2014
Jesu Kristi gudomliga mission: Tjäna
Juni 2014


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga mission: Tjäna

Studera det här materialet under bön och försök få reda på vad du ska prata om. Hur kan din kunskap om Frälsarens liv och mission stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

När vi tjänar andra blir vi sanna efterföljare till Jesus Kristus som är vårt föredöme. President Thomas S. Monson har sagt: ”Andras behov finns överallt omkring oss. … Vi är Herrens händer här på jorden, med uppdraget att tjäna och lyfta hans barn.”1

Linda K. Burton, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt: ”Övar vi på det kan vi alla bli mer lika Frälsaren, allt eftersom vi tjänar Guds barn. Vi kanske kan lära oss att älska varandra mer om vi kommer ihåg följande ord: ’Observera och tjäna.’ … När vi gör detta håller vi förbunden och vårt tjänande, liksom president Monsons, blir ett bevis på vårt lärjungeskap.”2

Vi kan be varje morgon om att upptäcka tillfällen att tjäna andra. ”Din himmelske Fader [vägleder] dig och änglar hjälper dig”, har David L. Beck, Unga mäns generalpresident, sagt. ”Du får kraft att bli till välsignelse för andra och rädda själar.”3

Från skrifterna

Matteus 20:25–28; 1 Nephi 11:27–28; 3 Nephi 28:18

Från vår historia

Under generalkonferensen i oktober 1856 tillkännagav president Brigham Young (1801–1877) att det fanns handkärrepionjärer som fortfarande färdades över slätterna och att alla omedelbart skulle hjälpas åt att samla ihop förnödenheter till dem. Lucy Meserve Smith skrev att kvinnorna som var ”där i Tabernaklet tog ’av sig sina underkjolar …, strumpor och allt de kunde avvara och lade [dem] i en hög på vagnarna’”.

När de undsatta pionjärerna började anlända till Salt Lake City skrev Lucy: ”’Jag har aldrig tidigare känt större … glädje över något arbete jag har utfört i mitt liv. Det rådde en sådan enighetskänsla. Jag behövde bara gå in i en affär och tala om vad jag behövde. Om det var tyg så mättes det upp utan kostnad.’”4

President George Albert Smith (1870–1951) sade följande om att tjäna andra: ”Vår eviga lycka står i proportion till hur vi hänger oss åt att hjälpa andra.”5

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Hur har jag hjälpt någon idag?” Liahona, nov. 2009, s. 85, 86.

  2. Linda K. Burton, ”Observera och tjäna”, Liahona, nov. 2012, s. 78, 80.

  3. David L. Beck, ”Din heliga plikt att tjäna”, Liahona, maj 2013, s. 56.

  4. Se Lucy Meserve Smith i Döttrar i mitt rike, Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 37.

  5. George Albert Smith, i Döttrar i mitt rike, s. 77.

Detalj från Vem rörde vid mig? av Gary L. Kapp