2018
Tosi kirkko: pyhien täydelliseksi tekemiseksi
Syyskuu 2018


Tosi kirkko: pyhien täydelliseksi tekemiseksi

Tähän mennessä teillä on ollut tilaisuus lukea muutamia ensimmäisiä lukuja uuden neliosaisen kerronnallisen kirkon historian Pyhät – kertomus Jeesuksen Kristuksen kirkosta myöhempinä aikoina ensimmäisestä osasta. On hienoa nähdä, kuinka Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historia – kun siitä kerrotaan asiayhteydessään niiden välityksellä, jotka kokivat sen – vahvistaa uskoamme ja uudistaa toivomme. Tunnemme etuoikeudeksemme tuoda tuota historiaa esiin tavalla, joka voidaan ymmärtää ja jota voidaan arvostaa ympäri maailman ja kaikkialla kirkossa.

Vaikutelmat, joita saa lukemalla kirkon historiaa, riippuvat suuresti siitä, mitä tuosta historiasta odottaa löytävänsä. Luemme Herran itse sanoneen, että tämä kirkko on koko maan päällä ainoa tosi ja elävä kirkko (ks. OL 1:30). Niinpä voi tuntua järkeenkäyvältä odottaa, että tosi kirkon historia kuvaa erehtymättömiä johtajia, jotka onnistuneesti toteuttavat sarjan ilmoitettuja ohjeita edeten täydelliseen organisaatioon, joka otetaan innostuneesti vastaan ja hyväksytään. Mutta niin ei pyhissä kirjoituksissa kerrota eikä historiamme esitä sellaista, sillä Herran ensisijaisena tarkoituksena ei ole ollut kirkon tekeminen täydelliseksi organisaationa.

Mikä on kirkon tarkoitus?

Kuva
members sitting in church

Missään pyhissä kirjoituksissa, opissamme tai myöhempien aikojen apostolien ja profeettojen opetuksissa ei opeteta, että Herran tarkoitus on tehdä kirkko täydelliseksi tai pelastaa se. Sen sijaan kirkon tarkoitus on ”tehdä pyhät täydellisiksi, – – kunnes me kaikki pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja – – saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden” (Ef. 4:12–13, kuningas Jaakon raamatunkäännös). Herran ensisijainen tarkoitus on tehdä pyhänsä täydellisiksi. Kirkko toimii tukeakseen tuota tavoitetta.

Näin ollen olemme innoissamme siitä, mitä löydämme historiastamme, jos odotamme sen osoittavan, kuinka palautuksen tapahtumasarja paitsi sai aikaan Herran tosi kirkon perustamisen maan päälle myös toi kokemuksia, joiden avulla sen johtajat ja jäsenet voisivat kasvaa kohti täydellisyyttä oppiessaan onnistumisistaan ja erehdyksistään. Heidän kokemuksensa voivat vahvistaa uskoamme Jumalaan ja Kristukseen sekä auttaa meitä näkemään, kuinka osallisuutemme tässä samassa Jumalan ohjaamassa tapahtumasarjassa voi muuttaa ja siunata meitä. Toisin sanoen kirkon historia antaa meille toivoa, että mekin voimme viimein tulla täydellisiksi Kristuksessa (ks. Moroni 10:32).

Mitä tarkoittaa se, että tämä on tosi kirkko?

Jos entisaikojen johtajat ja jäsenet pystyivät perustamaan Kristuksen kirkon, vaikka heidän ponnistelunsa olivatkin toisinaan epätäydellisiä ja vaikka he toisinaan tekivätkin virheitä, niin mitä tarkoittaa se, kun sanotaan, että tämä on tosi kirkko? Se tarkoittaa, että me voimme luottaa täysin palautetun pappeuden valtuuden, pelastavien toimitusten, ilmoitetun opin, pyhien kirjoitusten sekä kahdentoista apostolin ja ensimmäisen presidenttikunnan yksimielisten koorumien olevan päteviä. Se tarkoittaa, että me voimme tietää Vapahtajan itsensä johtavan kirkkoa ja Pyhän Hengen todistavan kaikille vilpittömille totuudenetsijöille näistä asioista. Se tarkoittaa, että pyrkimällä pitämään toimituksiin liittyvät liitot ja tekemällä jatkuvasti parannusta jopa epätäydelliset mutta vilpittömät meidän kaltaisemme ihmiset tulevat elämään selestisessä kirkkaudessa Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen sekä perheemme kanssa ikuisesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Tunnemme olevamme etuoikeutettuja esittäessämme tämän kerronnallisen historian Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta ja kannustamme teitä lukemaan sarjan kokonaan kunkin osan ilmestyttyä. Tämä historia on uskollinen käytettävissä oleville asiakirjoille ja faktoille. Luotamme siihen, että kun luemme sitä vilpittömästi, uskomme taivaallisen Isän rakkauteen ja Kristuksen sovituksen voimaan lisääntyy, todistuksemme profeetta Joseph Smithin Jumalalta saamasta ohjauksesta ja palautuksesta vahvistuu sekä voimme saada toivoa, että mekin tulemme saamaan kaikki ne siunaukset, jotka He ovat luvanneet uskollisille.