2014
Mitt sammanflätade vittnesbörd
Oktober 2014


Evangeliet i mitt liv

Mitt sammanflätade vittnesbörd

Författaren bor i Singapore.

För mig är sanningen i Jesu Kristi evangelium och sanningen i Mormons bok sammanflätade. Om evangeliet är sant så är Mormons bok sann.

Missionärerna undervisade min familj om evangeliet i vårt hem i Singapore. Pappa blev inte medlem i kyrkan men mamma blev det. Hon undervisade oss om Jesus Kristus och om hans evangelium. Också som barn talade jag stolt om för mina vänner att jag var sista dagars helig.

Jag litade alltid på mammas undervisning. Men när jag blev ung vuxen frågade en missionär mig hur många gånger jag hade läst Mormons bok. Jag hade fått den frågan tidigare, men den här gången insåg jag att eftersom jag inte hade läst Mormons bok så visste jag inte att den var sann.

Ett obestridligt faktum

Jag kunde inte längre slingra mig undan ett obestridligt faktum: Sanningen i Jesu Kristi evangelium och sanningen i Mormons bok är sammanflätade. Om evangeliet är sant så är Mormons bok sann. Eftersom jag inte visste om Mormons bok var sann blev jag nu osäker på allt jag hade lärt mig att tro på. Jag blev förvirrad och frågan ”är Mormons bok sann?” stannade kvar hos mig.

Min växande relation till Frälsaren Jesus Kristus ledde mig också till en önskan att få veta sanningen. Dagen när jag insåg att jag inte kunde lära mig tillräckligt mycket om Jesus Kristus utan att läsa Mormons bok var dagen jag fick en djup önskan att få veta om den var sann.

Kallad som lärare

Jag bad om vägledning. Under den här tiden kallade min grenspresident mig att undervisa om Mormons bok i kursen Evangeliets lära. Jag tackade ja till kallelsen eftersom jag kände att det kanske var Herrens svar för att hjälpa mig få veta att Mormons bok var sann och att komma närmare Frälsaren.

Det var svårt att undervisa. Efter några söndagar förstod jag att jag aldrig skulle bli en bra lärare förrän jag trodde på Mormons bok.

Berättelserna utvecklades kapitel för kapitel

Jag började studera Mormons bok varje vecka och började snart tycka om det. Berättelserna i Mormons bok utvecklades kapitel för kapitel och förde mig närmare Jesus Kristus.

Jag läste om Kristi födelse, som Nephi såg i en syn:

”Jag såg staden Nasaret, och i staden Nasaret såg jag en jungfru, och hon var enastående vacker och vit. …

Och [ängeln] sade till mig: Se, jungfrun som du ser är Guds Sons mor i köttet” (1 Nephi 11:13, 18).

Jag läste om lycksalighetsplanen och lärde mig att tro på Jesus Kristus är nödvändig för vår frälsning. Amulek lärde:

”Jag vet att Kristus skall komma bland människobarnen för att ta på sig sitt folks överträdelser och att han skall sona världens synder, ty Herren Gud har talat det.

… Ty det är nödvändigt att en försoning sker, ty enligt den evige Gudens stora plan måste en försoning ske, annars måste hela människosläktet oundvikligen förgås” (Alma 34:8–9).

Jag läste om hur Jesus Kristus betjänade sina andra får i det forntida Amerika, och jag visste att han är alla nationers Gud. Han sade till nephiterna: ”Ni är de om vilka jag sade: Andra får har jag, som inte hör till den här hjorden. Också dem måste jag leda, och de skall höra min röst, och det skall bli en hjord och en herde” (3 Nephi 15:21).

Mitt vittnesbörd kom bit för bit

När jag läste Mormons bok stärktes min tro på Jesus Kristus och min kunskap om hans plan ökade (Alma 32:28).

Jag vittnar om att Mormons bok är slutstenen i vår religion. Den Helige Anden har uppenbarat för mig att Joseph Smith är en sann profet som återställde Guds kyrka på jorden och som översatte Mormons bok från guldplåtarna. Mormons bok vittnar om Jesus Kristus och går hand i hand med Bibeln. Tillsammans vittnar de om att Jesus Kristus verkligen är Guds Son och att han är alla nationers Gud, inte bara en nations.