2014
Mormons bok, Israels insamling och Kristi andra ankomst
Juli 2014


Mormons bok, Israels insamling och Kristi andra ankomst

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter i missionärsskolan i Provo den 26 juni 2013.

Bild
Äldste Russell M. Nelson

Mormons boks framkomst är ett påtagligt tecken för världen på att Herren har börjat insamla Israel och uppfylla förbunden han ingick med Abraham, Isak och Jakob.

Bild
Large group of sister missionaries standing on stairs holding up signs showing what language they speak.

Kapitel 5 i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer ägnas helt åt Mormons bok. I det här kapitlet står det att Mormons bok:

  • är slutstenen i vår religion

  • vittnar om Jesus Kristus

  • stöder Bibeln

  • besvarar själens frågor

  • får människor att komma närmare Gud.

Alla de här påståendena är helt sanna, men utgår från vår ståndpunkt som jordiska varelser. Vilket perspektiv på Mormons bok har vår Fader i himlen och hans älskade Son Jesus Kristus?

Deras perspektiv skulle säkerligen vara formade av två urgamla löften som de har gett till alla människor. De här löftena är besläktade, väldokumenterade och ännu ouppfyllda. Det första är deras forntida löfte att samla det skingrade Israel. Det andra är det urgamla löftet om Herrens andra ankomst.

Abrahams förbund och Israels hus

Under Abrahams tidsutdelning ingick Gud ett förbund med fader Abraham att alla nationer skulle välsignas genom hans släktlinje. Andra viktiga delar av det löftet infriades också. De här löftena, som först gavs till Abraham och senare bekräftades på nytt för Isak och Jakob innefattade:

  • En stor mängd efterkommande.1

  • Att han skulle ärva vissa länder.2

  • Abrahams avkomma skulle bära prästadömet till alla nationer så att alla skulle välsignas genom Abrahams släktlinje.3

  • De som inte härstammar från Abraham och som tar emot evangeliet skulle bli Abrahams säd genom adoption.4

  • Världens Frälsares kulle komma genom Abrahams släktlinje.5

Många av Abrahams efterkommande – det forntida Israels stammar – förkastade så småningom Herrens lärdomar och dödade profeterna. Tio stammar fördes iväg i fångenskap till Assyrien. Därefter gick de förlorade från människosläktets uppteckningar, men de gick inte förlorade för Herren. Två stammar fanns kvar under en kort tid, men på grund av deras upproriskhet fördes de bort i fångenskap till Babylon. När de återvände gynnades de av Herren, men åter förkastade de honom!

Israels förskingring och insamling

En kärleksfull men sorgsen Fader skingrade Israel vitt och brett men han lovade att det skingrade Israel en dag skulle samlas tillbaka in i hjorden. Det här löftet var lika eftertryckligt som löftet om Israels skingring.6 Jesaja, till exempel, förutsåg att Herren i de sista dagarna skulle sända ”snabba sändebud” till dessa folk (Jes. 18:2).

Enligt profetian ska allt återställas under den här tidshushållningen. Därför måste den länge väntade insamlingen av det skingrade Israel ske som en del av den återställelsen.7 Israels insamling är besläktad med det andra löftet eftersom insamlingen är en nödvändig inledning till Herrens andra ankomst.8 På nytt framgår detta himmelska perspektiv tydligt.

Den här läran om insamlingen är en av de viktiga lärorna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Herren har förkunnat: ”Jag ger er ett tecken … när jag skall samla in mitt folk, o Israels hus, från dess långa förskingring och åter upprätta mitt Sion bland dem” (3 Nephi 21:1).

Mormons boks framkomst är ett påtagligt tecken för världen på att Herren har börjat insamla Israel och uppfylla förbunden han ingick med Abraham, Isak och Jakob.9 Vi undervisar inte bara om den här läran utan får också vara delaktiga i den! Vi gör det när vi samlar in Herrens utvalda på båda sidor om slöjan.

Barmhärtigt nog gäller inbjudan att ”komma till Kristus” (Jakob 1:7)10 också dem som dött utan kunskap om evangeliet.11 En del av förberedelsen å deras vägnar som lever på andra sidan slöjan kräver också jordiska ansträngningar av dem som lever på den här sidan av slöjan. Vi samlar antavleblad, fyller i familjeblad och utför ställföreträdande tempelarbete för att samla personer till Herren och till deras familjer.12

Denna tidernas fullhets utdelning förutsågs av Gud som en tid av insamling, både i himlen och på jorden. Aposteln Petrus visste att det efter en tid av avfall skulle komma en återställelse. Han förkunnade:

”Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte. …

Honom måste himlen ta emot tills de tider kommer då allt det blir återupprättat, som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun från urminnes tid” (Apg. 3:19, 21).

I vår tid sändes apostlarna Petrus, Jakob och Johannes av Herren med ”[hans] rikes nycklar och en evangeliets tidsutdelning för de sista dagarna och för tidernas fullbordan”, då han skulle ”samla allting, till ett, både det som är i himlen och som är på jorden” (L&F 27:13).13

Många delar av Abrahams förbund har redan uppfyllts. Världens Frälsare kom verkligen genom Abrahams släktlinje, genom Jakobs son Juda. Land tilldelades honom som arv för länge sedan. En karta i kyrkans utgåva av Bibeln visar hur landet som stammarna ärvde var uppdelat bland avkomlingarna till Ruben, Simeon, Juda, Isaskar, Sebulon, Dan, Naftali, Gad, Aser, Benjamin och Josef (uppdelat mellan hans söner Efraim och Manasse).14 Förutom Josefs arv i det heliga landet får vi också veta i Mormons bok att landet som hade reserverats för Josefs hus efterkommande var den amerikanska kontinenten.15

Det stora löftet att alla nationer skulle välsignas genom Abrahams, Isaks och Jakobs efterkommande har ännu inte uppfyllts. Men löftet om insamlingen, som löper som en röd tråd genom skrifterna, kommer att uppfyllas lika säkert som att profetiorna om Israels förskingring uppfylldes.16

Bild
Church members and missionaries of the Abuakwa Branch in Africa.

Insamlingen som en nödvändig inledning till Kristi andra ankomst

Varför är löftet om insamlingen så betydelsefullt? Därför att Israels insamling är nödvändig för att vi ska kunna förbereda oss för Kristi andra ankomst! Och Mormons bok är Guds redskap som behövs för att uppnå båda dessa gudomliga mål.17

Mormons bok är en gåva från Gud till hela världen. Det är den enda bok som Herren har vittnat om att den är sann.18 Det är en gåva från Nephi, Jakob, Mormon, Moroni och dess inspirerade översättare Joseph Smith, som led martyrdöden. Mormons bok är avsiktligt riktad till Israels hus efterkommande.19

Angående Kristi andra ankomst så vet vi att den är ”nära för handen och sker i en kommande tid” (L&F 63:53). Och när Frälsaren kommer tillbaka så sker det inte i hemlighet.20 Innan dess finns det mycket arbete som måste göras för att samla in Israel och förbereda världen för Kristi underbara andra ankomst.

Israels insamling i den här tidsutdelningen

Tack vare Mormons bok vet vi när den här utlovade insamlingen kommer att ske: ”Således har vår far inte talat enbart om våra avkomlingar utan också om hela Israels hus och framhållit förbundet som skulle uppfyllas i de sista dagarna, det förbund som Herren slöt med vår fader Abraham med orden: Genom dina avkomlingar skall jordens alla släkten bli välsignade” (1 Nephi 15:18; kursivering tillagd).

Sex hundra år före Jesu födelse i Betlehem visste profeterna att Israels insamling skulle äga rum ”i de sista dagarna”.

För sista dagars heliga är det vördade namnet Abraham viktigt. Varje medlem i kyrkan är länkad till Abraham.21 Herren bekräftade på nytt Abrahams förbund genom profeten Joseph Smith.22 I templet tar vi emot våra yttersta och högsta välsignelser, enligt löftet till Abrahams, Isaks och Jakobs avkomma.23

Vi behöver få detta himmelska perspektiv. Vi behöver veta vad Abrahams förbund är och inse vilket ansvar vi har när det gäller att hjälpa till med Israels utlovade insamling. Vi behöver veta varför vi har fått förmånen att ta emot patriarkaliska välsignelser och få reda på vårt samband med forntida patriarker. Vi behöver veta att Jakobs son Josef blev den som fick förstfödslorätten efter att Ruben hade förlorat den.24 Josef och hans söner Efraim och Manasse blev den avkomma som tog ledningen i Israels insamling.25 Andra stammar skulle följa efter.

Tänk på de himmelska budbärare som gav prästadömets dyrbara nycklar till Herrens återställda kyrka. Den 3 april 1836, efter att Herren hade tagit emot templet i Kirtland, kom Mose som återställde ”nycklarna till Israels insamling” (L&F 110:11). ”Därefter visade sig Elias och överlämnade Abrahams evangeliums tidsutdelning och sade att i oss och vår avkomma skulle alla släktled efter oss bli välsignade” (L&F 110:12). Alltså förnyades Abrahams förbund som en del av återställelsen! Sedan kom Elia som återställde beseglingsmyndighetens nycklar enligt Malakis profetia.26 De nycklarna behövs för att det insamlade Israels familjer ska kunna beseglas och för att de ska kunna få den största välsignelsen av alla, ja, evigt liv.

Vilket perspektiv har Fadern och Sonen angående Mormons bok? De ser den som bevis på Joseph Smiths profetiska kallelse. De ser den som redskapet genom vilket vi kan lära oss mer om Jesus Kristus, tro på evangeliet och bli medlemmar i hans kyrka. De ser den som den text som förklarar vårt samband med Israels hus enligt Bibeln. Mormons bok förkunnar insamlingens inledning27 och är Guds redskap varigenom insamlingen ska genomföras. Utan Mormons bok skulle Israels insamling inte ske.28

Mormons bok innehåller evangeliet i sin fullhet. Utan Mormons bok skulle vi veta ytterst lite om Jesu Kristi försoning.29 Eftersom Mormons bok undervisar om försoningen hjälper den oss att omvända oss, ingå och hålla heliga förbund och kvalificera oss för frälsningens och upphöjelsens förrättningar. Den leder oss till templet där vi kan kvalificera oss för evigt liv.

Här på jorden kan vi ha det här himmelska perspektivet i allt vi gör. Med det perspektivet ser vi att missionsarbete är nödvändigt för Israels insamling. Våra missionärer söker dem som tillhör det skingrade Israel i många nationer.

Sion finns där rättfärdiga heliga samlas.30 Texter, kommunikation och församlingar ger nästan alla kyrkans medlemmar tillgång till evangeliets lära, nycklar, förrättningar och välsignelser, oavsett var de befinner sig. Till bekvämlighet för de heliga över hela världen finns nu 143 tempel, och fler byggs.31

Medlemmar i alla länder har samma rättighet till Herrens välsignelser. Andlig trygghet beror alltid på hur vi lever, inte var vi bor.

Israels insamling är inte slutpunkten. Det är bara början. Änden som vi härdar ut till innefattar templets begåvning och beseglande förrättningar. Den innefattar att vi ingår en förbundsrelation med Gud, antingen via släktlinje eller adoption, och sedan bor hos honom med våra familjer för evigt. Detta är Guds härlighet – evigt liv för hans barn.32

Vår kärleksfulle Fader i himlen vill verkligen att hans barn ska återvända till honom, inte genom tvång utan genom personligt val och personlig förberedelse. Och han vill att de ska beseglas som eviga familjer.

Det är vår himmelske Faders perspektiv. Det är den älskade Sonens perspektiv. Och det kan också vara vårt perspektiv.