2018
Arvosi on ehdoton
Syyskuu 2018


Julkaistaan vain sähköisenä

Arvosi on ehdoton

Sanoipa maailma mitä tahansa, taivaallinen Isä tuntee todellisen arvosi.

Kuva
nuori aikuinen mies seisoo vuoren huipulla

Me olemme iankaikkisia olentoja, joilla on taivaallinen syntyperä. Mutta meitä pommitetaan jatkuvasti maailmallisilla paineilla, jotka saavat meidät unohtamaan, keitä me todella olemme. Mistä voimme tietää, mikä on todellinen arvomme? Tässä on muutamia seikkoja, jotka tulisi muistaa.

  1. Ulkoiset vaikutteet eivät määritä arvoasi.

    Niin kuluneelta kuin se kuulostaakin, tärkeää on se, kuka olet sisältä. Saatana haluaa sinun uskovan, että arvosi koostuu ulkoisista tekijöistä kuten ulkonäöstä, älystä, kyvyistä, terveydestä, menestyksestä ja suosiosta. Mutta ”Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.” (1. Sam. 16:7.) Taivaallinen Isä tietää todellisen arvosi, koska Hän ymmärtää halusi ja henkesi ominaisuudet.

  2. Kehosi on kaunis – vaikka se ei vastaisikaan maailman mittapuita.

    Useimpien meistä on vaikea pitää ulkonäöstämme. Mutta voit olla varma, että kehosi on kaunis riippumatta siitä, miltä se näyttää. Olitpa mies tai nainen, sinut on luotu aivan Jumalan kuvaksi (ks. 1. Moos. 1:27). Taivaallinen Isä on maailmankaikkeuden suuri Taiteilija – ja sinä olet Hänen mestariteoksensa! Kehosi on ihme – yhtä aikaa hauras ja vahva, sulava ja ylväs. Sen muodossa ja toiminnassa on todella paljon ilahduttavaa, jos opit katsomaan sitä sinä upeana lahjana, joka se on.

  3. Kun seuraat Vapahtajaa, henkesi kauneus loistaa.

    Jeesuksessa Kristuksessa itsessään ”ei [ollut] kauneutta” ihmisten silmissä (ks. Jes. 53:2). Mutta miten Vapahtaja ei olisi kaunis? Hänen kauneutensa juontuu Hänen hyvyydestään ja puhtaudestaan. Ja niin sinunkin! Kristuksen tosi opetuslapsilla on vetovoimaa, jolla ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa. Kun olet saanut ”hänen kuvansa [kasvoihisi]” (Alma 5:14), kannat valoa, joka loistaa sisältä ulospäin. Ja kun muut huomaavat valosi, olet heidän mielestään viehättävämpi. Mikä parasta, se, että pystyy vaeltamaan oikeamielisesti Jumalan edessä, kasvattaa suuresti itsetuntoasi.

  4. Olet mittaamattoman arvokas juuri sellaisena kuin olet.

    Antikristus Korihor opetti, että ”jokaisen ihmisen [käy] tässä elämässä sen mukaisesti, kuinka kukin luotu [menettelee]” (Alma 30:17). Toisin sanoen se, kuinka käyttäytyy, määrää ihmisen arvon – se täytyy ansaita tai osoittaa. Mutta se ei yksinkertaisesti ole totta! Vaikka meidän tuleekin pyrkiä aina kehittämään itseämme, ”sielujen arvo on suuri Jumalan silmissä” (OL 18:10) mistään riippumatta. Arvosi ei heikkene silloinkaan, kun teet virheitä. Kuten sisar Joy D. Jones, Alkeisyhdistyksen ylijohtaja, opetti: ”Jos teemme syntiä, olemme vähemmän kelvollisia, mutta emme koskaan vähemmän arvokkaita!” (”Mittaamattoman arvokkaita”, Liahona, marraskuu 2017, s. 14.)

Vaikket aina huomaakaan sitä, sisälläsi on jumalallisuuden kipinä. Se on siellä silloinkin, kun tunnet olevasi lannistunut ja kaukana jumalallisesta. Ja Jumala pystyy näkemään sen – aina. Jos vaalit tuota kipinää, Hän voi tehdä sinusta hyvin paljon enemmän kuin uskot olevan mahdollista.