2018
Omvendelsens gave
January 2018


Budskap fra Det første presidentskap

Omvendelsens gave

Bilde
Painting of Christ

Detalj fra Ved stille vann, av Simon Dewey

“Vårt ansvar består i å heve oss fra middelmådighet til dyktighet og fra nederlag til seier”, har president Thomas S. Monson sagt. “Vår oppgave består i å bli så gode som vi kan. En av Guds største gaver til oss er gleden ved å forsøke igjen, for intet nederlag behøver å være endelig.”1

Vi forbinder ofte inngangen til et nytt år med forsetter og mål. Vi bestemmer oss for å bli bedre, forandre oss og prøve igjen. Kanskje den viktigste måten vi kan prøve igjen på, er ved å ta imot det president Monson har kalt “omvendelsens gave”.2

I følgende utdrag fra hans undervisning siden han ble Kirkens president, råder president Monson oss til å “anvend[e] Kristi sonende blod, så vi kan få tilgivelse for våre synder og våre hjerter kan bli renset”.3

Tilgivelsens mirakel

“Vi har alle tatt gale valg. Hvis vi ikke allerede har rettet opp i disse valgene, lover jeg at det er mulig å gjøre det. Prosessen kalles omvendelse. Jeg bønnfaller dere om å rette opp i deres feiltrinn. Vår Frelser døde for å gi dere og meg denne velsignede gave. Selv om veien ikke er lett, er løftet reelt: ‘Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø’ [Jesaja 1:18]. ‘For jeg Herren, kommer dem ikke mer ihu’ [L&p 58:42]. Sett ikke deres evige liv i fare. Hvis dere har syndet, jo snarere dere begynner å søke tilbake, jo snarere vil dere finne den gode fred og glede som kommer med tilgivelsens mirakel.”4

Tilbake til veien

“Selv om det er viktig at vi velger med omhu, vil vi noen ganger gjøre dumme valg. Omvendelsens gave, som vår Frelser har gitt oss, gjør oss i stand til å korrigere vår kurs, slik at vi kan vende tilbake til den vei som vil føre oss til den celestiale herlighet vi søker.”5

Veien tilbake

“Hvis noen av dere har snublet på reisen, lover jeg at det finnes en vei tilbake. Prosessen kalles omvendelse. Selv om veien er vanskelig, er deres evige frelse avhengig av den. Hva kan være mer verdt deres innsats? Jeg ber dere innstendig om å bestemme dere her og nå for å gjøre det som trengs for å omvende dere fullt ut. Jo snarere dere gjør det, desto snarere vil dere kunne oppleve den fred og ro og trygghet som Jesaja omtaler [se Jesaja 1:18].”6

Folk kan forandre seg

“Vi må huske at folk kan forandre seg. De kan legge bak seg dårlige vaner. De kan omvende seg fra overtredelser. De kan bære prestedømmet verdig. Og de kan tjene Herren flittig.”7

Bli ren igjen

“Hvis det er noe galt i deres liv, finnes det en utvei. Slutt med all urettferdighet. Snakk med biskopen. Uansett hva problemet er, kan det ordnes med sann omvendelse. Dere kan bli rene igjen.”8

Frelserens viktige rolle

“Vår frelser, Jesus Kristus, er avgjørende for planen. Uten hans sonoffer, vil alt være tapt. Det er imidlertid ikke nok å bare tro på ham og hans misjon. Vi må arbeide og lære, søke og be, omvende oss og bli bedre. Vi må kjenne Guds lover og etterleve dem. Vi må motta hans frelsende ordinanser. Bare ved å gjøre dette vil vi oppnå evig lykke.”9

Noter

  1. “Innbitt pågangsmot”, Lys over Norge, juli 1987, 61.

  2. “Valg”, Liahona, mai 2016, 86.

  3. Mosiah 4:2.

  4. “Valgets tre komponenter”, Liahona, nov. 2010, 69.

  5. “Valg”, 86.

  6. “Hold budene”, Liahona, nov. 2015, 85.

  7. “Se andre slik de kan bli”, Liahona, nov. 2012, 68.

  8. “Prestedømmets kraft”, Liahona, mai 2011, 67.

  9. “Den fullkomne vei til lykke”, Liahona, nov. 2016, 80-81.