Seminaari
Luukas 22:47–71; Johannes 18:1–27


Luukas 22:47–71; Johannes 18:1–27

”Kun Isä on tämän maljan minulle antanut, enkö minä joisi sitä?”

Kuva
Judas is giving Jesus a kiss on the cheek, a band of men with torches are behind them. Outtakes include soldiers and men with torches leaving, Peter with a knife in his hand with the savior on the ground healing the wounded man, the people who want to arrest Jesus coming with torches, Peter about to cut the man’s ear, Jesus talking to Judas, Jesus looking at Judas, some of the mob, Jesus healed the man, the backs of James and John watching as Jesus is being taken away, Judas stepping forth from the crowd, Jesus allowing the soldier to bind his hands, and Jesus on the ground with the wounded man, looking up at his disciples.

Jeesus Kristus oli täysin sitoutunut tekemään taivaallisen Isän tahdon. Tämä käy erityisen selvästi ilmi Hänen kärsimyksestään Getsemanen puutarhassa, Hänen vangitsemisestaan pian sen jälkeen sekä tapahtumista ennen ristiinnaulitsemista ja sen aikana. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua noudattamaan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja valitsemaan taivaallisen Isän tahdon omassa elämässäsi.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita miettimään jotakin tilannetta, jossa he päättivät tehdä, mitä taivaallinen Isä tahtoi, sen sijaan että olisivat noudattaneet omia mieltymyksiään. Pyydä oppilaita miettimään, mikä oli vaikeaa ja miksi he valitsivat näin.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Taivaallisen Isän tahdon asettaminen oman tahtomme edelle

Voisit auttaa oppilaita pohtimaan, mistä syistä taivaallisen Isän tahdon asettaminen oman tahtomme edelle voi olla vaikeaa, käyttämällä seuraavaa esimerkkitilannetta. Voisit pyytää yhtä oppilasta luokan eteen kertomaan ajatuksiaan esimerkkitilanteessa esitetyistä vaihtoehdoista.

Kuva
Drawing of two doors and siding.

Näytä edellä olevaa kuvaa tai piirrä taululle kaksi yksinkertaista ovea.

Kuvittele, että seisot kahden oven edessä. Jos päättäisit mennä ensimmäisestä ovesta, noudattaisit taivaallisen Isän tahtoa mutta joutuisit kohtaamaan vaikean koettelemuksen. Jos päättäisit mennä toisesta ovesta, välttyisit koettelemukselta mutta et tekisi sitä, mitä taivaallinen Isä haluaa sinun tekevän.

  • Miksi joku saattaisi valita ensimmäisen oven? Entä toisen oven?

  • Mitä sellaista tiedät taivaallisesta Isästä, mikä voisi auttaa sinua valitsemaan ensimmäisen oven?

Pohdi hetken aikaa Jeesuksen Kristuksen elämää ja sitä, kuinka ensimmäisen oven valitseminen muistuttaa Hänen valitsemaansa elämää. Tämän päivän oppiaiheessa sinulla on mahdollisuus lukea valinnoista, joita Vapahtaja teki kuolevaisen elämänsä loppupuolella. Pohdi niitä tutkiessasi, mikä Jeesuksen Kristuksen teoissa innoittaa sinua.

Jeesus Kristus kavalletaan ja vangitaan Getsemanessa

Getsemanen puutarhassa Jeesus Kristus pyysi Isältään ”ota tämä malja minulta pois” mutta teki selväksi, että Hän oli sitoutunut tekemään Isän tahdon, sanoessaan: ”Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun” ( Luuk. 22:42). Malja, josta Jeesus puhui, tarkoittaa Hänen kärsimystään ja kuolemaansa.

Lue Joh. 18:1–4 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja osoitti edelleen olevansa sitoutunut tekemään taivaallisen Isän tahdon.

Laadi luettelo vaikeista asioista, joiden Jeesus tiesi odottavan Häntä tulevina tunteina mutta jotka Hän hyväksyi (ks. jae 4).

Lue Joh. 18:5–11 ja pane merkille, kuinka Vapahtaja suhtautui aseistettuun joukkioon, joka oli tullut ottamaan Hänet kiinni.

Saat tietää lisää yksityiskohtia, joita Johannes ei ole merkinnyt muistiin mutta jotka osoittavat Jeesuksen Kristuksen ihmeellistä rakkautta ja päättäväisyyttä, lukemalla jakeet Matt. 26:52–54 ja Luuk. 22:50–51 . Voit myös katsoa videon ”The Savior Suffers in Gethsemane” [Vapahtaja kärsii Getsemanessa] (aikakoodi 5.55–8.30), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

  • Mikä siinä, miten Jeesus kohtasi aseistetun joukkion, teki sinuun vaikutuksen?

  • Mitä Jeesuksen Kristuksen esimerkki auttaa sinua ymmärtämään vastustuksen kohtaamisesta?

  • Mistähän syystä Vapahtaja kykeni toimimaan näissä tilanteissa tällä tavoin? Mitä tämä opettaa sinulle Hänestä?

Vanhin Bednarin sanat osiossa ”Selityksiä ja taustatietoja” voisivat olla hyödyksi, kun keskustelette Vapahtajan ominaisuuksista ja siitä, mitä oppilaat oppivat Hänen teoistaan. (Ks. David A. Bednar, ”Sydämeltään sävyisä ja nöyrä”, Liahona, toukokuu 2018, s. 33.)

Jeesus Kristus viedään oikeuden eteen

Vangitsemisen jälkeen Jeesus vietiin ylipappi Kaifaksen ja muiden juutalaisjohtajien eteen. Lue Luuk. 22:63–65 ja ota selville, miten he kohtelivat Jeesusta jumalattomasti. Voisit myös katsoa videon ”Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him” [Kaifas kuulustelee Jeesusta, Pietari kieltää tuntevansa Hänet] (aikakoodi 0.00–1.39), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

  • Mistähän syystä Vapahtaja oli valmis kestämään niin ankaraa ja jumalatonta kohtelua?

Mormonin kirjassa Nefi ja Abinadi opettivat, miksi Vapahtaja alistui auliisti sellaiseen kohteluun. Lue 1. Nefi 19:8–9 ja Moosia 15:5–7 , niin saat selville, mitä syitä he mainitsivat.

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, mitä voit oppia Jeesuksesta Kristuksesta tai Jeesukselta Kristukselta näiden jakeiden pohjalta.

Voisit kirjoittaa muutamia syitä siihen, miksi näiden opetusten ymmärtäminen on sinulle arvokasta tai henkilökohtaisesti merkityksellistä.

Jos oppilaat tarvitsevat apua pohtiessaan, mitä he voivat oppia näistä jakeista, voisit antaa jonkin esimerkin. Yksi esimerkki (alla olevan lihavoidun periaatteen lisäksi) on se, että Jeesus Kristus oli halukas kärsimään meidän puolestamme, koska Hän on rakastava ja hyvä. Jos oppilaat kirjoittivat tästä totuudesta opiskelupäiväkirjaansa, voisit pyytää muutamaa vapaaehtoista kertomaan, miksi tämä opetus on heidän mielestään tärkeä.

Pyydä vapaaehtoisia kertomaan, mistä muista opetuksista he kirjoittivat ja miksi.

Yksi opetus, joka näiden jakeiden pohjalta on tärkeä ymmärtää, on se, että Jeesus Kristus alistui Isänsä tahtoon kaikessa.

  • Mitä sellaista arvelet Jeesuksen ymmärtäneen taivaallisesta Isästä, mikä sai Hänet alistumaan täydellisesti taivaallisen Isän tahtoon?

Jos pyysit oppilaita tekemään oppilaan valmistautumistehtävän, voisit pyytää muutamia vapaaehtoisia kertomaan kokemuksistaan luokalle.

Voisit auttaa oppilaita käymään merkityksellistä keskustelua siitä, miksi meidän on vaikea alistaa tahtomme Jumalan tahtoon, käyttämällä vanhin Maxwellin lausuntoa, joka on osiossa ”Selityksiä ja taustatietoja”.

  • Mitä siunauksia olet saanut siitä, että olet päättänyt noudattaa taivaallisen Isän tahtoa silloinkin kun se on ollut vaikeaa?

Presidentti Russell M. Nelson on esittänyt sarjan kysymyksiä, jotka koskevat halukkuuttamme alistua Jumalan tahtoon. Pohdi hetken aikaa, kuinka vastaisit rehellisesti näihin kysymyksiin. Mieti jokaisen kysymyksen kohdalla, mitä sinulta mahtaisi vaatia se, että voisit vastata siihen myöntävästi.

Voisit auttaa oppilaita pohtimaan rauhassa presidentti Nelsonin esittämiä kysymyksiä laittamalla näkyville seuraavan lausunnon.

Kuva
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Haluatko sinä antaa Jumalan vallita elämässäsi? Haluatko sinä antaa Jumalan olla tärkein vaikuttaja elämässäsi? Annatko sinä Hänen sanojensa, Hänen käskyjensä ja Hänen liittojensa vaikuttaa siihen, mitä teet joka päivä? Annatko sinä Hänen äänensä olla kaikkia muita ääniä tärkeämpi? Haluatko sinä antaa sen, mitä Hän haluaakin sinun tekevän, mennä kaikkien muiden päämäärien edelle? Haluatko sinä antaa oman tahtosi sulautua Hänen tahtoonsa?

(Russell M. Nelson, ”Anna Jumalan vallita”, Liahona, marraskuu 2020, s. 94)

Sen pohjalta, mitä opit Vapahtajan alistumisesta Isänsä tahtoon, kirjoita muutama virke siitä, mitä haluat muistaa tai tehdä tai millaiseksi haluat tulla. Hyödynnä seuraavia lauseita, kun kirjoitat ajatuksistasi ja toiveistasi.

  • Haluan muistaa, että Vapahtaja…

  • Jeesuksen Kristuksen tavoin minä voin tehdä taivaallisen Isän tahdon siten, että…

  • Yksi ominaisuus, jonka pyrin omaksumaan tullakseni enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi, on…

Selityksiä ja taustatietoja

Mitä Vapahtajan halukkuus alistua taivaallisen Isän tahtoon opettaa meille Hänestä?

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Vapahtajan sävyisyys oli keskeinen ominaisuus, jonka ansiosta Hän saattoi alistaa tahtonsa taivaallisen Isän tahtoon.

Kuva
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Se, miten Herra oli jatkuvasti aulis alistumaan ja osoitti lujaa itsehillintää, on meille kaikille sekä hämmästyttävän innoittavaa että opettavaista. Kun aseistautunut temppelivartijoiden ja roomalaisten sotilaiden joukko saapui Getsemaneen ottamaan Jeesuksen kiinni ja pidättämään Hänet, Pietari veti esiin miekkansa ja sivalsi ylipapin palvelijalta irti oikean korvan [ks. Joh. 18:10 ]. Silloin Vapahtaja kosketti palvelijan korvaa ja paransi hänet [ks. Luuk. 22:51 ]. Huomatkaa, että Hän auttoi ja siunasi mahdollista vangitsijaansa käyttämällä samaa taivaallista voimaa, jolla Hän olisi voinut estää vangitsemisensa ja ristiinnaulitsemisensa.

– – Vapahtajan sävyisyys käy ilmi Hänen kurinalaisessa suhtautumisessaan, lujassa itsehillinnässään ja haluttomuudessaan käyttää ääretöntä valtaansa henkilökohtaiseksi hyödyksi.

(David A. Bednar, ”Sydämeltään sävyisä ja nöyrä”, Liahona, toukokuu 2018, s. 33)

Miksi haluaisin alistaa tahtoni Jumalan tahtoon?

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista opetti:

Kuva
Last official portrait of Elder Neal A. Maxwell, 1992.

Niin monilla meistä – – on se erheellinen käsitys, että jos annamme tahtomme sulautua Isän tahtoon, me menetämme yksilöllisyytemme (ks. Moosia 15:7). Tietenkään me emme todella ole huolissamme siitä, että joudumme luopumaan itsestämme vaan että joudumme luopumaan itsekkäistä asioista kuten asemastamme, ajastamme, paremmuudestamme ja omaisuudestamme. Ei ihme, että Vapahtaja opettaa meitä kadottamaan itsemme (ks. Luuk. 9:24). Hän pyytää meitä vain kadottamaan vanhan itsemme löytääksemme uuden itsemme. Ei ole kysymys identiteetin kadottamisesta vaan todellisen identiteetin löytämisestä! – –

Oman tahtomme alistaminen on oikeastaan ainoa vertaansa vailla oleva henkilökohtainen asia, joka meillä on Jumalan alttarille asetettavaksi. Kaikki muu, mitä me ”annamme”, veljet ja sisaret, on itse asiassa sellaista, mitä Hän on jo antanut tai lainannut meille. Mutta kun te ja minä lopulta annamme itsemme sallimalla oman tahtomme sulautua Jumalan tahtoon, niin silloin me todella annamme Hänelle jotakin! Se on omistamistamme asioista ainoa, joka on todella meidän annettavissamme!

(Ks. Neil A. Maxwell, ”Sulautuminen Isän tahtoon”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 24–25)

Lisäoppimistoiminta

Sen maljan vertauskuvallisuus, josta Jeesus Kristus joi

Voisit auttaa oppilaita arvostamaan enemmän Vapahtajaa ja Hänen halukkuuttaan täyttää taivaallisen Isän tahto tähdentämällä vertauskuvallista maljaa, josta Jeesus Kristus joi. Auta oppilaita ymmärtämään, että malja, josta taivaallinen Isä pyysi Jeesusta Kristusta juomaan, oli vertauskuvana Hänen kärsimyksestään ja kuolemastaan, jotka saivat aikaan Hänen ylösnousemuksensa. Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan, mitä he oppivat Vapahtajasta lukiessaan seuraavia maljaan viittaavia pyhien kirjoitusten kohtia. Voisit pyytää heitä myös pohtimaan, mitä siunauksia he ovat saaneet siksi, että Jeesus Kristus joi katkeran maljan.