa naisesta kaivolla. Oppilaat ovat ehkä tutkineet tätä kertomusta tutkiessaan evankeliumia Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -ohjelman mukaisesti. Anna heille tilaisuus kertoa oppimastaan ennen kuin opetat seuraavan sisällön.

Tutki Jeesuksen opetuksia samarialaiselle naiselle jakeissa Joh. 4:5–14 ja pohdi samalla, mitä opit Vapahtajasta. Voisit myös katsoa videon ”Jesus Teaches a Samaritan Woman” [Jeesus opettaa samarialaista naista], joka on sivustolla churchofjesuschrist.org (aikakoodi 0.00–2.01), ja seurata samalla kertomusta pyhistä kirjoituksista.

Kuva
8 of 9 Glass being filled with water
  • Miten kuvailisit tapaa, jolla nainen suhtautui Vapahtajaan näissä jakeissa? Miksi hän mielestäsi suhtautui sillä tavalla?

  • Mitähän Jeesus halusi opettaa sanoessaan, että Hän voisi antaa tälle naiselle elävää vettä?

Selitä tarvittaessa, että elävä vesi kuvastaa Jeesusta Kristusta ja Hänen evankeliumiaan. Elävän veden aihetta tarkastellaan syvällisemmin seuraavassa oppiaiheessa.

Lue Joh. 4:15–26 ja pane merkille, miten Jeesus osoitti naista kohtaan rakkautta ja myötätuntoa keskustelun edetessä. Mieti, kuinka Vapahtajan opetukset koskevat sinua. Voisit myös katsoa videon ”Jesus Teaches a Samaritan Woman” [Jeesus opettaa samarialaista naista] (aikakoodi 2.02–4.11) ja seurata samalla kertomusta pyhistä kirjoituksista.

Kuva
8 of 9 Glass being filled with water
  • Millähän tavoin Vapahtaja auttoi naista ymmärtämään, että nainen tarvitsi Vapahtajan tarjoamaa elävää vettä?

Voi olla hyvä tuoda esiin, että Vapahtaja tiesi naisen synnit mutta ei halveksinut tätä niiden vuoksi. Hän auttoi naista myös ymmärtämään Jumalan palvelemisen todellisen luonteen ja sen, että Jumala hyväksyy jokaisen, joka palvelee Häntä hengessä ja totuudessa, riippumatta rodusta tai kulttuuritaustasta.

  • Mitä voit oppia Vapahtajan halusta auttaa tätä naista tämän puutteellisuuksista huolimatta?

  • Kuinka tämä kertomus auttaa meitä ymmärtämään, mitä Vapahtaja tuntee meitä jokaista kohtaan – meidän omista puutteellisuuksistamme huolimatta?

Lue Joh. 4:28–30 ja pane merkille, miten samarialainen nainen reagoi, kun Jeesus kertoi hänelle olevansa Messias.Vertaa juuri lukemaasi siihen, miten nainen suhtautui Jeesukseen ensin, kun he alkoivat keskustella.

  • Mikähän naisen ja Jeesuksen välisessä keskustelussa sai naisen muuttumaan?

  • Millä tavoin Jeesus Kristus on muuttanut sinun tapaasi ajatella tai vaikuttanut siihen?

  • Mitä valintoja sinä voit tehdä tänään päästäksesi lähemmäksi Jeesusta Kristusta?

Vanhin Robert C. Gay seitsemänkymmenen johtokunnasta on kertonut, mitä totuuksia voimme oppia tästä kertomuksesta. Voisit katsoa videon ”Taking upon Ourselves the Name of Jesus Christ” [Jeesuksen Kristuksen nimen ottaminen päällemme] (aikakoodi 7.41–9.23). Video on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Kuva
Former Official Portrait of Elder Robert C. Gay. Photographed in March 2017. Replaced February 2021.

Yksi lempikohdistani pyhissä kirjoituksissa on Joh. 4:4 , jossa sanotaan: ”Hänen oli kuljettava Samarian kautta.”

Miksi pidän tästä pyhien kirjoitusten kohdasta? Siksi, ettei Jeesuksen olisi tarvinnut kulkea Samarian kautta. Hänen aikansa juutalaiset halveksivat samarialaisia ja kulkivat tietä, joka kiersi Samarian. Mutta Jeesus päätti mennä sinne julistamaan ensimmäistä kertaa koko maailman edessä, että Hän oli luvattu Messias. Tätä sanomaa varten Hän valitsi paitsi hyljeksityn ryhmän, myös naisen – eikä vain ketä tahansa naista, vaan naisen, joka eli synnissä – henkilön, jota siihen aikaan pidettiin vähäisistä vähäisimpänä. Uskon Jeesuksen tehneen tämän, jotta jokainen meistä voisi aina ymmärtää, että Hänen rakkautensa on suurempaa kuin meidän pelkomme, haavamme, riippuvuutemme, epäilyksemme, kiusauksemme, syntimme, rikkoutuneet perheemme, masennuksemme ja ahdistuksemme, krooninen sairautemme, köyhyytemme, kokemamme pahoinpitely, toivottomuutemme ja yksinäisyytemme. Hän haluaa meidän kaikkien tietävän, ettei ole mitään eikä ketään, jota Hän ei pystyisi parantamaan ja pelastamaan kestävään iloon.

Hänen armonsa riittää. Hän yksin laskeutui kaiken alapuolelle. Hänen sovituksensa voima on voimaa, joka voittaa minkä tahansa kuorman meidän elämässämme. Sanoma naiselle kaivolla on se, että Hän tuntee elämämme tilanteet ja että voimme aina kulkea Hänen kanssaan riippumatta siitä, missä olemme. Naiselle kaivolla ja meille jokaiselle Hän sanoo: ”Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä – – tulee – – lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä” [ Joh. 4:14 ].

(Robert C. Gay, ”Jeesuksen Kristuksen nimen ottaminen päällemme”, Liahona, marraskuu 2018, s. 99)

Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Kun oppilaat ovat valmiita, vastauksista voi olla hyvä keskustella yhdessä koko luokan kanssa.

  • Mitä opit Jeesuksesta Kristuksesta tai tunsit Häntä kohtaan tällä oppitunnilla?

  • Mihin tekoihin tunsit innoitusta ryhtyä opiskellessasi tänään?

Selityksiä ja taustatietoja

Joh. 4:4 . Miksi on merkityksellistä, että Jeesus matkasi Samarian kautta?

Kuva
Map 11 - The Holy Land in New Testament Times

Juutalaiset mieluummin yleensä kiersivät Samarian kuin kulkivat sen kautta, koska juutalaisten ja samarialaisten välillä oli vihamielisyyttä. Juutalaisten ja samarialaisten välille oli kehittynyt syvä vihamielisyys, ”koska [samarialaiset] olivat luopuneet israelilaisesta uskonnosta” (PKO, ” Samarialaiset ”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Johannes kuitenkin huomautti, että Kristuksen ”oli kuljettava Samarian kautta” ( Joh. 4:4), korostaen selvästi Vapahtajan aikomusta tehdä siellä työtä.

Joh. 4:24 . Onko Jumala henki?

Jotkut saattavat hämmentyä Jeesuksen sanoista jakeessa Joh. 4:24 siitä, että Jumala on henki. Joseph Smithin raamatunkäännös tästä jakeesta tarjoaa tärkeän selvennyksen: ”Sillä [tosi uskoville] on Jumala luvannut Henkensä” (JSR Joh. 4:26 ]). Nykyajan ilmoitus opettaa myös sen, että Jumalalla on liha- ja luuruumis (ks. OL 130:22–23 ; ks. myös 1. Moos. 5:1–3 ; Hepr. 1:1–3).

Miten keskustelu Jeesuksen Kristuksen kanssa vaikutti naiseen kaivolla?

Sisar Bonnie H. Cordon, Nuorten Naisten ylijohtaja, on opettanut:

Kuva
Former Official Portrait of Sister Bonnie H. Cordon, Photographed October 2016. Replaced October 2018.

Kristus oli myötätuntoisen tietoinen naisesta [kaivolla] ja tämän tarpeista. Kristus kohtasi naisen siinä, missä tämä oli, ja alkoi puhua tutusta ja yleisestä asiasta. Jos Kristus olisi lopettanut siihen, se olisi ollut myönteinen kokemus. Mutta se ei olisi johtanut siihen, että nainen meni kaupunkiin julistamaan: ”Tulkaa katsomaan – –! Olisiko hän Messias?” [Joh. 4:29.] Vähitellen keskustelun kuluessa nainen löysi Jeesuksen Kristuksen, ja menneisyydestään huolimatta hänestä tuli valon välikappale, joka valaisi tietä muille nähdä.

(Bonnie H. Cordon, ”Että se näkisi”, Liahona, toukokuu 2020, s. 79)

Lisäoppimistoimintoja

Naisen muuttunut näkökulma

Kehota oppilaita panemaan merkille, mitä sanoja samarialainen nainen käytti viitatessaan Vapahtajaan jakeissa Joh. 4:9, 11, 19 ja 29 . Keskustelkaa näiden nimitysten pohjalta, miten naisen käsitys Hänestä muuttui.

Joh. 4:34 . ”Minun ruokani on se, että täytän lähettäjäni tahdon”

Sillä välin kun Vapahtaja keskusteli naisen kanssa kaivolla, opetuslapset olivat käyneet kaupungissa ostamassa ruokaa. Palatessaan he tarjosivat ruokaa Jeesukselle (ks. Joh. 4:31).Pyydä oppilaita lukemaan Joh. 4:32–34 ja panemaan merkille, mihin Vapahtaja keskittyi syömisen sijaan. Voisitte keskustella siitä, mitä nämä jakeet opettavat Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen rakkaudestaan kaikkia taivaallisen Isän lapsia kohtaan ja Hänen halustaan auttaa meitä jokaista edistymään.

Joh. 4:35 . ”Vainio on jo vaalennut, vilja on kypsä korjattavaksi”

Samarialaisen naisen esimerkki jakeissa Joh. 4:28–29, 39–42 ja Jeesuksen Kristuksen sanat jakeessa Joh. 4:35 voivat toimia lähtökohtana keskustelulle evankeliumista kertomisesta.Voisit näyttää kuvaa viljapellosta, joka on kypsä korjattavaksi, ja selittää, että vilja on valmista korjattavaksi, kun se on ”vaalentunut” kullankeltaiseksi. Voisit käyttää keskustelussa seuraavia kysymyksiä:

  • Mikähän sai tämän naisen niin innokkaaksi kertomaan todistuksestaan muille? Kuinka sinä voit noudattaa hänen esimerkkiään?

  • Mitähän Vapahtaja opetti opetuslapsilleen sanoessaan, että ”vainio on jo vaalennut, vilja on kypsä korjattavaksi” ( Joh. 4:35)?

  • Millä tavoin sinua ympäröivät viljapellot ovat kypsiä korjattaviksi?