2008
Profeten Joseph Smith, en enestående lærer
Januar 2008


Profeten Joseph Smith, en enestående lærer

Mens John Taylor (1808-1887) var på rekonvalescens efter de fire skudsår, han fik i fængslet i Carthage, og formentlig endnu var fyldt med ærefrygt for sin højtelskede, myrdede profet, skrev han disse inspirerende ord: »Joseph Smith, Herrens profet og seer, har gjort mere, Jesus alene undtaget, for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden, der nogen sinde har levet i den« (L&P 135:3).

For nylig har præsident Gordon B. Hinckley båret dette vidnesbyrd: »Josephs livshistorie er historien om et mirakel. Han blev født i fattigdom. Han voksede op med modgang. Han blev jaget fra sted til sted, uretmæssigt anklaget og fængslet på ulovligt grundlag. Han blev myrdet i en alder af 38 år. Men i det korte tidsrum af 20 år inden hans død, udrettede han, hvad ingen anden har udrettet i et helt liv.«1

Noget af alt det, som profeten Joseph Smith udrettede, var at lægge grundvolden til vores lærdomsmæssige forståelse som sidste dages hellige. »Denne slægt,« sagde Herren til Joseph Smith, »skal få mit ord gennem dig« (L&P 5:10).

Joseph havde kun ringe formel uddannelse, men Mesteren formede ham til en vís og intelligent profet og gjorde ham til en enestående lærer med inspireret indsigt. Mange af hans lærdomme udgives nu i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith. Denne enestående, nye bog giver medlemmer over hele verden en alle tiders mulighed for at lære mere om genoprettelsens profet og hans lærdomme.

Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith

Joseph Smith holdt flere hundrede inspirerende prædikener, mens han var Kirkens profet og præsident. Desværre er kun cirka 50 af dem nedskrevet. I gennem de seneste mange år har mange mennesker, både professionelle og frivillige, omhyggeligt gransket historiske optegnelser for at samle og gennemgå udtalelser, som tilskrives profeten. Hans lærdomme blev omhyggeligt studeret, bekræftet og indsamlet. Samlingen blev derefter godkendt af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum.

Hver eneste udtalelse i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith blev omhyggeligt verificeret. Der blev lagt en omfattende og nidkær indsats i at gennemgå de originale kildematerialer. Denne indsats var nødvendig, fordi den måde, hvorpå prædikener blev nedskrevet på profetens tid, adskiller sig væsentlig fra den måde, hvorpå senere kirkepræsidenters taler blev nedskrevet. Som det forklares i det nye hæfte: »Mens Joseph Smith levede var stenografi dog ikke vidt anvendt. Derfor blev hans taler nedskrevet upræcist med håndskrift, normalt af skrivere, kirkeledere og andre kirkemedlemmer. Næsten alle Joseph Smiths taler blev holdt uden et nedskrevet manuskript, så de noter, som blev taget af dem, der lyttede til ham, udgjorde den eneste optegnelse af talen.«2

Dette nye hæfte indeholder Joseph Smiths inspirerende udtalelser angående mere end 125 evangeliske emner. Bogens stikordsregister hjælper os til lettere at finde frem til profetens udtalelser om de forskellige emner. Noterne i slutningen af hvert kapitel rummer detaljerede oplysninger om kilderne til profetens udtalelser. Derudover rummer et tillæg yderligere oplysninger om de forskellige kilder, med særlig vægt på History of the Church, som er den væsentligste kilde til profetens lærdomme.

Hæftet udgør tekstmaterialet til det evangeliske studium i Det Melkisedekske Præstedømmes kvorummer og i Hjælpeforeningens klasser den anden og tredje søndag i hver måned de næste to år. Som chef for undervisningsafdelingen håber jeg, at det bliver et skattet kildemateriale for både enkeltpersoner og familier. Alle medlemmer af Kirken fra 18 år og opefter får et eksemplar af hæftet. Det indgår sammen med de øvrige hæfter i serien Kirkens præsidenters lærdomme og bliver dermed en vigtig del af familiens og den enkeltes bibliotek til evangelisk studium.

Hæftet er både i udformning og format magen til de øvrige hæfter i serien Kirkens præsidenters lærdomme. Ligesom de øvrige hæfter i serien indeholder det en indledning, som rummer nyttig vejledning i forbindelse med indlæring og undervisning, en historisk oversigt, en gennemgang af profetens liv og virke samt, i slutningen af hvert kapitel, forslag til studium og undervisning. Disse hjælpemidler kan fremme vores evne til at lære og undervise om Joseph Smith og hans profetiske udtalelser.

Elever og lærere nyder også godt af billeder og indledningsmaterialet til hvert kapitel. Der er flere end 140 fotos, malerier og illustrationer – deriblandt kunstværker, som aldrig før har været udgivet. De nye værker omhandler sådanne inspirerende øjeblikke som profetens fars dåb (kapitel 7), Elias’ tilsynekomst i templet i Kirtland (kapitel 26), profeten, der stifter fred med vrede militsfolk med sin vindende personlighed (kapitel 29), det gribende øjeblik i fængslet i Richmond, hvor profeten, der lå lænket sammen med nogle få trofaste brødre, rejste sig og revsede de vulgære vagter (kapitel 30) og den mirakuløse helbredelse af Elijah Fordham i Commerce i Illinois (kapitel 33). Vores liv kan beriges og vores vidnesbyrd styrkes, hvis vi giver os tid til at overveje de begivenheder, som skildres i dette billedmateriale.

Hvert kapitel indledes med et afsnit med titlen »Fra Joseph Smiths liv«, som byder på en oversigt over profetens liv og genoprettelsens vigtigste begivenheder. Vi læser om hans rolle som ægtemand og far, hans forhold til sine venner og hans møder med sine fjender. Vi læser om hans fremgang som leder og hans sorg over forfølgelserne. Vores hengivenhed og påskønnelse øges, når vi læser om og grunder over hans oplevelser. Vores kundskab og vidnesbyrd om Joseph Smith, genoprettelsens profet, styrkes. Lad os se på nogle få af de inspirerede lærdomme, som den nye udgivelse indeholder.

Den første åbenbaring

Det første kapitel i dette bemærkelsesværdige hæfte begynder, ligesom genoprettelsen gjorde, med den første åbenbaring. Den 14-årige Joseph Smiths bøn i 1820 fjernede det slør af tavshed, som havde dækket jorden i århundreder. Det var en begivenhed af så stor betydning, at vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, viste sig for den unge Joseph. Han blev øjenvidne til den faktiske eksistens af Gud og hans Søn. Hen mod slutningen af sit liv sagde profeten: »Jeg vil anråbe Gud, for jeg ønsker, at I alle skal kende ham og være fortrolige med ham … Så vil I vide, at jeg er hans tjener.«3 Indholdet af kapitel 1 giver os mulighed for at studere og tænke over profetens egen beretning om sit mirakuløse syn.

Mormons Bog

I seks kapitler fremhæver dette nye hæfte betydningen af Mormons Bog ved at genfortælle begivenhederne omkring dens fremkomst, dens oversættelse og dens udgivelse. Om sit arbejde med oversættelsen skrev profetens senere: »Ved Guds kraft oversatte jeg Mormons Bog fra hieroglyfisk, hvortil kendskabet var gået tabt for verden. Om denne vidunderlige begivenhed var jeg alene, en uskolet ung mand, som skulle bekæmpe verdslig visdom og otte århundreders ophobet uvidenhed med en ny åbenbaring.«4 De historiske beretninger om Mormons Bogs fremkomst, som indeholdes i dette nye hæfte, ledsages af profetens lærdomme om sådanne emner som skrifterne, omvendelse, bøn, personlig åbenbaring og Kirkens organisation.

Den nye udgivelse indeholder det ofte citerede løfte fra profeten: »Jeg fortalte brødrene, at Mormons Bog var den mest korrekte bog på jorden og vores religions slutsten, og at et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve dens forskrifter, end ved nogen anden bog.«5 Erfaringen lærer os, at de, der læser Mormons Bog ofte og anvender dens lærdomme, nyder himlens inspiration på livets vanskelige sti.

Når vi grunder over og læser Mormons Bog og det, som Joseph Smith sagde om den, kan vi få vished om, at Mormons Bog ikke er skrevet af en bondeknøs fra det nittende århundrede – eller af noget andet menneske på den tid. Hver gang vi læser den, må vi erkende, at den er en gave fra Gud, skrevet og samlet af tidligere disciple, bevaret gennem århundrederne og oversat af den mægtige seer Joseph Smith. Den er et håndgribeligt bevis på Joseph Smiths kaldelse som genoprettelsens profet.

Gengivelsen af Det Aronske og Det Melkisedekske Præstedømme

Det nye hæfte fortæller i korte træk om gengivelsen af Det Aronske og Det Melkisedekske Præstedømme og de tilhørende nøgler. Profeten bar vidnesbyrd om at have modtaget Det Aronske Præstedømmes nøgler fra Johannes Døber. »Lad det for det første være nok at sige,« forklarede han, »at jeg gik ind i skoven for at adspørge Herren gennem bøn om hans vilje angående mig, og jeg så en engel [Johannes Døber], og han lagde hænderne på mit hoved og ordinerede mig til præst efter Arons orden og til at have nøglerne til dette præstedømme.«6 Et par uger senere viste apostlene Peter, Jakob og Johannes sig og overdrog Joseph Smith og Oliver Cowdery Det Melkisedekske Præstedømme og dets tilhørende nøgler. Ti år efter denne mirakuløse hændelse bar profeten dette vidnesbyrd: »Vi tror, at ingen mand kan forrette frelse gennem evangeliet til menneskenes sjæle i Jesu Kristi navn, hvis han ikke har fået myndighed fra Gud gennem åbenbaring eller ved at blive ordineret af nogen, som Gud har sendt ved åbenbaring.«7

I dag erklærer vi ydmygt, at Gud bemyndigede Joseph Smith gennem guddommeligt udpegede sendebud, og at profeten videregav den myndighed til andre ved at overdrage dem præstedømmet og dets nøgler. Vi erklærer med taknemlighed, at der siden den dag og op til i dag har været en ubrudt kæde af overdragelser og ordinationer.

Tempelordinancer

»I foråret 1836, efter tre års arbejde og offer,« kan vi læse i kapitel 26, »så de hellige i Kirtland endelig fuldendelsen af deres smukke tempel, det første i denne uddeling.«8 Hundreder af mennesker var samlet til indvielsen. Vi kan læse om de herlige manifestationer, som fandt sted ved indvielsen samt om det, som Joseph Smith forkyndte med hensyn til magten til at besegle familier for evigt. Profeten gentog templernes betydning, da han i juni 1843 sagde: »For der er visse ordinancer og principper, som, når de læres og praktiseres, må udføres på et sted eller i et hus, der er bygget til dette formål.«9

Siden 1836 er der blevet opført over 120 templer, som er blevet indviet til Herren. Ved templets ordinancer modtager mennesker deres begavelse, familier besegles, frelsende ordinancer udføres for afdøde forfædre, pagter indgås og liv velsignes. Alt dette blev muligt takket være Herrens værk, som han udførte gennem profeten Joseph Smith.

Fortsat åbenbaring

Nogle af profetens vigtigste lærdomme om åbenbaring, levende profeter og konsekvenser af at forkaste de levende profeter findes i kapitel 16. Profeten udtalte engang: »Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev grundlagt direkte på åbenbaring, som Guds sande kirke altid er blevet det ifølge skrifterne.«10

Siden Joseph Smiths tid er åbenbaringer kommet gennem mænd, der er blevet kaldet som profeter til at lede Kirken. Herren har hverken forladt sine tjenere, sin kirke eller sit folk. Vi bekræfter, at han skænker guddommelig vejledning til dem, han kalder til at lede sit rige.

Familien

Profetens råd og visdomsord med hensyn til familiens betydning og evige beskaffenhed gennemgås i kapitel 42. Parley P. Pratt bemærkede engang: »Det var Joseph Smith, som lærte mig at sætte pris på det kærlige forhold mellem far og mor, ægtemand og hustru, bror og søster, søn og datter.«11 Profetens personlige dagbog rummer et gribende notat om hans alvorligt syge far: »Jeg tilså min far, som var meget syg. Som svar på en personlig bøn om morgenen sagde Herren til mig: ›Min tjener, din far skal leve.‹ Jeg tilså ham hele dagen med mit hjerte henvendt til Gud i Jesu Kristi navn om, at han ville gøre ham rask igen, så jeg kunne blive velsignet med hans selskab og vejledning, eftersom jeg anså det for en af de største velsignelser på denne jord at være velsignet med tilstedeværelsen af forældre, hvis modne år og erfaring gør dem i stand til at give de allernyttigste råd.«12

En tilgængelig kilde

Denne nye kirkeudgivelse fremsætter profetens inspirerede evangeliske lærdomme om missionering, lydighed, død, modgang, enhed, lederskab, frafald, tilgivelse, venner og flere andre evangeliske emner. Joseph Smiths lærdomme er nu tilgængelige for Kirkens medlemmer over alt i verden i et hidtil uset omfang takket være dette hæfte. Aldrig før har så mange af Guds børn haft adgang til hans profetiske udtalelser.

Det, der begyndte med en enkelt sjæl på et afsides sted i foråret 1820, er blevet en familie bestående af flere millioner, som stræber efter at følge Jesus Kristus. Helligånden bærer vidnesbyrd i hjerte og sjæl på hvert eneste trofaste medlem om en ydmyg og tilsyneladende almindelig dreng, som Herren formede til en enestående profet og lærer. Vi kan holde liv i det vidnesbyrds flammer ved at lære om og efterleve profeten Joseph Smiths lærdomme, som nu udgives i dette fantastiske nye hæfte.

Noter

  1. »Joseph Smith jun. – Guds profet og en storslået tjener«, Liahona, dec. 2005, s. 4.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 553.

  3. Lærdomme: Joseph Smith, s. 39.

  4. Lærdomme: Joseph Smith, s. 61.

  5. Lærdomme: Joseph Smith, s. 64.

  6. Lærdomme: Joseph Smith, s. 86.

  7. Lærdomme: Joseph Smith, s. 109-110.

  8. Lærdomme: Joseph Smith, s. 303.

  9. Lærdomme: Joseph Smith, s. 412.

  10. Lærdomme: Joseph Smith, s. 193.

  11. Lærdomme: Joseph Smith, s. 476.

  12. Lærdomme: Joseph Smith, s. 478.