Seminarie
Mattheüs 20:1–16


Mattheüs 20:1–16

De gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard

Afbeelding
Men and women working in a vineyard picking grapes. Outtakes include the Lord of the vineyard, hiring workers to work in the vineyard, people picking grapes, being paid for their labors and also some pictures of the surrounding countryside/landscape and people working on the film

Petrus vroeg: ‘Wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn?’ (Mattheüs 19:27.) De Heiland antwoordde met de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard. Deze gelijkenis leert ons dat allen die hun leven aan Hem wijden, de beloofde beloning zullen ontvangen, ongeacht wanneer ze zijn begonnen het verbondspad te bewandelen. Uit deze les kun je hoop putten dat je de zegeningen zult ontvangen die Jezus Christus door zijn verzoening biedt.

Moeilijke passages visualiseren. De cursisten kunnen sommige moeilijke Schriftteksten misschien beter begrijpen als ze die uitbeelden of op een andere manier visualiseren. Daardoor gaan ze zich vollediger in de gebeurtenissen, mensen en details in de Schriften inleven.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten een lijst opstellen van zegeningen die ze van de Heer hebben ontvangen doordat ze in hun jeugd al in het evangelie zijn onderwezen. Ze kunnen ook een lijst opstellen met kansen die mensen misschien mislopen als ze pas later in het leven in het evangelie worden onderwezen. Laat de cursisten zich afvragen wat ze van hun lijstje kunnen leren.

Mogelijke leeractiviteiten

In plaats van het onderstaande scenario te gebruiken, doet u er goed aan om deze activiteit op de behoeften en grootte van de klas af te stemmen:

Laat enkele cursisten opstaan en hun Schriften of een ander boek met beide handen vasthouden, met hun armen twee minuten lang recht voor zich uitgestrekt. Beloof ze een beloning (snoepjes bijvoorbeeld) als ze het de hele tijd volhouden. Laat elke dertig seconden nog meer cursisten die houding aannemen, maar beloof ze geen beloning. Als er nog maar dertig seconden van de oorspronkelijke twee minuten over zijn, laat u alle overgebleven cursisten zo staan. Als de twee minuten voorbij zijn, mogen alle cursisten hun armen laten zakken. Geef iedereen die meedeed, te beginnen met de laatsten die erbij kwamen, de volledige beloning die u aan de eerste vrijwilligers beloofde.

Vraag de cursisten wat ze van de activiteit vonden. Als de eerste cursisten klagen dat ze niet eerlijk behandeld worden, vraag dan waarom ze dat vinden.

Stel je de volgende situatie voor:

Marisol is onlangs lid van de kerk geworden, samen met haar moeder en grootouders. Niet lang daarna overleed haar grootvader. Marisol vraagt zich af of haar grootvader dezelfde zegeningen zal ontvangen als zij, ook al aanvaardde hij het evangelie pas veel later in zijn leven.

  • Wat zou je tegen Marisol zeggen?

De Heiland vertelde zijn apostelen een gelijkenis waaruit zijn zorg blijkt voor allen die Hem willen volgen. Streef in deze les naar de inspiratie van de Heilige Geest terwijl je op leringen let die duidelijk maken wat de Heiland voor ons verlangt.

De arbeiders in de wijngaard

Zet een tabel op het bord met lege cellen voor de volgende informatie over elke groep arbeiders: begintijd, beloofd loon, gewerkte uren en uitbetaald bedrag. Laat de cursisten de tabel invullen.

Je moet weten dat een normale werkdag in de tijd van het Nieuwe Testament waarschijnlijk zo’n twaalf uur besloeg, vanaf de vroege morgen tot in de avond. Het woord penning in deze verzen verwijst naar een denarius, de Romeinse munt die een arbeider doorgaans voor een volledige werkdag betaald kreeg.

Lees Mattheüs 20:1–7 en ga na hoe de heer van de wijngaard arbeiders inhuurde.Bekijk desgewenst de video ‘Laborers in the Vineyard’, vanaf tijdcode 0:00 tot 1:33, op ChurchofJesusChrist.org.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

In de tijd van Jezus moest de gemiddelde man zien rond te komen van wat hij op een dag verdiende. Als je niet op het land werkte of viste of koopwaar verkocht, had je waarschijnlijk die dag niets te eten.

(Jeffrey R. Holland, ‘De arbeiders in de wijngaard’, Liahona, mei 2012, 31.)

Help de cursisten om de gelijkenis vanuit de verschillende standpunten van elke groep arbeiders te analyseren.

  • Wie denk je dat de heer van de wijngaard en de arbeiders voorstellen?

  • Hoe zou het geweest zijn om een van de eerste arbeiders voor die dag te zijn?

  • Wat zouden de arbeiders die gedurende de dag op werk wachtten, gedacht en gevoeld hebben?

Lees Mattheüs 20:8–16 en ga na hoe de dag voor alle arbeiders eindigde.Bekijk desgewenst de video ‘Laborers in the Vineyard’, vanaf tijdcode 1:34 tot 3:00, op ChurchofJesusChrist.org.

Het is wellicht nuttig om te weten dat aangenomen worden door de heer van de wijngaard in deze gelijkenis symbool kan staan voor een verbond sluiten met onze hemelse Vader en Jezus Christus. Het loon kan de zegeningen van het eeuwige leven voorstellen.

Stel (enkele van) de volgende vragen (of andere vragen) zodat de cursisten de goddelijke eigenschappen gaan herkennen die de heer van de wijngaard aan de dag legt.

  • Wat zou je van de heer van de wijngaard vinden als je een van de eerste ingehuurde arbeiders was? En een van de laatste?

  • In welke opzichten gaf de heer van de wijngaard blijk van liefde en zorg voor alle arbeiders?

  • Als u beseft dat de heer van de wijngaard onze hemelse Vader of Jezus Christus kan voorstellen, welke goddelijke eigenschappen zie je dan bij hem?

  • Welke lessen kun je uit deze gelijkenis halen?

De barmhartigheid van de Heer

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft belangrijke leringen over de Heer op grond van deze gelijkenis genoemd. Bekijk desgewenst de video ‘De arbeiders in de wijngaard’, op ChurchofJesusChrist.org, vanaf tijdcode 10:02 tot 11:42, of lees de volgende tekst.

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Deze gelijkenis – zoals alle gelijkenissen – gaat eigenlijk niet over arbeiders of daglonen, net zomin als de andere over schapen en geiten, vijgen en vissen gaan. Dit is een verhaal over Gods goedheid, zijn geduld en vergiffenis, en de verzoening van de Heer Jezus Christus. Het is een verhaal over milddadigheid en mededogen. Het is een verhaal over genade. Het onderschrijft de gedachte die ik lang geleden hoorde, dat wat God het mooist vindt aan God zijn, is de sensatie van barmhartig zijn, in het bijzonder aan wie het niet verwachten en vaak het gevoel hebben dat ze het niet verdienen.

Ik weet niet of er iemand in dit grote publiek is die wellicht de boodschap van vergiffenis, vervat in deze gelijkenis, nodig heeft, maar hoezeer u ook achterop bent geraakt, hoeveel kansen u ook denkt gemist te hebben, hoeveel fouten u ook denkt gemaakt te hebben, of hoezeer u ook denkt dat het u ontbreekt aan talent, of hoever u ook denkt weg te zijn van huis, familie en God, ik getuig tot u dat u niet buiten het bereik van de goddelijke liefde bent. Het is voor u niet mogelijk om verder in de duisternis weg te kruipen dan het oneindige licht van Christus’ verzoening kan schijnen.

(Jeffrey R. Holland, ‘De arbeiders in de wijngaard’, Liahona, mei 2012, 32–33.)

  • Sta stil bij wat je volgens ouderling Holland al over onze hemelse Vader en Jezus Christus weet. Hoe ben je dat te weten gekomen?

  • Wat voor gevoelens of gedachten heb je nog meer over onze hemelse Vader en Jezus Christus door wat je vandaag hebt geleerd?

  • Wat heb je aan deze opgedane kennis in je dagelijks leven?

Getuig van de barmhartigheid van Jezus Christus en zijn verlangen om allen te zegenen die tot Hem komen. Vertel iets wat u hebt meegemaakt of vraag de cursisten hoe zij zijn barmhartigheid en genade hebben gevoeld.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat is het doel van arbeiden in de wijngaard van de Heer?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

De uiteindelijke beloning van de Meester zal niet gebaseerd zijn op de tijd die wij in de wijngaard hebben gewerkt. Wij verdienen onze hemelse beloning niet aan de hand van een tijdklok. Het is essentieel dat we door onze werken in het koninkrijk van de Heer iets worden. Sommigen van ons hebben daar meer tijd voor nodig dan anderen. Uiteindelijk is het belangrijk wat we door onze arbeid geworden zijn.

(Dallin H. Oaks, ‘The Challenge to Become’, Ensign, november 2000, 34.)

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Ik [getuig] van de hernieuwende kracht van Gods liefde en het wonder van zijn genade. Hij bekommert zich om het geloof dat u zich ten slotte eigen maakt, niet om het uur of de dag dat u dat verwezenlijkt.

Als u dus verbonden hebt gesloten, kom die dan na. Als u geen verbonden hebt gesloten, sluit ze dan. Als u ze wel hebt gesloten en ze hebt gebroken, bekeer u dan en herstel ze. Het is nooit te laat zolang de Meester van de wijngaard zegt dat er tijd is. […] Stel het niet uit. De tijd begint te dringen.

(Jeffrey R. Holland, ‘De arbeiders in de wijngaard’, Liahona, mei 2012, 33.)

Aanvullende leeractiviteiten

Ouderling Hollands toespraak ‘De arbeiders in de wijngaard’

Afhankelijk van de behoeften van de cursisten kunt u aan de hand van ouderling Hollands toespraak ‘De arbeiders in de wijngaard’ (Liahona, mei 2012, 31–33) het volgende behandelen:

  • afgunst en jaloezie overwinnen (zie alinea 2–8 van zijn toespraak of tijdcode 0:23–7:08 van de video)

  • teleurstellingen uit het verleden achter ons laten en in geloof voorwaarts gaan (zie alinea 9–11 of tijdcode 7:08–9:57)

Lukas 18:1–8, 35–43 . De gelijkenis van de onrechtvaardige rechter en de genezing van een blinde bedelaar

U kunt deze twee verhalen samen of afzonderlijk behandelen. Beide verhalen illustreren het volgende beginsel: Als we oprecht in onze dagelijkse gebeden tot onze hemelse Vader volharden en als we geloof in Jezus Christus oefenen, zal hun barmhartigheid ons deel zijn.

In de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter (zie Lukas 18:1–8) besloot een rechter die aanvankelijk onverschillig stond tegenover een zekere weduwe haar toch te helpen omdat ze hem met haar smeekbeden vermoeide. De Heiland wilde met deze gelijkenis duidelijk maken dat God ‘Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen’( Lukas 18:7) zeker zal horen en verhoren.

In welk opzicht blijkt dit ook uit het leven van een blinde bedelaar die de Heer om hulp riep? (Zie Lukas 18:35–43 .)

  • Wat heb je in je dagelijks leven aan dit beginsel?

  • Hoe heeft je hemelse Vader jou laten weten dat Hij je graag wil antwoorden, zelfs als die antwoorden niet op de tijd of manier komen waarop wij hopen?