2010–2019
Vriendelijkheid en naastenliefde
April 2017


Vriendelijkheid en naastenliefde

Laten we ons leven onder de loep nemen en ons voornemen om het voorbeeld van de Heiland te volgen door vriendelijk en liefdevol te zijn.

Geliefde broeders, het is een eer u in deze wereldwijde bijeenkomst van trouwe priesterschapsdragers van God te mogen toespreken. Ik behandel vanavond een onderwerp waarover ik al eerder heb gesproken.

De profeet Mormon heeft een van de belangrijkste eigenschappen van de Heiland besproken die zijn discipelen moeten nastreven. Hij zei:

‘Indien een mens zachtmoedig en nederig van hart is en door de macht van de Heilige Geest belijdt dat Jezus de Christus is, moet hij wel naastenliefde hebben; want als hij geen naastenliefde heeft, is hij niets; daarom moet hij wel naastenliefde hebben.

‘En de naastenliefde is lankmoedig en goedertieren en niet afgunstig en niet opgeblazen; zij zoekt zichzelf niet, wordt niet verbitterd. […]

‘Daarom, mijn geliefde broeders, indien gij geen naastenliefde hebt, zijt gij niets, want de naastenliefde vergaat nimmer. Houdt daarom vast aan de naastenliefde, die het voornaamste van alles is, want alle dingen moeten vergaan —

maar de naastenliefde is de reine liefde van Christus en zij houdt eeuwig stand; en wie ook ten laatsten dage in het bezit daarvan wordt bevonden, met hem zal het wel zijn.’1

Broeders, we eren het priesterschap niet als we niet vriendelijk zijn.

Ouderling Joseph B. Wirthlin, mijn goede vriend en collega-apostel, was een erg vriendelijke man. Hij heeft gezegd:

‘Menslievendheid is de kern van het celestiale leven. Een christen behandelt anderen vriendelijk. Al onze woorden en daden moeten vriendelijkheid uitstralen — op ons werk, op school, in de kerk en vooral thuis.

‘Jezus, onze Heiland, was de verpersoonlijking van menslievendheid en medeleven.’2

In de Schriften staat dat we de beginselen van vriendelijkheid en naastenliefde moeten naleven, willen we het priesterschap goed uitoefenen. In de Leer en Verbonden lezen we:

‘Geen macht of invloed kan of dient krachtens het priesterschap te worden gehandhaafd dan alleen door overreding, […] door mildheid en zachtmoedigheid, en door ongeveinsde liefde;

‘door vriendelijkheid en zuivere kennis, hetgeen de ziel zonder huichelarij en zonder bedrog in grote mate zal verruimen.’3

Broeders, laten we ons leven onder de loep nemen en ons voornemen om het voorbeeld van de Heiland te volgen door vriendelijk en liefdevol te zijn. En als we dat doen, zijn we beter in staat om de hemelse machten af te roepen over onszelf, onze familieleden en onze medereizigers op deze soms moeilijke terugweg naar ons hemels thuis. Dat is mijn gebed in de naam van de Heer Jezus Christus. Amen.