Seminarie
Filippenzen 3


Filippenzen 3

‘Ik [heb] alles als schade ervaren […] opdat ik Christus mag winnen’

Afbeelding
1st illustration: A warm loving image of Christ, eyes looking out towards the reader. 2nd illustration: stars and the galaxy

Wat ben jij bereid om op te offeren om Jezus Christus te volgen en zijn discipel te worden? De apostel Paulus gaf heel veel op toen hij ervoor koos de Heiland te volgen, waaronder zijn invloedrijke positie in de Joodse samenleving als Farizeeër (zie Filippenzen 3:5). In deze les leer je hoe belangrijk het is offers te brengen om Jezus Christus te leren kennen.

Stilte toelaten. Goede vragen vergen vaak tijd om te beantwoorden. Geef de cursisten de tijd om na te denken. Als de cursisten een vraag niet meteen beantwoorden, vermijd dan de neiging om de stilte te snel te doorbreken door de vraag zelf te beantwoorden. De tijd die de cursisten besteden aan het overpeinzen van vragen kan tot inspiratie en een sterker getuigenis leiden.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten zo mogelijk verhalen verzamelen van familieleden of voorouders die offers brachten om Jezus Christus te volgen. Laat ze zich voorbereiden om over deze ervaringen in de klas te vertellen.

Mogelijke leeractiviteiten

Wat zou jij geven?

U kunt de les beginnen met het volgende verslag of met de verhalen die de cursisten hebben voorbereid.

Lees of bekijk het volgende verslag van president Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium over een jonge man die president Gordon B. Hinckley (1910–2008) vertelde over de offers die hij bereid was te brengen om lid van de kerk te worden.

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Vele jaren geleden werd tijdens deze conferentie verteld over een jonge man die het herstelde evangelie leerde kennen tijdens zijn studie in de Verenigde Staten. Toen deze man op het punt stond om naar zijn eigen land terug te keren, vroeg president Gordon B. Hinckley hem wat er met hem zou gebeuren als hij als christen thuiskwam. ‘Mijn familie zal teleurgesteld zijn’, antwoordde de jonge man. ‘Ze kunnen me verstoten en als dood beschouwen. Wat mijn toekomst en mijn loopbaan betreft, zouden alle kansen uitgesloten kunnen zijn.’‘Ben je bereid om zo’n grote prijs te betalen voor het evangelie?’ vroeg president Hinckley.

(Dallin H. Oaks, ‘Opoffering’, Liahona, mei 2012, 21.)

  • Wat zou de jonge man hebben geantwoord? Waarom?

Geef de cursisten voldoende tijd om de volgende vraag te beantwoorden. U kunt de cursisten vragen om rustig na te denken en hun antwoorden op te schrijven alvorens ze met de klas te delen.

  • Wat kan iemand motiveren zoveel op te geven om Jezus Christus te volgen?

Bedenk bij je studie van Filippenzen 3 wat jij voor het evangelie van Jezus Christus hebt opgeofferd en hoe je daarvoor gezegend bent. Het kan ook zijn dat offers brengen om dichter bij de Heiland te komen niet iets is wat je gewend bent. Wat je omstandigheden ook zijn, de Heiland wil je graag helpen om verder te komen. Let gedurende de les op gedachten en gevoelens waarmee de Heilige Geest je meer inzicht geeft in de rol die opoffering in je leven dient te spelen.

Het evangelie van Jezus Christus is elk offer waard

Bedenk dat Paulus vóór zijn bekering tot Jezus Christus op de weg naar Damascus (zie Handelingen 9) een Farizeeër was, iemand met een hoge godsdienstige en sociale status onder de Joden (zie Filippenzen 3:5). Omdat hij ervoor koos Jezus Christus te volgen en het evangelie te prediken, ondervond Paulus hevige vervolging, beproeving, lichamelijke pijn en emotionele spanningen (zie 2 Korinthe 11:23–28). We lezen in Filippenzen 3:7–17 wat Paulus ervan vond dat hij zijn vroegere leven moest opgeven om Jezus Christus te volgen, en welke zegeningen daaruit voortkwamen.

Sommige woorden en uitdrukkingen in deze passage zijn misschien wat moeilijk te begrijpen voor de cursisten. Zet desgewenst de volgende definities op het bord of maak ze op een andere manier beschikbaar voor de cursisten tijdens hun studie.

Lees Filippenzen 3:7–14 en ga na wat Paulus wilde opgeven om Jezus Christus te kennen en te volgen. Merk op dat het woord gelijkvormig in vers 10 ‘deel hebben aan’ betekent, en de zinsnede ik jaag ernaar in vers 12 ‘ernaar streven’ betekent.

Voor de volgende activiteit kunt u de cursisten met een klasgenoot of in groepjes laten werken. Let op of er cursisten zijn die wat hulp nodig hebben om passages in hun eigen woorden op te schrijven.

Kies twee passages of zinsneden uit Filippenzen 3:7–14 en schrijf de boodschap van Paulus in je eigen woorden op. Een van de manieren om de boodschap van Filippenzen 3:7 anders te verwoorden, is: ‘Dingen die ik vroeger belangrijk vond, betekenen nu niets voor mij vanwege Jezus Christus.’ Beantwoord na afloop de volgende vragen.

  • Welke zegeningen ontving Paulus vanwege zijn opofferingen voor de Heer?

  • Welke zegeningen streefde hij nog na om door zijn opofferingen te verkrijgen?

  • Wat kunnen wij van Paulus’ voorbeeld van opoffering leren?

We kunnen van het voorbeeld van Paulus onder meer het volgende beginsel leren: Als we alles opgeven wat van ons wordt gevraagd om Jezus Christus te volgen en in geloof voorwaarts gaan, kunnen we Hem leren kennen en het eeuwig leven ontvangen. Schrijf dit beginsel eventueel in je Schriften of je studiedagboek.

Neem even de tijd om te bedenken hoe dit beginsel op jou van toepassing kan zijn.

  • Welke gedachten, vragen of gevoelens leven er bij jou?

Laat bereidwillige cursisten de vorige vraag beantwoorden. Als de cursisten aan het begin van de les niet de kans kregen om verhalen te vertellen over familieleden of voorouders die offers voor het evangelie hebben gebracht, kunt u ze dat nu laten doen.

Als de cursisten baat hebben bij meer voorbeelden van opofferingen, kunt u de ideeën onder ‘Voorbeelden uit het Boek van Mormon’ en ‘Geen spijt’ in ‘Aanvullende leeractiviteiten’ van de les gebruiken. Overweeg om ook over een persoonlijke ervaring te vertellen en uw getuigenis te geven.

Persoonlijke offers

Denk aan de vraag van president Hinckley aan het begin van de les naar de bereidheid van de jonge man om zoveel voor het evangelie te offeren. Lees de rest van het verslag van president Dallin H. Oaks.

Afbeelding
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Met tranen in zijn ogen antwoordde de jonge man: ‘Het is toch waar?’ Op het bevestigende antwoord zei hij: ‘Wat maakt al het andere dan uit?’ Dat is de geest van opoffering onder veel nieuwe leden van de kerk.

(Dallin H. Oaks, ‘Opoffering’, Liahona, mei 2012, 21.)

  • Wat valt je op aan deze jonge man?

  • In welke opzichten zijn het leven, de bediening en de verzoening van de Heiland het ultieme voorbeeld van opoffering?

  • Welke gedachten of gevoelens krijg je als je bedenkt wat Jezus Christus bereid was voor jou op te offeren?

Voordat de cursisten de volgende activiteit doen, kan het nuttig zijn ze te laten nadenken over mogelijke offers die ze binnenkort moeten brengen en daarvan voorbeelden aan elkaar te geven. De cursisten kunnen ook verschillende offers op het bord zetten die jongeren ertoe brengen om Jezus Christus te volgen.

Denk na over de komende vijf jaar van je leven en schrijf een brief aan je toekomstige zelf. Neem de volgende elementen in je brief op:

  1. Dingen die je de komende vijf jaar moet opofferen om de Heer beter te leren kennen en je op het eeuwige leven voor te bereiden.

  2. Obstakels die je kunt tegenkomen als je offers brengt en ‘jaag[t] naar […] de prijs’ ( Filippenzen 3:14).

  3. Wat je hebt geleerd over het belang van opoffering en de zegeningen die daaruit kunnen voortvloeien.

  4. Hoe je door opofferingen meer op de Heiland kunt gaan lijken.

Toelichting en achtergrondinformatie

Filippenzen 3:14 . Wat bedoelde Paulus toen hij zei: ‘[Ik] jaag […] naar het doel’?

Ouderling Edward Dube van de Zeventig heeft het volgende gezegd.

Afbeelding
Official Portrait of Elder Edward Dube. Photographed March 2017.

Naar het doel jagen, betekent trouw voorwaarts gaan op het ‘nauwe en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert’ [ 2 Nephi 31:18 ] bij onze Heiland en onze Vader in de hemel. Paulus vond dat zijn leed ‘niet [opwoog] tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden’ [ Romeinen 8:18 ; zie ook 2 Korinthe 1:3–7 ]. Paulus’ brief aan de Filippenzen, die hij in de gevangenis schreef, is een brief van overweldigende vreugde. We kunnen er vooral in deze moeilijke, onzekere tijden moed uit putten. […]

Het is interessant dat Paulus ons oproept om voorwaarts te streven en ons verleden achter ons te laten: onze angsten, onze foutieve focus, onze mislukkingen en ons verdriet.

(Edward Dube, ‘Naar het doel jagen’, Liahona, mei 2021, 90, 91.)

Hoe weet ik welke offers ik moet brengen om dichter tot Jezus Christus te komen?

Ouderling Larry R. Lawrence van de Zeventig heeft gezegd dat de verordening van het avondmaal een ideaal moment is om eerbiedig na te denken over de offers die we voor de Heer kunnen brengen.

Afbeelding
Official Portrait of Elder Larry R. Lawrence. Photographed March 2017.

In die eerbiedige sfeer, als onze gedachten hemelwaarts reiken, kan de Heer ons liefdevol duidelijk maken waar we vervolgens aan moeten werken. Net als u heb ik in de loop der jaren veel aanwijzingen van de Geest gekregen om me duidelijk te maken waar ik verbetering in kon aanbrengen. […]

Wellicht zegt de Geest dat u iemand moet vergeven. Misschien krijgt u de aanwijzing om selectiever te zijn in de films die u kijkt of de muziek die u beluistert. U kunt de ingeving krijgen om eerlijker te zijn in uw zakelijke transacties of royaler in uw vastengave. Er zijn talloze mogelijkheden.

(Larry H. Lawrence, ‘Wat ontbreekt mij nog?’, Liahona, november 2015, 34–35.)

Wat zijn enkele offers die leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen brengen om de Heiland te volgen?

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium noemde een groot aantal offers die leden van de herstelde kerk van de Heer brengen. Je kunt zijn toespraak ‘Opoffering’ (Liahona, mei 2012, 19–22) lezen, of de video ‘Opoffering’ (16:30) bekijken op ChurchofJesusChrist.org.

Aanvullende leeractiviteiten

Filippenzen 2:6–11

Als de cursisten antwoord hebben gegeven op de vraag in welke opzichten het leven, de bediening en de verzoening van de Heiland het ultieme voorbeeld van opoffering zijn, kunt u Filippenzen 2:6–11 bestuderen en de cursisten laten nagaan wat de Heiland heeft opgegeven en waarmee onze hemelse Vader Hem daarom heeft gezegend.

Voorbeelden uit het Boek van Mormon

Een voorbeeld uit het Boek van Mormon dat het beginsel van opoffering illustreert, is dat het gezin van Lehi naar het beloofde land reisde. Laman en Lemuel morden en hadden geen geloof in de opdracht van de Heer om hun erfland te verlaten (zie 1 Nephi 2:11–13). Nephi twijfelde misschien ook aan het gebod om Jeruzalem te verlaten, maar hij bleef offers brengen door ‘tot de Heer te [roepen]’ (zie 1 Nephi 2:16).

Lees 1 Nephi 2:16–20 en noteer of markeer zegeningen die Nephi vanwege zijn gehoorzaamheid en opoffering ontving.

De cursisten kunnen ook iets leren over de vader van koning Lamoni en zijn bereidheid al zijn zonden op te geven om de Heer te leren kennen (zie Alma 22:15–23).

‘Geen spijt’

Vertoon desgewenst de video ‘Geen spijt’ (5:38), op ChurchofJesusChrist.org. Bespreek met de cursisten het offer dat de jongeman bracht en de zegeningen die hij daardoor ontving. Laat de cursisten andere hedendaagse voorbeelden bedenken van offers die ze hebben gezien.