Seminarie
Mattheüs 13:3–8, 18–23


Mattheüs 13:3–8, 18–23

De gelijkenis van de zaaier

Afbeelding
Tomato seedlings growing in the soil

Jezus vertelde een gelijkenis over een man die zaad zaaide. Het zaad viel op verschillende soorten aarde, wat verschillende gevolgen had. Zo wordt ook het woord van God op verschillende manieren ontvangen door wie het horen. Deze les bereidt je hart voor om het woord van God te ontvangen en te koesteren.

Voorwerpen en afbeeldingen gebruiken. Door voorwerpen en afbeeldingen kunnen de cursisten zich de mensen, plaatsen, gebeurtenissen, dingen en symbolen in de Schriften voorstellen. Laat ze bijvoorbeeld voorwerpen uit de Schriften tekenen in plaats van er alleen maar over te praten.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten nadenken over deze vraag uit het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: ‘Waarom is ons hart soms ontvankelijk voor de waarheid, terwijl we op andere momenten de neiging hebben die te weerstaan?’ (‘20–26 maart. Mattheüs 13; Lukas 8; 13: “Wie oren heeft om te horen, laat hij horen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023.)

Mogelijke leeractiviteiten

Bereid je voor om Gods woord te horen

Vraag enkele cursisten aan het begin van de les naar hun antwoord op de vraag die ze ter voorbereiding op de les zouden overdenken.

Ga na hoe ontvankelijk jij bent om Gods woord te ontvangen. Gebruik deze schaal voor de volgende uitspraken:

Vaak – Soms – Zelden

Toon de uitspraken of lees ze langzaam voor, zodat de cursisten de tijd hebben om over hun persoonlijke ontvankelijkheid voor het woord van God na te denken. Laat de cursisten bij zichzelf te rade gaan en hun antwoorden voor zich houden.

Ik bestudeer de Schriften met de intentie om te leren en te groeien.

Ik probeer de invloed van de Geest te herkennen en de aanwijzingen die ik krijg op te volgen.

Ik luister naar en gehoorzaam de raad die de Heer via zijn apostelen en profeten geeft.

Ik streef ernaar om mijn getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie te versterken.

Nu je je houding ten opzichte van Gods woord onder de loep hebt genomen, ben je er klaar voor om de gelijkenis van de zaaier te bestuderen. In deze gelijkenis beschreef de Heer enkele potentiële problemen die kunnen voorkomen dat het zaad groeit, wortel schiet en vruchten voortbrengt. Net als bij al zijn gelijkenissen gebruikte de Heer bekende elementen om geestelijke lessen over te brengen.

Bestudeer de gelijkenis van de zaaier aan de hand van de vier stappen van het volgende studiepatroon. Hoe je ook op bovenstaande uitspraken hebt gereageerd, deze les is bedoeld om je hart voor te bereiden op de zegeningen die de Heer je wil geven. Let bij je studie op manieren om zinvolle ervaringen met het woord van God te hebben.

Als dit patroon in de vorige les is geïntroduceerd, roep de stappen dan bij de cursisten in herinnering en schrijf ze op het bord.

  1. Let op belangrijke details.

  2. Trek geestelijke vergelijkingen.

  3. Ontdek waardevolle lessen.

  4. Stel persoonlijke toepassing vast.

Let op belangrijke details

Laat de cursisten voor de volgende activiteit eventueel met een klasgenoot samenwerken. Laat één cursist telkens de eerste reeks verzen voorlezen terwijl de andere op belangrijke details wijst. Laat ieder vervolgens een tekening in hun studiedagboek maken. Laat de cursisten dan van rol wisselen en de procedure voor de andere reeksen verzen herhalen.

Eén manier om belangrijke details te visualiseren, is elk onderdeel van de gelijkenis te tekenen. Verdeel een pagina in je studiedagboek in vieren. Lees de verzen en maak een eenvoudige tekening van wat er beschreven wordt.

  1. Mattheüs 13:3–4

  2. Mattheüs 13:5–6

  3. Mattheüs 13:7

  4. Mattheüs 13:8

Om de cursisten op weg te helpen bij het tekenen, kunt u de volgende voorbeelden gebruiken:

Afbeelding
Drawings of a bird with a seed, the sun shining on a plant, thorns growing around a plant, a wheat plant.

Trek geestelijke vergelijkingen

Lees Jezus’ uitleg van de gelijkenis in de volgende verzen. Noteer de vergelijkingen die Hij trok naast je tekeningen.

Laat de cursisten alleen, met een klasgenoot of in groepjes samenwerken. Als ze in groepjes werken, verdeelt u de verzen onder de cursisten en laat u ze hun bevindingen aan het groepje overbrengen.

  1. Mattheüs 13:19

  2. Mattheüs 13:20–21

  3. Mattheüs 13:22

  4. Mattheüs 13:23

Ontdek waardevolle lessen

Je ontdekt waardevolle lessen onder meer door vragen te stellen waardoor de Heilige Geest jou kan onderwijzen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen en bedenk er zelf meer.

  • Wat zou de Heiland me met deze gelijkenis duidelijk willen maken?

  • Waarom zou de Heiland willen dat ik de toestand van mijn hart ken?

Je kunt je ook voorstellen hoe de gelijkenis in de praktijk van toepassing is. Probeer je bijvoorbeeld voor te stellen hoe de daden van iemand wiens hart op steenachtige of met dorens begroeide aarde lijkt anders zijn dan die van iemand wiens hart als goede aarde is. Noteer eventueel sommige van die daden naast je tekeningen.

Laat de cursisten desgewenst enkele voorbeelden geven van daden die ze opgeschreven hebben. Als de cursisten moeite hebben om voorbeelden te bedenken, komen de scenario’s in het gedeelte ‘Aanvullende leeractiviteiten’ mogelijk van pas.

  • Welke suggesties kun je geven aan iemand wiens hart verhard, steenachtig of door dorens verstikt is?

Stel persoonlijke toepassing vast

Denk na over de toestand van je hart en bedenk welke van de vier soorten aarde jou het beste beschrijft. Als de geestelijke toestand van je hart momenteel te wensen overlaat, weet dan dat je kunt veranderen.

Denk naar aanleiding van wat je vandaag hebt geleerd na hoe je de toestand van je hart kunt verbeteren.

  • Wat ga je doen om je hart voor het woord van God open te stellen?

  • Hoe ga je de toestand van je hart verbeteren?

  • Voor welke obstakels ga je de hulp van de Heer inroepen?

Geef de cursisten de gelegenheid om elkaar te vertellen wat ze vandaag hebben geleerd over de Heer en zijn verlangen dat zijn woord in ons hart groeit.

Toelichting en achtergrondinformatie

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft een conferentietoespraak over de gelijkenis van de zaaier gehouden. De volgende vragen worden op grond van zijn uitleg beantwoord.

Wat is het zaad dat ‘langs de weg’ viel? (Zie Mattheüs 13:4, 19 .)

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Het zaad dat ‘langs de weg’ viel ( Markus 4:4), heeft […] geen aarde bereikt waarin het tot groei had kunnen komen. Dat zaad staat voor leringen die niet tot iemands verharde of onvoorbereide hart doordringen.

(Dallin H. Oaks, ‘De gelijkenis van de zaaier’, Liahona, mei 2015, 32.)

Wat kan ervoor zorgen dat iemands hart zich op ‘steenachtige plaatsen’ bevindt? (Zie Mattheüs 13:5, 20–21 .)

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Jonge mensen, [ik] geef je een specifiek voorbeeld. Als de zinnebeelden van het avondmaal worden rondgediend, en je zit te sms’en of te fluisteren, of een computerspelletje of iets anders te doen, blijf je van essentieel geestelijk voedsel verstoken. Daardoor raak je geestelijk ontworteld en schuif je op naar steenachtige grond.

(Dallin H. Oaks, ‘De gelijkenis van de zaaier’, Liahona, mei 2015, 33.)

Hoe herkennen we de ‘dorens’ van het leven? (Zie Mattheüs 13:7, 22 .)

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

We geven ons over aan de ‘genietingen van het leven’ [ Lukas 8:14 ] (1) als we verslaafd zijn, wat afbreuk doet aan Gods kostbare gave van keuzevrijheid; (2) als we ons door onbeigheden laten afleiden, wat ons zaken van eeuwig belang uit het oog doet verliezen; en (3) als we vinden dat we meer rechten dan plichten hebben, wat de noodzakelijke persoonlijke groei belemmert waarmee we ons kwalificeren voor onze eeuwige bestemming.

We worden door de ‘zorgen […] van het leven’ [ Lukas 8:14 ] overmand wanneer vrees voor de toekomst ons verlamt, wat ons ervan weerhoudt om met vertrouwen in God en op zijn beloften in geloof voorwaarts te gaan.

(Dallin H. Oaks, ‘De gelijkenis van de zaaier’, Liahona, mei 2015, 34–35.)

Wat is er voor nodig om ‘goede aarde’ vruchten te laten voortbrengen? (Zie Mattheüs 13:8, 23 .)

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Wij hebben het zaad van het evangeliewoord. Het is aan ieder van ons om de prioriteiten te stellen en de dingen te doen die onze aarde goed en onze oogst overvloedig maken. We moeten stevig geworteld zijn in en bekeerd raken tot het evangelie van Jezus Christus (zie Kolossenzen 2:6–7). We bereiken deze bekering door gebed, door Schriftstudie, door dienstvaardigheid en door regelmatig van het avondmaal te nemen, opdat zijn Geest altijd bij ons zal zijn.

(Dallin H. Oaks, ‘De gelijkenis van de zaaier’, Liahona, mei 2015, 35.)

Aanvullende leeractiviteiten

Kijk goed naar de aarde voordat je gaat zaaien

Deel de cursisten in groepjes op. Geef elk groepje een bakje met een soort aarde die in de gelijkenis van de zaaier wordt beschreven. Laat de cursisten de aarde goed bekijken en bespreken wat ze zouden doen om er een ideale voedingsbodem voor zaad van te maken. Laat ze in de gelijkenis opzoeken wat die soort aarde geestelijk kan voorstellen, en met hun groepje bespreken wat ze daarvan kunnen leren.

Zie en hoor de gelijkenis van de zaaier

Bekijk eventueel de video ‘Parable of the Sower’ (4:36) van tijdcode 0:00 tot 0:55 en laat de cursisten belangrijke details beschrijven. Laat ze vervolgens de video van 3:00 tot 4:36 bekijken en op basis van de uitleg van Jezus geestelijke verbanden leggen. Zet de video na elk detail stil, zodat de cursisten er samen over kunnen spreken.

Afbeelding
Drawings of a bird with a seed, the sun shining on a plant, thorns growing around a plant, a wheat plant.

De gelijkenis in de praktijk

Gebruik de volgende scenario’s om de cursisten soorten aarde, of de toestand van iemands hart, te laten aanduiden. De cursisten kunnen suggesties doen waardoor de persoon in elk scenario dichter tot de Heiland komt en het woord van God in hun hart gaat groeien.

Scott kwam door zijn vrienden in aanraking met het herstelde evangelie en liet zich al spoedig dopen. Maar enkele maanden nadat hij lid van de kerk was geworden, begonnen sommige mensen hem te plagen om zijn nieuwe geloofsovertuiging. Scott kon de negatieve aandacht van anderen naar zijn gevoel niet aan.

Jill doet het goed op school, doet mee aan een toneelstuk en geniet van haar baantje. Vanwege school en werk heeft Jill ervoor gekozen om kerkactiviteiten over te slaan en heeft ze zich dit jaar niet voor het seminarie ingeschreven. Ze wil zich echt op haar opleiding en toekomstige loopbaan richten.

Vergelijkingen trekken met behulp van het Boek van Mormon

Laat de cursisten Alma’s vergelijking van het woord van God met een zaadje lezen (zie Alma 32:26–43). Of laat ze Lehi’s droom over de boom des levens bestuderen en de groepen mensen in de droom vergelijken met de soorten aarde in de gelijkenis van de zaaier (zie 1 Nephi 8:19–34). Vraag wat deze verhalen uit het Boek van Mormon toevoegen aan hun begrip van de leringen van de Heiland in de gelijkenis van de zaaier.