2010
Mormonin kirja henkilökohtaisena oppaana
Syyskuu 2010


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Mormonin kirja henkilökohtaisena oppaana

Kuva
President Henry B. Eyring

Parhaina hetkinämme me kaikki tunnemme halua palata kotiin asumaan Jumalan luona. Hän antoi meille lahjaksi rakkaan Poikansa olemaan Vapahtajamme sekä tarjoamaan polun ja opettamaan meille, kuinka voimme kulkea sitä. Hän antoi meille profeettoja osoittamaan tietä. Profeetta Joseph Smithiä innoitettiin kääntämään profeettojen aikakirja, joka on Mormonin kirja. Se on varma oppaamme matkalla kotiin Jumalan luo.

Joseph Smith on sanonut tästä kallisarvoisesta kirjasta: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.”1

Mormonin kirjan opetuksia ovat siinä olevat Jumalan käskyt. Jotkin niistä ovat suoria käskyjä, jotka Vapahtaja on antanut profeettojensa välityksellä siitä, mitä meidän on määrä tehdä ja millaisia meistä on määrä tulla. Mormonin kirjassa meille annetaan Vapahtajan esimerkki, jotta se lisäisi uskoamme ja päättäväisyyttämme noudattaa Hänen käskyään seurata Häntä. Kirja on täynnä Kristuksen oppia meidän opastukseksemme. Tässä on esimerkki Toisesta Nefin kirjasta:

”[Jeesus] sanoi ihmislapsille: Seuraa sinä minua. Sen vuoksi, rakkaat veljeni, voimmeko me seurata Jeesusta, ellemme ole halukkaita pitämään Isän käskyjä?

Ja Isä sanoi: Tehkää parannus, tehkää parannus, ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen.” (2. Nefi 31:10–11.)

Kirja tekee selväksi, että meidän on saatava tulikasteena Pyhä Henki avuksemme pysyäksemme kaidalla ja kapealla polulla. Meille opetetaan, että meidän täytyy rukoilla aina ja uupumatta Kristuksen nimessä, ja että jos teemme niin, me saamme tämän lupauksen: ”Sen vuoksi teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:20.)

Mormonin kirjassa kuningas Benjaminin mainiossa saarnassa tehdään selväksi, mitä tarkoittaa se, että rakastaa Jumalaa ja kaikkia ihmisiä. Kun sovituksen voima ja uskollinen kuuliaisuutemme käskyille muuttaa meidän luontomme, meidät täytetään Jumalan rakkaudella (ks. Moosia 4:1–12).

Mormonin kirja antaa meille myös luottamusta siihen, että meistä voi tässä elämässä tulla niin puhtaita, ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa (ks. Moosia 5:2). Tämä toivo antaa meille rohkeutta ja lohtua, kun Saatana yrittää kiusata ja lannistaa meitä matkallamme.

Joka kerta kun luen muutamankin rivin Mormonin kirjaa, tunnen todistukseni vahvistuvan siitä, että kirja on totta, että Jeesus on Kristus, että me voimme seurata Häntä kotiin ja että me voimme viedä rakkaamme kotiin kanssamme. Minulle se on ollut kirjoista parhain. Se on Jumalan sanaa.

Rukoilen, että me ja kaikki rakkaamme ammennamme siitä runsaasti ja päivittäin. Todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä, että se on tosi opas.

Viite

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 66–67.

Simon Deweyn teos Kristus Runsaudenmaassa, © 2003 IRI

Vasemmalla: valokuvakuvitus Craig Dimond; kuvitus Steve Kropp