2014
Susume!
Syyskuu 2014


Susume!

”Kulje eteenpäin uskossa” on lause, jonka tulisi ohjata elämäämme.

Kuva
composite drawing of samurai

Kuvitus Julia Yellow

Laulun ”Herrasta ja Kuninkaasta” (MAP-lauluja, 163) japaninkielisessä versiossa sanat eespäin ja käykää on käännetty sanalla susume. Sillä sanalla on minulle erityinen merkitys sen vuoksi, mitä tapahtui muutama vuosi sitten, kun olin vaarnanjohtajana Fukuokassa Japanissa.

Kirkon presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) oli käymässä, ja minua oli pyydetty kulkemaan hänen mukanaan. Eräässä kokouksessa 300 kokoaikaista lähetyssaarnaajaa kokoontui kuuntelemaan profeettaa. Pyhä Henki täytti kappelin, ja monet meistä vuodattivat ilon kyyneliä. Lauloimme japaniksi laulun ”Herrasta ja Kuninkaasta” toistaen yhä uudestaan susume, susume. Presidentti Hinckley kysyi lähetysjohtajalta, joka istui hänen vieressään: ”Mitä susume tarkoittaa?”

”Se tarkoittaa ’kulje eteenpäin’”, lähetysjohtaja vastasi.

Kokous oli suurenmoinen. Presidentti Hinckley kannusti ja motivoi lähetyssaarnaajia. Sen jälkeen hän vilkutti heille hyvästiksi ja lähti rakennuksesta. Kun hän istuutui autooni mennäkseen takaisin hotelliin, hän sanoi minulle japaniksi yhden sanan: ”Susume!”

Ihmeellinen sanoma

Siitä sanasta tuli minulle motto: ”Kulje eteenpäin! Ole myönteinen! Kohtaa tulevaisuus uskossa!” Se on sama sanoma, joka annetaan kirkon nuorille Nuorten voimaksi -kirjasen viimeisessä osiossa. Osiossa ”Kulje eteenpäin uskossa” tarkastellaan ensin siunauksia, joita koituu kuuliaisuudesta Herran tasovaatimuksille, ja sanotaan sitten: ”Kun teet kaiken tämän, Herra saa elämässäsi aikaan paljon enemmän kuin sinä yksinäsi voit. Hän lisää mahdollisuuksiasi, avartaa näkemystäsi ja vahvistaa sinua. Hän antaa sinulle apua, jota tarvitset kohdataksesi koettelemuksesi ja haasteesi. Saat lujemman todistuksen ja löydät todellista iloa, kun opit tuntemaan taivaallisen Isäsi ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen ja tunnet Heidän rakkautensa sinua kohtaan.” (2011, s. 43.)

Evankeliumi opettaa meitä kulkemaan eteenpäin uskossa. ”Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Matt. 7:7.) Minulle tämä tarkoittaa: susume.

Tunnettu kertomus

Samurait kuuluivat keskiajan ja varhaisen uuden ajan sotilasaateliin Japanissa. Japanilaiset kertovat yhä tarinaa yhdestä samuraista – Ryoma Sakamotosta, joka kuoli vuonna 1867. Yksi syy siihen, miksi hän on yhä niin suosittu, on se, että hän säilytti aina myönteisen asenteen. Hän ei pelännyt ketään eikä mitään. Hän meni mihin tahansa, missä häntä vain tarvittiin. Hän pyrki kaikin voimin perustamaan uuden hallinnon sen ihanteen innoittamana, että kaikki ihmiset on luotu tasavertaisiksi. Hänet kuitenkin salamurhattiin. Kun häntä oli isketty monta kertaa erään toisen samurain miekalla, hän ei vielä silloinkaan antanut periksi. Hän yritti nousta ylös ja kävellä eteenpäin. Tämä on hyvin tunnettu kertomus Japanissa.

Ymmärrän, että meillä kaikilla on haasteita ja kärsimyksiä, ja toisinaan meistä saattaa tuntua, että vastustajamme hyökkäävät meidän kimppuumme. Saatana houkuttelee meitä muuttamaan ajattelutapamme kielteiseksi ja luopumaan toivosta.

Mutta todistan teille, että evankeliumi antaa meille voimaa sanoa susume ja kulkea eteenpäin. Evankeliumi ei anna meille kielteisiä viestejä. Meidän täytyy nousta ylös ja kulkea eteenpäin uskossa, sillä Herra on luvannut meille, ettei meitä voiteta. ”Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää.” (5. Moos. 31:8.)

Onnellisuuden lähde

Rakkaat ystäväni, haluaisin teidän olevan onnellisia. Todellisen onnen perustuksena täytyy olla tieto siitä, että meidän taivaallinen Isämme elää. Herra rakastaa meitä jokaista ja tuntee meidät. Hän tietää meistä kaiken – meidän heikkoutemme, vahvuutemme, hyvät ominaisuutemme, huonot ominaisuutemme, haasteemme ja kärsimyksemme. Koska Hän rakastaa meitä, Hän lähetti Poikansa pelastamaan meidät. Jeesus Kristus on minun Vapahtajani. Hän on minun perheeni Vapahtaja. Hän on teidän Vapahtajanne. Hän opastaa meitä. Hän johtaa meitä. Tiedän, että tämä kirkko on Hänen kirkkonsa, ja tiedän, että presidentti Thomas S. Monson on meidän elävä profeettamme.

Lupaan teille, että jos teillä on myönteinen asenne ja etsitte hyviä asioita, niin Pyhä Henki on oleva teidän kanssanne. Jos ajattelette Jumalaa ja hyviä asioita, niin Pyhä Henki johdattaa teitä. Te voitte kannustaa itseänne kulkemaan eteenpäin, ja koettelemuksistanne huolimatta te voitte kulkea eteenpäin uskossa.