2020
Paluu kirkon vastaanottavaan syleilyyn
Maaliskuu 2020


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Paluu kirkon vastaanottavaan syleilyyn

Olin lakannut käymästä kirkossa, mutta en koskaan lakannut uskomasta. Kun palasin kirkkoon, seurakuntani otti minut vastaan avosylin.

Minun olisi pitänyt olla matematiikan tunnilla, mutta istuin syömässä meheväksi paistettua kanaa ja liian suolaisia mutta täydellisesti uppopaistettuja ranskalaisia, jotka huuhdoin alas jäähileisellä pirtelöllä. Sormet rasvassa kuuntelin, kun läheinen ystäväni kertoi minulle Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta – uskonnosta, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Silloin en vielä tajunnut, että kyse oli taivaallisesta johdatuksesta. Tapasin ihmisiä ja koin asioita taivaallisen Isän täydellisen suunnitelman mukaan.

Minut kasvatettiin katolilaiseksi, ja opin uskomaan Jumalaan jo varhaisessa iässä. Aloittaessani opiskelut muistan selvästi kuitenkin miettineeni, että tahdoin tietää lisää. Halusin vielä läheisemmän suhteen Jumalaan. Koska ajattelin niin ja olin avoin Herralle, ystävälläni oli tilaisuus tutustuttaa minut evankeliumiin ja kutsua minut kirkkoon.

Kun kävin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa ensimmäistä kertaa, ujostelin hieman. Kaikki olivat kuitenkin niin ystävällisiä, sydämellisiä ja aitoja, että tunsin oloni hyvin tervetulleeksi. Vaikka en ollut tavannut näitä ihmisiä koskaan, he kohtelivat minua kuin perheenjäsentä. Aloin käydä kirkossa säännöllisesti, ja pitkän tutkiskelun sekä elämäni mullistaneen pappeuden siunauksen jälkeen liityin kirkkoon. Oltuani aktiivinen ja mukana kirkon toiminnassa viiden kuukauden ajan uskoani kuitenkin koeteltiin. Minua johdatettiin palaamaan kotiin.

Kotikaupungissani osallistuin uuden seurakuntani toimintaan ja sain jopa kirkon tehtäviä. Yritin pysyä aktiivisena, mutta kaikki elämässäni tuntui olevan minua vastaan, ja kävin kirkossa entistä harvemmin.

Elämäni eteni kuin vuoristorata, mutta en koskaan lakannut uskomasta. Tiesin, että kirkossa oli Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys ja kaikki, mitä elämässäni tarvitsin.

Niinä vuosina, kun olin vähemmän aktiivinen, kävin silloin tällöin eri seurakuntien kokouksissa ja huomasin, mikä ero on tervetulleeksi toivottamisella ja huomiotta jättämisellä. Onneksi lähetyssaarnaajat kavensivat kuilua ja huolehtivat tarpeistani, kunnes palasin viimein kirkon toimintaan. Kotiseurakuntani toivotti minut lämpimästi tervetulleeksi takaisin. Heti sisään astuttuani tunsin kuuluvani joukkoon. Niiden lämminsydämisten kirkon jäsenten ansiosta jatkoin kirkossa käymistä ja sain osakseni kaikki evankeliumin siunaukset.

Minun mielestäni kirkossa kuuluu käydä oman itsensä eikä muiden ihmisten vuoksi. Lämmin tervetulotoivotus auttaa kuitenkin valtavasti. Onneksi voi tehdä muutamia asioita, joilla tuntee itse olevansa tervetullut ja saa muut tuntemaan olevansa tervetulleita kirkossa.

Näin voit tuntea olevasi tervetullut:

  1. Osallistu instituuttiin, palveluhankkeisiin ja kirkon toimintoihin. Tämä voi kuulostaa alkuun pelottavalta varsinkin, jos ei tunne ketään. Aktiivisuus kuitenkin helpottaa tutustumista uusiin ihmisiin ja elinikäisten ystävyyssuhteiden solmimista.

  2. Hakeudu samanhenkisten ihmisten seuraan. Tämä on erityisen tärkeää, jos olet käännynnäinen tai kirkkoon palaava jäsen. Kun hakeudut samanhenkisten ihmisten seuraan, et joudu tinkimään periaatteistasi. Lisäksi voit oppia muilta paljon ja saada heiltä tarvittavaa tukea.

  3. Käy temppelissä. Kun pyrit käymään temppelissä, teet Herran tahdon mukaisia valintoja. Huomaat, että kuuliaisuutesi vahvistuu.

  4. Muista oikeat syyt. Kenen vuoksi teet tämän? Kenen puoleen sinun tulee katsoa, ja miksi olet täällä? Nämä kysymykset auttavat sinua tarkastelemaan laajemmasta näkökulmasta, mikä kehityksesi kannalta on hyväksi.

Näin voit auttaa muita tuntemaan olevansa tervetulleita:

  1. Osoita rakkautta. Ole aito ystävä. Meidän jokaisen taival on erilainen. Kun tutustut muihin, osaat tukea heitä paremmin. Kutsu heitä mukaan toimintaan, pidä heidät ajan tasalla ja esittele heille muita kirkon jäseniä, jotta he saavat uusia ystäviä ja tuttavia.

  2. Kuuntele Hengen kehotuksia ja luota Herran ajoitukseen. Uskon vahvasti, että taivaallinen Isä ohjaa meitä ja tuo tiettyjä ihmisiä polullemme tarkoituksella. Kun teet parhaasi joka päivä, saat siunauksia ja pystyt siunaamaan muita.

Taivaallinen Isä todella tuntee meidät ja rakastaa meitä jokaista. Toivon, että tunnet Hänen rakkautensa ja näet itsesi ja muut, kuten Hän näkee. Toivon, että osoitat Häneltä saamaasi rakkautta muille – etenkin vierailijoille, uusille käännynnäisille ja kirkkoon palaaville jäsenille. Olen todella kiitollinen kaikille, jotka ovat olleet tukenani. Nyt haluan puolestani tukea muita.