Kyrkans presidenters lärdomar
KAPITEL 6 Hur mäktig är inte bönen


KAPITEL 6

Hur mäktig är inte bönen

”Att åkalla Herren och be om en visdom som är större än vår egen, om styrka att göra det vi borde göra, om vederkvickelse och tröst samt för att uttrycka tacksamhet, är något viktigt och underbart.”

Ur Gordon B. Hinckleys liv

”Ingen av oss kan egentligen klara oss på egen hand”, sa president Gordon B. Hinckley. ”Vi behöver hjälp, det slags hjälp som kan komma som svar på böner.”1 President Hinckley använde sig av den här principen i de beslut han måste fatta som president för kyrkan. Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum sa om honom: ”Han är en skärpt man med utomordentligt omdöme men när han ställs inför ett olösligt problem, går han ner på knä.”2

President Hinckley och hans hustru, Marjorie, använde sig också av den här principen i hemmet. Deras son Edward sa: ”Jag kan inte minnas en dag när vi inte hade familjebön. När det var hans tur bad pappa mycket uppriktigt men aldrig på ett dramatiskt eller känsloladdat sätt. Vi lärde oss mycket om djupet i hans tro genom att lyssna till hans böner. Han talade till Gud med stor vördnad, som han till exempel skulle ha gjort med en klok och vördad lärare och han talade om Frälsaren med djup innerlighet. Som barn visste jag att de var verkliga för honom – att han älskade och vördade dem.”3 Marjorie observerade: ”Jag tror att familjebön hade mycket att göra med hur våra barn uppförde sig mot oss. Fastän Gordon inte predikade för dem, hörde de allt vi ville de skulle höra under familjebönen.”4

Under hela sin verksamhet som generalauktoritet, uppmuntrade president Hinckley kyrkans medlemmar att ”tro på bönen och bönens kraft”.5 Han vittnade om att ”bönen öppnar låset till himlens krafter för oss”.6 Han lovade: ”Be ofta och himlens Gud ska le mot er och välsigna er och ingjuta glädje i era hjärtan och en känsla av frid i era liv.”7

Bild
kvinna som ber

”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er” (Matt. 7:7).

Gordon B. Hinckleys lärdomar

1

Gud är vår Fader och han inbjuder oss att personligen be till honom.

Av alla stora och underbara och inspirerande löften jag har läst är för mig det mest uppmuntrande löftet Frälsarens ord: ”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er.” (Matt. 7:7.)8

Glöm aldrig vem du är. … Du är verkligen ett Guds barn. … Han är din evige Fader. Han älskar dig. Du kan söka honom i bön. Han har inbjudit dig att göra det. … Så underbart detta är. Han är den störste av alla. Han är universums skapare och styresman. Och ändå lyssnar han till din bön!9

Vi kan komma närmare Herren i våra böner. De kan bli samtal av tacksägelse. Jag kan aldrig helt förstå att universums store Gud, den Allsmäktige, inbjuder oss, sina barn, till personliga samtal med honom. Vilken dyrbar möjlighet det är! Så underbart att det faktiskt händer. Jag vittnar om att våra böner, uppsända i ödmjukhet och uppriktighet, blir hörda och besvarade. Det är förunderligt men verkligt.10

Bröder och systrar, jag vet att ni är ett bedjande folk. Det är en underbar sak i denna tid när så många människor har upphört med att be. Att åkalla Herren om en visdom som är större än vår egen, om styrka att göra det vi borde göra, om vederkvickelse och tröst, och för att uttrycka tacksamhet, är någonting viktigt och underbart.11

Jag kommer med en vädjan om att vi var och en ska eftersträva att leva närmare Herren och att kommunicera med honom oftare och med större tro.

Fäder och mödrar, be för era barn. Be om skydd för dem mot världens ondska. Be att de må tillväxa i tro och kunskap. Be om ledning för dem att leva liv som är nyttiga och goda. Ni män, be för era hustrur. Uttryck er tacksamhet till Herren för dem och vädja till honom på deras vägnar. Ni hustrur, be för era män. Många av dem vandrar en mycket besvärlig väg med otaliga problem och svåra omständigheter. Vädja till den Allsmäktige om att de ska bli vägledda, välsignade, beskyddade och inspirerade i sina rättfärdiga ansträngningar.

Be för fred på jorden, att den Allsmäktige som styr universum ska sträcka ut sin hand och låta sin Ande utgjutas över folken så att nationerna inte ska strida mot varandra. … Be om visdom och insikt när ni vandrar livets svåra stigar.12

Det förunderliga med bönen är att den är personlig, den är enskild, den är något som ingen annan kan ges tillträde till när du talar med din Fader i himlen i Herrens Jesu Kristi namn. Var bedjande. Be Herren förlåta dig dina synder. Be Herren om hjälp. Be Herren välsigna dig. Be Herren hjälpa dig att förverkliga dina rättfärdiga ambitioner. … Be till Herren om allt det viktiga som betyder så mycket för dig i ditt liv. Han är redo att hjälpa dig. Glöm det aldrig någonsin.13

2

Familjebön leder till underverk för enskilda, familjer och samhället.

En ny betoning behöver ges åt ärlighet, karaktär och redbarhet i vår tid. Bara om vi i vårt livsmönster återinför de dygder som är grunden till en riktig civilisation kommer dagens utveckling att ändras. Den fråga vi ställs inför är: ”Var ska vi börja?”

Jag är övertygad om att det måste börja med att vi erkänner Gud som vår Evige Fader och oss själva som hans barn, kommunicerar med honom, erkänner hans överhöghet och dagligen ber om hans vägledning i det vi gör.

Jag påstår att en återgång till familjebönen är ett av de viktigaste botemedlen mot den fruktansvärda sjuka som bryter ner vårt samhälles karaktär. Vi kan inte förvänta oss underverk på en dag, men på en generation skulle vi få se underverk. …

Det ligger något i själva handlingen – att knäböja – som motsäger de attityder som beskrevs av Paulus: ”stolta … egensinniga och högmodiga”.

Det finns något i själva vanan – att far och mor och barn knäböjer tillsammans – som motverkar andra egenskaper som Paulus beskrev: ”olydiga mot sina föräldrar … kärlekslösa”.

Det finns något i handlingen – att tala till Gud – som motverkar benägenheten att vara hånfull och att älska njutning istället för att älska Gud. [Se 2 Tim. 3:1–4.]

Böjelsen att vara gudlös och otacksam, som Paulus beskrev det, försvinner när familjens medlemmar tillsammans tackar Herren för livet, för fred och för allt de har. Och då man i familjen tackar Herren för varandra, utvecklar man en djupare uppskattning, en djupare respekt, en djupare tillgivenhet till varandra. …

En familj som knäböjer tillsammans inför Herren och kommer ihåg de fattiga, de behövande och de förtryckta, utvecklar, omedvetet men realistiskt, en kärlek till andra som övergår egenkärleken, en respekt för andra, en önskan att tillgodose andras behov. Man kan inte be Gud att hjälpa en medmänniska i nöd utan att känna en önskan att själv göra något för att hjälpa henne. Vilka stora underverk skulle inte ske för världens människor om de ville göra sig fria från sin själviskhet och glömma sig själva i tjänandet av andra. Detta skyddande och fruktbara träd växer när dess frön planteras och ges näring under de dagliga familjebönerna. …

Jag vet inget som minskar spänningar i familjen mer, som subtilt åstadkommer den respekt för föräldrar som leder till lydnad, som frambringar den botfärdiga ande som till stor del förhindrar trasiga familjers fördärv, än att be tillsammans, erkänna svagheter tillsammans inför Herren och nedkalla Herrens välsignelser över hemmet och dem som bor där. …

Familjen är samhällets grundenhet. En familj som ber utgör ett hopp om ett bättre samhälle. ”Sök Herren medan han låter sig finnas.” (Jes. 55:6.)14

Jag rördes i mitt hjärta då jag hörde de hjärtslitande orden från en ung missionär. Han sa: ”Jag har varit här i månader. Jag kan inte lära mig språket. Jag tycker inte om människorna här. Jag känner mig nedslagen om dagarna och gråter om nätterna. Jag ville dö. Jag skrev till min mor och vädjade om en ursäkt att få återvända hem. Jag har fått hennes svar. Hon säger: ’Vi ber för dig. Det går inte en dag utan att vi alla knäböjer tillsammans på morgonen innan vi äter och på kvällen innan vi går till sängs och ber till Herren om att han ska välsigna dig. Vi har förenat vår bön med fasta, och när dina småsyskon ber säger de: ”Vår himmelske Fader, välsigna Johnny … och hjälp honom lära sig språket och att utföra det arbete han blivit kallad till.”’”

Denne unge man fortsatte sedan gråtande sin berättelse: ”Jag ska försöka igen. Jag ska förena mina böner med deras och min fasta med deras.

Fyra månader senare … fick jag ett brev från honom i vilket han sa: ”Ett under har inträffat. Språket har kommit till mig som en gåva från Herren. Jag har lärt mig tycka om människorna i detta vackra land. Gud vare tack för min familjs böner.”15

Kan vi göra våra hem vackrare? Ja, genom att som familj vända oss till källan till all sann skönhet. Kan vi stärka samhället och göra det till en bättre plats att leva på? Ja, genom att befästa vårt familjeliv genom att knäböja tillsammans och ödmjukt be till den Allsmäktige i hans älskade Sons namn.

Bild
familj som ber

Vi kan stärka vår familj genom att knäböja tillsammans i bön.

En återgång till familjebönen, över hela jorden, skulle på en generation eliminera de allvarliga problem som bryter ner och förgör oss. Det skulle återställa redbarhet, ömsesidig respekt och en anda av tacksamhet i människornas hjärtan.16

Är bönen något svårt? Skulle det vara så svårt att uppmuntra fäder och mödrar att knäfalla med sina små barn och vända sig till gudomens tron för att uttrycka tacksamhet för välsignelser, be både för dem som lider nöd och dem själva, och sedan be om det i Frälsarens och världens Återlösares namn? Hur mäktig är inte bönen. Det kan jag vittna om och det kan ni vittna om. Den familj som inte drar fördel av denna viktiga och enkla vana gör en stor förlust.17

Om det finns någon bland er som inte har familjeböner, så börja nu. Gå ner på knä tillsammans, om ni har möjlighet till det varje morgon och varje kväll, för att tala med Herren och ge uttryck för tacksamhet, nedkalla hans välsignelser över de behövande på jorden och tala med honom om ert eget välbefinnande.18

Jag ger er mitt vittnesbörd att om ni uppriktigt ber som familjer, kommer ni inte att förbli obelönade. Förändringarna kanske inte märks med en gång. De kan komma oförmärkt. Men de kommer att vara verkliga, ty Gud ”belönar dem som söker honom”. (Hebr. 11:6.)

Må vi vara trofasta i att vara ett föredöme för världen när det gäller detta och i att uppmuntra andra att göra detsamma.19

3

Vi måste be och lyssna, för Herren besvarar våra böner.

Tro aldrig att ni kan klara er på egen hand. Ni behöver Herrens hjälp. Tveka aldrig att gå ner på knä i enskildhet och tala med honom. Vilken förunderlig och härlig sak bönen är. Begrunda detta. Vi kan faktiskt tala med vår Fader i himlen. Han hör och svarar, men vi måste lyssna efter svaret. Inget är för allvarligt och inget för oviktigt för att tas upp med honom.20

Be till Herren och förvänta att få svar. … Problemet med de flesta av våra böner är att vi ber dem som om vi lyfter upp telefonluren och beställer matvaror – vi gör vår beställning och lägger på luren. Vi behöver meditera, begrunda, tänka på vad vi ber om, och för, och därefter tala till Herren som en människa talar till en annan. ”Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren” (Jes. 1:18).21

Det finns inget som är till så stor hjälp som att lämna en sak i Herrens händer. … Jag tvekar inte att säga att jag alltid har fått mina böner besvarade. Jag vet det. Jag kan inte förneka det. Vi behöver be om vägledning i dessa svåra tider. … Det förunderliga är att man inte behöver vara ett geni för att be. Han lyssnar till rösten från de enklaste. … Be till Herren. Han har inbjudit oss att göra det och han besvarar våra böner.22

Tro på bönens kraft och storslagenhet. Herren besvarar våra böner. Jag vet det. Jag har sett det hända om och om och om igen. Bönen gör oss till Guds medarbetare. Den ger oss möjlighet att tala med honom, att tacka honom för hans underbara välsignelser och be honom om ledning och beskydd när vi går på livets stigar. Detta storartade verk, som sprids över hela jorden, hade sina rötter i en pojkes bön. Han hade läst i familjebibeln: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden” (Jak. 1:5–6). Det är löftet. Finns det något större löfte i världen än det löftet?23

Be ofta, mina vänner och lyssna. Ni kanske aldrig hör en röst. Det är troligt att ni inte gör det. Men på ett sätt som ni inte kan förklara får ni maningar och välsignelser. Ty Herren har lovat: ”Se, jag skall tala … till ditt hjärta genom den Helige Anden, som skall komma över dig. …” (L&F 8:2.)

Ha alltid en bön i hjärtat och ni får veta att Gud hör och besvarar böner. Kanske inte alltid på det sätt vi vill, men under årens lopp kommer insikten lika säker som soluppgången att han hörde och besvarade våra böner.24

Behåll den ödmjukhet som får er att falla på knä i bön i erkännande av hans kraft och godhet. Han sviker er inte. Han hör era böner. Han besvarar era böner. I nattens stillhet får ni höra hans Andes viskningar som leder er genom era tider av svårigheter och behov. Sådana tider kommer till er som de gör till alla. Behåll din tro på Gud och han sviker dig aldrig. Han kommer aldrig att vända dig ryggen.25

Låt alltid din Fader i himlen vara din vän, som du kan gå till i bön.26

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Hur har bönen hjälpt dig att komma närmare din himmelske Fader? Gå igenom president Hinckleys råd om vad bönen kan innehålla (se avsnitt 1). När har bönen hjälpt dig finna ”visdom som är större än [din] egen”? När har bönen hjälpt dig finna ”vederkvickelse och tröst”? Varför bör en del böner vara ”samtal av tacksägelse”?

  • Begrunda varje välsignelse som kan komma genom familjebön enligt president Hinckley (se avsnitt 2). Hur har din familj välsignats av att be tillsammans? Vilka hinder kan komma i vägen för daglig familjebön? Hur kan familjen arbeta tillsammans på att övervinna dessa hinder?

  • Hur kan det hjälpa oss att göra våra böner mer meningsfulla, att tillämpa president Hinckleys undervisning i avsnitt 3? Vad har du lärt dig om hur vår himmelske Fader besvarar böner? Varför har bönen kraft att göra oss till ”Guds medarbetare”?

Skriftställen som hör till detta ämne

Matt. 6:5–15; Luk. 18:9–18; 2 Ne. 32:8–9; Alma 34:17–28; 37:36–37; 3 Ne. 18:15–25; L&F 19:28

Studiehjälpmedel

”Skaffa dig en överblick, antingen genom att snabbt läsa igenom boken, kapitlet eller avsnittet, eller genom att gå igenom rubrikerna. Försök förstå sammanhang och bakgrund” (Predika mitt evangelium [2004], s. 23). Läs gärna ett kapitel eller avsnitt mer än en gång så att du kan få en djupare förståelse. När du gör det kan du upptäcka djupa insikter.

Slutnoter

  1. ”Stå trogna och trofasta”, Nordstjärnan, juli 1996, s. 98.

  2. Robert D. Hales, i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), s. 444.

  3. Richard G. Hinckley i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 171.

  4. Marjorie Pay Hinckley, i Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 171.

  5. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s. 469.

  6. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 470.

  7. ”Dedication of Gordon B. Hinckley Building” (Brigham Young University–Idaho, 22 okt. 2002), byui.edu/Presentations/transcripts/devotionals/2002_10_22_hinckley.htm; hämtat 21 sep. 2015.

  8. ”Sanningens pelare”, Liahona, maj 2002, s. 3.

  9. ”Stå trogna och trofasta”, s. 97.

  10. ”Du som ödmjukt korset bar”, Liahona, jan. 2001, s. 103.

  11. ”Trons och vittnesbördets väv”, Nordstjärnan, jan.1996, s. 89.

  12. Se ”Välsignelse”, Liahona, maj 2003, s. 99–100.

  13. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 468.

  14. Se ”Familjebönens välsignelser”, Nordstjärnan, sep. 1991, s. 3–5.

  15. Se ”Familjebönens välsignelser”, s. 5–6.

  16. ”Familjebönens välsignelser”, s. 6.

  17. ”Fyra enkla saker som är till hjälp för våra familjer och nationer”, Nordstjärnan, juni 1996, s. 9.

  18. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 217. Se även ”Den levande profetens ord: Familjebön”, Nordstjärnan, feb. 1998, s. 13.

  19. ”Familjebönens välsignelser”, s. 6.

  20. ”Gå den rätta vägen”, Liahona, jan. 2006, s. LS2.

  21. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 469.

  22. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 469.

  23. ”Var inte rädd, tro bara”, Liahona, okt. 2000, s. 28–29.

  24. ”Watch the Switches in Your Life,” Ensign, jan. 1973, s. 93.

  25. Discourses of President Gordon B. Hinckley, band 2: 2000–2004 (2005), s. 346.

  26. ”Guds döttrar”, Nordstjärnan, jan. 1992, s. 117.