Seminar
Romerbrevet 7-12


Romerbrevet 7-12

»Befrieren … fjerner ugudelighed«

Billede
A young man is in his home. He is reading and studying scriptures. This is in Fiji.

Nogle gange kan vi på vores rejse gennem livet føle os modløse eller frustrerede, når vi ikke slår til. Med lignende frustration udbrød apostlen Paulus: »Jeg elendige menneske!« (Rom 7:24). På trods af de svagheder, vi oplever i jordelivet, kan vi opleve håb og fred, når vi sætter vores lid til Jesus Kristus. Denne lektion vil hjælpe dig til at udøve større tro på Jesus Kristus for at overvinde dine svagheder. 

Anvendelse af Mormons Bog. Nefi blev belært om, at Mormons Bog og andre sidste dages skrifter ville komme frem for at »stadfæste sandheden« i Bibelen ( 1 Ne 13:40). Hvis du inviterer eleverne til at studere skriftsteder i Mormons Bog tillige med dem i Bibelen, kan det hjælpe dem til at se sandheden om Jesu Kristi evangelium klarere.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Romerbrevet 7:14, 18-19, 24-25 samt 2 Nefi 4:17-20, 26-32 . Bed dem om at møde op forberedt på at fortælle, hvordan dette afsnit i Mormons Bog bidrog til eller tydeliggjorde deres forståelse af, hvad der blev undervist om i Romerbrevet 7. Mind eleverne om også at medbringe et personligt eksemplar af Mormons Bog.

Mulige læringsaktiviteter

Håndtere dødelighedens svagheder

Overvej at justere følgende scenarie ud fra elevernes behov eller inviter eleverne til selv at finde på et scenarie om en teenager, der føler sig modløs på grund af sine svagheder.

Theis er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Han ønsker at følge Jesus Kristus, men føler, at han oftest ikke gør det så godt, som han burde. Han føler sig ofte skyldig på grund af sine svagheder og bekymrer sig om, at han måske ikke er god nok.

Tænk over, hvordan du måske nogle gange føler dig som Theis

  • Hvordan kan disse følelser påvirke dit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus såvel som til andre mennesker?

  • Hvorfor er det vigtigt at søge hjælp fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus til at overvinde dine svagheder og ufuldkommenheder?

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Herren forstår vores jordiske svagheder. Vi vakler alle til tider. Men han kender også til vores store potentiale« (»Kristus er opstanden; tro på ham vil flytte bjerge«, Liahona, maj 2021, s. 102). Mens du studerer denne lektion, så husk, hvad præsident Nelson sagde, og søg efter sandheder, der kan hjælpe dig, når du oplever menneskelige svagheder. Overvej, hvordan disse sandheder kan øge din tro på, at Jesus Kristus kan hjælpe dig.

Apostlen Paulus oplevede også følelsen af svaghed og kampen mellem »kød« ( Rom 7:18), eller fysiske lyster, og det »inderst inde« ( vers 22), eller det åndelige.

Læs Romerbrevet 7:14, 18-19, 24-25 og Joseph Smiths oversættelse af disse vers, som findes i Joseph Smiths Oversættelse i Guide til skrifterne. Se efter ord og udtryk, der beskriver Paulus’ tanker og følelser. Overvej at markere det, du finder. Bemærk, at i vers 24 refererer »dette dødsens legeme« til den åndelige død, eller adskillelse fra Gud, der følger af synd.

  • Hvordan ligner Paulus’ tanker og følelser dem, du måske har haft?

  • Hvilke sandheder underviste Paulus om?

En sandhed, du måske har identificeret i disse vers, er, at Jesus Kristus kan udfri os fra syndens fangenskab. Du kan eventuelt skrive denne sandhed i nærheden af Romerbrevet 7:24-25 .

  • Ligesom det gjorde for Paulus, hvorfor kunne det at huske på denne sandhed så måske hjælpe dig til at føle mere håb, når du kæmper med dine svagheder?

Mormons Bog er et kraftfuldt værktøj, vi kan bruge til at styrke vores forståelse af sandhederne i Bibelen (se 1 Ne 13:40 ; 2 Ne 3:12).

For eksempel i 2 Nefi 4 , hvor Nefi delte læresætninger, der ligner dem fra Paulus, som du lige har studeret i Romerbrevet 7 .

Læs 2 Nefi 4:17-20, 26-32 og se efter, hvordan Nefi udtrykte følelser, der ligner Paulus’.

  • Hvilke af Nefis ord eller udtryk var mest betydningsfulde for dig? Hvorfor synes du det?

  • Hvordan kan Nefis lærdomme hjælpe dig til at føle dig tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, når du kæmper med svaghed eller tvivler på dig selv?

Anvendelse af Mormons Bog til bedre at forstå sandheden.

Hvis der er tid tilbage af lektionen, så overvej at bruge følgende materiale til at hjælpe eleverne med at finde andre forbindelser mellem Paulus’ lærdomme og Mormons Bog.

Ligesom 2 Nefi 4 optimerede dit studium af Paulus’ lærdomme i Romerbrevet 7 , kan mange andre skriftsteder i Mormons Bog hjælpe dig til bedre at forstå og værdsætte Paulus’ lærdomme.

Øv dig i at bruge Mormons Bog til at forbedre din forståelse af Paulus’ lærdomme ved at vælge at læse to eller flere af følgende skriftsteder fra Romerbrevet. Sammenlign dem derefter med de tilhørende skriftsteder i Mormons Bog (eller find dine egne relaterede skriftsteder i Mormons Bog ved hjælp af Guide til skrifterne). Se efter, hvordan skriftsteder i Mormons Bog bekræfter eller tydeliggør sandhederne i Romerbrevet.

Vis følgende diagram, så eleverne kan bruge det. Tilskynd dem til at finde deres egne forklarende skriftsteder i Mormons Bog, hvis de kan.

Romerbrevet

Mormons Bog

Romerbrevet 8:5-7

2 Nefi 9:39 ; Mosija 3:19

Romerbrevet 8:28

Alma 36:3

Romerbrevet 11:26

2 Nefi 9:19-21

Romerbrevet 12:1

Omni 1:26

Romerbrevet 12:2

Alma 5:57

Romerbrevet 12:21

Alma 37:33-35

  • Hvordan styrkede skriftstederne fra Mormons Bog din forståelse af Paulus’ lærdomme i Romerbrevet?

Tænk over din oplevelse af at forstå, hvordan Mormons Bog kan hjælpe dig i dit studium af Bibelen. Prøv at bruge Mormons Bog som en hjælp, når du fortsætter dit studium af Det Nye Testamente.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe mig med at overvinde menneskelige svagheder?

Mens præsident Dieter F. Uchtdorf tjente i Det Første Præsidentskab, sagde han dette:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Mange mennesker bliver mismodige, fordi de hele tiden kommer til kort. De ved af egen erfaring, at »Ånden er rede, men kødet er skrøbeligt« [ Matt 26:41 ]. De løfter deres røst som Nefi og erklærer: »Min sjæl bedrøves på grund af mine overtrædelser« [ 2 Ne 4:17 ] …

Når jeg tænker på, hvad Frelseren gjorde for os op til denne første påskesøndag, får jeg lyst til at løfte min røst og prise Gud den Højeste og hans Søn Jesus Kristus!

Himlens porte er låst op!

Himlens vinduer er blevet åbnet!

Guds nåde er tilgængelig i dag og for evigt for alle, hvis hjerte er sønderknust, og hvis ånd er angerfuld [se 3 Ne 9:19-20 ]. Jesus Kristus har beredt vejen for os, så vi kan stige op til højder, der ikke kan fattes af vores jordiske sind [se 1 Kor 2:9 ].

(Dieter F. Uchtdorf, »Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 110)

Er vi kristne, hvis vi bruger andre bøger end Bibelen?

I videoen »Are We Christians?« (tidskode 0:00 til 2:15), beskrev ældste Gary J. Coleman, mens han tjente som medlem af De Halvfjerds, hvordan Mormons Bog hjalp ham til bedre at forstå sandheden og bekræfte hans kristne tro. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Hvordan arbejder Bibelen og Mormons Bog sammen og viser Guds kærlighed til os?

Præsident Harold B. Lee (1899-1973) forklarede:

Billede
Head and shoulders portrait of LDS Church President Harold B. Lee.

Vor evige Fader, som altid er bekymret for sine børns åndelige velbefindende, har givet os en anden bog med hellig skrift, kendt som Mormons Bog, som et forsvar for Bibelens sandheder, der blev skrevet og udtalt af profeter efter Herrens anvisning …

Ved dette andet vidne kan vi få større klarhed over betydningen af de lærdomme, som oldtidens profeter og Herren selv og hans disciple forkyndte blandt mennesker, mens de levede på jorden. Det burde inspirere enhver, som ærligt søger efter sandhed, til at føje disse to hellige skrifter sammen og studere dem som én bog, med den forståelse, som vi har om deres sande forhold.

(Harold B. Lee, Ye Are the Light of the World, 1974, s. 89, 91)

Hvorfor skrev Paulus, at vi kun behøver at bekende Jesu navn for at blive frelst?

Romerbrevet 10:1-13 bliver ofte citeret for at forsvare holdningen om, at vi kun behøver at bekende Jesu Kristi navn for at blive frelst. Men Frelseren talte specifikt imod denne lære, da han sagde: »Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje« ( Matt 7:21).

Derudover understregede Paulus betydningen af dåbsordinancen tidligere i sit brev til romerne (se Rom 6:1-6) og underviste også om vigtigheden af gode gerninger og et ændret hjerte (se Rom 2:1, 3, 6-13, 25-29).

Ordet »bekender« i Romerbrevet 10:9 kunne også oversættes som »pagt«, og ordet »påkalder« i Romerbrevet 10:13 kunne også oversættes som »sætte et navn på« (se James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible, som findes på http://lexiconcordance.com/greek/3670.html; http://lexiconcordance.com/greek/1941.html). Disse ord kunne referere til at indgå pagter og påtage os Kristi navn, hvilket matcher Paulus’ andre lærdomme (se Gal 3:27 ; Rom 6:14-22) såvel som beslægtede skriftsteder i Mormons Bog, som f.eks. Mosija 5:1-9 .

Supplerende læringsaktiviteter

Romerbrevet 9 og 11: »Det er ikke alle, som kommer fra Israel, der er Israel« ( Rom 9:6)

Overvej at tilpasse lektionens fokus til læren om udvælgelse og forudordination. Eleverne kunne studere Romerbrevet 9:1-7 og 11:1-5, 25-32 sammen med indlæggene i Guide til skrifterne » Udvælgelse « og » Forudordination « (findes i »Studiehjælp« på ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs?lang=dan). De kunne søge i præsident Nelsons konferencetale med titlen »Lad Gud råde« (Liahona, nov. 2020, s. 92-95) og dele den indsigt, de finder om, hvordan disse sandheder gælder for dem (se Rom 8:14-15).

Alternativt fokus i lektionen

Overvej at fokusere denne lektion på at hjælpe eleverne med at forstå nogle af grundene til, at vi har Mormons Bog ud over Bibelen. Overvej at begynde med at beskrive et scenarie, hvor eleverne har en ven, der skriver på de sociale medier om, hvordan hun ikke ser et behov for anden hellig skrift end Bibelen og stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor nogen ser et behov for Mormons Bog.

Eleverne kan se »Mormons Bog – en bog fra Gud«, der er tilgængelig på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2011/10/the-book-of-mormon-a-book-from-god?lang=dan, fra tidskode 4:28 til 5:41. I denne video forklarer ældste Tad R. Callister, tidligere medlem af De Halvfjerds’ Præsidium, nogle af grundene til, at det er vigtigt at have Mormons Bog ud over Bibelen.

Eleverne kunne derefter bruge de skriftsteder, der henvises til i denne lektion, til at forstå, hvordan Mormons Bog tydeliggør og bekræfter sandheder i Bibelen og til at skrive et svar til vennen.