2005
Ole rohkea ja uskollinen vastoinkäymisten kohdatessa
Toukokuu 2005


Ole rohkea ja uskollinen vastoinkäymisten kohdatessa

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi antaa meille voimaa ja iankaikkisen näkökulman voidaksemme kohdata rohkeasti sen, mitä kohtaammekin.

Kuinka voimme löytää rauhan tässä maailmassa? Kuinka voimme kestää loppuun asti? Kuinka voimme voittaa kohtaamamme vaikeudet ja koettelemukset?

Vapahtaja, Jeesus Kristus, on sanonut: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.”1

Koetusaikaamme kuolevaisuudessa kuuluu, että joudumme kokemaan ahdinkoa, tuskaa ja pettymystä. Vain Jeesuksessa Kristuksessa voimme löytää rauhan. Hän voi auttaa meitä olemaan rohkeita ja voittamaan kaikki tämän elämän haasteet.

Mitä tarkoittaa olla rohkea? Se tarkoittaa sitä, että meillä on toivoa, emme lannistu, emme menetä uskoa ja että elämme elämämme iloiten: ”Ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo.”2 Se tarkoittaa sitä, että kohtaamme maailman luottavaisesti.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi antaa meille voimaa ja iankaikkisen näkökulman voidaksemme kohdata rohkeasti sen, mitä kohtaammekin. Emme kuitenkaan saa aliarvioida niitä vaikeuksia, joita meidän ajallemme on profetoitu.

Mitä vaikeuksia ne ovat? Kuinka voimme kohdata ne?

Näitä vaikeuksia ovat toivottomuus, rakkaudettomuus ja rauhan puuttuminen.

Profeetta Moroni on opettanut: ”Jos teillä ei ole toivoa, teidän täytyy olla epätoivossa; ja epätoivo tulee pahuuden tähden.”3 Tulevat vuodet saattavat olla monille epätoivon vuosia. Mitä suurempaa on jumalattomuus, sitä suurempaa on epätoivo.

Vapahtaja on sanonut: ”Kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee.”4 Kun jumalattomuus lisääntyy, todellinen rakkaus katoaa. Sen seurauksena lisääntyvät pelko, epävarmuus ja epätoivo!

Herra sanoi profeetta Joseph Smithille: ”Minä – – tahdon kaikkien ihmisten tietävän, että se aika tulee joutuin – – jolloin rauha otetaan pois maan päältä ja Perkeleellä on valta omaan valtakuntaansa. Ja myös Herralla on valta pyhiinsä, ja hän hallitsee heidän keskuudessaan.”5 Me elämme aikana, jolloin rauha on otettu pois maan päältä.

Toisaalta elämme suurenmoisena aikana, aikana, jolloin Herra on palauttanut pappeutensa. Tosi evankeliumi on palautettu. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta maan päällä! Me autamme maailman valmistamisessa sitä aikaa varten, jolloin Herra Jeesus Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti.

Miksi meidän täytyy kokea tässä elämässä koettelemuksia?

Herra ei ole salannut sitä, että Hän koettelee meidän uskoamme ja kuuliaisuuttamme. ”Koettelemme heitä näin”, Hän on sanonut, ”nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä.”6

Saarnaajan kirjasta opimme: ”Kaikkien kohtalo on sama: niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja saastaisen – –. Hyvän käy samoin kuin syntisen – –. Jokaisen kohtalo on sama.”7 Myrskyjä voi tulla sen miehen elämään, joka on rakentanut elämänsä evankeliumin kallioperustalle, yhtä hyvin kuin senkin tyhmän miehen elämään, joka on rakentanut elämänsä tämän maailman asioiden varaan.8

Kuinka meidän pitäisi suhtautua näihin koettelemuksiin?

Herra on sanonut: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.”9 Meidän on otettava joka päivä ristimme ja jatkettava eteenpäin – eikä vain seisoskella iankaikkisen matkamme sivustakatsojina.

Mistä tiedämme, koetellaanko meitä vai kurittaako Herra meitä?

Koettelemukset ovat meille kehitysmahdollisuuksia. Herra on sanonut: ”Minun kansaani on koeteltava kaikessa, jotta se olisi valmis ottamaan vastaan sen kirkkauden, joka minulla on sitä varten, nimittäin Siionin kirkkauden; ja se, joka ei kestä kuritusta, ei ole arvollinen minun valtakuntaani.”10

Kun meitä koetellaan, meidän tulisi mietiskellä ja kysyä: ”Mitä Herra haluaa minun tekevän tässä tilanteessa?”

Herra puhui nämä lohdulliset sanat profeetta Joseph Smithille: ”Tiedä, poikani, että kaikki tämä antaa sinulle kokemusta ja on sinun hyväksesi. Ihmisen Poika on laskeutunut kaiken tämän alapuolelle. Oletko sinä suurempi kuin hän?”11 Meidän on tarkasteltava jokaista koettelemusta kasvumahdollisuutena. Jonakin päivänä ymmärrämme, miksi.

Herra on sanonut: ”Joita minä rakastan, minä myös kuritan, jotta heidän syntinsä annettaisiin anteeksi, sillä kurituksella minä valmistan keinon heidän päästä kiusauksesta.”12 Herra rakastaa meitä jokaista. Hän haluaa, että me olemme onnellisia. Tämä onni tulee uskostamme Jeesukseen Kristukseen, vilpittömästä ja todellisesta parannuksestamme, kuuliaisuudestamme Hänen käskyilleen ja kestämisestä loppuun saakka.

Saatamme joskus ajatella, ettei Herra kuule rukouksiamme eikä vastaa niihin. Sellaisina hetkinä meidän pitää pysähtyä pohtimaan, mitä olemme tehneet elämämme aikana. Tarvittaessa meidän täytyy saattaa elämämme sopusointuun Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kanssa. Herra on ilmoittanut profeetta Joseph Smithin kautta:

”Minä, Herra, olen sallinut ahdingon, jolla heitä on ahdistettu, kohdata heitä heidän rikkomustensa tähden – –. He olivat hitaita kuulemaan Herran, heidän Jumalansa, ääntä; sen tähden Herra, heidän Jumalansa, on hidas kuulemaan heidän rukouksiaan, vastaamaan heille heidän ahdinkonsa päivänä. Rauhansa päivänä he pitivät minun neuvoani vähäarvoisena; mutta ahdinkonsa päivänä he pakosta hapuilevat minua etsien.”13

Kun meillä on vilpitön halu saattaa elämämme sopusointuun Herran tahdon kanssa, Hän on aina valmis keventämään kuormiamme.

Mikä hävittää rohkeutemme ja toivomme?

Jeesus Kristus sanoi kahdelletoista apostolille eräitä asioita, jotka voivat hävittää toivomme ja saada meidät antamaan periksi: Se että sallimme itsemme langeta kiusaukseen, emme kestä ahdinkoa, koettelemusta emmekä vainoa, pelkäämme maailman ”huolia”, etsimme ensin rikkautta, annamme periksi sen sijaan että kestäisimme loppuun saakka sekä se, että sallimme väärien profeettojen pettää meitä.14

Mikä antaa meille rohkeutta ja toivoa?

Herran kutsu meille kaikille kuuluu: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”15 Jeesuksella Kristuksella on valta antaa meille lepo tuskastamme ja kärsimyksestämme.

Profeetta Mormon on opettanut: ”Sen vuoksi, jos ihmisellä on uskoa, hänellä täytyy olla toivoa, sillä ilman uskoa ei voi olla toivoa. – – Ja jos ihminen on sydämeltään sävyisä ja nöyrä ja tunnustaa Pyhän Hengen voimasta, että Jeesus on Kristus, hänellä täytyy olla rakkautta.”16

Jos me osoitamme päivittäin uskoa, sävyisyyttä, rakkautta ja sydämen nöyryyttä, tunnustamme, että Jeesus on Kristus, ja hyväksymme Hänen sovituksensa, meitä siunataan voimalla ja toivolla kohdata ja voittaa tämän elämän koettelemukset ja tuskat.

Mitä Herra on luvannut meille kaikille?

”Olkaa rohkealla mielellä, lapsukaiset; sillä minä olen teidän keskellänne, enkä minä ole hylännyt teitä.”17

”Olkaa – – rohkealla mielellä, sillä minä johdatan teitä. Valtakunta on teidän, ja sen siunaukset ovat teidän, ja iankaikkisuuden rikkaudet ovat teidän.”18

Profeetta Eter on sanonut: ”Sen tähden jokainen, joka uskoo Jumalaan, voi varmasti toivoa parempaa maailmaa, aivan niin, sijaa Jumalan oikealla puolella, mikä toivo tulee uskosta, on ihmisten sieluille ankkurina.”19

Jumala on Isämme. Me olemme Hänen lapsiaan. Hän rakastaa meitä. Hän haluaa, että me olemme onnellisia täällä tässä elämässä ja koko iankaikkisuuden. Meitä johtaa nykyaikana Jumalan tosi profeetta. Jeesus on Kristus. Hänen kauttaan me voimme löytää rauhan tässä maailmassa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Joh. 16:33.

  2. 2. Nefi 2:25.

  3. Moroni 10:22.

  4. Matt. 24:12.

  5. OL 1:35–36.

  6. Abr. 3:25.

  7. Saarn. 9:2–3.

  8. Ks. Matt. 7:24–27.

  9. Luuk. 9:23.

  10. OL 136:31.

  11. OL 122:7–8.

  12. OL 95:1.

  13. OL 101:2, 7–8.

  14. Ks. Matt. 13:19–23.

  15. Matt. 11:28.

  16. Moroni 7:42, 44.

  17. OL 61:36.

  18. OL 78:18.

  19. Et. 12:4.