2014
Leda som Frälsaren
Juli 2014


Tjänande i kyrkan

Leda som Frälsaren

Bild
J. Kirk Richards painting of the Savior helping lift a woman.

En kvinna botas, av J. Kirk Richards

Det är stor skillnad på världens dåliga ledare och den fullkomlige ledaren, världens Frälsare. President Spencer W. Kimball (1895–1985) förklarade: ”De mest tragiska gestalterna i människosläktets historia är tragiska just därför att de nästan helt och hållet saknade de egenskaper som mannen från Galileen hade. När Jesus var osjälvisk, var de själviska. När Jesus var angelägen om frihet, var de angelägna om herravälde. När Jesus var angelägen om tjänande, var de angelägna om social ställning. När Jesus uppfyllde andra människors verkliga behov, var de bara angelägna om egna behov och önskningar. När Jesus var angelägen om sina lärjungars utveckling, ville de manipulera människorna. När Jesus var fylld av medlidande balanserat med rättvisa, var de ofta fyllda med misslynthet och orättvisa.”1

För att lyckas som ledare i Herrens kyrka måste vi följa hans exempel. Följande förslag kan hjälpa oss bli mer kristuslika i vårt ledarskap.

Kristuslika ledare tjänar ”med blicken endast fäst på Guds ära” (L&F 4:5) och försöker göra vår himmelske Faders vilja. Frälsaren sade: ”Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig” (Joh. 6:38).

Kristuslika ledare litar inte till ”köttslig arm” (2 Nephi 4:34). De ber ödmjukt om vägledning. De väntar på Herren och försöker göra hans arbete i hans tid och på hans sätt i stället för att lita till sina egna talanger och förmågor.

Kristuslika ledare söker inte efter en ställning i kyrkan. De ser ämbeten som möjligheter att tjäna, inte som befordringar. Inte heller ser de avlösningar som degraderingar. Avlösningen är en naturlig del av varje ämbete.

Kristuslika ledare är tjänare. De hjälper, undervisar och uppmuntrar dem de tjänar. De eftersträvar att välsigna andra, som Frälsaren gjorde: ”Han gör ingenting utom det som är till nytta för världen” (2 Nephi 26:24). De ser sig själva som Herrens representanter som hjälper andra att återvända till honom.

Kristuslika ledare strävar efter att hjälpa andra utvecklas. President Kimball har också sagt:

”Jesus hade tillräckligt stor tilltro till sina efterföljare för att låta dem delta i hans verk, och därmed få möjlighet att växa. Detta är en av de viktigaste lärdomarna vi kan dra av hans ledarskap. Om vi avvisar andra människor bara för att en uppgift skall bli utförd snabbare och effektivare, blir uppgiften säkerligen utförd, men utan den viktiga tillväxten och utvecklingen hos medarbetarna. …

Jesus gav människor sanningar och uppgifter som motsvarade deras förmåga. Han överhopade dem inte med mer än de kunde klara av, men han gav dem tillräckligt för att de skulle få tänja sina själar.”2

Profeten Joseph Smith beskrev hur han ledde folket så väl: ”Jag lär dem rätta principer, sedan styr de sig själva.”3 Detta är själva kärnan i Herrens sätt att leda.

Slutnoter

  1. Spencer W. Kimball, ”Jesus – den fullkomlige ledaren”, Nordstjärnan, mars 1980, s. 16.

  2. Spencer W. Kimball, ”Jesus – den fullkomlige ledaren”, s. 15, 16.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 283.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Lorenzo Snow (2012), s. 149.

  5. Se Thomas S. Monson, ”Plikten kallar”, Liahona, juli 1996, s. 46.