Institutet
Lektion 12: Finna människor att undervisa


12

Finna människor att undervisa

Inledning

Missionärer kan inte undervisa om evangeliet förrän de finner någon att undervisa. Att finna människor kräver tro – tro till att tala med människor om Jesu Kristi evangelium, tro på att upptäcka undervisningstillfällen och tro på att Gud ska leda dem till människor som är redo att lyssna. Det bästa sättet att finna människor att undervisa är genom kyrkans medlemmar. Alla kyrkans medlemmar och däribland blivande missionärer har det personliga ansvaret att hjälpa till med att finna människor som är redo att ta emot det återställda evangeliet. Unga människor kan förbereda sig för en heltidsmission genom att berätta om evangeliet nu, både personligen och genom resurser på nätet.

Förberedelser

Lektionsförslag

Utveckla tro till att finna människor att undervisa

Förklara att president Wilford Woodruff verkade som missionär i England kort efter att han ordinerades till apostel. Sätt upp följande berättelse som visar betydelsen av att söka Herrens hjälp att finna människor att undervisa, och be elever turas om att läsa den högt. Låt klassen upptäcka vad äldste Woodruff gjorde för att finna människor att undervisa:

Bild
President Wilford Woodruff

”Äldste Woodruff sökte Herren i bön … och frågade vart han skulle bege sig. Han berättade: ’Eftersom jag trodde att det var min förmån och min plikt att få veta Herrens vilja, bad jag min himmelske Fader i Jesu Kristi namn om att få veta hans vilja angående detta. Så jag frågade, och Herren gav, och visade mig att det var hans vilja att jag omedelbart skulle bege mig till södra England. Jag samtalade med broder William Benbow om detta. Han hade bott i Herefordshire och hade vänner som fortfarande bodde där. Han ville mycket gärna att jag skulle besöka denna del av landet och erbjöd sig generöst att följa med mig till sin brors hus och bekosta resan, vilket jag genast accepterade.’

Den 4 mars 1840 anlände äldste Woodruff och William Benbow till Williams bror Johns hem. ’Inom en timme efter min ankomst till hans hus’, erinrade sig president Woodruff, ’fick jag veta varför Herren skickat mig dit. … Jag fann en grupp män och kvinnor, ungefär sex hundra, som slutit sig samman under namnet United Brethren [Förenade brödraskapet], och de verkade för att upprättade den forntida ordningen. De ville att evangeliet skulle predikas av profeter och apostlar, liksom jag hade velat i min ungdom.’

Genom flitiga bibelstudier förberedde sig John Benbow och hans vänner för att ta emot det återställda evangeliet.

Familjen Benbow tog snabbt emot återställelsens budskap och William återvände till Staffordshire ’efter att ha haft den glada förmånen att se sin bror John Benbow, och hela hans hushåll … döpas in i det nya och eviga förbundet’. Äldste Woodruff stannade i området i ungefär åtta månader. Han berättade senare: ’De första trettio dagarna efter min ankomst till Herefordshire döpte jag fyrtiofem predikanter och flera hundra medlemmar. … Vi förde in två tusen medlemmar på ungefär åtta månaders arbete.’

President Woodruff skrev om denna upplevelse: ’Hela berättelsen om missionen i Herefordshire visar betydelsen av att lyssna till Guds milda och stilla röst och den Helige Andens uppenbarelser. Herren hade där förberett ett folk för evangeliet. De bad om ljus och sanning och Herren sände mig till dem’” (Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff [2004], s. 89–90).

Fråga eleverna:

  • Vad gjorde äldste Woodruff för att avgöra var han skulle finna människor som var redo att ta emot evangeliet?

  • På vilka sätt hjälpte Herren äldste Woodruff? (Du kan påpeka för eleverna att Herren inte bara inspirerade äldste Woodruff att bege sig till södra England men han öppnade också vägen för äldste Woodruff att undervisa i John Benbows hem där hundratals män och kvinnor var redo att ta emot evangeliet.)

  • Vilken princip om att hitta människor att undervisa belystes av äldste Woodruffs upplevelse? (Sammanfatta elevernas svar genom att skriva följande princip på tavlan: Herren kan hjälpa oss att finna människor som har förberetts att ta emot evangeliet när vi ber om hjälp, lyssnar till Anden och sedan handlar i tro.)

Be eleverna slå upp sidan 159 i Predika mitt evangelium och låt en elev läsa högt det första stycket i avsnittet ”Utveckla tron på att finna”. Fråga sedan:

  • När ni vet att ”Herren förbereder människor att ta emot dig och det återställda evangeliet”, hur motiverar det er att förbereda er för att verka som missionärer?

Låt eleverna läsa nästa stycke på sidan 159 i Predika mitt evangelium, i underavsnittet ”Guds familj”. Fråga sedan:

  • Hur påverkas era känslor om att finna människor att undervisa av läran att alla män och kvinnor tillhör Guds familj?

  • I citatet från Alma 31:34–35, vad bad Alma om när han gjorde sig redo att predika för zoramiterna?

  • Vad lär vi oss av Almas bön?

Visa videon ”Utveckla tro till att finna” (2:55), och låt eleverna upptäcka insikter om att finna människor att undervisa. Uppmuntra gärna eleverna att skriva ner det de hittar.

Fråga:

  • Vilken insikt om att finna människor att undervisa fick ni av missionärerna i den här videon? (Eleverna kanske svarar så här: Missionärer bör be om möjligheter, älska andra och se dem som Gud ser dem, och komma ihåg att Herren förbereder sina barn på att ta emot evangeliet och leder sina missionärer till att finna dem. Eftersom Gud älskar sina barn vill han att alla ska få möjligheten att höra och ta emot evangeliet.)

  • Varför är det viktigt att handla efter de känslor man får att nå ut till andra och inbjuda dem att lära sig om evangeliet?

Be eleverna läsa de tre styckena i underavsnittet ”Finnen sådana som vilja mottaga eder” på sidan 160 i Predika mitt evangelium. Fråga sedan:

  • Vilka svårigheter kan vi ställas inför när vi försöker finna människor att undervisa? (Vi vet vanligtvis inte vem som är redo för evangeliet. Människor kanske inte genast erkänner oss som Herrens tjänare. De kanske inte inser att de faktiskt söker efter det återställda evangeliet.)

  • Hur hjälper Herren oss att finna människor att undervisa? (Han sänder den Helige Anden att vägleda oss.)

  • Vad tror ni att Herren vill att missionärer ska göra när de inte omedelbart ser resultat av arbetet att finna människor att undervisa?

Om det finns elever i klassen som är nyomvända till kyrkan kan du inbjuda en eller flera av dem att berätta hur de kom i kontakt med kyrkan och hur de kom att veta att missionärerna förkunnade sanningen. Om det inte finns några nyomvända i klassen kan du be eleverna tänka på en nyomvänd som de känner väl i sin familj eller församling. Du kan be eleverna berätta för klassen hur det gick till när den personen tog emot evangeliet.

Betydelsen av medlemmars missionsarbete

Sätt upp följande citat av president Thomas S. Monson och be en elev läsa det högt för klassen:

Bild
President Thomas S. Monson

”Nu är det dags för medlemmar och missionärer att komma samman, att samarbeta, att verka i Herrens vingård för att föra själar till honom. Han har berett medel för oss till att sprida evangeliet på många olika sätt, och han hjälper oss i vårt arbete om vi handlar i tro och för att utföra hans verk” (”Tro på frälsningsarbetet”, [tal hållet under det världsomfattande ledarutbildningsmötet om frälsningsarbetet, 23 juni 2013]).

Du kan ställa följande eller liknande frågor:

  • Varför är det viktigt att komma ihåg att en Guds profet har bett oss att delta i medlemmars missionsarbete? (Du kan be eleverna läsa i L&F 88:81; som framhäver Herrens förväntningar av dem som har tagit emot evangeliet.)

  • Varför tror ni att president Monson sa att ”nu är det dags” för medlemmar och missionärer att arbeta tillsammans?

Be sedan eleverna slå upp sidan 164 i Predika mitt evangelium och låt tre elever turas om att läsa högt de tre första styckena under rubriken ”Medlemmarnas betydelse.” Fråga sedan:

  • Vad kan resultatet bli när medlemmar och missionärer samarbetar för att predika evangeliet? (Elevernas svar kan innehålla följande princip: När medlemmar inbjuder andra att bli undervisade och är med på undervisningen är det fler människor som döps och förblir aktiva i kyrkan.)

Visa videon ”Skördens Herre: Familjen Adams” (4:41), och be eleverna vara uppmärksamma på vad kyrkans medlemmar gjorde för att hjälpa familjen Adams att ta emot evangeliets välsignelser.

Fråga:

  • Vilka ansträngningar gjordes som ledde till att familjen Adams tog emot evangeliets välsignelser?

  • Vad tror ni fick medlemmarna i videon att berätta om evangeliet för familjen Adams?

Låt eleverna läsa upp för klassen de två styckena i avsnittet ”Ingen ansträngning är förgäves” i Predika mitt evangelium, sidan 174. Du kan därefter ställa följande eller liknande frågor:

  • Varför är ingen ansträngning förgäves när det gäller att tjäna och undervisa även om människor inte tar emot en inbjudan att undersöka det återställda evangeliet?

  • Hur kan en missionär bibehålla en sund inställning när människor väljer att inte undersöka evangeliet?

Be eleverna berätta vad de har gjort för att delta i medlemmars missionsarbete. Be dem förklara hur det kändes när de försökte berätta om evangeliet för andra.

Delta i medlemmars missionsarbete

Lista följande skriftställen på tavlan och be sedan varje elev att tyst läsa ett av skriftställena och söka efter välsignelser som lovas dem som deltar i missionsarbetet.

L&F 18:10; 14–16

L&F 33:6–11

L&F 100:5–6

När eleverna fått några minuter att gå igenom skriftstället de valt, be dem förklara de verser de läste och berätta hur de utlovade välsignelserna kan motivera dem att finna människor att ta emot evangeliets budskap. Uppmuntra alla dina klassmedlemmar att delta i den här diskussionen. Du kan skriva deras svar på tavlan bredvid dithörande skriftställen.

Du kan skriva följande princip på tavlan: Som medlemsmissionärer kan vi börja nu med att finna människor som missionärerna kan undervisa.

För att hjälpa eleverna bättre förstå hur de kan delta i medlemmarnas missionsarbete låt en elev läsa upp följande citat från äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen att vara uppmärksam på råden om hur man kan få tillförsikt och mod i att sträcka sig ut mot andra:

Bild
Äldste M. Russell Ballard

”Bröder och systrar, rädsla ersätts med tro och tillit när medlemmar och heltidsmissionärer knäböjer i bön och ber Herren välsigna dem med missionärstillfällen. Sedan måste vi visa vår tro och söka efter möjligheter att presentera Jesu Kristi evangelium för vår himmelske Faders barn, och då kommer säkerligen tillfällen. Det här kräver aldrig att man gör något som känns påtvingat eller krystat. Det flödar som ett naturligt resultat av vår kärlek till våra bröder och systrar. Var bara positiv så känner de du talar med din kärlek. De glömmer aldrig den känslan, även om det kanske inte var rätt tillfälle för dem att ta emot evangeliet. Det kan också ändras i framtiden när deras omständigheter förändras.

Det är omöjligt för oss att misslyckas när vi gör vårt bästa och går Herrens ärenden. Resultatet må vara en följd av personens handlingsfrihet, men det är vårt ansvar att sprida evangeliet.

Lita på Herren. Han är den gode Herden. Han känner sina får och hans får känner igen hans röst, och idag är den gode herdens röst din röst och min röst. Och om vi inte engagerar oss kommer många som skulle ha lyssnat på återställelsens budskap att förbigås. Enkelt sagt handlar det om tro och handling från vår sida. Principerna är ganska enkla: be, enskilt och med din familj om missionärstillfällen. …

Du behöver inte vara en utåtriktad person eller en vältalig eller övertygande lärare. Om du känner sann kärlek och ett sant hopp inom dig har Herren lovat: ’Höj era röster för dessa människor, uttala de tankar som jag skall lägga i era hjärtan, och ni skall inte komma på skam inför människorna,

ty det skall … i samma ögonblick, bli er givet vad ni skall säga’ (L&F 100:5–6)” (”Sätt din lit till Herren, Liahona, nov. 2013, s. 44).

Fråga:

  • Vad föreslog äldste Ballard att medlemmar kan göra för att med större tillförsikt presentera evangeliet för andra?

  • På vilka sätt handlar det om tro att finna människor att undervisa?

Låt eleverna få några minuter att söka igenom listan i ”Förslag på hur du kan hjälpa medlemmar” på sidan 166 i Predika mitt evangelium och sök efter särskilda sätt som medlemmar kan delta i missionsarbetet. Be eleverna berätta vad de har gjort för att delta i medlemmars missionsarbete. Fråga sedan:

  • Vilka av de här förslagen kunde ni använda nu för att inbjuda andra att lyssna på evangeliets budskap?

  • Varför tror ni att en del medlemmar i kyrkan tvekar att nå ut till andra på de sätt som finns i den här listan?

Låt eleverna använda några minuter till att skriva ner några saker som de kan göra för att finna människor för missionärer att undervisa. Föreslå för eleverna att deras planer kan bli mer givande om de skriver ner namn på särskilda vänner och familjemedlemmar utanför kyrkan för vilka de kan berätta om evangeliets budskap. Du kan föreslå att eleverna skriver om saker de kan göra som att be regelbundet om missionärstillfällen, prata med andra om evangelierelaterade saker, inbjuda andra att komma till kyrkans möten eller andra aktiviteter, inbjuda andra att lyssna på lektionerna från missionärerna, inbjuda andra att läsa Mormons bok, osv. Med Andens vägledning kan du be några elever att berätta för klassen om sina planer.

Använd alla verktyg som Gud har förberett

Be en elev läsa högt följande av äldste Tom L. Perry (1922–2015) i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter hur processen att finna människor att undervisa undergår förändring:

Bild
Äldste L. Tom Perry

”När jag var en ung missionär kunde vi ta kontakt på gatan och knacka på dörrar för att sprida evangeliet. Världen har förändrats sedan dess. Nuförtiden är många strängt upptagna med sina liv. De skyndar hit och dit och är ofta inte så villiga att låta främlingar komma in i deras hem, oinbjudna, för att meddela budskapet om det återställda evangeliet. Deras främsta kontakt med andra, också nära vänner, är ofta via internet. Själva missionsarbetet måste därför förändras om Herren ska kunna utföra sitt verk att samla in det skingrade Israel ’från jordens fyra hörn’ [2 Ne. 21:12]. Missionärerna har numera tillstånd att använda internet i sitt missionsarbete. …

När missionärerna går in i den nya tidsåldern när de använder datorer i Herrens verk, inbjuder vi unga och gamla, vuxna och yngre, ungdomar och barn överallt att delta i detta glädjande nya verk genom att bli Facebook-vänner med missionärerna i ert område på era egna datorer och sprida evangeliets budskap online och genom att själva engagera er i missionsarbetet. …

Liksom missionärer måste anpassa sig till en föränderlig värld, måste medlemmarna också förändra sitt sätt att tänka på missionsarbetet. När jag säger detta vill jag klargöra att det vi som medlemmar ombes göra inte har ändrats, men vårt sätt att fullgöra vårt ansvar att sprida evangeliet måste anpassa sig till en värld i förändring” (”Missionärsarbete i den digitala tidsåldern” [tal hållet under det världsomfattande ledarutbildningsmötet om frälsningsarbetet, 23 juni 2013]).

Fråga:

  • Varför sa äldste Perry att vi som medlemmar och missionärer måste börja använda online-resurser när vi berättar om evangeliet? Vilka är fördelarna med att använda dessa resurser?

  • Vilka är några av online-verktygen eller resurserna som ni kunde använda för att berätta om ert vittnesbörd om evangeliet och inbjuda andra att lära mera?

  • På vilka särskilda vis kunde ni använda dessa verktyg för att berätta om evangeliets budskap? (Den här diskussionen hjälper eleverna upptäcka principen att Jesu Kristi efterföljare kan använda modern teknik för att bära sina vittnesbörd om evangeliet med människor över hela världen.)

Sätt upp följande riktlinjer från LDS.org och be en elev att läsa upp första stycket. Be sedan andra elever att läsa upp listan med riktlinjer för hur man använder sociala medier. Be klassen vara uppmärksam på sätt som den här informationen kan hjälpa dem att bli bättre på att berätta om evangeliet på nätet.

”Sociala medier kan kraftfullt påverka dem som använder sig av dem. De kan visa hur vi uttrycker vår tro på Jesus Kristus och stärka förhållanden. Kyrkan uppmuntrar oss att använda sociala medier så länge som de stöder kyrkans uppgift, förbättrar relationer och underlättar uppenbarelse bland vår himmelske Faders barn. Kyrkans medlemmar uppmuntras att alltid och överallt vara exempel på sin tro, också när de deltar i globala konversationer som finns tillgängliga genom sociala medier. …

Här följer några förslag på hur man använder sociala medier i sitt liv: …

Var inte otrevlig när du kommunicerar med andra på Internet. De sista dagars heligas lära kräver av medlemmarna att de behandlar sin nästa med respekt, oavsett situation.

Uttryck ditt personliga vittnesbörd om evangeliet, enligt Andens vägledning. Sådana budskap ska vara personliga. Ge inte intryck av att du talar för kyrkan. Bilda inte grupper som ger intryck av att de officiellt representerar eller stöds av kyrkan.

Var alltid ett exempel på en Kristi efterföljare i dina kontakter med andra i sociala medier. Ditt positiva exempel kan påverka dem som du umgås med. Det är klokt att bryta kontakten med sådana som ständigt försöker dra ner andra och särskilt dem som lägger upp olämpligt material. …

Utöva urskillning när du lägger ut något på sociala medier. Det finns ingen ’ta bort-knapp’ på Internet. Bilder och inlägg kan stanna kvar i många år och kan påverka negativt när du söker arbete eller inträde till universitet, liksom vid andra tillfällen då dina offentliga internetuppteckningar kan granskas. Se till att din kommunikation harmonierar med ditt beslut att ta på dig din Frälsares namn” (”Sociala mediahjälpmedel för medlemmar”, LDS.org).

Be eleverna delge klassen sina tankar om varför det är viktigt för dem att komma ihåg förslagen på den här listan när de berättar om evangeliet på nätet.

Om tiden räcker till kan du be en elev visa för klassen hur man kan dela en video eller annat material från LDS.org eller mormon.org på sociala medier. Du kan också be en annan elev visa hur man skapar profiler på mormon.org.

Du kan visa videon ”Berätta vad du tror på” (2:02) för att hjälpa eleverna känna tillförsikt i sin förmåga att använda tekniska resurser för att berätta om sina känslor och vittnesbörd om evangeliet. Innan du visar videon kan du be eleverna söka efter inflytandet en person kan ha genom tekniska resurser för att berätta om sina känslor om evangeliet.

Efter videon, fråga:

  • Hur kan tekniska resurser vara till hjälp för medlemmar som vill sprida evangeliets budskap?

Be eleverna att beskriva hur de kunde använda tekniska resurser för att bära sitt vittnesbörd för andra. Avsluta med att bära ditt vittnesbörd om läran och principerna du undervisat om i lektionen.

Uppmana till handling

Hjälp eleverna att börja nu med att finna människor som är redo att lyssna till evangeliets budskap genom att göra en eller flera av följande aktiviteter:

  • Gör färdigt det du listade under den här lektionens skrivuppgift för att finna människor för missionärerna att undervisa.

  • Gå igenom din lista över kontakter på din mobil och sök efter mindre aktiva medlemmar eller icke-medlemmar. Ring eller sms:a personen och inbjud honom eller henne att följa med till kyrkan på söndag.

  • Utforska webbplatsen mormon.org och titta på sidans resurser som videor, artiklar och profiler som lagts in av medlemmar i kyrkan. Dela en video, artikel eller annat material med andra på sociala medier.

  • Skapa en egen profil på mormon.org. Dela din profil med andra på sociala medier.

  • Dela en video från Mormon Messages och dina känslor om den på sociala medier.