2009
Kysymys ja vastaus
Joulukuu 2009


Kysymys ja vastaus

”Vanhempani eivät ole kirkon jäseniä. Kuinka voin kertoa evankeliumista heille loukkaamatta heitä?”

Muista käsky: ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” (2. Moos. 20:12). Vaikka kunnioitat heidän toiveitaan, yritä tuoda evankeliumi kotiinne. Voit esimerkiksi pyytää vanhempiesi apua Edistyminen- tai Uskollisuus Jumalalle -ohjelmassa, niin että he näkevät, miten hyviä ohjelmia kirkolla on. Voit kutsua kotiinne ystäviäsi kirkosta ja puhua heille evankeliumista. Se voi auttaa vanhempiasi esittämään kysymyksiä uskonkäsityksistäsi. Mikä tärkeintä, kerro vanhemmillesi, kuinka kiitollinen olet heistä ja evankeliumista.

Kun hetki tuntuu sinusta oikealta, kutsu rukoillen vanhempasi – heitä painostamatta – esimerkiksi rukoilemaan kanssasi, käymään kirkossa tai jossakin kirkon toiminnassa tai pitämään perheilta. Jos he eivät halua, kunnioita sitä. Elleivät he ole nyt valmiita evankeliumiin, he voivat olla tulevaisuudessa. Rukoile ja toivo sitä päivää.

Etsi aina vanhemmistasi hyvää. Kun rakastat heitä, pidät mahdollisuuksien oven avoinna. Yritä elää evankeliumin mukaan niin hyvin kuin kykenet. Vanhempasi saattavat kiinnostua enemmän, kun he näkevät hyvän esimerkkisi ja sen, kuinka evankeliumi on sinulle siunaukseksi.

Käytä Liahonan julisteita

Ennen kuin minut kastettiin vuonna 2006, olin käynyt toisessa kirkossa, johon perheeni kuului. Alkuun arastelin puhua kirkosta perheelleni, koska pelkäsin torjuntaa. Mutta kun aloin kiinnittää Liahonan julisteita muutamaan paikkaan kodissamme, perheeni jäsenet alkoivat kysyä: ”Mistä tuossa kuvassa on kyse? Mitä se tarkoittaa?” Näiden kysymysten avulla oli helpompaa puhua siitä, mitä kirkko tarjoaa perheille. Tällä keinoin nuorin sisareni meni kasteelle, ja nyt ollessani lähetystyössä isä ja äiti kirjoittavat minulle kertoen, kuinka mielellään he käyvät kirkossa.

Vanhin Almeida, 20, São Paulon itäinen lähetyskenttä, Brasilia

Elä evankeliumin mukaan

Anna elämäntavallasi vanhempiesi tietää, kuinka tärkeä kirkko on sinulle ja miten suurenmoisen vaikutuksen se on tehnyt elämääsi. Jotta voisit tehdä sen, sinun tulee noudattaa johtavien auktoriteettien neuvoja ja elää evankeliumin mukaan. Ole johdonmukainen omien rukoustesi pitämisessä, pyhien kirjoitusten lukemisessa, kirkossa käymisessä, käskyjen pitämisessä, Nuorten voimaksi -lehtisen tasovaatimusten mukaan elämisessä, työn tekemisessä tavoitteittesi saavuttamiseksi ja Pyhän Hengen ohjauksen noudattamisessa. Voit myös rukoilla ja paastota vanhempiesi hyväksi ja pyytää itsellesi Hengen johdatusta. Uskon lisäksi, että sinun tulee ilmaista rakkautesi heitä kohtaan.

Andrew B., 14, Nevada, USA

Vaikeaa mutta ei mahdotonta

Minä rukoilisin ja pyytäisin Jumalalta, että kun puhun vanhempieni kanssa, Hän panisi suuhuni oikeat sanat, niin etten loukkaisi heitä. Pyytäisin myös Hänen Henkeään, niin että he voivat tuntea vilpittömyyteni ja rakkauteni. Näyttäisin heille Raamatusta kohdan, joka tukee Mormonin kirjaa. Kertoisin myös kokemuksistani ja tunteistani. Sanoisin, että evankeliumi, Jumalan rakkaus ja rukous tuovat meidät lähemmäksi hengellistä rauhaa, jota me kaikki haluamme. Herran työ on vaikeaa mutta ei mahdotonta. Turvaa Henkeen.

Jonathan E., 19, Veracruz, Meksiko

Selitä, miltä sinusta tuntuu

Jos pelkäät kertoa evankeliumista, aloita kertomalla heille, miltä sinusta tuntuu, kun rukoilet ja luet pyhiä kirjoituksia. Selitä, että sinulla on todistus, ja selitä, miksi pidät evankeliumista. Kun autat heitä näkemään sen omalta kannaltasi, he voivat ymmärtää eivätkä loukkaannu.

Madison N., 14, Illinois, USA

Puhu rakkautta osoittaen

Isäni ei ole jäsen, ja joskus se on ollut vaikeaa, mutta olen oppinut muutamia asioita. Ensiksi, kun puhun hänen kanssaan rakkautta osoittaen enkä alentuvasti, hänen on vaikea torjua sitä, mitä sanon. Isäni voi tuntea rakkauden, vaikka emme olekaan aina samaa mieltä. Toiseksi, evankeliumi on yksinkertaista. Ei ole meidän tehtävämme kaunistella tai muuttaa sitä. Esitä yksinkertaisia totuuksia. Lopuksi, muista, että meidät on kutsuttu Kristuksen todistajiksi.

Paige I., 19, Utah, USA

Sydämen muutos

Voit näyttää vanhemmillesi myönteistä esimerkkiä noudattamalla kirkon tasovaatimuksia ja pitämällä kaikki käskyt, etenkin viisauden sanan, ja osoittamalla teoillasi rakkautta ja kuuliaisuutta. Se voi kääntää heidän huomionsa käyttäytymiseesi ja auttaa heitä tulemaan Herran kirkkoon. Uskon vahvasti, että henkilökohtaisissa rukouksissasi voit pyytää taivaallista Isää muuttamaan heidän sydämensä.

Sharmila S., 18, Karnataka, Intia

Ole esimerkki

Paavali opetti meille kohdassa 1. Tim. 4:12: ”Kenenkään ei pidä väheksyä sinua nuoruutesi vuoksi. Näytä sinä [uskovista] hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa.” Hyvän esimerkin näyttäminen avaa portin vanhempiesi kääntymykseen. Se luo oikean ilmapiirin ja tilaisuuden todistaa evankeliumista. Usko, pelottomuus ja esimerkkinä oleminen voivat auttaa heidän mieltään muuttumaan ja olla siunaukseksi heidän elämässään ja omassasi.

Vanhin Tonumaipea, 20, Cauayanin lähetyskenttä, Filippiinit