Seminarie
Mattheüs 27:24–66; Markus 15:15–38


Mattheüs 27:24–66; Markus 15:15–38

Afbeelding
Jesus is on the cross between two malefactors, there is a crowd below that are watching. Outtakes include a sponge on a stick lifted up to Jesus by a Roman soldier, different views of the three me on the crosses, soldiers gambling and parting his clothes, Jesus walking wearing crown of thorns and covered in blood, and Caiaphas.

Terwijl de Heiland de vreselijke pijn van de kruisiging onderging, werd Hij door zijn vijanden beschimpt, die zeiden dat Hij Zich maar van zijn marteling moest bevrijden. Maar Hij volhardde rechtschapen en bleef voor ons lijden. In deze les leer je het lijden en de dood van de Heiland aan het kruis beter begrijpen en waarderen, als essentieel onderdeel van zijn verzoening.

Lesgeven met de Geest. Lesgeven met de Geest begint met een zorgvuldige voorbereiding. Bestudeer de Schriften en het leerplan met een gebed in uw hart en volg de leiding van de Heilige Geest om het leerplan aan de behoeften van de cursisten aan te passen. Probeer bovendien om tijdens het lesgeven open te staan voor ingevingen van de Geest, zelfs als dat betekent dat u van het lesschema afwijkt.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten Mattheüs 27:35–50 of de uitspraak van bisschop Gérald Caussé uit deze les lezen. Vraag ze zich voor te bereiden om te vertellen wat het voor hen betekent dat de Heiland voor hen persoonlijk gestorven is.

Mogelijke leeractiviteiten

Jezus Christus heeft zijn leven voor ons gegeven

In deze les bestudeer je het sterven van Jezus Christus. Neem even de tijd om te bedenken wat je over de dood van de Heiland weet en wat je ervan vindt. Geloof je dat Hij stierf om jou te redden? Hoe kun je jouw dankbaarheid voor zijn offer tonen? Zoek de leiding van de Heilige Geest om deze vragen te beantwoorden.

De kruisiging van Jezus Christus

Nadat de Heiland door de Joden en vervolgens door Herodes en Pilatus was berecht, werd Hij wreed gegeseld en naar Golgotha gebracht (ook wel Calvarie of Calvarieberg genoemd) om gekruisigd te worden.

Markeer eventueel de zinsnede ‘Nadat zij Hem gekruisigd hadden’ in Mattheüs 27:35 . Lees in het lemma ‘Kruisiging’ in de Gids bij de Schriften wat dit gebruik inhield.

Afbeelding
Jesus Christ and the two thieves depicted during the Crucifixion. The Apostle John is standing below the cross of Christ. Mary, the mother of Christ is standing beside John. Two other women are kneeling at the base of the cross. There are Roman soldiers and Jews standing in the background.

Lees eventueel de volgende Schriftteksten voor terwijl de cursisten meelezen. Eventueel kunt u ook cursisten vragen een gedeelte voor te lezen.

Lees de volgende verzen over de kruisiging van de Heiland. Markeer details die je belangrijk vindt.

Om je een beetje te kunnen voorstellen hoe dit allemaal ging, kun je ‘Jesus Is Scourged and Crucified’ op ChurchofJesusChrist.org bekijken vanaf tijdcode 1:04 tot 4:48.

Afbeelding
Jesus Christ and the two thieves depicted during the Crucifixion. The Apostle John is standing below the cross of Christ. Mary, the mother of Christ is standing beside John. Two other women are kneeling at the base of the cross. There are Roman soldiers and Jews standing in the background.

Andere mogelijke video’s voor deze gebeurtenis zijn: ‘Finding Faith in Christ’ (30:11, bekijk vanaf tijdcode 20:44 tot 22:45) of ‘To This End Was I Born’ (27:11, bekijk vanaf tijdcode 17:03 tot 20:09), beide beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd waarom de Heiland vroeg: ‘Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?’ (Mattheüs 27:46.)

Bekijk de video ‘None Were with Him’ op ChurchofJesusChrist.org vanaf tijdcode 9:00 tot 12:46, of lees het volgende citaat.

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Met heel mijn ziel ben ik ervan overtuigd dat […] een volmaakte Vader zijn Zoon op dat moment niet had verlaten. Ik denk persoonlijk dat de Vader tijdens de hele bediening van Christus op aarde wellicht nooit dichter bij zijn Zoon heeft gestaan dan in deze hartverscheurende laatste momenten van zijn lijden. Niettemin […] onttrok de Vader voor een korte tijd aan Jezus de troost van zijn Geest en de steun van zijn persoonlijke tegenwoordigheid. Dat was een vereiste; ja het was zelfs de kern van de verzoening dat deze volmaakte Zoon, Die nooit kwaad had gesproken, nooit kwaad had gedaan en het onreine nooit had aangeraakt, moest weten hoe de rest van de mensheid – wij allemaal – zich zou voelen na het begaan van deze zonden. Zijn verzoening kon pas oneindig en eeuwig zijn als Hij had gevoeld wat het betekende om niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk dood te gaan, als Hij kon voelen dat de Geest van God zich terugtrekt, resulterend in een gevoel van volslagen, verschrikkelijke en hopeloze eenzaamheid.

(Jeffrey R. Holland, ‘Niemand was bij Hem’, Liahona, mei 2009, 87–88.)

  • Wat begrijp je door de woorden van ouderling Holland nu beter over onze hemelse Vader en Jezus Christus?

  • Waarmee maakt Jezus Christus in deze gebeurtenissen de grootste indruk op jou? Waarom?

Kruisverwijzingen

De Heiland had de macht om Zichzelf te verlossen van de vernederende en vreselijk pijnlijke ervaring aan het kruis (zie Mattheüs 26:52–54).

Lees ten minste drie van de volgende Schriftteksten om te ontdekken waarom. Je kunt eventueel een tabel zoals de volgende maken om je gedachten en gevoelens te ordenen. U kunt deze Schriftteksten ook naar Mattheüs 27:26 laten verwijzen, of een tag voor deze Schriftverwijzingen met een zelfbedachte titel maken.

Teken de volgende tabel op het bord. Laat de cursisten die met een klasgenoot of in kleine groepjes invullen.

Waarom de Heiland zich aan de kruisiging onderwierp

Zegeningen die voor ons beschikbaar zijn omdat Hij dat heeft gedaan

Leer en Verbonden 35:2

Leer en Verbonden 76:40–42

Romeinen 5:6–9

2 Korinthe 5:21

Kolossenzen 1:20

1 Petrus 2:24

3 Nephi 27:13–14

  • Welke Schrifttekst was voor jou het belangrijkst? Waarom?

  • Wat heb je geleerd over de reden waarom de Heiland voor ons gekruisigd wilde worden?

  • Voor welke zegeningen in deze Schriftteksten ben je het dankbaarst? Waarom?

Het is belangrijk om te begrijpen dat Jezus Christus als onderdeel van zijn verzoening voor de zonden van de wereld gekruisigd werd. De lijdensweg waaraan de Heiland in de hof van Gethsémané begon, werd aan het kruis op Golgotha volbracht. Als de Heiland niet voor onze zonden was gestorven, zouden we niet bij onze Vader in de hemel kunnen terugkeren.

  • Hoe zou je aan iemand uitleggen dat de kruisiging van de Heiland deel uitmaakt van zijn verzoening? Hoe zou je uitleggen waarom dat belangrijk voor je is?

Bisschop Gérald Caussé heeft uitgelegd dat de verzoening van de Heiland voor ieder van ons persoonlijk is.

Afbeelding
Official Portrait of Bishop Gerald Causse. Photographed in March

De verzoening van de Heer, hoewel die oneindig en universeel is, [is] ook opvallend persoonlijk en intiem, perfect afgestemd op ieder van ons persoonlijk. Net zoals Jezus alle Nephieten vroeg om één voor één zijn wonden te voelen, stierf Hij voor ieder van ons persoonlijk, alsof u de enige persoon op aarde was. Hij nodigt ons persoonlijk uit om tot Hem te komen en een beroep te doen op de prachtige zegeningen van zijn verzoening.

(Gérald Caussé, ‘Het levende bewijs van de levende Christus’, Liahona, mei 2020, 40.)

  • Waarom zou het belangrijk zijn om de persoonlijke aard van de verzoening van de Heiland te onderkennen?

U kunt eventueel lofzangen over het lijden en de kruisiging van de Heiland afspelen, zoals ‘Gij zijt groot’ (Lofzangen, nr. 54) of ‘Aan ’t houten kruis op Golgota’ (Lofzangen, nr. 124) terwijl de cursisten de volgende activiteit doen. In plaats van in hun dagboek te schrijven, kunnen de cursisten ook een brief aan hun toekomstige zelf schrijven waarin de ideeën in deze activiteit aan bod komen.

Schrijf iets in je dagboek waardoor je de persoonlijke aard van de verzoening van de Heiland voor jou kunt voelen en onthouden. Neem er eventueel het volgende in op:

  • zegeningen die je dankzij het lijden en de dood van de Heiland aan het kruis kunt ontvangen

  • wat het voor jou betekent dat Hij voor jou is gestorven

  • gedachten en ingevingen van de Heilige Geest

Geef de cursisten na verloop van tijd de gelegenheid om te vertellen wat ze in hun dagboek hebben geschreven. Getuig desgewenst van de kruisiging van Jezus Christus en het belang daarvan als onderdeel van zijn verzoening.

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat is er belangrijk aan de plaats en tijd van de kruisiging van de Heiland?

President Russell M. Nelson heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

De tweede fase van zijn verzoening werd aan het kruis volbracht. […]

Pilatus gaf het Lam van God over om gekruisigd te worden terwijl in de buurt de paaslammeren werden klaargemaakt voor het paasoffer (zie Johannes 19:13–14).

De kruisiging vond plaats op een heuvel die in het Grieks Golgotha heet (Calvarie in het Latijn), wat ‘schedel’ betekent. De schedel stelde de dood voor. Op zo’n plek werd het zoenoffer volbracht. Aan het kruis werd de Heiland van de wereld in het grootste van alle zinnebeelden boven de dood verheven: de verwezenlijking en werkelijkheid van de macht van de Heer over de dood.

(Zie Russell M. Nelson, ‘Why This Holy Land?’, Ensign, december 1989, 18–19.)

Waarom heeft Jezus Christus Zichzelf niet gered?

Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official Portrait (as of June 2016) of Elder Ronald A. Rasband of the Quorum of the Twelve Apostles.

‘Kom dan van het kruis af’, riep de menigte ongelovigen Hem honend toe op Golgotha [Mattheüs 27:40]. Hij had een dergelijk wonder kunnen verrichten. Maar Hij kende het einde vanaf het begin, en wilde zijn Vaders plan trouw blijven. Daar schuilt een groot voorbeeld in voor ons.

(Ronald A. Rasband, ‘Zie! Ik ben een God van wonderen’, Liahona, mei 2021, 111.)

Op hoeveel mensen zijn het lijden en de kruisiging van de Heiland van toepassing?

Ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

[De Heiland leed] onbeschrijflijke pijn in Gethsémané en aan het kruis om zijn verzoening te voleindigen. […] Hij deed dit voor iedere man en vrouw die God geschapen heeft en nog scheppen zal.

(Quentin L. Cook, ‘Het eeuwig alledaagse’, Liahona, november 2017, 52.)

Wat zou de Heiland aan het kruis hebben ondergaan?

Ouderling James E. Talmage (1862–1933) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd:

Afbeelding
Portrait of James E. Talmage.

Het schijnt dat behalve het verschrikkelijke lijden aan het kruis, de zielenstrijd van Gethsémané was teruggekeerd, heviger dan een mens bij machte is te verdragen. In dat bitterste uur was de stervende Christus alleen, in de vreselijkste werkelijkheid alleen. Opdat het verheven offer van de Zoon in zijn ganse volheid mocht worden gebracht, schijnt de Vader de steun van zijn onmiddellijke tegenwoordigheid te hebben teruggetrokken, aan de Heiland der mensen de heerlijkheid van een overwinning op de machten van zonde en dood latend.

(Jesus the Christ [1916], 661.)

Ouderling Bruce R. McConkie (1915–1985) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Head and shoulders portrait of Elder Bruce R. McConkie.

Toen werd de hemel zwart en werd het land drie uur lang met duisternis bedekt, net als bij de Nephieten. Er woedde een verschrikkelijke storm, alsof de God van de natuur Zelf in doodsstrijd was.

En dat was Hij ook, want daar aan het kruis, nog eens drie uur lang, vanaf het middaguur tot drie uur in de middag,werd Hij opnieuw door de mateloze folteringen en genadeloze pijn van Gethsémané gekweld.

(Bruce R. McConkie, ‘De louterende kracht van Gethsémané’, Liahona, april 2011.)

Aanvullende leeractiviteiten

Stille les

Het kan nuttig zijn om de manier waarop u deze les geeft, aan te passen. U kunt bijvoorbeeld een ‘stille les’ houden waarin uitspraken, Schriftteksten, video’s en vragen worden getoond en de cursisten in stilte hun antwoorden, gedachten en gevoelens in hun studiedagboek noteren. Geef de cursisten aan het eind van de les de tijd om te bespreken wat ze hebben geleerd en gevoeld.

Door de dood van Jezus werden profetieën vervuld

De cursisten kunnen de gebeurtenissen rond de dood van de Heiland vergelijken met profetieën van eerdere profeten. Zie bijvoorbeeld Psalmen 22:1, 78, 16, 18 ; Psalmen 34:20 ; Psalmen 69:21 ; Jesaja 50:6 ; 53:3–7 ; 53:12 ; Zacharia 12:10 ; 13:6 ; 1 Nephi 11:33 ; 19:9–14 ; en 2 Nephi 6:9 . Daarna kunnen ze vertellen hoe de profetieën in vervulling zijn gegaan. Hierdoor krijgen de cursisten meer inzicht in Gods woord en groeit hun geloof dat God het einde vanaf het begin kent.