2014
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi
Syyskuu 2014


Mihin me uskomme

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi

”Kun joka aamu nousemme, päättäkäämme suhtautua rakkaudella ja ystävällisyydellä kaikkeen, mitä eteemme saattaa tulla.” – Presidentti Thomas S. Monson

Kun eräs lainopettaja kysyi Jeesukselta, mikä käskyistä on suurin, Hän olisi voinut valita minkä tahansa niistä monista käskyistä, joita on Vanhassa testamentissa, Mooseksen laissa tai kymmenessä käskyssä. Sen sijaan Hän tiivisti kaikki käskyt näihin kahteen:

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (Matt. 22:37–39.)

Kuten presidentti Thomas S. Monson viime yleiskonferenssissa opetti, se, että pidämme kumman tahansa näistä käskyistä, auttaa meitä pitämään toisenkin: ”Me emme voi todella rakastaa Jumalaa, ellemme rakasta kanssakulkijoitamme tällä matkalla kuolevaisuudessa. Emmekä me voi täysin rakastaa lähimmäisiämme, ellemme rakasta Jumalaa, meidän kaikkien Isää. – – Me olemme kaikki taivaallisen Isämme henkilapsia ja siten veljiä ja sisaria. Kun pidämme mielessä tämän totuuden, on helpompaa rakastaa kaikkia Jumalan lapsia.” (”Rakkaus – evankeliumin ydin”, Liahona, toukokuu 2014, s. 91.)

Kristuksen kaltaisen rakkauden opetteleminen muita kohtaan parantaa ihmissuhteitamme, auttaa meitä palvelemaan auliisti ja tekee meistä soveliaita iankaikkiseen elämään (ks. Moroni 10:21). Rakkaus on hengellinen lahja, jota voimme rukoilla ja jota varten voimme elää. Sitä suodaan ”kaikille – – Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajille” (Moroni 7:48). Se on se ”verrattomasti muita parempi [tie]” (1. Kor. 12:31), josta apostoli Paavali puhuu, ja siihen kuuluvat lempeys, kärsivällisyys, nöyryys, sävyisyys, toiveikkuus ja anteliaisuus (ks. 1. Kor. 13).

Elämä on täydellinen tilaisuus opetella rakkautta. Vapahtajan opetus, jota kutsutaan kultaiseksi säännöksi, voi ohjata toimiamme: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille” (Matt. 7:12). Me kaikki olemme epätäydellisiä, mutta me kaikki haluamme, että meitä kohdellaan puutteistamme huolimatta ystävällisesti.

Pohdi näitä presidentti Monsonin opetuksia niistä monista tavoista, joilla voimme osoittaa rakkautta muita kohtaan:

”Jotkin parhaimmista tilaisuuksistamme osoittaa rakkauttamme ovat oman kotimme seinien sisäpuolella.”

”Kun meidän pitää nuhdella toista, me osoitamme sen jälkeen entistä suurempaa rakkautta” (ks. OL 121:43).

”Anteeksiannon tulee kulkea käsi kädessä rakkauden kanssa. – – Syyttely pitää haavat avoimina. Ainoastaan anteeksianto parantaa.”

”Rakkautta osoitetaan monin tunnistettavin keinoin: hymyllä, kättä heilauttamalla, ystävällisellä kommentilla, kohteliaisuudella.”

”Toiset ilmaukset voivat olla hienovaraisempia, kuten kiinnostuksen osoittaminen toisen toimia kohtaan, jonkin periaatteen opettaminen ystävällisesti ja kärsivällisesti, käynti jonkun sellaisen luona, joka on sairas tai liikuntarajoitteinen.”

Artikkelista ”Rakkaus – evankeliumin ydin”, Liahona, toukokuu 2014, s. 91–94.

Piirrokset David Habben