2007
Spørsmål og svar
Desember 2007


Spørsmål og svar

«Hvordan kan jeg styrke mitt vitnesbyrd for å forsikre meg om at jeg vil forbli sterk i evangeliet?»

  • Gå oppriktig inn for å studere og grunne over Skriftene.

  • Forsikre deg om at du til enhver tid er verdig til å ha Den hellige ånd med deg.

  • Forsikre deg om at du ydmykt omvender deg også fra små synder.

  • Tenk over hva ditt vitnesbyrd er basert på.

  • Bær ditt vitnesbyrd ofte.

Liahona

Ditt vitnesbyrd vil bli styrket når Den hellige ånd vitner for deg om åndelige sannheter. Her er noen måter å innby Ånden på:

For det første, studer Skriftene effektivt hver dag. Istedenfor å tvinge øynene til å holde seg åpne 15 minutter for å lese hurtig i Skriftene hver kveld, skal du virkelig nyte Kristi ord. Når du studerer og overveier, vil du få større forståelse, og du vil føle Den hellige ånd, som vil styrke ditt vitnesbyrd.

Forsikre deg om at du er verdig til å ha Ånden med deg. Når du er verdig, kan Ånden tilskynde deg til å handle på måter som vår himmelske Fader er fornøyd med. Du vil også kunne føle at Ånden trøster deg og forsikrer deg om at evangeliet er sant og at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker deg. Når du tar nadverden verdig hver uke, får du hjelp til å ha Ånden med deg.

Overse ikke syndene dine, ikke engang de små. Eksempelvis skal du ikke lyve. Prøv å ikke være kritisk overfor folk. Fortell din bror eller søster at du er lei for at du kjeftet. Synd trekker deg bort fra Herrens ånd. Venn deg til å tenke over dine tanker og handlinger, og, når det er nødvendig, omvend deg oppriktig.

Ta deg litt tid til å vurdere ditt vitnesbyrd. Har du er sterkt personlig vitnesbyrd om Frelseren, Joseph Smith og Mormons bok? Eller går du i kirken fordi du finner vennene dine der? Husk at Kirkens misjon er å bringe menneskene til Jesus Kristus. Bygg ditt vitnesbyrd på Kristi klippe, «en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle» (Helaman 5:12).

Til slutt, bekreft overfor deg selv hva du vet ved å dele din tro med andre. Bær ditt vitnesbyrd når Ånden tilskynder deg til det, enten på et vitnesbyrdsmøte, for dine venner eller din familie eller for folk du møter. Når du gjør det, vil ditt vitnesbyrd bli styrket, og du vil oppriktig ønske å forbli sterk i evangeliet. Selv de sterkeste vitnesbyrd vil svekkes hvis de ikke blir brukt.

Men husk at å ha et vitnesbyrd er ikke nok til å hindre deg i å falle fra. Det var først etter at lamanittene hadde fått et vitnesbyrd og ble omvendt til Herren at de «aldri falt fra» (se Alma 23:6). Skriftene minner oss på at vi alltid skal be og være på vakt så vi ikke faller i fristelse (se L&p 20:32-34). Bli ikke motløs om prosessen med å utvikle ditt vitnesbyrd og styrke din omvendelse er langsom. Når du stoler på Den hellige ånds kraft, vil du få en sterk overbevisning.

Lesere

Jeg mottok mitt vitnesbyrd ved skriftstudium og stadig bønn. Det sluttet ikke der. Jeg fortsetter å studere og be og faste. Det gir meg en ny forståelse av evangeliet og holder meg på den snevre og trange sti. Jeg tror at med ny forståelse følger en sterkere tro. Jo større forståelse du får av evangeliet, dess mer adlyder du Guds bud og holder deg trofast til evangeliet.

Beatrice C., 21, Zimbabwe

Jeg tror ikke det er noen bedre måte å styrke ditt vitnesbyrd på enn først å forstå at du trenger evangeliet i livet. Eksempler på andre medlemmer som vitner om at Kirken er sann, er også til stor hjelp. Dessuten kan du snakke med dine venner i grenen eller menigheten om evangeliet og om hva det betyr for dem. Hvis du i det minste gjør dette og med et oppriktig ønske ber din himmelske Fader i dine daglige bønner om å styrke din tro, da vil han svare deg. Han vil gi deg den tillit og glede som følger av å akseptere evangeliet som en evig kilde til visdom og lykke.

Maxim K., 22, Ukraina

Å fullføre Tro mot Gud eller Personlig fremgang er en måte å styrke ditt vitnesbyrd på. Vær alltid tilstede på Kirkens møter og GUF, og bær alltid vitnesbyrd. Lytt til dine foreldre og Kirkens ledere. Da vil du føle Ånden og vite at du er på riktig spor.

Earlson N., 20, Luzon, Filippinene

Når du får et vitnesbyrd og når du allerede har et vitnesbyrd, bør du føre en dagbok om Skriften. Skriv ned dine åndelige opplevelser. Skriv ned lærdom eller inntrykk du får fra taler i kirken. Skriv ned alt som er spesielt og åndelig for deg, også om det på det daværende tidspunkt synes ubetydelig. Når du tviler eller har en åndelig nedtur, vil alle erfaringer du har skrevet ned, bidra til å løfte deg opp igjen til der du ønsker å være og få Ånden til å lede deg.

Meagen J., 17, Virginia, USA

Jeg kan styrke mitt vitnesbyrd og bli sterk overfor fienden ved å be, lese i Skriftene hver dag, holde Guds bud og alltid være ham takknemlig. Når jeg holder budene, føler jeg meg sterk overfor fienden, og jeg husker alt det gode jeg har opplevd i forbindelse med evangeliet. Slik styrkes mitt vitnesbyrd og blir urokkelig imot ondskap, og det blir umulig for meg å forlate dette Kristi sanne evangelium. Vi skulle alltid huske å gi vår tro næring som en liten plante, som med vår omsorg vokser og blir sterk.

Bárbara M., 16, São Paulo, Brasil

Ditt vitnesbyrd vil gradvis bli sterkere med erfaringene du får. Folk får sjelden et vitnesbyrd over natten. Ditt vitnesbyrd vil vokse når du er villig til å virke i Kirken, holde budene, be, faste, studere Skriftene, være tilstede på Kirkens møter og lytte til andre som gir uttrykk for sitt vitnesbyrd. Hvis du gjør dette, vil du bli velsignet med inspirasjon som vil styrke ditt eget vitnesbyrd. Nøl heller ikke med å dele det med andre.

Eldste Alberto Aquino, 21, Guatemala Guatemala City syd misjon

Til tider har jeg tvilt, men takket være troens kraft og Den hellige ånds kraft har jeg styrket mitt vitnesbyrd om at vi alle virkelig er Guds barn. Satan vil arbeide hardt for å få deg til å tvile på ditt vitnesbyrd. Be av hele ditt hjerte for å overvinne slike tanker og også for å få hjelp til å huske de gangene Han har hjulpet deg tidligere. Han er alltid der for å lytte og hjelpe.

Saryn S., 17, Utah, USA

Svarene tar sikte på å gi hjelp og perspektiv, og er ikke å betrakte som offisielle uttalelser om Kirkens lære.

Bilde

Alt som ikke trekker oss nærmere Gud, fjerner oss fra ham. Vi har ingen middelvei, ingen tåkete gråsone hvor vi kan synde litt uten å lide åndelig tilbakegang. Det er derfor vi må omvende oss og ydmykt komme til Kristus hver dag på våre knær, så vi kan hindre at vårt vitnesbyrds bål blir slukket på grunn av synd.»

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum: «Et vitnesbyrd er et åndelig flammende bål», Lys over Norge, jan. 1993, 35.