2010–2019
Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus
Oktober 2018


Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus

Vår avsikt är att balansera upplevelserna i kyrkan och i hemmet på ett sådant sätt att det storligen ökar tron och andligheten och fördjupar omvändelsen.

Som president Russell M. Nelson så vackert och vältaligt just framlagt har kyrkans ledare under en längre tid arbetat på en ”plan som är hemcentrerad och som stöds av kyrkan, för att undervisa om läran, stärka tron och främja ökad personlig gudsdyrkan”. President Nelson tillkännagav sedan en justering som ska åstadkomma ”en ny balans och anknytning mellan evangelieundervisning i hemmet och i kyrkan”.1

För att genomföra dessa avsikter – beskrivna av president Russell M. Nelson och under hans ledning, samt enligt det beslut som fattats av första presidentskapets råd och de tolv apostlarnas kvorum – justeras söndagens mötesschema på följande sätt från och med januari 2019.

Söndagens mötesschema

Kyrkans möten på söndagen kommer att bestå av ett 60 minuter långt sakramentsmöte varje söndag med fokus på Frälsaren, sakramentets förrättning och andliga budskap. Efter en paus för övergång till klasser deltar kyrkans medlemmar i en 50 minuter lång lektion som alternerar varje söndag:

  • Söndagsskolan hålls första och tredje söndagen i månaden.

  • Möten för prästadömets kvorum, Hjälpföreningen och Unga kvinnor hålls andra och fjärde söndagen.

  • Den femte söndagens möten hålls under biskopens ledning.

Primär hålls varje vecka under samma 50-minutersperiod där man bland annat har sångstund och lektioner.

Bild
Söndagens schema

När det gäller söndagens mötesschema har kyrkans främsta ledare under många år varit medvetna om att det för en del av våra dyrbara medlemmar är problematiskt med ett tretimmarsblock i kyrkan på söndagar. Det gäller framför allt föräldrar med små barn, primärbarn, äldre medlemmar, nya medlemmar och andra.2

Men den här justeringen går mycket djupare än bara ett förkortat mötesschema på söndagarna. President Nelson har tacksamt uppmärksammat allt det som görs tack vare att ni trofast följer tidigare uppmaningar. Han och kyrkans hela ledarskap vill föra större glädje i evangeliet – till föräldrar, barn, ungdomar, ensamstående, äldre, nya medlemmar och dem som missionärerna undervisar – genom ett balanserat program som är hemcentrerat och stöds av kyrkan. Avsikterna och välsignelserna som kommer av den här justeringen och andra nyss gjorda ändringar är bland annat följande:

  • En djupare omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus och starkare tro på dem.

  • Starkare enskilda och familjer genom studiekursmaterial som är hemcentrerat och stöds av kyrkan och som leder till ett glädjefullt evangelieinriktat liv.

  • Att helga sabbatsdagen med fokus på sakramentets förrättning.

  • Att hjälpa vår himmelske Faders alla barn på båda sidorna av slöjan genom missionsarbete och genom att ta emot templets förrättningar, förbund och välsignelser.

Hemcentrerade studier av evangeliet som stöds av kyrkan

Det här söndagsschemat ger också mer tid till en familjekväll och till att studera evangeliet i hemmet under söndagen, eller när enskilda och familjen väljer att göra det. En aktivitetskväll för familjen kan hållas på måndagen eller vid andra tillfällen. Därför bör ledare fortsätta hålla måndagskvällen fri från möten och aktiviteter i kyrkan. Men tid för familjekvällar, evangeliestudier och aktiviteter för enskilda och familjer kan schemaläggas enligt personliga omständigheter.

Bild
Kom och följ mig – för enskilda och familjer

Familjens och enskildas studier av evangeliet i hemmet kommer storligen att förhöjas av ett integrerat studiekursmaterial och den nya resursen Kom och följ mig för enskilda och familjer som samordnas med det som undervisas i Söndagsskolan och Primär.3 I januari börjar kyrkans ungdoms- och vuxenklasser i Söndagsskolan och Primärs klasser att studera Nya testamentet. Den nya hemstudieresursen Kom och följ mig för enskilda och familjer – som också täcker Nya testamentet – har tagits fram för att hjälpa medlemmar studera evangeliet i hemmet. Den förklarar att den här resursen ”är till för varje enskild och familj i kyrkan. Den är avsedd att hjälpa oss [bättre] lära om evangeliet – vare sig [vi] studerar själva eller tillsammans med [vår] familj. … Lektionsförslagen i den här [nya] resursen är organiserade efter ett veckolässchema.”4

Primärs nya lektioner från Kom och följ mig som lärs ut i kyrkan följer samma veckoschema. Ungdoms- och vuxenklasser i Söndagsskolan den första och tredje söndagen samordnas så att de stödjer den nya hemstudieresursen Kom och följ mig. Andra och fjärde söndagen fortsätter vuxna i prästadömet och Hjälpföreningen att studera kyrkans ledares undervisning, med tonvikt på de senaste budskapen från nutida profeter.5 Unga kvinnor och aronska prästadömets unga män studerar evangelieämnen de söndagarna.

Den nya hemstudieresursen ger ”förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton”.6 Lektionsförslagen för varje vecka har bra förslag för studier och aktiviteter för enskilda och familjer. Resursen Kom och följ mig för enskilda och familjer har också många bilder som kan förhöja enskildas och familjers studier, särskilt för barn.7 Den här nya resursen distribueras till varje hushåll senast i december i år.

President Nelson uppmanade oss i sitt första tal till kyrkans medlemmar i januari att förbereda oss för Jesu Kristi andra ankomst genom att vandra längs förbundsstigen.8

Förhållandena i världen kräver en djupare personlig omvändelse till och starkare tro på vår himmelske Fader och på Jesus Kristus och hans försoning. Herren har förberett oss, rad på rad, för de svåra tider vi nu står inför. Under de senaste åren har Herren väglett oss att ta upp dithörande viktiga ämnen, bland annat följande:

  • Helgande av sabbatsdagen och sakramentets heliga förrättning har återigen betonats under de senaste tre åren.

  • Under biskopens ledning är stärkta äldstekvorum och Hjälpföreningar fokuserade på kyrkans syfte och gudomligt tilldelade ansvar9 och på att hjälpa medlemmar ingå och hålla heliga förbund.

  • Vi har glatt börjat stödja varandra på ett ”högre och heligare sätt”.

  • Genom att börja med målet i sikte blir templets förbund och släktforskningens tjänande en mer fokuserad del av förbundsstigen.

Justeringarna som tillkännagavs denna morgon är ännu ett exempel på vägledning för vår tids utmaningar.

Kyrkans traditionella studiekursmaterial har betonat det vi upplever i kyrkan på söndagarna. Vi vet att när undervisningen är bättre och klassdeltagarna är mer andligt förberedda så förbättras det vi upplever i kyrkan på söndagen. Vi välsignas med att Anden ofta ökar och stärker vår omvändelse i kyrkans miljö.

Det nya hemcentrerade studiekursmaterialet som stöds av kyrkan behöver i större mån påverka hur familjen utövar och tillämpar evangeliet och hur den enskilde utövar och tillämpar evangeliet. Vi känner till den andliga uppbyggelse och den djupa och varaktiga omvändelse som kan uppnås i hemmets miljö. För flera år sedan visade en studie att unga män och unga kvinnor oftast känner den Helige Andens inflytande när de själva studerar skrifterna och ber i hemmet. Vår avsikt är att balansera upplevelserna i kyrkan och i hemmet på ett sådant sätt att det storligen ökar tron och andligheten och fördjupar omvändelsen till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus.

Den del av justeringen som är hemcentrerad och stöds av kyrkan är flexibel så att varje enskild person och familj under bön kan avgöra hur och när det ska införas. Även om justeringarna till exempel storligen kommer att välsigna alla familjer, kan det utifrån lokala behov vara mycket lämpligt för unga ensamstående vuxna, ensamstående vuxna, ensamstående föräldrar, familjer där inte alla är medlemmar, nya medlemmar10 och andra att samlas i grupper utanför kyrkans söndagsmöten för att njuta av evangeliet i grupp och stärkas av att studera den hemcentrerade och kyrkostödda resursen tillsammans. Det sker då på informell basis för dem som så önskar.

På många platser i världen väljer man att stanna kvar i kyrkan efter de schemalagda mötena för att umgås. Det finns inget i den tillkännagivna justeringen som hindrar denna underbara och givande vana på något sätt.

För att hjälpa medlemmar förbereda sig för sabbaten skickar en del församlingar redan information i ett mejl, sms eller inlägg på sociala medier mitt i veckan. Med tanke på den här justeringen rekommenderar vi starkt sådan kommunikation. Dessa inbjudningar påminner medlemmarna om schemat för den kommande söndagen, däribland lektionens ämne, och stöder fortsatta samtal om evangeliet i hemmet. Dessutom kommer vuxnas möten på söndagar också att ge information om hur man kan binda samman studier i kyrkan och i hemmet varje vecka.

Sakramentsmötet och lektionstiden kräver eftertänksam bön så att andliga prioriteringar betonas framför administrativa funktioner. Annonseringar kan till exempel till största del ske i den inbjudan som går ut mitt i veckan eller i ett tryckt program. Sakramentsmötet ska ha en inlednings- och avslutningsbön, men under det andra mötet behövs endast avslutningsbön.11

Som vi nämnde tidigare börjar inte det nya söndagsschemat förrän i januari 2019. Det fanns flera anledningar till detta. De två viktigaste är 1) att det finns tid till att distribuera resursen Kom och följ mig för enskilda och familjer och 2) att ge stavspresidenter och biskopar tid att planera mötesscheman så att allt fler församlingar kan träffas tidigare under dagen.

När ledare har sökt uppenbarelse har vägledningen de fått under de senaste två åren varit att stärka sakramentsmötet, helga sabbatsdagen och uppmuntra och hjälpa föräldrar och enskilda att göra hemmet till en källa till andlig styrka och ökad tro – en plats för glädje och lycka.

Fantastiska välsignelser

Vad innebär dessa justeringar för medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga? Vi är övertygade om att medlemmarna kommer att välsignas på många sätt. Söndagen kan bli en dag för lärande och undervisning av evangeliet i kyrkan och i hemmet. När enskilda och familjer engagerar sig i familjeråd, släktforskning, stödverksamheten, tjänande, personlig gudsdyrkan och glädjefylld familjetid, blir sabbatsdagen verkligen en fröjd.

Bild
Familjen Carvalho

En familj från Brasilien tillhör en stav som testade den nya resursen Kom och följ mig. Pappan Fernando, en återvänd missionär som har fyra små barn tillsammans med sin fru Nancy, sa: ”När programmet Kom och följ mig presenterades i vår stav blev jag så förväntansfull och tänkte att ’det kommer att förändra hur vi studerar skrifterna hemma’. Det hände verkligen i mitt hem, och som ledare i kyrkan såg jag att det hände i andras hem … Det hjälpte oss att verkligen samtala om skrifterna hemma. Min fru och jag fick en djupare insikt om ämnena vi studerade. … Det hjälpte oss … att fördjupa vår kunskap om evangeliet och det stärkte vår tro och våra vittnesbörd. … Jag vittnar om … att det inspirerades av Herren så att regelbundna och effektiva studier av principerna och läran i skrifterna kan skänka större tro, vittnesbörd och ljus till familjen … i en allt mer fallen värld.”12

Teststavar världen över gav mycket positiv feedback på den nya hemstudieresursen Kom och följ mig. Många rapporterade att de hade gått från att läsa skrifterna till att faktiskt studera skrifterna. En annan vanlig kommentar var att upplevelsen stärkte tron och hade en fantastisk inverkan på församlingen.13

Djup och varaktig omvändelse

Målet med de här justeringarna är att uppnå en djup och varaktig omvändelse hos vuxna och det uppväxande släktet. På första sidan av resursen för enskilda och familjer står det: ”Syftet med allt lärande om och all undervisning om evangeliet är att fördjupa vår omvändelse och hjälpa oss bli mer som Jesus Kristus. … Det betyder att vi litar till att Kristus förändrar våra hjärtan.”14 Detta förstärks av att ”det sträcker sig bortom klassrummet till människors hjärtan och hem. Det kräver konsekventa dagliga ansträngningar att förstå och leva efter evangeliet. Sann omvändelse kräver den Helige Andens inflytande.”15

Det viktigaste målet och den slutliga välsignelsen av djup och varaktig omvändelse är att man värdigt kan ta emot förbunden och förrättningarna längs förbundsstigen.16

Vi litar på att ni rådgör tillsammans och söker uppenbarelse för hur dessa justeringar ska införas – samtidigt som ni inte riktar era blickar bortom målet eller försöker detaljstyra enskilda och familjer. Ytterligare information ges i kommande kommunikation, bland annat i ett brev från första presidentskapet med bilaga.

Jag vittnar för er att under de överläggningar som första presidentskapets råd och de tolv apostlarnas kvorum höll i templet, och efter att vår käre profet vädjat till Herren om uppenbarelse om att gå vidare med dessa justeringar, kom en mäktig bekräftelse till alla. Russell M. Nelson är vår levande president och profet. Tillkännagivandena som gjorts i dag kommer att resultera i stora välsignelser för dem som entusiastiskt tar emot justeringarna och söker den Helige Andens vägledning. Då kommer vi närmare vår himmelske Fader och vår Herre och Frälsare Jesus Kristus, vilka jag bär ett fast vittnesbörd om. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Inledande ord”, Liahona, nov. 2018, s. 8.

  2. Vi är också medvetna om att evenemang gällande information, utbildning och till och med underhållning i samhället i stort har kortats ner avsevärt.

  3. Det här studiekursmaterialet kommer att finnas både digitalt och i tryck.

  4. Se Kom och följ mig – för enskilda och familjer (2019), s. VI.

  5. Se ”Kom och följ mig – för melkisedekska prästadömet och Hjälpföreningen”, Liahona, maj 2018, s. 140. I stället för andra och tredje söndagen kommer generalkonferenstal att tas upp under andra och fjärde söndagen.

  6. Kom och följ mig – för enskilda och familjer, s. 4. Enskilda och familjer avgör vilken del av hemmets evangeliestudier, familjekvällar och familjeaktiviteter sker under det vi traditionellt har kallat familjens hemafton. Eftersom enskilda och familjer avgör detta har termerna familjekväll och familjens hemafton använts synonymt i justeringarna som har tillkännagetts.

  7. Se Kom och följ mig – för enskilda och familjer, s. 29.

  8. Se Russell M. Nelson, ”När vi går framåt tillsammans”, Liahona, apr. 2018, s. 7.

  9. Se Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 2.2. Till gudomligt tilldelade ansvar hör att ”hjälpa medlemmar att leva efter Jesu Kristi evangelium, samla Israel genom missionsarbete, ta hand om fattiga och behövande och möjliggöra de dödas frälsning genom att bygga tempel och utföra ställföreträdande förrättningar”. Se även L&F 110, som innehåller redogörelsen för återställelsen av viktiga nycklar.

  10. Var särskilt uppmärksam på barn vars föräldrar inte är medlemmar i kyrkan eller inte regelbundet kommer till kyrkan. Ensamstående och andra kan också träffas tillsammans med en familj om det gagnar alla inblandade.

  11. En inledning hålls vanligtvis inte under det andra mötet.

  12. Fernando och Nancy de Carvalho med familj, Brasilien.

  13. Enskilda och familjer som deltog i testet studerade i genomsnitt evangeliet oftare och hade mer givande evangeliestudier och samtal om evangeliet i hemmet. De rapporterade att de hade haft fler informella samtal om evangeliet med familjen och församlingsmedlemmarna och tyckte om att de studerade samma skriftställeblock som andra i familjen. Det gällde särskilt ungdomarna.

  14. Se Kom och följ mig – för enskilda och familjer, s. V; se även 2 Kor. 5:17.

  15. Kom och följ mig – för enskilda och familjer, s. V.

  16. Se Russell M. Nelson, ”När vi går framåt tillsammans”, s. 7.