Seminar
Romerbrevet 8:1-17


Romerbrevet 8:1-17

»Kristi medarvinger« 

Billede
A Hispanic man gives the Savior, Jesus Christ, a hug. Christ is wearing a white robe.

På et tidspunkt, hvor kirkemedlemmerne i Rom var uenige og splittede i flere vigtige spørgsmål, skrev Paulus til dem om, hvordan de kunne følge Ånden for at få adgang til Jesu Kristi forsoning for at overvinde deres faldne natur. Paulus lovede, at hvis de gjorde dette, ville de være medarvinger med Jesus Kristus til alt, hvad vor himmelske Fader har. Mens du studerer, så søg at øge dit ønske om at følge Ånden og modtage alt det, vor himmelske Fader har. 

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 76:50-70 og møde op forberedt på at fortælle, hvorfor de ønsker at modtage de velsignelser, der er beskrevet i disse vers.

Mulige læringsaktiviteter

Hvad ønsker du at arve?

Inden du stiller følgende spørgsmål, bør du overveje at vise eller tale om nogle af de betydningsfulde genstande, egenskaber eller gaver, du har arvet fra dine forfædre.

  • Hvis I kunne vælge hvem som helst at arve noget fra, hvem ville I så vælge? Hvorfor?

  • Hvad vil I gerne arve fra denne person?

Apostlen Paulus skrev til de hellige i Rom om den arv, vor himmelske Fader tilbyder hvert af sine børn.Læs Romerbrevet 8:16-17, 32 og markér, hvad vor himmelske Fader tilbyder os. Det kan være nyttigt at vide, at en arving er »en person, som har ret til at arve fysiske eller åndelige gaver« (Guide til skrifterne, » Arving «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/heir?lang=dan).

  • Hvilke ord og udtryk markerede I?

  • Hvad tror du, det vil sige at være en Jesu Kristi »medarving«?

En af de sandheder, disse vers hjælper os med at forstå, er, at vor himmelske Fader ønsker at velsigne os med alt, hvad han har (se også L&P 76:55 ; 84:38).

Med henvisning til den arv, vor himmelske Fader ønsker at velsigne os med, sagde præsident Dieter F. Uchtdorf, daværende medlem af Det Første Præsidentskab:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Det ligger ud over min forestillingsevne at se alt, som dette løfte bærer. Men jeg ved, at det er stort, det er guddommeligt, det er evigt, og det er al vores stræben værd i dette liv.

(Dieter F. Uchtdorf, »Fire titler«, Liahona, maj 2013, s. 60)

Brug et øjeblik på at tænke over, hvad det betyder at arve alt det, vor himmelske Fader har, og overvej, hvilke spørgsmål du måtte have om denne sandhed. Overvej, hvilke karakteristika, egenskaber og andre velsignelser, du gerne vil arve fra vor himmelske Fader. Når du fortsætter med at studere i dag, så søg efter sandheder, der gør at du bedre forstår den arv, vor himmelske Fader ønsker at velsigne dig med, og hvad du kan gøre for at gøre dig værdig til den.

Lær mere om vor himmelske Faders arv

Vis følgende diagram på tavlen: Beslut, om det vil være nyttigt at få eleverne til at studere følgende vers alene, i små grupper eller som klasse.

Lav følgende diagram i din studiebog.

Velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal arve

Det, vi kan gøre for at gøre os værdige til denne arv

I vores uddeling har Herren åbenbaret mere om den arv, vor himmelske Fader ønsker at give os. Som en del af en åbenbaring, der blev givet til profeten Joseph Smith og nedskrevet i det, der i dag er Lære og Pagter 76 , beskrev Herren dem, der en dag vil arve det celestiale rige.

Studér Lære og Pagter 76:50-70 samt flere af Paulus’ lærdomme i Romerbrevet 8:1, 5-9, 13-14 , herunder Joseph Smiths oversættelse af Romerbrevet 8:8-9 , der findes i Guide til skrifterne. Mens du studerer, kan du føje de løfter, du læser om, til dit skema, samt det, versene fortæller om, at du kan gøre for at gøre dig værdig til disse løfter. Husk, at selvom nogle af disse vers bruger ord som »sønner« og »ham«, gælder Guds løfter ligeligt for alle vor himmelske Faders børn (se L&P 25:1). Det kan også være nyttigt at vide, at ordet »kødelig«, der nævnes i Romerbrevet 8 , refererer til en person, der fokuserer på verdslige eller timelige ting. Det kan også henvise til begær (se Guide til skrifterne, » Kødelig «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/carnal?lang=dan).

Når eleverne er færdige med at studere, kan du overveje at invitere frivillige til at føje nogle af deres indsigter til diagrammet på tavlen. Brug spørgsmål som det følgende til at få en meningsfuld diskussion om, hvad eleverne har lært.

  • Hvilke vers fra jeres studie var mest betydningsfulde for jer? Hvorfor synes I det?

  • Hvad hjalp disse vers jer med at forstå bedre om den arv, Gud ønsker at give jer? Hvad kan I gøre for at blive værdig til denne arv?

Gennemgå i det diagram, I lavede i jeres studiebog, det, I skrev, herunder de velsignelser, vor himmelske Fader ønsker, at I skal arve.

  • Hvad hjælper disse lovede velsignelser jer med at forstå om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvilken rolle spiller Frelseren i forhold til at hjælpe os med at modtage denne arv? (Se L&P 76:69).

Hvordan kan det påvirke jeres liv?

Tænk et øjeblik på, hvordan forståelsen af den arv, som vor himmelske Fader ønsker at give jer, kan påvirke jeres liv og de valg, I træffer.

Vis scenarierne og de instruktioner, der følger scenarierne. I stedet for at få eleverne til at skrive en note til personen i det scenarie, de vælger, kan klassen opdeles i små grupper, og hver gruppe kan få et af scenarierne. Eleverne kan derefter bruge de spørgsmål, der følger scenarierne, til at drøfte, hvordan de kan hjælpe personerne i scenarierne.

Overvej nu, hvordan de sandheder, I har studeret i dag, kan påvirke teenagerne i følgende scenarier:

  1. Astrid har oplevet mange vanskeligheder i sit liv og føler sig modløs. Hun spekulerer på, om det er det værd at fortsætte med at gå i kirke og holde buddene.

  2. Claus elsker den fantastiske teknologi, der findes i verden. Han bruger det meste af sin tid på at spille videospil, bruge de sociale medier eller se videoer.

  3. Lisa kæmper ofte med lavt selvværd og spekulerer på, om nogen virkelig holder af hende.

Vælg et af de foregående scenarier (eller tænk på et andet scenarie). Skriv en kort note til personen i det scenarie, du valgte, og fortæl sandheder og skriftsteder, som du har studeret i denne lektion, og som ville hjælpe personen med deres situation. Følgende spørgsmål kan være nyttige for dig at overveje, når du skriver din note:

  • Hvad betyder det for dig, at vi kan modtage alt, hvad vor himmelske Fader og Jesus Kristus har?

  • Hvordan kan forståelsen af denne arv hjælpe personen i det scenarie, du valgte?

  • Hvad har vor himmelske Fader og Jesus Kristus gjort for at gøre det muligt for os at modtage disse velsignelser?

  • Hvad er et par enkle ting, som personen fra dit scenarie kunne begynde at gøre, som ville hjælpe i situationen?

Bed nogle frivillige elever om at fortælle klassen om deres forklaringer. Tak eleverne for deres indsats, og bær vidnesbyrd om vor himmelske Faders kærlighed til dem og hans ønske om at give dem disse velsignelser. Tilskynd dem til at følge Ånden dagligt, idet de stræber efter at gøre sig værdige til disse velsignelser.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan det at huske på vores arv hjælpe os?

Præsident Elaine S. Dalton, tidligere hovedpræsident for Unge Kvinder, har delt en historie om en konge, der illustrerer denne lektion:

Billede
Final official portrait of Sister Elaine S. Dalton, Young Women general presidency, 2008. Released as second counselor and sustained as first counselor at the April 2007 general conference. Sustained as president at the April 2008 general conference. Released as president at the April 2013 general conference.

[Kongen] havde en urokkelig kundskab om sin identitet. Som ung blev han kidnappet af onde mænd, som havde afsat hans far, kongen. Disse mænd vidste, at hvis de kunne ødelægge ham moralsk, ville han ikke blive arving til tronen. I et halvt år udsatte de ham for alt det nedrige, som livet kan byde på, og alligevel gav han aldrig efter for presset. Det bekymrede hans fangevogtere, og efter at have gjort alt, de kunne komme i tanke om, spurgte de ham, hvorfor han havde så stor moralsk styrke. Hans svar var enkelt. Han sagde: »Jeg kan ikke gøre det, I beder mig om, for jeg er født til at være konge« (se Vaughn J. Featherstone, »The King’s Son«, New Era, nov. 1975, s. 35).

Ligesom kongens søn har I hver især kongelig fødselsret. I besidder hver især en guddommelig arv.

(Se Elaine S. Dalton, »Husk på, hvem I er!«, Liahona, maj 2010, s. 121)

Hvilken indsats kræves der for konstant at følge Ånden og modtage alt det, vor himmelske Fader har?

Da ældste Bruce C. Hafen tjente som medlem af De Halvfjerds, forklarede han:

Billede
Final official portrait of Elder Bruce C. Hafen of the First Quorum of the Seventy, 2007. Called as president of the St. George Utah Temple beginning in November 2010. GIven emeritus status at the October 2010 general conference.

Hvis vi ønsker »alt det, som Fader[en] har« [ L&P 84:38 ], beder Gud os om alt det, vi har. Hvis vi på nogen måde skal kvalificere os til så udsøgt en skat, må vi give på samme måde, som Kristus gav – alt: »Hvor svære ved du ikke, hvor gruelige ved du ikke« [ L&P 19:15 ]. Paulus sagde: »Så sandt som vi lider med ham«, »er vi også … Kristi medarvinger« [ Rom 8:17 ; fremhævelse tilføjet]. Hans ganske hjerte, vores ganske hjerte.

(Bruce C. Hafen, »Forsoningen: Alt for alle«, Liahona, maj 2004, s. 98)

Hvorfor skrev Paulus, at vi har brug for at blive Guds sønner, når vi alle er hans børn?

Selvom enhver person bogstaveligt talt er et åndeligt barn af himmelske forældre, hjælper Paulus’ lærdomme om »den ånd, som giver barnekår« og at blive »Guds børn« (se Rom 8:14-15) os til at forstå, at vi kan blive åndeligt genfødt som Kristi sønner og døtre i evangeliets pagt (se Guide til skrifterne, » Pagt «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/covenant?lang=dan).

Kong Benjamins folk oplevede denne type åndelige genfødsel, hvilket fik Benjamin til at bemærke: »Og se, på grund af den pagt, I har sluttet, skal I kaldes Kristi børn, hans sønner og hans døtre; for se, i dag har han født jer åndeligt« ( Mosi 5:7). At blive Jesu Kristi sønner og døtre gennem åndelig genfødsel er afgørende for at være værdige til alt det, vor himmelske Fader har (se Mosi 27:25–26).

Supplerende læringsaktiviteter

Brug temaerne for Det Aronske Præstedømmes kvorum og Unge Kvinder

Inviter eleverne til at søge i Det Aronske Præstedømmes kvorums tema og Unge Kvinders tema (JesuKristiKirke.org) og identificere sandheder, der ligner eller er relateret til dem i Romerbrevet 8:1-17 .

Nogle sandheder, eleverne kan finde, omfatter: Vi har guddommelige egenskaber og muligheder; som Jesu Kristi disciple stræber vi efter at blive som ham og Kristi disciple stræber efter at blive mere som ham hver dag.

Bed eleverne om at fortælle, hvad lighederne mellem temaerne og Romerbrevet 8:1-17 fremhæver om vigtigheden af disse sandheder i Jesu Kristi evangelium. Bed eleverne om at bære deres vidnesbyrd om, hvordan disse sandheder inspirerer dem til at følge Frelseren mere indgående.

Evangeliske emneessay, »At blive som Gud«, ChurchofJesusChrist.org/study/manual/gospel-topics-essays/becoming-like-god?lang=dan

Hvis eleverne har brug for en bedre forståelse af Kirkens lærdomme om menneskehedens guddommelige potentiale til at blive som Gud, så lad dem stille spørgsmål til læren om, at vi kan blive som vor himmelske Fader og modtage alt, hvad han har (se Rom 8:16-17). Skriv deres spørgsmål på tavlen, og bed dem om at søge efter svar ved at studere det evangeliske emneessay »At blive som Gud«, som kan findes i appen Evangelisk bibliotek eller på ChurchofJesusChrist.org. Lad nogle elever fortælle, hvad de fandt frem til.