2013
Vad betyder Jesus för oss i dag?
September 2013


Evangelieklassiker

Vad betyder Jesus för oss i dag?

Äldste David B. Haight ordinerades till apostel den 8 januari 1976 och verkade i det kvorumet till sin död 2004. Som assistent till de tolvs råd höll han det här talet under en generalkonferens den 6 april 1974. För hela texten på engelska, se Ensign, maj 1974 på LDS.org.

Bild
Äldste David B. Haight

Den Jesus jag känner och tror på är Jesus Kristus, Guds Son. Det vittnesbördet har uppenbarats för mig genom den Helige Andens välsignelse och inflytande. Jag vet att han har skapat världen och allt som finns i den, att han är vår Frälsare som älskar var och en av oss och som dog på korset för oss, som undervisar oss om medlidande och förlåtelse, allas vän, de sjukas helbrägdagörare, en fridsstiftare för alla som lyssnar och tror.

Den nutida människan får inte ledas bort från forntida och nutida sanningar — sanningar och andliga upplevelser som inträffade när profeter vandrade och talade med Jesus. Vad betydde Jesus för de forntida apostlarna? Vad betydde han för Petrus?

Bild
Jesus Kristus administrerar sakramentet till sina lärjungar under den sista måltiden.

Den nutida människan får inte ledas bort från forntida och nutida sanningar — sanningar och andliga upplevelser som inträffade när profeter vandrade och talade med Jesus.

Till minne av mig, av Walter Rane

När Markus beskrev händelserna på uppståndelsens morgon, sade han att Maria från Magdala och Maria, Jakobs mor, fick följande uppmaning av [två änglar] de mötte när de kom till graven: ”Gå och säg till hans lärjungar och … Petrus” (Mark. 16:7). De fick en särskilt uppmaning att informera Petrus. Petrus och Johannes skyndade sig till graven. Petrus gick in, såg den prydligt vikta linneklädseln och tygstycket som han hade haft runt huvudet. Petrus var nu ett personligt vittne om denna stora händelse.

På pingstdagen predikade Petrus om det underbara evangeliet och vittnade om Jesus från Nasaret. Det högg till i människornas hjärtan och de frågade: ”Bröder, vad skall vi göra?” (Apg. 2:37). Och Petrus svarade från djupet av sin nyfunna övertygelse: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva” (Apg. 2:38). Tre tusen personer trodde och döptes. De kände andan och kraften hos Herrens seniorapostel. Kan vi någonsin tvivla på vad Jesus betydde för Petrus?

Jag stärks alltid av intensiteten och storheten i Johannes övertygelse. Det rådde aldrig något tvivel. Han vittnade: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. … Genom honom har allt blivit till. … I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det” (Joh. 1:1, 3–5). 

Det kanske övergår vår fattningsförmåga att inse vad Jesus betydde för Nephi när den uppståndne Kristus uppenbarade sig på västra halvklotet och sade: ”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade skulle komma till världen.” …

Sedan skriver Nephi: ”Mängden gick fram och stack sina händer i hans sida och kände märkena efter spikarna i hans händer och i hans fötter” (3 Nephi 11:10, 15). … De hade varit nära honom och kunde vittna.

Vad betydde Jesus för pojken Joseph Smith? Pojkprofeten beskrev med egna ord hur Gud Fadern och Jesus Kristus visade sig för honom i vår tid: ”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen. … När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Joseph Smith — Historien 1:16–17).

Andlig kunskap och andliga upplevelser får inte och behöver inte försvinna från den nutida människans sinne, för forntida och nutida profeters vittnesbörd har nedtecknats till människans nytta, och i dag vittnar troende om dessa sanningar. Den nutida människan måste ersätta osäkerhet och tvivel med en önskan att veta mer om Jesus.

Det är vårt ansvar och vår underbara möjlighet att ständigt vittna om Jesus Kristus. Vi måste vittna för världen om hans gudaskap, att han faktiskt föddes i köttet av både en gudomlig och en jordisk förälder. Han utvaldes till att utföra den nödvändiga återställelsen och återlösningen. Han gjorde det. Han korsfästes och uppstod från graven och gjorde det därigenom möjligt för varje människa att uppstå tack vare hans underbara försoning, både helgon och syndare.

Alla kan placeras på vägen mot evig utveckling. Alla som tar emot honom och omvänder sig får förlåtelse för sina tidigare synder och möjlighet att nå upphöjelse. ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh. 14:6). Kan människans sinne någonsin utveckla ett ädlare begrepp för människans bestämmelse? Jesus Kristus är den centrala gestalten.

På frågan ”vad betyder Jesus för den nutida människan?” vittnar jag om att han betyder allt.