2011
Tiendens velsignelser
Juni 2011


Budskap fra Det første presidentskap

Tiendens velsignelser

Bilde
President Henry B. Eyring

Guds hensikt med å gi oss bud er å velsigne oss. Han ønsker å gi oss evig liv, den største av alle hans gaver (se L&p 14:7). For å motta den gave det er å leve med ham for evig i familier i det celestiale rike, må vi være i stand til å etterleve lovene i dette rike (se L&p 88:22).

Han har gitt oss bud i dette liv for å hjelpe oss å utvikle denne egenskap. Tiendeloven er én av de forberedende bud. Loven går ut på at vi gir Herren en tiendedel av all vår inntekt. Den er enkel nok til at selv et barn kan forstå den. Jeg har sett barn gi sin biskop en tiendekonvolutt med en tiendedel av de myntene de har tjent.

Én av velsignelsene ved å betale full tiende er å utvikle tro til å etterleve en enda høyere lov. For å bo i det celestiale rike må vi etterleve innvielsesloven. Der må vi være i stand til å føle at alt vi er og alt vi har, tilhører Gud.

Det er minst tre måter hvorved det å betale full tiende i dette liv forbereder oss til å føle hva vi må føle for å kunne motta det evige livs gave.

For det første, når vi betaler tiende til Kirken, utøser vår himmelske Fader velsignelser over oss. Alle som konsekvent har betalt full tiende, vet at dette er sant. Velsignelsene er noen ganger åndelige og noen ganger timelige. De blir gitt i Herrens beleilige tid og ifølge det han vet er best for oss.

Når vi mottar disse velsignelsene, styrkes vår tro på at Gud er kilden til alt som er godt i livet. Det blir lettere å se at innvielse ganske enkelt erkjenner at alt som Gud har skapt, er hans. Det får oss til å føle takknemlighet for at han bare ber om 10 prosent av det han allerede har gitt oss. Så vi er bedre forberedt til å etterleve innvielsesloven når vi vil bli bedt om det.

For det annet, alle som konsekvent har betalt full tiende, føler større tillit når vi ber Gud om det vi og vår familie trenger. Han har lovet oss velsignelser som er større enn vi kan motta, når vi trofast har holdt vår pakt om å betale tiende (se Malakias 3:10). Så en av de store velsignelser ved tiende er tillit til hva som venter oss i fremtiden. Uansett hvordan vår situasjon er, vil alt ordne seg på beste måte. Når vi holder våre løfter, vil han holde sine. Å føle fred er en av de store velsignelser ved å betale full tiende. De som har holdt tiendebudet, kan vitne om at de blir velsignet med fred, at dette er reelt og dyrebart.

For det tredje, de som betaler tiende, føler at de får større kjærlighet til Gud og til alle Guds barn. Denne større kjærlighet finner sted når vi forstår hvordan Faderen bruker tienden vi gir til å velsigne mennesker i denne verden og for evigheten.

Gjennom sine bemyndigede tjenere bruker han tienden med stor omtanke. Tiendebetaleren hjelper Herren å bygge templer, der familier kan bli beseglet for evig. Tiendebetaleren hjelper ham å sende evangeliet ut til mennesker overalt. Tiendebetaleren hjelper ham å lindre sult og lidelse på hans egen måte gjennom hans tjenere. Alle disse tjenere kan fortelle hvordan kjærligheten vokste fordi tienden ble brukt til å velsigne mennesker. Og det kan den trofaste tiendebetaler.

Tiendeoppgjøret finner sted flere måneder inn i fremtiden. Jeg ber om at du og din familie vil begynne nå å planlegge og forberede dere til velsignelsene som Gud utøser over alle som kan erklære for ham at de har betalt full tiende.

Fotos: Robert Casey

Illustrasjoner: Steve Kropp