Seminarie
3Filippenzen 4


Filippenzen 4

Blijdschap en vrede in Jezus Christus vinden

Afbeelding
Peinzende jongevrouw.

Wat geeft jou gemoedsrust en troost als je met spanningen en beproeving te maken hebt? Paulus sprak in zijn brief aan de Filippenzen vaak over blijdschap en vrede. In het slot van deze brief zegt Paulus dat Jezus Christus de bron van vrede en blijdschap is, en benadrukt hij wat de heiligen konden doen om blijdschap en ‘de vrede van God’ te voelen (Filippenzen 4:7). Zoek bij je studie naar manieren waarop je door Jezus Christus meer blijdschap en vrede kunt ontvangen.

Schrijfopdrachten. Als de cursisten schriftelijk op een diepzinnige vraag reageren, kunnen ze hun gedachten uitdiepen en helder krijgen. Als cursisten bepaalde vragen schriftelijk beantwoorden, voordat ze er in de klas iets over zeggen, kunnen ze hun gedachten beter onder woorden brengen en indrukken van de Heilige Geest ontvangen.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten aan enkele vrienden of familieleden vragen hoe Jezus Christus hun gemoedsrust en blijdschap geeft.

Mogelijke leeractiviteiten

De volgende activiteit is bedoeld om de cursisten te helpen obstakels te herkennen die kunnen verhinderen dat ze vrede en blijdschap ervaren. Het kan ze ook helpen vaststellen waar ze naartoe gaan om meer gemoedsrust en blijdschap te vinden. U kunt deze afbeelding weergeven of natekenen voor de cursisten.

De moeilijkheden van Paulus

Bekijk de volgende afbeelding van de apostel Paulus en enkele van zijn moeilijkheden en mogelijke zorgen. Denk eraan dat Paulus in huisarrest zat toen hij zijn brief aan de heiligen in Filippi schreef. Deze moeilijkheden en mogelijke zorgen kwamen daar nog bovenop. Bedenk hoe dat de gevoelens van vrede en blijdschap van Paulus in de weg kon staan.

Afbeelding
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Teken in je studiedagboek een cirkel met een poppetje dat jou voorstelt, net zoals de voorstelling van Paulus. Schrijf buiten de kring enkele zorgen die het je soms moeilijk maken om gemoedsrust en blijdschap te ervaren.

Overweeg welke van de volgende vragen het beste klassikaal besproken kunnen worden en welke de cursisten het beste in hun studiedagboek kunnen beantwoorden.

  • Waar zoeken mensen naar meer gemoedsrust en blijdschap in dit leven? Waar zoek jij naar gemoedsrust en blijdschap? Lukt dat je?

Een boodschap van blijdschap en vrede

Ondanks zijn huisarrest en andere moeilijkheden sprak Paulus in zijn brief aan de Filippenzen vaak over blijdschap en vrede. Hoewel Paulus tegen de Filippenzen zei dat hij grote blijdschap vond in hun vriendelijkheid en zorg voor hem (zie Filippenzen 4:1, 10, 14–16), herinnerde hij ze voortdurend aan de uiteindelijke bron van zijn blijdschap.

Lees Filippenzen 4:4, 10, 13 en markeer eventueel aan wie Paulus zijn blijdschap en kracht toeschreef.

  • Waarom zou Paulus Jezus Christus regelmatig als de bron van zijn kracht, blijdschap en vrede genoemd hebben?

President Russell M. Nelson heeft uitgelegd waarom Jezus Christus de bron van vrede en blijdschap is.

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Russell M. Nelson, genomen in januari 2018.

Geliefde broeders en zusters, de vreugde die we voelen, heeft weinig te maken met onze omstandigheden in het leven en alles met waar we ons in het leven op richten.

Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem. Hij is de bron van alle vreugde. […]

Net zoals de Heiland vrede biedt die ‘alle begrip te boven gaat’ [Filippenzen 4:7], is de vreugde die Hij biedt zo intens, diep en omvangrijk dat ze iedere menselijke logica en elk sterfelijk begrip ver te boven gaat. Zo lijkt het niet mogelijk om vreugde te voelen als je kind ongeneeslijk ziek is of als je je baan verliest, of als je partner je ontrouw is. En toch is dat precies de vreugde die de Heiland biedt. Zijn vreugde is constant, wat ons de verzekering geeft dat onze ‘ellende […] slechts van korte duur [zal] zijn’ [Leer en Verbonden 121:7] en voor ons welzijn zal worden geheiligd [zie 2 Nephi 2:2].

(Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

  • Wat was voor jou het belangrijkst in deze lering van president Nelson? Waarom?

  • Als je deze lering van president Nelson echt begrijpt en toepast, wat zou dat dan voor je leven betekenen?

  • Hoe heeft Jezus Christus jou vrede en blijdschap gegeven?

Aanspraak maken op de blijdschap die Jezus Christus geeft

De volgende activiteit kan door de cursisten individueel worden gedaan, of de cursisten kunnen individueel studeren en dan klassikaal een lijst maken.

Zowel president Nelson als de apostel Paulus hebben ons specifieke raad gegeven om aanspraak te kunnen maken op de vrede en blijdschap die Jezus Christus mogelijk heeft gemaakt.

Lees Filippenzen 4:6–9, 11 en het volgende citaat van president Nelson en ga na hoe we vrede en blijdschap in Jezus Christus kunnen vinden. Je kunt je bevindingen eventueel in je Schriften markeren of in je studiedagboek schrijven. Merk op dat Joseph Smith naar Filippenzen 4:8 verwees als ‘de aansporing van Paulus’ en die passage in het dertiende geloofsartikel opnam.

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Russell M. Nelson, genomen in januari 2018.

Hoe kunnen we die vreugde dan verkrijgen? We kunnen beginnen door ‘bij iedere gedachte’ [Leer en Verbonden 6:36] ons ‘oog gericht [te] houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof’ [Hebreeën 12:2]. We kunnen onze dank voor Hem uiten in onze gebeden en door de verbonden te onderhouden die we met Hem en onze hemelse Vader hebben gesloten. Onze vreugde neemt toe naarmate onze Heiland steeds meer voor ons gaat betekenen en we smeken dat zijn vreugde aan ons gegeven mag worden.

(Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

U kunt de cursisten vóór of tijdens de volgende studieactiviteit vragen om de woorden van een lofzang over vrede te beluisteren, te zingen of voor te lezen. Zie ‘Vrede’ in de onderwerpenindex van Lofzangen op ChurchofJesusChrist.org voor ideeën voor lofzangen.

Bestudeer de lijst of aantekeningen van je studie van Filippenzen en de woorden van president Nelson, en overweeg wat je het meest opvalt en waarom. Zoek een beginsel en schrijf dat in je dagboek, samen met de tekstverwijzing van het vers waar het vandaan komt. Je gemarkeerde waarheid zou als volgt kunnen beginnen:

Ik kan blijdschap ervaren en meer vrede van God ontvangen als ik…

Streef naar inspiratie van de Geest om door meer studie je begrip van de waarheid die je hebt gevonden te verdiepen. Je kunt bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Zoek een sleutelwoord uit het beginsel dat je hebt gevonden op in de Gids bij de Schriften of in Gospel Topics op ChurchofJesusChrist.org.

  • Zoek kruisverwijzingen naar aanverwante Schriftteksten. Dat kunnen Schriftteksten kerkleerbeheersing of Schriftteksten in de voetnoten zijn. Schrijf deze tekstverwijzingen eventueel naast het vers waar je het beginsel hebt gevonden.

Geef de cursisten gelegenheid om te vertellen wat ze hebben geleerd. Stel vervolgvragen om ze te helpen het geleerde toe te passen, zoals:

  • Hoe kun je door dit beginsel toe te passen blijdschap en gemoedsrust ervaren? Wat ga je doen om de hulp en kracht van de Heiland daarbij in te roepen?

  • In welke opzichten kan je leven veranderen als je meer hoop en ‘de vrede van God’ krijgt?

Toelichting en achtergrondinformatie

Wat kan ik doen als het moeilijk is om gemoedsrust en hoop te ervaren?

Hoe kan ik gemoedsrust vinden in Jezus Christus?

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares van het quorum der Twaalf Apostelen, officiële portretfoto.

Om Christus bij iedere gedachte te zoeken, en Hem met heel ons hart te volgen, moeten we onze gedachten en verlangens op Hem afstemmen. In de Schriften staat hierover: ‘Blijf zo staande in de Heere’ [Filippenzen 4:1]. Dit impliceert dat we voortdurend in overeenstemming met het evangelie van Christus moeten leven en ons dagelijks op het goede concentreren. Alleen dan kunnen wij ‘de vrede van God, die alle begrip te boven gaat’ bereiken, wat onze ‘harten en […] gedachten […] in Christus Jezus’ zal houden [Filippenzen 4:7].

(Ulisses Soares, ‘Zoek Christus bij iedere gedachte’, Liahona, november 2020, 82–83.)

Zuster Jean B. Bingham, algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd:

Afbeelding
Officiële portretfoto van zuster Jean B. Bingham. Foto genomen in 2017.

Jezus Christus is ook de bron van vrede. Hij nodigt ons uit om ‘op zijn uitgestrekte arm te leunen’ [‘Lean on My Ample Arm’, Hymns, nr. 120], en belooft de ‘vrede die […] alle begrip te boven gaat’ [Filippenzen 4:7], een gevoel dat we krijgen als zijn Geest ‘gemoedsrust in [onze] ziel [brengt]’ [Alma 58:11], wat onze moeilijkheden ook zijn. Of het nu gaat om persoonlijke problemen, gezinsproblemen, crises in de maatschappij, de gemoedsrust komt naar gelang ons vertrouwen dat Gods eniggeboren Zoon de macht heeft om onze verontruste ziel te troosten.

(Jean B. Bingham, ‘Opdat uw blijdschap volkomen zal worden’, Liahona, november 2017, 86.)

Welke zegeningen ontvang ik als ik naar gemoedsrust in Jezus Christus streef?

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
Officiële portretfoto van president Russell M. Nelson, genomen in januari 2018.

Geliefde broeders en zusters, ik zegen u dat u met de vrede van de Heer Jezus Christus zult worden vervuld. Zijn vrede gaat alle sterfelijke begrip te boven. Ik zegen u met een groter verlangen en vermogen om de wetten van God te gehoorzamen. Doet u dit, dan beloof ik u dat u met zegeningen zult worden overladen, zoals meer moed, meer persoonlijke openbaring, meer eendracht thuis, en vreugde, zelfs in onzekere tijden.

(Russell M. Nelson, ‘Uw nieuwe normaal’, Liahona, november 2020, 119.)

Aanvullende leeractiviteiten

Filippenzen 4:8 en Geloofsartikelen 1:13

Geef de cursisten eventueel de tijd om de overeenkomsten tussen Filippenzen 4:8 en Geloofsartikelen 1:13 op te merken. De cursisten kunnen dan op basis van deze leringen en de belofte van Paulus in Filippenzen 4:9 een ‘als/dan’-verklaring opstellen. De cursisten kunnen ook iets doen zoals de activiteit in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 met het kopje ‘Ik kan “bedenken” welke dingen waar, eerbaar en rein zijn’.

Een poster maken

U kunt de cursisten vragen om een poster te maken zoals die in het tijdschrift Voor de kracht van de jeugd, gebaseerd op een van de leringen van Paulus in Filippenzen 4. Laat de cursisten vertellen wat ze aan het maken zijn en waarom ze daarvoor hebben gekozen.