Liahona
Voinko tuntea yhteenkuuluvuutta kotona, kun perheeni ei hyväksy evankeliumia?
Maaliskuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Voinko tuntea yhteenkuuluvuutta kotona, kun perheeni ei hyväksy evankeliumia?

Kuinka voin tuntea yhteenkuuluvuutta perheessä, joka on kirkkoa vastaan?

Kuva
Yhteen liittyneet kädet

Tiedän, millaista on, kun perheenjäsenillä on kielteisiä näkemyksiä Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Se tuntuu yksinäiseltä. Jännittyneeltä. Kireältä. Se voi saada ihmisen miettimään, rakastetaanko häntä.

Suuri osa perheestäni ei usko evankeliumiin, ja yksi veli puhuu sitä vastaan avoimesti. Vaikka minulla on ollut vaikeuksia tuntea, että kuulun omaan kotiini, olen silti löytänyt iloa taivaallisen Isän suunnitelmasta perhettä varten.

Tässä on muutamia asioita, joita olen oppinut.

Älä: työnnä pois

Alkuun ajattelin, että ainoa tapa välttää kaunaa siitä, etten tunne kuuluvani kotiini, oli katkaista siteet rakastamaani perheeseen.

EI PIDÄ PAIKKAANSA.

Taivaallinen Isä muistutti minulle, että perhe on olennainen osa Hänen suunnitelmaansa. Hän halusi minun edelleen rakastavan heitä. Hän ei kuitenkaan halua meidän jäävän, jos meitä aletaan kohdella kaltoin.

Mutta läheisenä pysyminen voi olla vaikeaa, kun asiaan liittyy niin monia tunteita.

Sen sijaan: rakasta

Toisinaan tunnemme olevamme hylkiöitä niiden keskuudessa, jotka suhtautuvat kielteisesti siihen, mihin me uskomme.

Päivä, jolloin veljeni sanoi minulle, että hän vihaa minua, koska uskon evankeliumiin, oli yksi vaikeimmista päivistäni. Meillä saattaa olla perheenjäseniä, jotka eivät pysty rakastamaan meitä. Mutta me voimme saada lohtua Pietarin sanoista: ”Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki” (1. Piet. 4:14).

Vapahtaja on pyytänyt meitä valitsemaan rakkauden (ks. Joh. 15:17), vaikka ”maailma vihaa teitä – – [koska] te ette kuulu maailmaan” (Joh. 15:18–19). Näiden perheenjäsenten rakastamiseen keskittyminen voi vähentää yksinäisyyden tunteita.

Voi olla houkuttelevaa antaa periksi, mutta muista, että kärsivällisyys ja luottamus Jumalaan voivat muuttaa ihmissuhteita. Hän voi tehdä ihmeitä sinun kauttasi.

Siinä kesti kauan, mutta kun luotin Jumalaan ja osoitin kärsivällisesti rakkautta veljelleni, hän alkoi nähdä kirkkoa kohtaan tuntemansa vihan ohitse. Suhteemme ei ole täydellinen, mutta rukouksiini vastataan askel kerrallaan, kun asetan rakkauden etusijalle.

Sen sijaan: ole rauhantekijä

Vaikka emme halua työntää perhettämme pois, meidän pitäisi vetäytyä pois, kun kiistelystä näkyy merkkejä. Kun kiistely päättyy, voimme yrittää uudelleen. Kristus vastasi kiistelyyn usein vaikenemalla (ks. Moosia 14:7). Mutta kuten vanhin Robert D. Hales (1932–2017) kahdentoista apostolin koorumista opetti: ”Kristuksen kaltaisesta toimintatavasta ei ole olemassa reseptiä eikä sitä voi perustaa mihinkään kaavaan. Vapahtaja suhtautui eri tilanteisiin eri tavoin.”1 Noudata siis Hengen johdatusta.

Se, että pysyt hiljaa kuten Vapahtaja, osoittaa halukkuutesi kuunnella. Voit yrittää ymmärtää muiden näkökantaa pitäen samalla kiinni omista tasovaatimuksistasi.

Yritä kuuntelemisen jälkeen kuvailla joitakin tuntemuksiasi. Kun kerroin perheelleni, että asiat, joita he sanovat, järkyttävät minua, he vastasivat rakkautta osoittaen. Keskustelimme siitä, kuinka voimme paremmin kunnioittaa toisiamme ja välttää tulevia kiistoja.

Kuten vanhin Walter F. González sanoi ollessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsen: ”Rakastava ja selväsanainen viestintä voi suuresti helpottaa mahdollista kireyttä, jota – – saattaa ilmetä.”2

Älä: lankea pois

Sinusta saattaa tuntua, että ainoa tapa kuulua perheeseesi on jättää kirkko.

EI PIDÄ PAIKKAANSA.

Sen sijaan: osoita uskoa

Jotkut ihmiset, jotka ovat eri mieltä evankeliumista, saattavat yrittää saada sinut tuntemaan syyllisyyttä uskostasi. Kun veljeni lähti kirkosta, perheestämme tuntui kuin hän olisi pyytänyt meitä valitsemaan hänen ja kirkon välillä. Suurin osa perheestäni valitsi hänet ja jätti myös kirkon.

Tästä paineesta huolimatta opin sanomaan: ”En silti häpeä, sillä tiedän, keneen uskon” (2. Tim. 1:12).

Tiedän, kuka Jumala on, ja päätän luottaa Häneen. Tuo usko on vahvistanut minua.

Sen sijaan: etsi veljiä ja sisaria Kristuksessa

Kuten vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Jeesuksen Kristuksen kirkosta löydätte perheen, johon kuuluvat ihmiset ovat varsin samanlaisia kuin te itse.”3

Veljesi ja sisaresi Kristuksessa ymmärtävät rakkautesi evankeliumia kohtaan ja voivat kannustaa sinua tulemaan lähemmäksi Häntä. He voivat antaa sinulle etsimääsi yhteenkuuluvuutta.

Tee näin: luota taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen

Vanhin González opetti myös: ”Jopa Vapahtajan perheessä oli jäseniä, jotka eivät uskoneet samoin kuin Hän. Luemme Raamatusta: ’Veljetkään eivät näet uskoneet häneen’ (Joh. 7:5).”4

Jeesus Kristus ymmärtää kamppailusi. Käänny Hänen puoleensa, jotta parantuisit. Julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista lupaa, että ”Jeesuksen Kristuksen sovitus voi oikaista kaiken sen, mikä on elämässä epäoikeudenmukaista”.5 Huolimatta halustamme kuulua joukkoon totuus on, että me emme useinkaan sovi joukkoon muiden kanssa, kun olemme Jumalan seuraajia. Hän on syystä kutsunut meitä omaksi kansakseen (ks. 1. Piet. 2:9; 5. Moos. 14:2). Mutta koska olemme liittosuhteessa Häneen, me tulemme aina kuulumaan Hänelle. Ja vain sillä on todellista merkitystä.