2014
Anderen helpen om in Christus te geloven
December 2014


Anderen helpen om in Christus te geloven

Uit de toespraak ‘Wij waren de beste generatie’ tijdens een CES-haardvuuravond op 6 maart 2011 aan de Brigham Young University. De hele toespraak is te vinden op cesdevotionals.lds.org.

Ik daag je uit om de kinderen van God te helpen terugkeren naar hun christelijk geloof, en tot het sterke godsdienstige fundament dat zo onmisbaar is om gemoedsrust en waar geluk te ervaren.

Afbeelding
Jesus Christ on a knee with a hand outstreched as people behind him look on.

David Lindsley, De helende balsem

Paus Benedictus XVI beklaagde zich dat de kerken in Europa, Australië en de Verenigde Staten verzwakten. Hij zei: ‘Er is geen behoefte meer aan God, en nog minder aan Christus.’ Hij voegde daaraan toe: ‘De zogenaamde traditionele kerken lijken stervende te zijn.’1

We hebben traditionele aanbidding achter ons gelaten. Meer mensen zeggen nu eerder spiritueel te zijn dan religieus. Als een lering in hun levenswijze past, accepteren ze die en gaat ze deel uitmaken van hun geloof. Zo niet, dan ontwikkelen ze hun eigen, door de mens bedachte geloof. Geloof en spiritualiteit worden nu als consumptieartikelen gezien. Het materialisme heeft de overhand gekregen en heeft God vervangen.

Wij moeten als heilige der laatste dagen onze stem verheffen tegen deze gevaarlijke trends die erop gericht zijn om het geloof van de mens te vernietigen. In het Boek van Mormon worden wij telkens weer gewaarschuwd voor het vervangen van ons vertrouwen in God door vertrouwen in tijdelijke zaken. Mormon zei het volgende over een tijd waarin veel Nephieten afdwaalden van hun geloof: ‘Zij werden hoogmoedig, omdat hun hart verheven was wegens hun buitengewoon grote rijkdommen; daarom werden zij rijk in hun eigen ogen en wilden zij geen acht slaan op [de woorden van de profeten] om in oprechtheid voor het aangezicht van God te wandelen’ (Alma 45:24).

Als je het christelijk geloof in de samenleving ziet verzwakken, moet je eigen geloof des te sterker en zekerder worden. Helaman heeft gezegd: ‘Bedenkt, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon Gods, dat gij uw fundament moet bouwen; zodat, wanneer de duivel zijn krachtige winden zendt, ja, zijn pijlen in de wervelwind, ja, wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm u zullen striemen, die geen macht over u zullen hebben om u neer te sleuren in de afgrond van ellende en eindeloos wee, wegens de rots waarop gij zijt gebouwd, die een vast fundament is; en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Nephi heeft ons aan het volgende herinnerd:

‘Wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën, opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden [en] dat leven dat in Christus is. […]

‘Want de juiste weg is om in Christus te geloven’ (2 Nephi 25:26–28).

Hebben wij een fundament om een dergelijke bewering te staven?

De zinnebeelden van het offer van Christus

Afbeelding
An angel appearing to Adam and Eve as they prepare to offer a lamb as a burnt offering. The illustration depicts the angel explaining to Adam and Eve that the animal sacrifice was symbolic of the sacrifice to be made by Jesus Christ.

De geboorte en zending van de Heer Jezus Christus op aarde is het best gedocumenteerde feit in de hele geschiedenis. Zijn zending was al vanaf de tijd van onze eerste voorouders geprofeteerd. In het boek Mozes lezen we:

‘En Adam en Eva, zijn vrouw, riepen de naam van de Heer aan, en vanaf de weg naar de hof van Eden hoorden zij de stem van de Heer tot hen spreken, en zij zagen Hem niet; want zij waren uit zijn tegenwoordigheid gesloten.

‘En Hij gaf hun geboden, dat zij de Heer, hun God, moesten aanbidden, en de eerstelingen van hun kudden moesten offeren als offer aan de Heer. En Adam was gehoorzaam aan de geboden des Heren.

‘En na vele dagen verscheen er een engel des Heren aan Adam, zeggende: Waarom offert gij offers aan de Heer? En Adam zeide tot hem: Ik weet het niet, alleen dat de Heer mij heeft geboden.

‘En toen sprak de engel, zeggende: Dit is een zinnebeeld van het offer van de Eniggeborene des Vaders, die vol genade en waarheid is.

‘Daarom zult gij alles wat gij doet, in de naam van de Zoon doen, en gij zult u bekeren en God voor eeuwig aanroepen in de naam van de Zoon’ (Mozes 5:4–8).

En zo werden offerandes op aarde ingesteld als een evangelieverordening, uit te voeren door het gezag van het priesterschap, als zinnebeeld van het toekomende offer van de Zoon des mensen die zijn leven zou geven voor de zonden van de wereld.

De vorm van de verordening moest overeenkomen met bepaalde aspecten van het offer van de Heer, als Hij zou komen in het midden des tijds. Voor het latere offer van het Pascha, bijvoorbeeld, gold dat een onbevlekte eenjarige ram als offerande werd gekozen. Het bloed werd vergoten en men zorgde ervoor dat er geen botten werden gebroken — wat allemaal zinnebeelden waren van de dood van de Heiland.

Het is verbazend dat het brengen van offers werd voortgezet in de loop van de eeuwen, van Adam tot en met de tijd van de Heiland. Hoewel de kinderen Israëls verscheidene periodes van afvalligheid hadden doorgemaakt, bleven velen toch in hun hart hopen dat de eniggeboren Zoon verzoening zou bewerkstelligen voor de zonden van de mens en dat zijn zoenbloed de onsterfelijkheid mogelijk zou maken.

Het gebruik van het brengen van offers werd goeddeels afgeschaft na de verzoening van de Heiland. Het avondmaal werd ingesteld om zijn volgelingen eraan te herinneren dat Hij op aarde was geweest en zijn aardse bediening had volbracht. We lezen in Lukas:

‘En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis.

‘Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt’ (Lukas 22:19–20).

Nogmaals verbaast het mij dat dit gebruik in vele vormen en generaties zelfs de duistere tijden van de afval overleefde tot aan de tijd van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus, toen de priesterschapsmacht op aarde hersteld was om deze heilige, reddende verordening te verrichten.

Door alle periodes van de geschreven geschiedenis heen zien we een voortdurende herinnering aan de zending van onze Heiland. Hij kwam op aarde met een tweeledig burgerschap: een van God en een van de mens. Op die manier kon Hij door zijn verzoening voor ons allen zijn grote louterende offer brengen. Is er een beter bewijs denkbaar dat Hij Jezus de Christus is, de Heiland van de wereld, dan zijn verlossende leer te bestuderen en te volgen, die Hij in alle bedelingen heeft geopenbaard? Hij heeft ons zijn evangelie gegeven om ons te leiden op onze reis door het aardse leven.

Het evangelie is de oplossing

President David O. McKay (1873–1970) heeft gezegd:

‘De verantwoordelijkheid om de wereld te tonen dat het evangelie van Jezus Christus haar problemen oplost, berust bij hen die stellen dat […] elk probleem van de wereld op te lossen is door gehoorzaamheid aan de beginselen van het evangelie van Jezus Christus.

‘De oplossing voor de grootste problemen van de wereld zijn hier te vinden, in de Kerk van Jezus Christus. Er is niet alleen ruim voorzien in de behoeften van individuele mensen, maar ook die van naties en groepen naties. […] Ik geef toe dat het kan lijken alsof we ons superieure wijsheid aanmatigen, maar dat is niet zo. Het is niet meer dan de toepassing van Gods plan op de problemen van de wereld. U die het priesterschap draagt, hebt een grotere verantwoordelijkheid nu u in deze creatieve periode van de wereldgeschiedenis leeft, groter dan de kerk ooit heeft gehad. Ik herhaal: als we stellen dat we de waarheid hebben, is het de plicht van elke heilige der laatste dagen om dusdanig te leven dat als de mensen in de wereld gehoor geven aan de oproep om de vruchten van de boom te beproeven, zij die gezond en goed zullen bevinden.’2

De grote boodschap die wij uitdragen aan de wereld is dat het evangelie van onze Heer en Heiland op de aarde is teruggebracht. Zijn kerk is weer op aarde, met de macht en de heerlijkheid van het heilig priesterschap.

Het is gegeven aan hen die geordend zijn met de macht om namens Hem op te treden teneinde de leringen, verordeningen, beginselen en machten te brengen die zowel in de hemel als op aarde binden. Dit is de kerk van de Heiland. Hij leidt de aangelegenheden van zijn kerk door zijn gekozen profeten. Op hun beurt verkondigen zijn profeten het evangelie aan anderen en getuigen zij van Jezus als onze Heiland en Verlosser. Deze tijd is de bedeling van de volheid der tijden waarover de profeten het vanaf het begin der tijden hebben gehad. Het is de tijd waarin alles wordt vervuld dat is gesproken bij monde van de profeten van de Heer, en zoals is opgetekend in de heilige Schriften. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is geen nieuwe kerk, maar de kerk die in deze tijd is teruggebracht.

Jullie zijn de generatie die de Heer voor deze tijd heeft bewaard. Jullie zijn de wateren van de doop uitgekomen met een verbond en een belofte aan de Heer om Hem te vertegenwoordigen en de mensen hulp te bieden om hun wereldse manieren af te leggen en terug te keren naar de zegeningen die ons zijn beloofd op voorwaarde dat wij Hem volgen en zijn evangelie naleven. Jullie kunnen de kinderen van je hemelse Vader helpen om terug te keren naar hun christelijk fundament, geloof in Hem te ontwikkelen en terug te keren naar zijn wegen.

Wat jij kunt doen

Je vraagt je misschien af: wat kan ik doen? Enkele maanden geleden had onze ringpresident het tijdens een toespraak in de avondmaalsdienst over vier dingen die we kunnen doen om anderen tot hun christelijk geloof terug te brengen:

1. Dagelijks bidden.

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Tegen ieder in mijn gehoor die worstelt met problemen en moeilijkheden, groot of klein, zeg ik dat het gebed geestelijke kracht geeft. […] Gebed is de brug naar onze Vader in de hemel, die ons liefheeft. Spreek Hem in gebed aan en luister dan of er antwoord komt. Door gebed komen er wonderen tot stand. […] Denk eraan om vurig te bidden.’3

Spreek je dagelijkse gebeden uit en help andere mensen om terug te keren naar hun christelijk geloof door hen aan te moedigen op hun knieën te gaan en tot God te bidden.

2. Dagelijks de Schriften bestuderen.

Is er een sterker getuigenis van Jezus Christus mogelijk dan de getuigenissen die we in het Boek van Mormon vinden? De Heiland wordt genoemd in 233 van de 239 hoofdstukken.4 Is dat niet opmerkelijk?

Zorg dat je dagelijks in de Schriften studeert. Help anderen vervolgens om terug te keren naar hun christelijk geloof door hen aan te moedigen tot dagelijkse Schriftstudie.

3. Waardig zijn om naar de tempel te gaan.

Sommigen onder jullie zijn naar de tempel geweest, anderen nog niet. Het is goed om te begrijpen wat er nodig is voor een tempelaanbeveling. Wij begrijpen de procedure waarbij we naar een rechter in Israël gaan en aan hem bevestigen dat we een tempelaanbeveling waardig zijn, en wij vervolgens leven naar de normen voor die aanbeveling.

Leef zo dat je rechtschapen voorbeeld laat zien hoe je in aanmerking komt voor tempelzegeningen.

4. Dagelijks goede daden doen.

Denk aan de woorden van koning Benjamin: ‘En zie, ik vertel u deze dingen opdat gij wijsheid zult leren; opdat gij zult leren dat wanneer gij in dienst van uw medemensen zijt, gij louter in dienst van uw God zijt’ (Mosiah 2:17). De Heer verhoort letterlijk onze gebeden door onze diensten aan anderen.

Wees een voorbeeld van christelijk dienstbetoon en help andere mensen om terug te keren naar hun christelijk geloof door hen aan te moedigen hun medemens te dienen.

Een nieuw gevoel van toewijding scheppen

Ik weet dat God leeft. Ik weet dat wij allen zijn kinderen zijn en dat Hij ons liefheeft. Ik weet dat Hij zijn Zoon de wereld in heeft gestuurd als zoenoffer voor alle mensen. En zij die zijn evangelie aanvaarden en Hem volgen, krijgen het eeuwige leven, de grootste van alle gaven Gods. Ik weet dat de Heiland leiding heeft gegeven aan de herstelling van het evangelie op aarde, door de bediening van de profeet Joseph Smith. Ik weet dat we in ons sterfelijk leven alleen blijvende vreugde en geluk vinden als we Jezus Christus volgen, zijn wet gehoorzamen en zijn geboden onderhouden.

Ik daag jullie uit om je te verheffen tot een nieuw gevoel van toewijding. Ik daag je uit om de kinderen van God te helpen terugkeren naar hun christelijk geloof, en tot het sterke godsdienstige fundament dat zo onmisbaar is om gemoedsrust en waar geluk te ervaren in deze sterfelijke proeftijd.

Moge God jullie zegenen met de moed, de stoutmoedigheid, het enthousiasme en het verlangen om het geloof in het evangelie van onze Heer en Heiland te herstellen.

Noten

  1. Paus Benedictus XVI. Aangehaald door Noelle Knox in ‘Religion Takes a Back Seat in Western Europe’, USA Today, 10 augustus 2005, usatoday.com/news/world/2005-08-10-europe-religion-cover_x.htm.

  2. David O. McKay, Gospel Ideals (1953), p. 5; cursivering in origineel.

  3. Thomas S. Monson, ‘Wees de bovenste beste’, Liahona, mei 2009, pp. 68, 69.

  4. Zie Robert J. Matthews, in The Book of Mormon: The Keystone Scripture, red. Paul R. Cheesman en anderen (1988), p. 33.