Seminarie
Mattheüs 3:13–17, deel 2


Mattheüs 3:13–17, deel 2

Onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest

Afbeelding
Joseph Smith in the Sacred Grove looking up at the personages of God the Father and Jesus Christ, who have appeared to him.

Onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest waren allemaal aanwezig bij de doop van Jezus Christus. In deze les leer je meer over elk lid van de Godheid. Dit kan weer van invloed zijn op de keuzes die jij in je leven maakt.

De huidige kennis van de cursisten peilen. Elke cursist heeft unieke ervaringen, kennis, begrip en perspectieven om met de klas te delen. Probeer te peilen hoeveel cursisten momenteel weten over een bepaalde leer, beginsel of concept en zoek vervolgens naar manieren om hen in het leerproces te begeleiden.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten vertellen wat ze weten over de Godheid, hoe ze aan deze kennis komen en welke vragen ze hebben. Laat hen dit voorafgaand aan de les voorbereiden.

Mogelijke leeractiviteiten

Wat kan jongeren van de kerk helpen om goed met problemen om te gaan?

Laat het volgende citaat zien tijdens de discussies op de daaropvolgende vragen.

Lees de volgende uitspraak van president Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium:

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Een [nieuws]artikel […] had de titel ‘Mormon teens cope best: Study finds they top peers at handling adolescence’ [Mormoonse tieners doen het goed: onderzoek wijst uit dat ze beter met de tienertijd omgaan dan andere leeftijdsgenoten]. De conclusie van dit artikel luidde: ‘Mormonen weten riskant gedrag het beste te vermijden, doen het beter op school en zien de toekomst zonniger tegemoet.’ Een van de onderzoekers, die de meesten van onze jongeren had geïnterviewd, zegt: ‘Bijna elke onderzochte categorie liet een duidelijk patroon zien: mormonen scoorden het hoogst.’

(Dallin H. Oaks, ‘Ouders en kinderen’, Liahona, november 2018, 62)

  • Hoe komt het denk je dat veel jongeren in de kerk zo goed met de moeilijkheden in het leven omgaan?

Denk aan je eigen levenservaringen.

Laat cursisten zichzelf in stilte beoordelen volgens deze schaal:

  • In hoeverre past de omschrijving van de geïnterviewde jongeren ook bij jou?

  1. Deze omschrijving past goed bij mij.

  2. Deze omschrijving past een beetje bij mij.

  3. Deze omschrijving past helemaal niet bij mij.

President Oaks zei ook nog dat een van de redenen dat hij denkt dat jongeren van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zo goed om kunnen gaan met moeilijkheden te maken heeft met hun begrip van het heilsplan en hun kennis van hun relatie tot God (zie ‘Ouders en kinderen,’ 62). Op een andere keer heeft hij gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

De waarheid over de Godheid en onze relatie tot Hen, het doel van het leven, en de aard van onze eeuwige bestemming, geeft ons de ultieme routekaart en zekerheid voor onze reis door het sterfelijk leven.

(Dallin H. Oaks, ‘De Godheid en het heilsplan’, Liahona, mei 2017, 103.)

  • Waarom denk je dat het begrijpen van deze waarheden de jongeren van de kerk helpt om riskant gedrag te vermijden, goed te presteren op school en een positieve kijk op de toekomst te hebben?

  • Zelfs onder de jongeren van de kerk kunnen er obstakels zijn bij het leren kennen van onze hemelse Vader en Jezus Christus door de kracht van de Heilige Geest. Kun je voorbeelden van zulke obstakels bedenken?

Neem even de tijd om op een rijtje te zetten wat je al weet over de rollen van de Godheid en de liefde die onze hemelse Vader en Jezus Christus voor jou hebben. In deze les krijg je de mogelijkheid om meer te leren over onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest. Je stelt jezelf de vraag hoe kennis over Hen jou kan helpen in je dagelijks leven.

De Schriften gaan over de Godheid

Laat de cursisten hun voorbereidingen met de klas delen door hen op te laten schrijven wat ze al weten over de Godheid, en hoe ze aan deze kennis komen.

Verdeel een vel papier in drie kolommen. Schrijf bovenaan de eerste kolom ‘Hemelse Vader’,bovenaan de tweede kolom ‘Jezus Christus’en bovenaan de derde kolom ‘De Heilige Geest.’Schrijf in elke kolom één of twee dingen die je over dit lid van de Godheid weet. Geef een korte uitleg hoe je aan elke waarheid bent gekomen en waarom je erin gelooft. Voeg gedurende de les de dingen die je over de leden van de Godheid leert toe aan de kolommen.

Deze activiteit kan ook klassikaal worden uitgevoerd door drie kolommen op het bord te maken. Cursisten kunnen tijdens de les de verschillende inzichten op het bord schrijven.

Eén van de delen van de Schriften waaruit we meer kunnen leren over de Godheid is het gedeelte waarin Jezus Christus zich door Johannes de Doper liet dopen.

Laat een afbeelding van de doop van Jezus Christus zien.

Afbeelding
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.

Lees over de doop van Jezus Christus in een of meer van de volgende evangeliënverslagen. Kijk wat je kunt leren over elk lid van de Godheid:

Cursisten vinden waarschijnlijk waarheden zoals: de Godheid bestaat uit drie afzonderlijke personen, Jezus Christus onderwerpt zich aan de wil van de Vader, Jezus Christus vervult alle gerechtigheid, onze hemelse Vader en de Heilige Geest getuigen van Jezus Christus, de Heilige Geest bevestigt verordeningen, onze hemelse Vader vindt het fijn als er naar Hem geluisterd wordt.

  • Wat heb je geleerd over de leden van de Godheid?

Luister aandachtig naar de cursisten en gebruik deze informatie vervolgens om hen een beter begrip van de Godheid te geven.

Deze verzen helpen ons om te begrijpen dat elk lid van de Godheid een afzonderlijke persoon is die een belangrijke rol in ons leven vervult. Zo gaf de Heiland ons het voorbeeld om naar de wil van de Vader te leven. Toen God blij was met Jezus Christus, tijdens diens doop, liet Hij zien dat Hij een liefhebbende hemelse Vader was die blij is wanneer wij Hem gehoorzamen.

  • Wanneer heb jij gevoeld dat je hemelse Vader tevreden over je was om iets wat je had gedaan? Hoe voelde het om te weten dat Hij blij met je was?

Sommige cursisten denken wellicht in eerste instantie dat ze nooit iets hebben gedaan om hun hemelse Vader tevreden te stellen. Het kan in dit geval helpen om de cursisten te vragen eens rustig na te denken over deze vragen, en aandacht te besteden aan hun gedachten en gevoelens. Het kan de cursisten helpen om te denken aan momenten dat ze liefde, vreugde, rust of goedheid (gevoelens die van de Heilige Geest komen) voelden. Zo kunnen ze zien dat hun hemelse Vader op die momenten blij was met hun daden (zie Galaten 5:22).

De profeet Joseph Smith (1805–1844) heeft gezegd dat de Heilige Geest niet verscheen als duif. Maar de duif was wel een teken dat de Heilige Geest aanwezig was. Joseph Smith zei: ‘De Heilige Geest kan Zich niet transformeren tot een duif, maar het symbool van de duif werd aan Johannes gegeven om de geldigheid van de daad aan te geven.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 87.)

  • Wanneer heeft de Heilige Geest tot jou van waarheid getuigd?

  • Welke vragen heb je over de Godheid?

Gebruik deze of andere beschikbare opties die het beste aansluiten op de behoeften van de cursisten. U kunt er ook voor kiezen om samen als klas te studeren of samen een van de video’s te bekijken.

Kies een of meer van de volgende opties om antwoord op je vragen over de Godheid te vinden. Zoek tijdens het studeren naar manieren waarop begrip van de Godheid jou persoonlijk tot zegen kan zijn.

  1. Zoek naar extra inzichten in de Schriften. Kijk bijvoorbeeld onder ‘ God, Godheid ’ in de Gids bij de Schriften.

  2. Bestudeer de lessen van de profeten en apostelen over de Godheid. Je kunt bijvoorbeeld de toespraak van Jeffrey R. Oaks lezen, ‘De Godheid en het heilsplan’ (Liahona, mei 2017, 100–103) of de toespraak van Jeffrey R. Holland, ‘De Godheid kennen’ (Liahona, januari 2016, 32–39).

  3. Bekijk de video ‘What Is the Godhead?’ (7:03) of ‘Godhead–He Knows Me’ (3:01), beide op ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.
  • Van welke Schriftteksten of lessen heb jij meer over de Godheid geleerd? Wat heb je daarvan opgestoken?

  • Hoe kan deze kennis jouw relatie met Hen zegenen?

Stel je voor dat je wordt geïnterviewd voor een artikel dat voortborduurt op het artikel dat we aan het begin van de les hebben besproken. Veel mensen hebben een brief aan de redactie geschreven omdat ze willen weten hoe het kan dat jongeren van de kerk het beste door hun puberteit heen komen. Jij krijgt de kans om inzicht te geven in de manier waarop de leden van de Godheid jou hebben geholpen vanuit Hun individuele maar bij elkaar horende rollen. Je hebt bijvoorbeeld meegemaakt dat je hemelse Vader je gebeden verhoorde, ondervonden dat Jezus Christus voor jouw zonden heeft geleden, of dat de Heilige Geest een waarheid aan je bevestigde. Bereid je reactie voor door de volgende vragen te beantwoorden.

  • Hoe helpt ieder lid van de Godheid jou om met de moeilijkheden van de tienertijd om te gaan?

  • Door welke ervaringen heb je de verschillende leden van de Godheid beter leren begrijpen en kennen?

  • Wat zou je anderen aanraden om de zegeningen van onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest te ontvangen?

Geef enkele cursisten de gelegenheid om hun antwoord op een van de vragen te delen. Geef uw getuigenis: hoe heeft uw begrip en bekendheid met de Godheid u geholpen?

Toelichting en achtergrondinformatie

Waarom staat er in de Schriften dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest ‘één’ zijn als ze eigenlijk afzonderlijke personen zijn?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Wij geloven dat deze drie goddelijke personen, die samen één Godheid vormen, eensgezind zijn in doel, methodiek, getuigenis en zending. Wij geloven dat zij allen vervuld zijn met hetzelfde goddelijke gevoel van barmhartigheid en liefde, rechtvaardigheid en genade, geduld, vergeving en verlossing. Ik denk dat het juist is om te stellen dat wij geloven dat Zij in elk denkbaar, belangrijk en eeuwig aspect één zijn, maar wij geloven niet dat Zij drie personen zijn in het ene, ondeelbare wezen van God, het denkbeeld van de Drie-eenheid dat in de Schriften nooit is verkondigd, omdat het niet waar is. […]

Wij verklaren dat uit de Schriften duidelijk blijkt dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest afzonderlijke personen zijn, drie Goden, waarbij wij wijzen op ondubbelzinnige illustraties zoals het grote hogepriesterlijke gebed van de Heiland [zie Johannes 17 ] […] , zijn doop door Johannes [zie Mattheüs 3:13–17 ; Markus 1:9–11 ; Lukas 3:21–22 ], de ervaring op de berg van verheerlijking [zie Markus 9:7 ; Lukas 9:35 ], en de martelaarsdood van Stefanus [zie Handelingen 7:55–56 ] – om er slechts vier te noemen.

(Jeffrey R. Holland, ‘De enige waarachtige God en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft’, Liahona, november 2007, 40–41)

Mattheüs 3:16 . Verscheen de Heilige Geest als duif?

De profeet Joseph Smith (1805–44) heeft uitgelegd:

Afbeelding
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Het symbool van de duif is al vóór de schepping van de wereld ingesteld als getuige van de Heilige Geest, en de duivel kan niet met het symbool van de duif verschijnen. De Heilige Geest is een persoon en heeft de vorm van een persoon. Hij verschijnt niet in de vorm van een duif, maar wel met het symbool van de duif. De Heilige Geest kan zich niet transformeren tot een duif, maar het symbool van de duif werd aan Johannes gegeven om de geldigheid van de daad aan te geven, daar de duif voor waarheid en onschuld staat.

Aanvullende leeractiviteit

Alternatieve voorbereiding van cursisten

Laat cursisten één voorbeeld geven van de eensgezindheid van onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest in hun doelstellingen, terwijl ze verschillende rollen vervullen. (Voorbeeld: we bidden tot onze hemelse Vader in de naam van Jezus Christus, en de Heilige Geest helpt ons om de antwoorden op onze gebeden te herkennen.)