2010–2019
Bli exemplariska sista dagars heliga
Oktober 2018


Bli exemplariska sista dagars heliga

Jag lämnar min kärlek och min välsignelse till er, att ni må mätta er med Herrens ord och tillämpa hans lärdomar i era egna liv.

Det har varit en inspirerande och historisk konferens. Vi ser framtiden an med entusiasm. Vi har blivit motiverade att göra bättre och att vara bättre. De underbara budskap som våra generalauktoriteter och generalämbetsmän gett från den här talarstolen, samt musiken, har varit storslagna! Jag uppmanar er att studera de här budskapen, och att börja den här veckan.1 De uttalar Herrens sinne och vilja för hans folk i dag.

Det nya hemcentrerade integrerade studiekursmaterialet som stöds av kyrkan har potential att släppa loss familjernas kraft när varje familj samvetsgrant och med omsorg tillämpar det för att förvandla sitt hem till en trons helgedom. Jag lovar att när ni flitigt arbetar för att göra ert hem till ett centrum för evangelieundervisning, kommer med tiden era sabbatsdagar verkligen att vara en fröjd. Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar, och fiendens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska. Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande.

Under den här konferensen har vi stärkt vår beslutsamhet att göra den nödvändiga ansträngningen att hedra Herren Jesus Kristus varje gång vi talar om hans kyrka. Jag lovar er att när vi är noga med att använda det rätta namnet på Frälsarens kyrka och dess medlemmar, leder det till ökad tro och tillgång till större andlig kraft för medlemmarna i hans kyrka.

Låt oss nu vända oss till ämnet tempel. Vi vet att vår tid i templet är avgörande för vår egen och våra familjers och släkts frälsning och upphöjelse.

När vi har tagit emot våra egna tempelförrättningar och ingått heliga förbund med Gud, behöver var och en av oss fortgående stärkas andligt och undervisas på det sätt som är möjligt endast i Herrens hus. Och våra förfäder behöver oss som ställföreträdare för dem.

Tänk på Guds stora nåd och rättvisa, han som före världens grundläggning gav oss möjlighet att ge templets välsignelser till dem som har dött utan kunskap om evangeliet. De här heliga tempelceremonierna är uråldriga. För mig är den uråldrigheten spännande och är ytterligare ett bevis på deras äkthet.2

Mina kära bröder och systrar, fiendens anfall ökar exponentiellt, både i intensitet och i variation.3 Vårt behov av att vara i templet regelbundet har aldrig varit större. Jag vädjar till er att under bön ta en titt på hur ni använder er tid. Investera i er egen och er familjs framtid. Om ni bor på rimligt avstånd från ett tempel uppmanar jag er att hitta ett sätt att regelbundet boka tid med Herren – att vara i hans heliga hus – och sedan hålla den tiden med noggrannhet och glädje. Jag lovar att Herren ger dig de underverk han vet att du behöver när du gör uppoffringar för att tjäna och dyrka honom i hans tempel.

För närvarande har vi 159 invigda tempel. Lämplig tillsyn och underhåll av dessa tempel är mycket viktigt för oss. Med tidens gång är templen oundvikligen i behov av uppfräschning och förnyelse. Av den anledningen görs nu planer på att renovera och uppdatera Salt Lake-templet och andra tempel från pionjärtiden. Detaljer om dessa projekt meddelas vartefter de utvecklas.

I dag är vi glada att tillkännage planer på att uppföra ytterligare tolv tempel. Dessa tempel kommer att byggas på följande platser: Mendoza, Argentina; Salvador, Brasilien; Yuba City, Kalifornien; Phnom Penh, Kambodja; Praia, Kap Verde; Yigo, Guam; Puebla, Mexiko; Auckland, Nya Zeeland; Lagos, Nigeria; Davao, Filippinerna; San Juan, Puerto Rico och Washington County, Utah.

Att bygga och underhålla tempel kanske inte förändrar era liv, men er tid i templet gör säkerligen det. Till dem som länge har varit borta från templet: Jag uppmanar er att förbereda er och återvända dit så fort som möjligt. Sedan uppmanar jag er att tillbe Gud i templet och be om att på djupet få känna Frälsarens oändliga kärlek till er, så att var och en kan få ett eget vittnesbörd om att han leder det här heliga och tidlösa verket.4

Bröder och systrar, jag tackar er för er tro och ert stöd. Jag lämnar min kärlek och min välsignelse till er, att ni må mätta er med Herrens ord och tillämpa hans lärdomar i era egna liv. Jag försäkrar er att uppenbarelse fortsätter i kyrkan och kommer att fortsätta ”tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat”.5

Jag välsignar er med ökad tro på honom och på hans heliga verk, med tro och tålamod att uthärda era personliga utmaningar i livet. Jag välsignar er att bli exemplariska sista dagars heliga. Jag välsignar er så och bär mitt vittnesbörd om att Gud lever! Jesus är Kristus! Det här är hans kyrka. Vi är hans folk, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se budskapen från generalkonferensen på LDS.org och i appen Evangeliebiblioteket. De trycks i Ensign och Liahona. Kyrkans tidskrifter, däribland New Era och Friend, som levereras via post eller laddas ner på internet, är en viktig del av ert hemcentrerade studiekursmaterial om evangeliet.

  2. Se till exempel 2 Mos. 28; 29; 3 Mos. 8.

  3. Se Mosiah 4:29.

  4. Se Wilford Woodruff, ”The Law of Adoption”, tal vid kyrkans generalkonferens, 8 apr. 1894. President Woodruff sa: ”Vi har inte slutat ta emot uppenbarelse. Vi är inte färdiga med Guds verk. … Detta verk kommer inte att avslutas förrän det är fullkomliggjort” (Deseret Evening News, 14 apr. 1894, s. 9).

  5. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 141.