2010–2019
Mormons boks roll i omvändelsen
Oktober 2018


Mormons boks roll i omvändelsen

Vi samlar in Israel för sista gången och gör det med Mormons bok, ett av omvändelsens kraftfullaste redskap.

Många människor funderar i dag på om Gud är verklig och på vårt förhållande till honom. Många vet lite eller inget om hans stora lycksalighetsplan. För mer än 30 år sedan konstaterade president Ezra Taft Benson att ”en stor del av … världen förnekar i dag Frälsarens gudomlighet. De ifrågasätter hans mirakulösa födelse, hans fullkomliga liv och att hans härliga uppståndelse verkligen ägde rum.”1

I vår tid riktas frågorna inte bara mot Frälsaren utan också mot hans kyrka – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga – som han återupprättade genom profeten Joseph Smith. De här frågorna fokuserar ofta på historien, lärdomarna eller tillvägagångssätten i Frälsarens kyrka.

Mormons bok hjälper vårt vittnesbörd att växa

I Predika mitt evangelium läser vi: ”Kom … ihåg att vår kunskap [om vår Himmelske Fader och hans lycksalighetsplan] kommer från nutida profeter – Joseph Smith och hans efterträdare – vilka får direkt uppenbarelse av Gud. Den första fråga [man] måste ställa sig är därför om Joseph Smith var en profet, och [man] kan få svar på den frågan genom att be och läsa Mormons bok.”2

Mitt vittnesbörd om profeten Joseph Smiths gudomliga kallelse har stärkts när jag under bön har studerat Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente. Jag har handlat enligt Moronis uppmaning att fråga ”Gud, den evige Fadern, i Kristi namn” för att veta om Mormons bok är sann.3 Jag vittnar om att jag vet att den är sann. Den kunskapen har kommit till mig, liksom den kan komma till dig, ”genom den Helige Andens kraft”.4

Följande står i inledningen till Mormons bok: ”De som får detta gudomliga vittnesbörd [om Mormons bok] av den Helige Anden kommer också genom samma kraft att veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i dessa sista dagar samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens rike, än en gång grundat på jorden som förberedelse för Messias andra ankomst”.5

Som ung missionär på väg till Chile fick jag en livsomvälvande lärdom om Mormons boks kraft till omvändelse. Herr Gonzalez verkade i en ansedd position i sin kyrka i många år. Han hade omfattande religiös utbildning, däribland en examen i teologi. Han var stolt över sin bibelkunskap. Det var uppenbart för oss att han var en religiös expert.

Han var mycket medveten om missionärerna från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som tjänade i hans hemstad Lima i Peru. Han ville alltid träffa dem så att han kunde undervisa dem om Bibeln.

En dag, det var nästan som en gåva från himlen i hans sinne, hejdade två missionärer honom på gatan och frågade om de fick komma till hans hem och prata med honom om skrifterna. Det var en dröm som besannades! Hans böner hade besvarats. Äntligen skulle han få de här vilseledda unga pojkarna att se klart. Han sa att han väldigt gärna ville att de kom hem till honom för att diskutera skrifterna.

Han kunde knappt vänta tills de skulle komma. Han var redo att med hjälp av Bibeln motbevisa deras tro. Han var övertygad om att Bibeln klart och tydligt skulle påvisa deras felaktiga lärdomar. Kvällen för deras möte kom och missionärerna knackade på dörren. Han var upprymd. Äntligen hade hans stund kommit.

Han öppnade dörren och bjöd in missionärerna i sitt hem. En av missionärerna gav honom en blå bok och bar ett uppriktigt vittnesbörd om att han visste att boken innehöll Guds ord. Den andra missionären tillade sitt kraftfulla vittnesbörd om boken, vittnande om att den hade blivit översatt av en nutida profet vid namn Joseph Smith och att den undervisade om Kristus. Missionärerna tackade sedan för sig och lämnade hans hem.

Herr Gonzalez var så besviken. Men han öppnade boken och började bläddra igenom dess sidor. Han läste första sidan. Han läste sida efter sida efter sida och slutade inte förrän sent på eftermiddagen dagen därpå. Han läste hela boken och visste att den var sann. Han visste vad han behövde göra. Han ringde missionärerna, tog emot lektionerna och gav upp sitt tidigare liv för att bli medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Där här fina mannen var min lärare på missionärsskolan i Provo, Utah. Broder Gonzalez omvändelseberättelse och kraften i Mormons bok gjorde stort intryck på mig.

När jag kom till Chile uppmanade min missionspresident president Royden J. Glade oss att läsa Joseph Smiths vittnesbörd som återges i Joseph Smith – Historien, varje vecka. Han lärde oss att ett vittnesbörd om den första synen var direkt kopplat till vårt eget vittnesbörd om evangeliet och vårt vittnesbörd om Mormons bok.

Jag tog hans uppmaning på allvar. Jag har läst redogörelserna för den första synen och jag har läst Mormons bok. Jag har bett enligt Moronis anvisningar och frågat ”Gud, den evige Fadern, i Kristi namn”6 om Mormons bok är sann. Jag bär i dag vittne om att jag, liksom profeten Joseph Smith, vet att Mormons bok är ”den mest felfria av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok”.7 Profeten Joseph Smith sa också: ”Ta bort Mormons bok och uppenbarelserna, och var är då vår religion? Vi har ingen.”8

Personlig omvändelse

När vi har en bättre förståelse om vilka vi är och syftet med Mormons bok så fördjupas vår omvändelse och blir säkrare. Vi stärks i vår beslutsamhet att hålla de förbund vi har ingått med Gud.

Ett huvudsyfte med Mormons bok är att samla in det skingrade Israel. Den här insamlingen ger alla Guds barn möjlighet att gå in på förbundsstigen och genom att hålla dessa förbund återvända till Faderns närhet. När vi undervisar om omvändelse och döper omvända samlar vi in det skingrade Israel.

Det finns 108 hänvisningar till Israels hus i Mormons bok. I början av Mormons bok säger Nephi: ”Ty hela min avsikt är att förmå människor att komma till Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud och bli frälsta”.9 Abrahams, Isaks och Jakobs Gud är Jesus Kristus, Gamla testamentets Gud. Vi blir frälsta när vi kommer till Kristus genom att leva efter hans evangelium.

Nephi skrev senare:

”Ja, min far talade mycket om icke-judarna och likaså om Israels hus, att de skulle liknas vid ett olivträd vars grenar skulle brytas av och skulle skingras över hela jordens yta. …

Och sedan Israels hus förskingrats skulle de åter samlas in. Eller kort sagt: Sedan icke-judarna fått evangeliets fullhet skulle olivträdets naturliga grenar, eller återstoden av Israels hus, ympas in eller komma till kunskap om den sanne Messias, deras Herre och deras Återlösare.”10

I slutet av Mormons bok påminde även profeten Moroni oss om våra förbund: ”… så att du inte mer må uppblandas, och så att den evige Faderns förbund, som han har slutit med dig, o Israels hus, må bli fullbordat”.11

Den evige Faderns förbund

Vilka är ”den evige Faderns förbund” som Moroni talar om? Vi läser i Abrahams bok:

”Mitt namn är Jehova, och jag känner änden från begynnelsen, därför skall min hand vara över dig.

Och jag skall av dig skapa ett stort folk och jag skall välsigna dig övermåttan och göra ditt namn stort bland alla folk, och du skall bli till välsignelse för dina avkomlingar efter dig, så att de i sina händer skall bära detta ämbete och prästadöme till alla folk.”12

President Russell M. Nelson sa nyligen vid en världsomfattande utsändning att ”det här är de sista dagarna, och Herren påskyndar sitt verk att insamla Israel. Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. Inget annat kan jämföras i fråga om omfattning, inget kan jämföras i fråga om betydelse, inget annat kan jämföras i fråga om majestät. Och om ni väljer det, om ni vill, kan ni vara en stor del i det. Ni kan vara en stor del av något stort, något storslaget, något majestätiskt!

När vi talar om insamlingen, säger vi helt enkelt den här enkla fundamentala sanningen: Alla vår himmelske Faders barn, på båda sidorna av slöjan, förtjänar att få höra budskapet om Jesu Kristi återställda evangelium. De avgör själva om de vill veta mer.”13

Det är det vi gör som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: Vi försöker hjälpa världen förstå – och omvända sig till – Jesu Kristi evangelium. Vi är de ”sista dagarnas insamlare”.14 Vår uppgift är tydlig. Bröder och systrar, låt oss bli kända för att ha tagit Moronis löfte på allvar, bett och fått till svar att Mormons bok är sann och därefter delat med oss av den kunskapen till andra i ord och – ännu viktigare – i handling.

Mormons boks roll i omvändelsen

Mormons bok innehåller Jesu Kristi evangeliums fullhet.15 Den leder oss till Faderns förbund vilka, om de hålls, försäkrar oss om hans största gåva – evigt liv.16 Mormons bok är slutstenen i alla vår himmelske Faders söners och döttrars omvändelse.

Jag citerar åter president Nelson: ”När du fortsätter att dagligen läsa i Mormons bok undervisas du om läran om insamlingen, sanningar om Jesus Kristus, hans försoning och hans evangeliums fullhet som inte finns i Bibeln. Mormons bok är central i Israels insamling. Faktum är att om vi inte hade Mormons bok, skulle den utlovade insamlingen av Israel inte ske.”17

Låt mig avsluta med Frälsarens ord när han undervisade nephiterna om de utlovade välsignelserna: ”Ni är profeternas barn, och ni är av Israels hus. Och ni tillhör förbundet som Fadern slöt med era fäder, då han sade till Abraham: Och genom din avkomma skall alla jordens släkten bli välsignade.”18

Jag vittnar om att vi är söner och döttrar till Gud, Abrahams efterkommande och Israels hus. Vi samlar Israel för sista gången och gör det med Mormons bok – en bok som tillsammans med Herrens Ande är omvändelsens kraftfullaste redskap. Vi leds av en Guds profet, president Russell M. Nelson, som leder Israels insamling i vår tid. Mormons bok är sann. Den har förändrat mitt liv. Jag lovar dig, liksom Moroni och många profeter genom tiderna, att den kan förändra ditt.19 I Jesu Kristi namn, amen.