2015
Echte bekering
September 2015


Echte bekering

Uit een toespraak gehouden tijdens de algemene oktoberconferentie van 2011.

Afbeelding
Emotional young woman looking heavenward.

Foto-illustratie David Winters

Bekering is een uitgebreid onderwerp, maar ik wil slechts vijf aspecten van dit fundamentele evangeliebeginsel noemen die hopelijk nuttig zijn.

Ten eerste is de uitnodiging tot bekering een uiting van liefde. Toen de Heiland ‘begon […] te prediken en te zeggen: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Mattheüs 4:17), was het een boodschap van liefde, een uitnodiging aan allen die ervoor in aanmerking wilden komen om zich bij Hem te voegen ‘en de woorden van het eeuwige leven [te] genieten in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld’ (Mozes 6:59). Als we andere mensen niet uitnodigen om te veranderen, of als we niet van onszelf verlangen dat we ons bekeren, dan schieten we tekort in een fundamentele plicht tegenover elkaar en onszelf.

Ten tweede betekent bekering een streven naar verandering. Het zou de spot drijven met het lijden van de Heiland in de hof van Gethsémané en aan het kruis als we zouden verwachten dat Hij ons zonder enige inzet van onze kant tot engelachtige wezens zou omtoveren. In plaats daarvan vult zijn genade onze uiterste inzet aan en beloont het die (zie 2 Nephi 25:23). Om ware bekering, ware verandering, te bereiken, moeten we misschien wel meerdere pogingen doen, maar zo’n streven heeft iets zuiverends en heiligends.

Ten derde betekent bekering niet alleen maar dat we zonde opzij zetten, maar dat we ons vast voornemen om gehoorzaam te zijn. In de Bible Dictionary staat: ‘Bekering betekent dat we ons hart en onze wil tot God keren, en dat we afstand doen van de zonde waartoe wij van nature zo geneigd zijn’ (‘Repentance’). Om onze wending tot de Heer volledig te maken, moet deze niets minder dan een verbond van gehoorzaamheid aan Hem omvatten.

Ten vierde vergt bekering serieuze doelgerichtheid en de bereidheid om door te zetten, zelfs als dat pijnlijk is. Pogingen om een lijst met concrete stappen tot bekering op te stellen, kunnen voor sommigen nuttig zijn, maar kunnen ook leiden tot een mechanische afvinkbenadering zonder echte motivatie of verandering. Echte bekering is niet oppervlakkig. De Heer geeft ons twee allesomvattende vereisten: ‘Hierdoor zult gij weten of iemand zich van zijn zonden bekeert — zie, hij zal ze belijden en ze verzaken’ (LV 58:43).

Ten vijfde valt de prijs van bekering, wat die ook moge zijn, weg tegen de vreugde van vergiffenis.

Ik spreek dankbaar mijn erkenning en getuigenis van het onbevattelijke lijden, de dood en de opstanding van onze Heer uit ‘die […] de mogelijkheid van bekering [teweegbrengen]’ (Helaman 14:18). De goddelijke gave van bekering is de sleutel tot geluk in dit leven en in het hiernamaals. Met de woorden van de Heiland, en in grote nederigheid en liefde, nodig ik allen uit: ‘Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’ (Mattheüs 4:17). Ik weet dat u nu en voor altijd vreugde zult vinden als u die uitnodiging aanneemt.