Institutet
Lektion 8: Undervisa om återställelsens budskap (del 2)


8

Undervisa om återställelsens budskap (del 2)

Inledning

Budskapet om återställelsen är att Jesu Kristi evangelium, som innefattar eviga lärdomar, prästadömets myndighet och frälsningens förrättningar, har återställts till jorden genom profeten Joseph Smith. Genom Jesu Kristi evangelium – samma evangelium som har uppenbarats i alla tidshushållningar – kan alla Guds barn uppnå evigt liv. Blivande missionärer bör klart och tydligt förstå avfallets och återställelsens begrepp och bör vara beredda att förklara dem på ett enkelt sätt och vittna om dem med kraft.

Förberedelser

Lektionsförslag

Joseph Smith såg vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Visa först videoklippet från president Thomas S. Monsons tal ”O kommen, I Guds män”, där president Monson berättar om Elmer Pollards omvändelse:

Bild
President Thomas S. Monson

”När jag var missionspresident i Kanada för över 50 år sedan förundrades en ung missionär som kom från en liten lantlig by över staden Torontos storlek. Han var liten till växten men stor till vittnesbördet. Kort efter sin ankomst knackade han tillsammans med sin kamrat på hemma hos Elmer Pollard i Oshawa, Ontario, Kanada. Herr Pollard tyckte synd om de unga männen som i rykande snöstorm gick från hem till hem, och han bjöd in dem till sitt hem. De lade fram sitt budskap för honom. Anden påverkade honom inte. Så småningom bad han dem att gå och inte komma tillbaka. Hans sista ord till äldsterna när de lämnade hans entré sas med hånfull röst: ’Ni ska inte försöka inbilla mig att ni verkligen tror att Joseph Smith var en Guds profet!’

Dörren stängdes” (”O kommen, I Guds män”, Liahona, maj 2013, s. 67–68).

När du har visat videon frågar du:

  • Om ni varit en av dessa missionärer, vilka tankar och känslor skulle ni ha haft när ni lämnade herr Pollards hus?

  • Vad skulle ni ha gjort då?

Visa det andra videoklippet, som innehåller resten av president Monsons berättelse:

Bild
President Thomas S. Monson

”Äldsterna gick ner längs gången. Vår bondpojke sa till sin kamrat: ’Vi svarade ju inte herr Pollard. Han sa att vi inte tror att Joseph Smith var en sann profet. Vi går tillbaka och bär våra vittnesbörd för honom!’ Den mer erfarne missionären tvekade först men gick till sist med på att följa med kamraten. Rädslan grep deras hjärtan när de närmade sig dörren där de just blivit bortmotade. De knackade, stod framför herr Pollard. De våndades ett ögonblick och sedan sa den oerfarne missionären med kraft buren av Anden: ’Herr Pollard, du sa att vi inte i verkligheten tror att Joseph Smith var en Guds profet. Jag vittnar för dig att Joseph var en profet. Han översatte Mormons bok. Han såg Gud Fadern och Jesus, Sonen. Jag vet det.’

En tid senare stod herr Pollard, numera broder Pollard, upp på ett prästadömsmöte och förkunnade: ’Den natten kunde jag inte sova. Orden genljöd i mina öron: ’Joseph Smith var en Guds profet. Jag vet det Jag vet det Jag vet det.’ Nästa dag ringde jag missionärerna och bad dem komma tillbaka. Deras budskap, tillsammans med deras vittnesbörd, förändrade mitt liv och min familjs liv’” (”O kommen, I Guds män”, Liahona, maj 2013, s. 68).

Fråga:

  • Varför tror ni att missionärens vittnesbörd om profeten Joseph Smith hade en sådan djup inverkan på herr Pollard?

Låt eleverna slå upp Joseph Smith – Historien i Den kostbara pärlan. Be en elev läsa högt verserna 5–6, och be en annan elev att läsa högt verserna 7–9. Fråga därefter eleverna:

  • Hur skulle ni sammanfatta de här verserna i bara en eller två meningar?

Låt en elev läsa högt Joseph Smith – Historien 1:10. När eleven läser versen be de andra eleverna att fundera på hur Joseph Smiths sökande efter religiös sanning liknar så många andra människors som de möter som missionärer. Fråga sedan:

  • Vilka frågor var det som den unge Joseph Smith brottades med?

  • Vad var det som gjorde det så svårt för Joseph att besluta sig för vilken kyrkan han skulle gå med i?

  • Hur kan Joseph Smiths frågor likna de frågor som människor i världen har idag?

Låt en elev läsa högt Joseph Smith – Historien 1:11–13. Fråga sedan:

  • Vilken princip lärde sig Joseph Smith om hur man finner andlig sanning? (Eleverna kanske använder andra ord men de nämner antagligen följande princip: Vi kan lära oss andliga sanningar från Gud om vi ber till honom om att få svar och är villiga att handla.)

  • Hur kan ni använda profeten Joseph Smiths exempel för att hjälpa andra som önskar finna andlig sanning?

Låt eleverna läsa tyst Joseph Smith – Historien 1:14–19. När de har gjort det låt dem tänka på den bestående inverkan den första synen har haft på världen och på deras eget liv. När de har haft en tyst stund att läsa färdigt kan du ställa följande eller liknande frågor:

  • Varför tror ni att motståndaren angrep Joseph Smith innan vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus uppenbarade sig? (Motståndaren ville hindra Joseph från att lära sig andlig sanning och därigenom förhindra att återställelsen skulle äga rum.)

  • På vilka sätt började den första synen övervinna följderna av det stora avfallet? Betona den här sanningen för eleverna: Tack vare den första synen hade himlarna öppnats igen och återställelsen inleddes.

  • Vilka doktrinära sanningar kan vi lära oss av den första synen? (Fadern och Sonen är skilda varelser, himlarna är öppna, vi kan få uppenbarelse, och så vidare.)

  • Vilka förslag tror ni finns i Predika mitt evangelium om hur missionärer ska undervisa om den första synen den allra första gången de undervisar en undersökare?

  • Hur kan kunskapen om att vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus uppenbarade sig hjälpa undersökare i sitt sökande efter andlig sanning?

För att hjälpa eleverna öka sin förståelse om hur viktig den första synen är ger du varje elev ett exemplar av utdelningsbladet ”Vår tros underbara grund” som innehåller en del av president Gordon B. Hinckleys tal.

Bild
Vår tros underbara grund – utdelningsblad

Låt en elev läsa högt de första tre styckena. Fråga sedan:

  • Varför vilar ”all vår styrka” i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga på sanningshalten i den första synen? (Elever bör förstå att om Joseph Smiths berättelse om hans syn är sann, då är också påståendet sant att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den enda kyrkan på jorden som har vår himmelske Faders och Jesu Kristi fullständiga godkännande och myndighet.)

  • På vilket sätt var Joseph Smiths arbete, enligt president Hinckley, annorlunda än arbetet som tidigare religiösa ledare hade uträttat genom att reformera gudsdyrkan och lärosatser?

Ge eleverna några minuter att tyst läsa resten av utdelningsbladet. När de läser uppmuntra dem att markera ord, uttryck eller uttalanden som gör starkt intryck på dem. När eleverna har läst färdigt, be några av dem berätta vad de markerade och förklara varför det var viktigt för dem. Du kan ställa följande eller liknande frågor:

  • Varför kan det vara svårt för en del människor att tro på sanningen i Joseph Smiths syn?

  • Om ni tänker på principerna vi studerade i förra lektionen, hur passar den första synen in i mönstret av tidshushållningar, avfall och återställelse? (Efter den långa perioden av avfall, inledde den första synen en återställelse och en ny evangelieutdelning. Liksom under tidigare tidsutdelningar kallades en profet av Gud att återställa evangeliets sanningar och prästadömets myndighet. Joseph Smith kallades som profet för tidernas fullhets utdelning [se Ef. 1:10]. Det betyder att evangeliet aldrig igen kommer att gå förlorat genom avfall utan blir kvar på jorden fram till Jesu Kristi andra ankomst.)

  • Hur skulle det hjälpa en undersökare att förstå det skriftliga mönstret på avfall och återställelse för att han eller hon ska kunna tro på verkligheten i den första synen och på den nutida återställelsen av evangeliet?

Be klassen att slå upp sidan 37 i Predika mitt evangelium och tyst läsa de tre sista styckena på sidan och söka efter det som återställdes eller återinstiftades genom återställelsen. Därefter ber du eleverna berätta vad de har hittat. Se gärna till att klassen nämner 1) återställelsen av prästadömets myndighet, nycklar och förrättningar, 2) återupprättandet av Kristi kyrka, 3) kallelsen av tolv apostlar, 4) inledning av den nya evangelieutdelningen och 5) kallelsen av en levande profet.

För att hjälpa eleverna känna att den första synen och återställelsen är sanna och viktiga, ställer du följande eller liknande frågor:

  • Hur har ni fått ett vittnesbörd om verkligheten och betydelsen av den första synen?

  • Hur har ert vittnesbörd om den första synen bekräftat er tro på Jesu Kristi evangeliums återställelse?

Fråga om några av eleverna vill bära vittnesbörd om den första synen eller återställelsen för klassen.

Dela upp klassen parvis. Dela eleverna i mindre grupper om fyra (två par i varje grupp). Ge eleverna tillräckligt med tid att arbeta på hur de skulle hålla en kort lektion på tre eller fyra minuter om den första synen och återställelsen. Förklara att deras undervisning ska vara enkel och tydlig. Låt eleverna gå igenom materialet i Predika mitt evangelium, sidorna 36–37, eller sidan 11 i missionärsbroschyren Jesu Kristi evangeliums återställelse. Uppmuntra eleverna att använda sina egna ord när de berättar om Joseph Smiths upplevelse (utom när de citerar eller läser från Joseph Smith – Historien 1:16–17). Påminn dem om att avsluta med sina vittnesbörd. Tilldela ett par i varje grupp att undervisa det andra paret.

När eleverna avslutar sin undervisning, låt varje grupp samtala med varandra om vad som gick bra under undervisningen och vad lärarna kunde ha gjort bättre.

Be dem sedan byta roller och låt det andra paret undervisa. Förvissa dig om att det finns tid till feedback. När alla paren har undervisat, be eleverna berätta om insikter de fick från aktiviteten för resten av klassen.

Det kan också vara till hjälp för dina elever att veta hur man besvarar svåra frågor om olika versioner av den första synen som skrevs av Joseph Smith. Förklara att berättelsen om den första synen som finns i Joseph Smith – Historien skrevs av profeten år 1838 som en del av kyrkans officiella historia som skulle publiceras för världen. På grund av att Joseph Smith skrev ner sin upplevelse flera gånger finns det andra redogörelser för den första synen. Förklara för eleverna att varje skildring varierar något i tonvikt och detaljer. En del kritiker har felaktigt argumenterat att om det finns variationer i återberättelser är det bevis på att de är uppdiktade. Men när en person återger en upplevelse i många olika sammanhang för olika åhörargrupper under många år så finns tendensen att varje redogörelse betonar olika aspekter av upplevelsen och innehåller skilda detaljer. Liknande skillnader som i skildringarna av den första synen finns till exempel i Paulus redogörelser för hans syn på vägen till Damaskus (se Apg. 9:3–9; 22:6–11; 26:12–18).

Inbjuda andra att läsa Mormons bok

Börja med att fastställa vikten av den här delen av lektionen genom att be en elev läsa högt de två sista styckena i inledningen till Mormons bok. Be eleverna att söka efter löften som ges till dem som väljer att läsa Mormons bok, begrunda den och fråga Gud om den är sann. Låt eleverna berätta vad de hittade.

Be eleverna slå upp sidan 38 i Predika mitt evangelium och låt en student läsa högt det första stycket i avsnittet ”Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente”. Hjälp eleverna urskilja en princip som finns i det här stycket genom att fråga:

  • Varför är Mormons bok ett värdefullt och mäktigt redskap för missionärerna? (Hjälp eleverna se att Mormons bok innehåller det eviga evangeliet och är ett övertygande vittne om att Joseph Smith är Guds profet och att den är ännu ett Jesu Kristi testamente. Se L&F 20:8–11.)

För att hjälpa eleverna bättre förstå den här lärosatsen ställer du följande eller liknande frågor:

  • Varför är Mormons bok ett bevis på att Joseph Smith är en profet? (Om någon drar slutsatsen att Mormons bok är sann, då måste de också dra slutsatsen att Joseph Smith handlade efter gudomlig vägledning att upptäcka och översätta den och är en Guds profet.)

  • Hur välsignas undersökare när de läser Mormons bok och får ett vittne om att den är sann? (De får ett vittne om att Joseph Smith är en profet och de är beredda att tro på återställelsen av Jesu Kristi evangelium och ta emot frälsande förrättningar.)

Låt en elev läsa högt Moroni 10:3–5. Ställ följande frågor:

  • Vilka steg måste en person ta för att få ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann? (Eleverna kanske använder andra ord men de nämner antagligen följande princip: När vi läser, begrundar och ber med ärligt uppsåt om Mormons bok, uppenbarar Gud för oss att den är sann genom den Helige Andens kraft.)

  • Vad innebär det att fråga ”med ärligt uppsåt” (Moro. 10:4)? (Det innebär att uppriktigt önska få ett svar genom den Helige Anden och besluta sig för att handla efter svaret.)

För att illustrera varför det är så viktigt för en undersökare att läsa Mormons bok och be med ärligt uppsåt om att den är sann, visa videon ”Inbjudan att läsa Mormons bok: Jynx” (8:06).

Stanna videon vid 0:55 och be klassen tänka en stund på vilka tankar och känslor de skulle ha om de var en av missionärerna som undervisade Jynx. Be några elever berätta vad de skulle säga till henne.

Medan du visar resten av videon kan du överväga att låta hälften av klassen vara uppmärksam på varför undersökare måste läsa och be om Mormons bok för att få ett vittnesbörd om att den är sann. Så kan du låta den andra hälften vara uppmärksam på vad missionärerna sa som hjälpte Jynx känna sig motiverad att läsa Mormons bok. Efter videon diskuterar du följande frågor med eleverna:

  • Vad sa och gjorde missionärerna som hjälpte Jynx bestämma sig för att läsa och be om Mormons bok?

  • Vad sa och gjorde missionärerna som inbjöd Anden att bära vittne om deras ord?

  • Varför är det viktigt för en undersökare att läsa och be om att Mormons bok är sann? (Förvissa dig om att eleverna förstår att det inte räcker med att missionärerna bara ger ut exemplar av Mormons bok. En missionärs roll är att hjälpa andra förstå hur viktigt det är att läsa och be om Mormons bok så att de kan få veta att Joseph Smith var en Guds profet och att Jesu Kristi evangelium återställdes.)

Förklara för klassen att de nu får en chans att öva på att inbjuda någon att läsa Mormons bok. Visa för dem hur man presenterar Mormons bok och inbjuder någon att läsa den och be för att få veta om dess budskap är sant. Dela sedan klassen parvis eller använd det andra sätt att undervisa som finns i avsnittet ”Undervisningsaktiviteter” i inledningen till den här handledningen.

Ge eleverna tid att förbereda sig att inbjuda en undersökare att läsa Mormons bok och be för att få veta om den är sann. Be eleverna läsa rutan ”Använd Mormons bok till att bekräfta sanningen om återställelsen” som finns högst upp på sidan 39 i Predika mitt evangelium. Eleverna kan också använda sidan 15 i missionärsbroschyren Jesu Kristi evangeliums återställelse. De bör avsluta övningen med att bära sina vittnesbörd om Mormons bok och ge en inbjudan att läsa och be och fråga om den är sann.

När alla eleverna haft möjlighet att träna på att bära sina vittnesbörd om Mormons bok och inbjuda andra att läsa och be om den, be eleverna berätta för resten av klassen vad de lärt sig av aktiviteten.

När du avslutar lektionen påminn eleverna om välsignelserna som kommer av att läsa och stärka sina egna vittnesbörd om Mormons bok innan de börjar verka som heltidsmissionärer. Fråga eleverna om någon av dem vill bära sitt vittnesbörd om Mormons bok för klassen. Bär ditt vittnesbörd om Mormons bok och försäkra eleverna att de ska finna glädje när de inbjuder andra att läsa detta mäktiga vittne om Jesus Kristus.

Uppmana till handling

Uppmuntra eleverna att tillämpa det de har lärt sig i den här lektioner under den kommande veckan. De kan kanske göra följande:

  • Be om ett starkare vittnesbörd om den första synen och att Mormons bok är sann.

  • Läs artikeln ”First Vision Accounts” under Gospel Topics på lds.org/topics.

  • Lär dig utantill berättelsen om den första synen i Joseph Smith – Historien 1:16–17. Samtala med en vän eller familjemedlem om den och bära ditt vittnesbörd om hur viktig den händelsen var.

  • Be om hjälp att finna någon som du kan ge ett exemplar av Mormons bok till. Handla efter de andliga maningar du får.